Eroon bentsoista, tukea ja apua?

Eli nyt vihdoin 16 vuoden jälkeen saa kyllä loppua tämä käyttö. Olen laitoksessa mutta silti karmean vaikeaa tämä on. Onko teillä vinkkejä jotka olette läpikäyneet bentsoreflat? Itsellä tulovaiheessa meni diapam 60mg ja stilnoct 10mg ja olihan sitä lyricoita yms sekakäyttöä mutta nyt haluaisin tietää onko tähän mitään “oikotietä”? Sauna ja liikunta helpottaa, sen olen huomannut. Psykiatri aikoi kirjoittaa Deprakinea mutta laittoikin gabapentinin , mutta se tuntuu vain lisäävän tätä karmeaa ahdistusta ja poissaolon tunnetta.

Auttaisiko serenase? Tai jokin luontaistuote? Phenibut?

En ole itse ollut ikinä varsinaisessa koukussa bentsoihin, mutta järkeni sanoo että jos tuohon vieroittautumiseen olisi jokin “oikotie” niin se olisi jo yleisessä tiedossa…

Phenibutia ei kannata alkaa ottamaan, sekin voi aiheuttaa fyysisen riippuvuuden joka ilmeisesti muistuttaa jonkin verran bentsokoukkua.

Venäjällä myydään Noopept-nimistä aminohappoyhdistettä kognitiivista suorituskykyä parantavana aineena esim. Alzheimerin tautia sairastaville, ja USA:ssa samaa ainetta myydään luontaistuotekaupoissa “lisäravinteena”. Eläinkokeissa Noopeptin on havaittu lievittävän bentsojen vieroitusoireita huomattavasti, eikä se itse ole koukuttava aine. Tuota varmaan itse kokeilisin samassa tilanteessa, mutta ongelma on vain se että aine on Fimean lääkeainelistalla joten sitä ei saisi tilata netistä (sama pätee myös phenibutin tapauksessa).

Tämä tosin on vain spekulaatiota, enkä varsinaisesti suosittele ottamaan mitään tiettyä ainetta.

Kiitos vastauksesta ja olenkin kuullut tuosta Noopeptistä! Harmi kun on lääkeainelistalla…Ei ymmärrä miksi se on. Onko sillä suomessa kauppanimeä?

Olen itse kokenut laitos/yhteisöhoito-vieroituksen bentsoista. Käyttöhistoriani oli reilu neljä vuotta 2-5 kertaa isommilla annoksilla kuin sinulla.

Jos nyt olisi sama homma edessä, niin käyttäisin alla olevia keinoja (jota en kenellekkään suosittele, kerron vain mitä itse nyt tekisin, kun tietoa on enemmän miten kehoni ja mieleni reagoi bentsorefloihin)

-Ruokavalio missä on vähän nopeita hiilareira, että verensokeri pysyisi mahdollisimman tasaisena (bentsoreflaisen psyyke on muutenkin kovilla, joten sitä ei ole syytä kiikuttaa yhtään enempää)
-Kannabista (voimakkaita indica-lajikkeita, joilla pystyy torjumaan myös kipuja ja unettomuutta sitten sativaisempaa masennukseen)(tätä keinoa en itse käyttänyt)
-5-htp luontaistuotekaupasta (saattaa auttaa masennukseen ja alakuloon)
-Jotain E-epa kalaöljyä 3-4g annoksella joka päivä (saattaa auttaa mielialaan)
-Liikuntaa ja tekemistä vaikka väkisin (helpottaa refloja vaikka ei siltä tuntuisi)
-Saunominen ja avantouinti jos vointi sen mahdollistaa (saa kehoonsa luontaisen “high”-tilan")
-Keskustelua netissä tai livenä saman asian läpikäyneiden kanssa.

En käyttäisi:
Serenasea tai mitään muutakaan neuroleptiä. Paitsi tilanteessa jossa tulee ilmi selkeää psykoottista oirehdintaa. Itse käytin ketipinoria alussa unettomuuteen, mutta mielestäni tämä lääkeryhmä hidastaa vieroitusprosessia.
Serenase on muuten sitten se lääke millä 150kiloinen kehonrakentaja agressiivisessa piripsykoosissa saadaan rauhoittumaan päihdepsykitarisen suljetulla osastolla. :mrgreen: Eli ei mikään lelulääke.

