Eroon läträyksestä

Moi. Olen seurannut sivustoa vuosia ja pari topiccia aloittanut, liittyen peliriippuvuuteen.
Nyt reilu 30v mies jonka alkon käyttö alkaa mennä mahdottomiin, vuosia ja vuosia alkoholi on tuhonnut elämääni joka saralla. Homma on nyt mennyt siihen että kun alan juomaan, niin en pysty lopettamaan kuin vasta silloin kun on pakko eli rahat loppu. Viimeisin ränni parisen viikkoa kunnes rahat oli imeskelty naamaan. Aloitin juomisen joskus 18v viikonloppujuomisella ja tätä kesti useita vuosia. Ongelma on vuosien saatossa pikkuhiljaa pahentunut ja määrät kasvaneet tietenkin. Päihdekuntoutusta/terapiaa on testattu ja antabukset kokeiltu, ei toimi. Ongelma oli silloin siinä että kun olin tarpeeksi kauan juomatta ja elämä alkoi vähänkin hymyilemään niin ratkesin samaan paskaan.
Nyt kuitenkin olen päättänyt tosissani yrittää lopettaa, kun mielenterveys kärsii niin saatanasti ja kaikki muut asiat siihen päälle. Olen ollut lukemattomia kertoja töissä kaatokännissä pitkiä päiviä monta päivää putkeen, sairasta. Parisuhde on tietysti juotu jo ajat sitten ja kaikki ihmis-suhteet kärsii, hyviä ystäviä on kaikonnut ja tilalle tullut pelkkiä juomakavereita. Lähipiiri on huolissaan ja varmaan osa varmasti jo luovuttaneet kohdallani että juoppo mikä juoppo eikä muuksi muutu. Viime krapulan ahdistus ja ihmispelko tärinöistäni olen juuri nyt selvinnyt ja mieli on niin hyvä että voisi vaikka alkaa juomaan, tietätte varmasti mitä tarkoitan.
Huomenna kuitenkin menen mielenterveyshoitajan juttusille koska epäilen että minulla on jokin mielentilahäiriö, epävakaa,kaksisuuntainen tms ja alan oikeasti nyt yrittämään päästä eroon tästä kaikesta paskasta. Ennen suurin huolinaiheeni oli rahapelaaminen joka on vieläkin ongelma mutta mielenterveyden kuntoon saaminen ja alkoholista eroon pääseminen on nyt tärkeämpi, näin sen koen. Viimevuonna selvisin ulosotosta jonne maksoin 8 vuoden aikana reilu 60k, sen osalta tilanne nyt se että ulosottoon menossa 20k eli round2 lähtee siltä osalta, eli ryypätty ja pelailtu on vuosien ajan. Lisättäköön että juon harvoin viinaa, pelkkää olutta ja sitä menee sitten reilusti kun se alkaa. Arvelluttaa kuitenkin AA-kerhoon meneminen koska olen todella introvertti ihminen ja tykkään keskustella vain kaksistaan jonkun ihmisen kanssa, en tiedä vielä miten tässä etenisi, entäpä saanko välittömästi alkoholismi diagnoosin kun menen aa-kerhoon, mietin voiko diagnoosista olla haittaa esim tulevissa työhöntulo tarkastuksissa jne? Olen yliajatteleva myös joka pohtii kaikki tällaiset asiat ja hirvittää suunnattomasti. Tässäpä tältä erää juopon kertomuksia.

5 tykkäystä

Tervetuloa @koukuttaja mukaan, löysit oikean paikan ja hyvän porukan. Olet pysähtynyt ongelmasi eteen ja haluat muutosta. Se on oikein hyvä lähtökohta.

Ensimmäinen ja tärkein neuvoni on: hae apua. On hyvä, että tapaat mt-hoitajan, mutta ensisijaisesti tarvitset nyt apua päihdepuolelta. Niin kauan kun juot kuten olet juonut, kaikki terapia on kuin vettä hanhen selässä.

