Eropäätös "harmittomassa" vaiheessa?

Onko kukaan muu tehnyt eropäätöstä alkoholin takia melko ”harmittomassa” vaiheessa? Minun puolestani tätä tarkkailua, rajoittamista ja erolla uhkailua on jatkunut nyt kohta 13 vuotta. Tai no, eron olen nostanut pöydälle kaksi tai kolme kertaa tänä aikana. Niistä on seurannut hyviä asioita, muttei raitistumista, eikä minkäänlaista myöntymistä totuudelle, että on alkoholisti. Rajoittamista ja sopimuksia, mitkä aina jossain kohtaa rikkoontuu. Ja aina repsahtaminen johtuu jostakin muusta, ei ikinä hänestä itsestään.

Muutama päivä sitten ilmoitin miehelleni, että haluan erota. Tajusin, kuinka mies on aloittanut taas salaa juomisen. Vaikka oltiin sovittu, että lasten takia ei juo kotona ikinä. Hänelle itselle oli sovittaessa tärkeää, ettei tarvitse kokonaan lopettaa juomista, mutta sitoutui, että kotona ei juoda. Silloin jo itse tiesin, että eihän tämä tule toimimaan, mutta yllättävän kauan jaksoi tätä. Ei mitään kännejä ole vetänyt, mutta sen verran että itse olen huomannut muutoksen olemisessa, ja nukkumisessa. Valehteli monta kertaa päin näköä, ettei ole juonut mitään kun kerroin epäilyksestäni.

Kun löysin tölkit auton peräkontista, sisuunnuin ja tein päätöksen. Olin vaan niin vihainen, en enää edes sure eroa. Olen surrut mahdollista eroa jo useamman kerran, niin kai se asia on jo päässä sillä tavalla käsitelty. Mies lupasi nyt hakea apua, mutta tiedän, ettei hän ole valmis raitistumaan, koska ei ymmärrä tilannettaan. Hänen isänsä oli rappioalkoholisti, niin hän ei ymmärrä, että alkoholisti voi olla, vaikka töissä käy ja osaisi tarvittaessa pitää korkin kiinni pitkänkin aikaa. Oma läheiseni oli myös rappioalkoholisti, enkä halua jäädä odottamaan sitäkään vaihetta.

En enää usko meihin parina. En halua tulevaisuutta, missä vapaa-ajalla tärkeintä on aina alkoholi. Nyt muistelen, että ehkä vuosi sitten viimeksi ollaan oltu kaksin kotona ilman alkoholia. Aina jos lapset on saatu yökylään, niin tärkeintä on päästä juomaan. Eikä olla enää mitään nuoria siis, jolloin sen vielä ymmärtäisi. Olen toisaalta myös hyvin pettynyt, että muuten hyvä parisuhde pitää päättää vain ja ainoastaan alkoholin takia. Olen aina korostanut tätä miehelleni, että harmittaa kun alkoholi tulee meidän väliin. Mutta nyt siis välillä nousee tunne, että olenko kuitenkin turhan nipo, kun nyt tässä kohtaa haluan erota, vaikka tiedän, että tämä tilanne on nyt aivan tarpeeksi syönyt minua vuosien varrella ja nyt se saa loppua. Olen huojentunut, mutta silti mietin, että olenko yrittänyt ja tehnyt liian vähän kuitenkin?

6 tykkäystä

Hei Kaarna,

Olipa luettavaa sinun tekstissäsi. Kolahti minuun monella tasolla.
Vielä en ole noin kauaa omassa tilanteessani ollut, vaikka onkin pidemmältä tuntunut. Monet sitä sanovat minulle ja samaa luen sinun tekstistäsi, että eihän se tästä muuksi muutu, vaikka kuinka tahtoisin ja toivoisin. Lähteminen vain on todella vaikeaa. Järki sanoo asioita kokemukseni ja luetun pohjalta, sydän haluaa jotain muuta. Onhan tässä tunteet tietysti alkaneet kylmetä. Miten voisin puhtaalla sydämellä rakastaa sitä kännissä haukkujaa yms. (vaikka lupasikin sen lopettaa)? Mitä minä täällä sitten teen, muuta kuin tarraan meidän suhteen muuttuneeseen runkoon?