En usko, että tuota prosessia voi mitenkään varsinaisesti jouduttaa. Omat reflat kestivät kokonaisuudessaan n.7kk:tta.

Varmaan reflat kestävät minkä kestävät. Mutta olisi varmaan hyvä, että olisi jotain tekemistä, ettei vaan koko ajan neljän seinän sisällä mieti miten kurjaa elämä on.

Ite suosittelen kanssa mahdollisuuksien mukaan jonkun tekemisen löytämistä. Kotiin on moni kuollu, ei sinne kannata jäädä. Aloittaja tosin ilmoitti olevansa laitoksessa, onko sen puitteissa mahdollista ruveta harrastamaan jotakin - liikuntaa, lukemista, jotain pihailuhommeleita? Lähinnä että saisi päätänsä täytettyä jollakin muullakin kun reflojen pohtimisella, vaikkei noin muuten ajatuksena nappaiskaan.

Noopeptillä ei ole Suomessa myyntilupaa, täällä käytetään pirasetaamia joka on kemiallisesti samantapainen aine muttei ilmeisesti lievitä ahdistusta niin kuin Noopept. Lisäksi on hyvin epätodennäköistä että joku lääkäri alkaisi käyttämään hyvin kokeellisella asteella olevaa hoitomuotoa bentsorefloihin.

Toi on tosiaan perseestä että Fimea luokittelee aineita lääkkeiksi ihan “varmuuden vuoksi”. THL ei käytännössä hyväksy mitään sellaista vaikuttavien aineiden käyttöä joka ei ole heidän omassa kontrollissaan. Tyypillistä suomalaista keskusjohtoista touhua, kuin suoraan Neuvostoliitosta :angry: .

Soikannelilla on mielestäni erittäin pätevä ohje. Tosin kaikille ei toi kannabis sovi kun bentsoja tiputellaan. Karmeita oloja kyllä joka viikko. itse olen juuri loppusuoralla ja 0,25 xanoria riittää/ päivä. Ens viikolla toi viimeinen 0,25 pois ja pari viikkoa vielä varmaan menee ennen kuin olen normaalissa mielentilassa. Meinaa usko loppua. Tsemppiä kaikille refloisille. 2kk vieroitusta takana ja tämä oli/on jo kolmas kerta, kun xanorit tiputan. huhhuh.

Jep, hurjasti tsemppiä multakin kaikille benzoista eroon pyrkiville :slight_smile: . Aloittajan 16 vuotta yhteiseloa benejen kanssa, etenkin, jos käyttö on ollut jatkuvaa, on jo niin pitkä aika, että helppo tuo polku ei taatusti tule olemaan :frowning: .

Benzot ovat vielä siitä paskoja aineita, että niistä vieroittautumiseen ei todellakaan taida olla mitään oikotietä :confused: . Lähes kaikkien muiden aineiden refloihin auttavat, ainakin jossakin määrin, benzot IMO, mutta benzoreflat on sitten vain kärsittävä, toki mieluiten hitaasti tiputellen, etteivät ne aivan kuolemaksi koituisi. Hyviä vinkkejä tässä ketjussa on jo annettukin, enpä oikeastaan keksi niihin nyt mitään lisättävää. Kannabis on kaksipiippuinen(hehheh) juttu, eli joillain se auttaa refloihin, mutta joillain taas vain pahentaa oloa. Itse en voisi kuvitellakaan kiskovani kannabista yhtään mihinkään refloihin, mutta kuten näistäkin jutuista tulee ilmi, niin joillekin se on ollut todellinen pelastus, ehkäpä melkein se oikotie :wink: . Tosin, jos aloittaja on parhaillaan laitoksessa, se voi jokseenkin hankaloittaa kannabiksen käyttöä, vaikka kyseinen yrtti hänelle muuten reflalääkkeeksi soveltuisikin. Eipä se laitoksessa olokaan toki varsinainen este kannabiksen käytölle ole :wink: , mutta ehkei kannattaisi myöskään riskeerata hyvää(?) laitospaikkaansa jäämällä pössyttelystä kiinni :confused: .