Et tietenkään ole ryhmäihminen. Eihän meistä kukaan ole ollut. Olen neljän kuukauden aikana tavannut lukuisia kanssatoipujia, eikä kukaan ole vielä koskaan kertonut olleensa ryhmäihmisiä ennen ryhmään tuloa. Toki ryhmää on tarjolla täälläkin, mutta täältä puuttuu ammattilaismoderointi.

Varaa siis aika päihdehuoltoon, mene rohkeasti AA-kokoukseen. Varmasti yllätyt siitä luontevasta ja lämpimästä tavasta jolla sinut otetaan vastaan.

AA ei millään tavalla liity julkiseen terveydenhuoltoon eikä siellä diagnosoida ketään. Eikä mistään kantamerkinnästä kannata olla huolissaan, varsinkaan jos tavoittelee täysraittiutta, joka sinullakin on ainoa vaihtoehto.

Paljon mieluummin Kantaan merkintä toipuvasta alkoholistista kuin kuolinsyystä.

2 tykkäystä

@koukuttaja tervetuloa mukaan. @Teme70 puhuu tiukkaa asiaa. Näin se on. AA ssa ei kukaan sulle mitään diagnooseja pakota. Itsekin suhtauduin välttelevästi, mutta nyt olen sitä mieltä että ryhmän tuki ja vertaistoipujat on hieno asia. Oman raitistumis sinkoiluni myöden olen alkanut ajatella myös omasta itsestäni eri tavalla. Luulin olevani introvertti, mutta alkoholi vääristi minäkuvani. Voit yllättyä minkälainen ihminen löytyy, kun pääset selvimmille vesille.

2 tykkäystä

Tervetuloa tänne. Iso askel otettu kun kirjoitit ja avasit tilannettasi. Plinkissä on muitakin aika raskailla taustoilla kuten varmaan tiedätkin.

Koita ottaa raittiutta hetki kerrallaan, pienin askelin eteenpäin. Huomasin, että kirjoitat selkeästi ja ilmaiset itseäsi hyvin. Semppiä kovasti. Me ollaan kuulolla.

1 tykkäys

Tervetuloa mukaan
Voithan aluksi kokeilla aa:n etäryhmiä. Niitä on monta päivässä ja osallistua voi kotisohvalta. Ryhmät löydät mm hakusanalla ” aa verkkoryhmät”
Aa:n suljettuun kokouksiin ainoa osallistumisen kriteeri on että myöntää olevansa alkoholisti ja tietenkin se että osallistuu selvinpäin. Avoimet ryhmät on taas tarkoitettu kaikille.
Aa ei tee diagnooseja kuten on jo kirjoitettu. Eikä osallistujista tai heidän asioista pidetä kirjaa. Kannustan myös tilaamaan kirjan nimettömät alkoholistit

2 tykkäystä

Viikko sitten join viimeksi muutaman kaljan krapulaan, eikä ole käynyt juopottelu nyt mielessäkään koko viikkona. Kävin siellä mt hoitajalla ja keskustelimme tilanteestani, ensi viikolla on aika toiselle ammatti-ihmiselle joka älyää mielenterveys ja päihde asioiden päälle.
Viikonloppu meni hienosti ulkoillessa ja kaverin kanssa selvinpäin hengaillessa. Nyt on motivaatiota kyllä tähän lopettamiseen, pitää vain keksiä joka päivälle varsinkin viikonlopuille järkevää aktiviteettia ettei vain ratkea juomaan.
Mieliala on nyt hyvä, ei vituta eikä masenna niinkuin yleensä. Kiitos tsempeistä teille, jatketaan uuteen viikkoon raittiina!