Puoliso on kännissä laittanut meidän suhteen poikki varmaan yli 10 kertaa, mutta se on vain sitä kännipuhetta… Selvänä ollessaan hän rakastaa minua ja haluaa olla yhdessä. Kaikki viikonloput menee kaljaa kiskoessa, eikä muuta voi sitten pahemmin tehdäkään. Aamuisin ehkä ja väsyneenä sängyssä krapulapäivä. Sellaista vuoristorataa, jonka kiepit alkavat valitettavasti käydä varsin tutuiksi. Juomista ei haittaa, vaikka hänen lapset ovat täällä.

Siihen selvään ihmiseen rakastuin ja hänen kanssaan haluan olla, mutta olenko valmis maksamaan sellaisen hinnan, että vapaat menevät kännisen kanssa? Toisinsanoen en voi saada vapaapäiviä selvänä olevan kumppanin kanssa. En ikinä suostuisi sellaiseen, jos pitäisi nyt alkaa päättämään!

Selvänä hän on lähinnä arkisin. Pisin selvä kausi edelliseen vuoteen ollut noin 10 päivää ja siihen mahtui yksi viikonloppukin. Se tuntui niin hyvältä ja rauhoittavalta, että halusi painaa sen tunteen mieleeni. Jotta aina muistaisin, miltä minusta voi tuntua. Se oli pari kuukautta sitten, mutta hämärästi muistan vielä.

Tästä tuli lähinnä oman tilanteen purkua, mutta… Toivon, että meillä molemmilla päätös kirkastuu.

4 tykkäystä

Joskus se päätös on tehtävä. Elämähän on muutenkin päätösten tekoa, koko ajan, me ei vaan huomata sitä. Ostanko tota vai tota leipää, mitä puen päälle jne. Tarkoitan vaan, että on vaan päätettävä ja elettävä sen päätöksen kanssa. Oon itse eronnu kahdesta liian juovasta, toisenn kanssa päätös napsahti kun poliisit soitti sunnuntai aamulla ja mies oli yöllä tyhjentäny meidän pankkitilin juodessaan. Toisen jätin kun eräs juhannus joi kolme päivää, pihalla, yksin, mä olin raskaana ja yhden alle yksi vee äiti. Joku saunanlämmitys tilanne tuli ja sillon se känninen mies tuli mun naamalle karjumaan jotain, ei koskaan koskenut eikä lyönyt. Seuraavana maanantaina heti lähdin.

Noita suhteita katsoin muutaman vuoden, 13 vuotta en olis ikinä kestänyt enkä hukannut OMASTA ELÄMÄSTÄNI niin pitkää pätkää. Jos saa elää vaikka 80 vuotiaaksi miksi hukata siitä jonkun takia noin monta vuotta?? Et saa toista elämää, sulla on vain tämä yksi ja jokainen hukkaan menny päivä on menny hukkaan. Mieti sitä.

6 tykkäystä

Hei @Kaarna , tervetuloa palstalle.

Niin, mikä on “harmiton vaihe”… Tätä olen myös itse pohtinut usein. Onko sellaista alkoholin liikakäytön osalta olemassakaan, sillä kyllähän ne vaikutukset kuitenkin kolahtavat vaikkei oltaisikaan vielä maksakirroosissa. Noin kärjistetysti.

Oma parisuhteeni on kestänyt 15 vuotta. Asumuseroon päädyimme viime keväänä, ja viime syksynä tilanne realisoitui. Muuta mahdollisuutta ei enää ollut, sillä mies halusi jatkaa dokaamista, minä en halunnut katsoa tai mahdollistaa sitä. Kärjistetysti tämäkin.

