Haluaisin lyhyesti kertoa tilanteesta parisuhteessa ja kuulla jonkinlaisia kommentteja tai vastaavanlaisia kokemuksia. Olemme seurustelleet mieheni kanssa n. 3 vuotta. Meillä ei ole yhteisiä lapsia, emmekä asu yhdessä. Miehellä ilmeisesti jo ennen suhdettamme ollut ongelmia impulsiivisuuden ja aggressiivisuuden kanssa, eritoten nämä muodostuvat ongelmaksi humalassa. Ainakin yhden kerran päätynyt käräjille asti pahoinoitelyn vuoksi, tämäkin tapahtunut useamman promillen humalassa. “Nakkikiskatappeluita” ollut nuorempana kuulemma useinkin.
Suhteen alkuaikoina ongelmia ei ilmennyt, alkoholia toki välillä käytti mutta niinä iltoina meillä oli hauskaa. Pikkuhiljaa kuvaan astuivat miehen mustasukkaisuus ja kontroillimisen tarve, jotka pahenivat hänen ollessa humalassa. Sittemmin joutui hetkeksi työttömäksi, masentui ja alkoholia alkoi kulua entistä enemmän. Saunakaljoja lähes päivittäin, noin kerran viikossa vähän reilummin. Suurimpana ongelmana nuo kerrat kun juonut enemmän, juo välillä niin paljon ettei siinä ole mitään tolkkua ja tekee asioita joita ei kuulemma selvinpäin tekisi.
Välillä tuntuu että muuttuu täysin eri ihmiseksi juodessaan, vaikuttaa olevan niin täynnä vihaa ja raivoa että se oikeasti pelottaa minua. Käsiksi minuun ei ole käynyt, pari kertaa tönäissyt. Mutta olen hänelle monta kertaa sanonut että pelkään häntä kun on humalassa. Pari kertaa olen myös soittanut miehelle ambulanssin, kun on humalassa tullut portaat alas tai muuten telonut itseään. Kerran on kännissä myös kokeillut huumeita (kokaiinia). Tietääkseni jäi yhteen kertaan mutta se oli silloin itselle niin kova pala että olimme kuukauden erossa. Olen alusta asti tehnyt selväksi etten sellaista hyväksy, tuohonkin oli selityksenä alkoholi.
Mies on useamman kerran luvannut että vähentää juomista, lopettaa kokonaan viinan juonnin ja juo pelkkää kaljaa, ja milloin mitäkin. Yleensä menee hyvin kuukauden, sitten alkaa lipsumaan. Täyttä raittiutta ei ole aiemmin oikein missään kohtaa suostunut edes harkitsemaan, koska ei osaa kuvitella elämää ilman kaljaa. Nyt kuitenkin, kun nostin kissan pöydälle ja sanoin että olen pohtinut eroa, ehdottikin että mitä jos lopettaisi kokonaan. Itse vain mietin, tuleeko tuo onnistumaan jos ei päätös tule omasta halusta? Mikään muu aiemmin ei ole saanut sitä harkitsemaan, joten mietityttää tarkoittaako sitä oikeasti vai sanooko vain ettei tulisi ero. Toisaalta mietin onko itsellä enää voimavaroja lähteä suhdetta työstämään ja olla raitistumisen tukena. Itsellä olisi lapsihaaveita ja ikää alkaa jo olemaan, eikä oikein ole aikaakaan hukattavaksi tyhjiin lupauksiin ja pettymyksiin, niitä kun on tässä viime aikoina ollut jo riittämiin. Anteeksi sekava teksti, pakko johonkin asiasta avautua.