7 tykkäystä

Tänään on ollut sitten taas todella masentava päivä. Sain kammettua itseni sängystä vasta iltapäivällä kun ei vaan yksinkertaisesti kiinostanut nousta. Mieli maassa koko päivän mutta nyt iltaa kohden vähän piristyi, tämä on tuttu tunne kyllä entuudestaan. Ensin mennään viikko älyttömän positiivisella fiiliksellä kunnes iskee tuo masennus, jota yleensä sitten olen lähtenyt korjaamaan ryyppäämällä. Tällä kertaa en siihen langennut, huomenna toivottavasti taas positiivisempi fiilis. Sain kuitenkin väkisillä vähän siivottua ja pestyä pyykkiä, ei sentään aivan mennyt makoillessa… No huomenna uusi päivä. Pysytään raittiina :smile:

5 tykkäystä

Hyvin sä vedät!

Lohdutan saamattomina päivinä itseäni sillä, että eipä ainakaan tullut isommin kasvatettua hiilijalanjälkeä.

2 tykkäystä

Eilinen ja tämä päivä on mennyt mukavasti ja selvinpäin! Tänään kävin yksinään kiertelemässä kirpputoreja, samalla kävin kahvilassa ja syömässä. Pitkästä aikaa kävin myös kiertelemässä vaatekauppoja vain tappaakseni aikaa, löysinkin alennuksesta uusia vaatteita…Kauhean väsynyt olo kuitenkin kokoajan kun yöt tulee nukuttua tosi huonosti, tämä kyllä korjaantuu tuossa parin viikon raittiuden jälkeen, ainakin ennen on helpottanut. Positiivisella mielellä kuitenkin, ei ole masentanut eikä tee mieli yhtään alkoa, jospa tämä nyt onnistuisi. Tsemppiä kaikille ja pidetään korkit kiinni :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Hyvä. Pienistä voitoista koostuu koko sodan voitto

1 tykkäys

Tässä sitä makoillaan selvinpäin peiton alla, tuntuu niin hyvältä kun tietää että ei mitään krapuloita ole tuloillaan! Tuntuu että inho alkoholia kohtaan kasvaa kokoajan enemmän, kai se vaan on tullut kiintiö täyteen tuota paskaa en tiedä. Oon huomannut että tiktokissa on alkanut tulla paljon vastaan tällaisia juomisen lopettamista tsemppaavia videoita ja tarinoita ihmisten alkoholi ongelmista, myös näitä saatanan rappiolivettäjiä on siellä myös paljon jotka ryyppää,sekoilee ja nolaa itseänsä… en vittu käsitä tuota livessä itsensä kuvaamista samalla kun sekoillaan. Eipä tulis itsellä mielenviereenkään kuvata itteänsä nettiin ympärikännissä ja kuvitella että se on cool juttu. Tätä siis tekee ihan täysin aikuiset ihmiset eikä pelkästään teinit ja juuri baari ikään päässeet, huhhuh no se on jokaisen oma asia.
No asiasta toiseen, tänään kävin taas kaupungilla tappamassa aikaa, kahvilla ja pikku ostoksia tehden, kotia päästyä söin kunnolla (ruokahalu alkaa palaamaan normaaliksi.) Ruokalepo ja iltalenkki, siinäpä se päivä vierähti… Nyt vielä unirytmi päin persettä…
Kunhan heräilen niin pitää taas keksiä jotain tekemistä ettei tilttaa päässä ja havahdun kaupan kaljahyllyltä… Tämmösiä mietteitä ja kuulumisia, tsemppiä teille myös ja stay sober! :smile:

5 tykkäystä

Tuo rappiolivetys on asia jota en itsekään jaksa ymmärtää. Valehtelisin jos sanoisin etten ole seurannut niitä. Olen kyllä silloin kun se oli uusi juttu. Nykyään en jaksa innostua mistään kännäävästä ja huutavasta livettäjästä jolla seisoo silmät päässä. Ne livet menetti hohtonsa.
Tsemppiä sulle tähän päivään ja viikonloppuun

1 tykkäys