Otsikko on samalla vastaus siihen, että miksi metyylifenidaatti toimii alkoholin kanssa “paremmin”…
Tuotahan on jotkut taannoin pohtineetkin, minä itsekin…
Eli siis:
Wikipedian mukaan metyylifenidaatti muuntuu maksassa etyylifenidaatiksi, jos elimistössä on riittävästi etanolia+metyylifenidaattia.
Samaisen lähteen mukaan etyylifenidaatti olisi enemmän dopamiinin takaisinoton estäjä kuin tavan metyylifenidaatti. Toisinsanoen euforisoivempi, koska dopamiinia vapautuu tuolloin enemmän. Mutta sitten myös vähemmän noradrenaliini takaisinottaja kuin metyylifenidaatti. Eli vähemmän niitä fyysisiä vaikutuksia… Tuota väitettä vähän ihmettelen.
Sillä jostain syystä kerran känniconcertoissa aloin liikehtimään pakonomaisesti. Joka oli siinä mielessä noloa, että olin tavan räkälässä kaljalla ja eräs ~40v nainen tuli siihen vouhkaan mulle ja mun frendille. Alkoi väittään, että mä oon kyllä nyt vetäny jotain ja varmaan mun kaverikin, kun silleen nuokkuu(no se nyt oli vaan niin juovuksissa )…
No joo… Toisaalta olin tuona iltana ottanu aivan liikaa, niin alkoa kuin myös metyylifenidaattia.
Mut tuossa etyylifenidaatin paremmassa dopamiinin takaisinotossa olen kyllä wikipedian väitteen kanssa samaa mieltä.
Btw… Kokaiinilla ja alkoholilla on myös samanlainen efekti, kokaiini muuntuu kokaetyleeniksi alkoholin vaikutuksen alaisena ja on euforisoivampi. Sekä pitkävaikutteisempi kuin tavan kokaiini. Mutta myös neurotoksisempi… Kuten varmaan myös etyylifenidaatti metyylifenidaattiin verraten. Kohonnutta yliannostusriskiä unohtamatta…
Alla 2D kaavat noista aineista:
METYYLIFENIDAATTI
ETYYLIFENIDAATTI
KOKAIINI
KOKAETYLEENI
Tuosta päätellen metyylifenidaatti näyttäisi muuntuvan alkoholin vaikutuksen alaisena huomattavasti “dramaattisemmin”, kuin kokaiini.
On se ihmiskehon metabolia niin ihmeellistä…