Ymmärrän hyvin ajatuksen “muutoin hyvä parisuhde”. Meilläkin näin on - tai ainakin oli, ennen kuin alko ilmaantui kolmanneksi pyöräksi. Kynsin ja hampain taistelin pelastaakseni suhteen, saadakseni takaisin menneen tai paremman tulevaisuuden. Tai rakkaan raittiin mieheni. Sitten oli vain pakko hyväksyä, että tuossa asetelmassa mikä meillä oli, mikään hyvä ei olisi enää tullut tapahtumaan. Tämän hyväksyminen vei aikaa, ja teen työtä asian kanssa edelleen. Asumuseron myötä vastuu dokaamisesta siirtyi kuitenkin konkreettisesti miehen harteille, jossa sen olisi alunperinkin pitänyt olla. Ehkä sinäkin olet tehnyt tarpeeksi? Voit edelleen olla miehesi tukena ja rakastaa häntä, mutta onnistuuko se tässä tilanteessa? Vai olisiko asetelmaa hyvä muuttaa? On hyvä tarkastella omia toiveitaan ja hyvinvointiaan, ja sitä olet hyvin tekstissäsi jo jäsennellytkin.

4 tykkäystä

Meilläkin muutoin niin hyvää… Meillä on suunnitelmissa lähteä pienelle yhteiselle matkalle ja huomaan miettiväni, että kuinka monta iltaa / päivää siitä puoliso aikoo juoda. Mikäli edelliset reissut toimivat ennusteena, niin reissu menee kalja kädessä. Kun saa vapaalla tehdä, mitä haluaa.

Muutoin niin hyvää, paitsi juodessa arvaamatonta, sitten väsynyttä, seuraavaksi hyvitellään ja sitten aletaan odottaa seuraavaa kertaa. Mutta muuten tosi hyvä suhde.

4 tykkäystä

Kiitos kun vastasit Vaimo82!

No meillä ennen salaa juomisen aloittamista oli ehkä pitkiäkin aikoja selvin päin. Harvakseltaan meni kavereiden kanssa, tai jos meillä oli yhteisiä juhlia mihin kutsuttu tai muuten lapsivapaata. Ehkä juuri siksi epäilen taas itseäni, että nipotanko tosiaan turhasta. Mutta kun pinnistelen muistiani, ja muistan kaiken sen, mitä aiemmin on sattunut ja tapahtunut, ja että todellisuudessa minä tosiaan olen aina ollut se jarru, niin eihän tämä miksikään tule muuttumaan. Ei terve ihminen juo salaa ja valehtele päälle? Nyt ollaan siinä pisteessä, että mieluummin olen vaikka loppuelämäni ilman parisuhdetta, jos nyt vahingossa sitten eroankin ei-alkoholistista. Ei tämä vaan voi olla normaalia. Lähipiirissäni taitaa olla niin paljon alkoholisteja, etten oikeastaan edes tiedä millaista keskustelua normaaleissa perheissä alkoholista käydään, jos käydään ollenkaan.

4 tykkäystä

Kiitos @wouldyou rohkaisevista sanoista, pelkkää totta puhut! Jotenkin sitä tulee vaan rinnastettua tätä alkoholismia yleisiin “heikkouksiin”. En ole itsekään täydellinen ihminen, niin sitten sitä ajattelee, että kaikilla meillä on omat vikamme. Toisaalta en kyllä keksi omasta käytöksestäni mitään yhtä raskasta ja jatkuvaa toimintaa, mitä voisi verrata alkoholin liikakäyttöön. Nyt kun puhuit juhannuksesta, niin olin jo ehtinyt unohtamaan meidän viime juhannuksen, mikä päättyi aivan järkyttävällä tavalla miehen juomisen takia, vaikka lapsetkin oli paikalla. Alkoi riehua ja haastaa riitaa aivan ilman syytä. Taidanpa kaivella muistia ja kirjoittaa kaiken ylös, että sitä katsomalla voin palauttaa muistiin miksi tähän ratkaisuun päädyin.

3 tykkäystä

Kiitos @Karpalo !

Niin, nyt tuntuu seinä nousseen vastaan. Sekin ärsyttää, että mies pitää minua ihan tyhmänä kuin saapas, kun vielä valehteli päälle, ettei olisi juonut kuin yhden kerran yhden kaljan kun ensimmäisen kerran kysyin. Kun eilen tyhmänä aloin uudestaan tivaan asiasta, kun vahingossa löysin lisää tölkkejä, niin sitten sanoi, että ehkä joskus toisenkin kerran on juonut. Mies on muuten reilu ja rehellinen, niin olen aivan ymmälläni tälläisestä valehtelusta vuosien jälkeen.

7 tykkäystä

Milloin puolison juominen alkoi haitata sinua/parisuhdetta/perhe-elämää?

Muistan tosiaan itse, että jo 13 vuotta sitten esikoista odottaessani minulla meni hermot miehen viikolla tissutteluun. Ensin joi yhden kaljan illassa, sitten lopulta jo kolme-neljä pinttiä illassa. En muista miten saatiin lopulta sovittua, että viikolla ei joisi, mutta viikonloppujen “ruoka”- ja saunakaljat jatkui. Kunnes nekin lähti lapasesta, ja sovittiin, ettei juo enää kotona ollenkaan. Tämän jälkeen olen aina ollut vähän varpaillani puolison alkoholin käytön kanssa, ja syystäkin. Kaikenlaista on sattunut vuosien varrella, mutta mitään pitkiä putkia ei ole ollut ikinä, eikä fyysistä väkivaltaa perhettä kohtaan.

Nyt kun jäi sitten kiinni salaa kotona juomisesta, niin tein eropäätöksen. Tunnen nyt kuitenkin kasvavaa syyllisyyttä siitä, että monet muut näyttävät jaksavan puolison juomista paljon pidemmälle. Olenko heikko tai ajattelenko liikaa omaa hyvinvointiani, kun luovutan jo tässä vaiheessa? Paljon on Liisa Keltinkangas-Järvisen siteerauksia joka paikassa, missä arvostellaan ihmisten minä-keskeisyyttä. Toisaalta oma pahoinvointini tässä tilanteessa vaikeuttaa tasapainoisena äitinä olemista. Olen viimeiset vuodet yrittänyt olla zen, ja ns. välittämättä puolison juomisesta, mutta nyt vain jotenkin en enää näe keinoja omalta osalta jatkaa tässä suhteessa siten, että oma mielenterveys säilyisi. Miten te pystytte elämään juovan alkoholistin kanssa menettämättä omaa järkeänne? Onko teillä säilynyt syvä henkinen yhteys juomisesta huolimatta? Meillä se on haurastunut merkittävästi kun olen nyt asiaa pohtinut viime päivinä. Puoliso ei myöskään halua puhua mistään nyt. Vinkkejä otetaan vastaan, koska hetki tässä nyt menee ennenkö eri osoitteisiin päästään.

Tiedän, että vähäpätöisemmistäkin asioista erotaan, mutta nyt kai pelkään, että teenkin virheen ja minun päässäni on vikaa, kuten puoliso sanoo. Silti tiedän, että voin nyt todella pahoin tässä suhteessa missä alkoholi on kolmas pyörä.

3 tykkäystä

Milloin alkoholisti valehtelee? -Silloin, kun sen suu liikkuu.

Alkoholismi on sairaus ja tuo on kuvaus oireista, tosin potilas ei sitä myönnä, vaikka pidät minkälaisia esitelmiä aiheesta.

Mä olen huomannut, että niillä on sellainen hullun leima, jonka ne lyö kaikkien niiden otsaan, jotka tulee puuttumaan rakkaaseen harrastukseen.

4 tykkäystä