Eroon alkoholista uusin konstein

Huomasin tuossa juuri, että kirjoitin tänne ensimmäisen kerran n.10v. sitten. Nyt ollessani 50 v. olen ensimmäisen kerran löytänyt ajatuksen kuinka pääsen eroon alkoholista. Palaan tähän hetken kuluttua.

Juomis ja päihdehistoriani on alkanut 14 vanhana alkoholilla. Sitten mukaan tuli kannabis, josta tuli päivittäistä ennen armeijaan menoa. Armeijasta päästyäni kannabis oli jäänyt vähemmälle, mutta alkoholia kului sitäkin enemmän. Siitä alkoikin sitten raju, no en nyt sanoisi bilettäminen, mutta sekoilu, jossa polttoaineena oli alkoholi, amfetamiini ja essot. Tapasin nykyisen vaimoni n. 6 vuoden rallin jälkeen ja tilanne alkoi rauhoittua. Amfetamiini ja essot jäi, mutta alkoholin käyttö jatkui. Olen aina juonut humalahakuisesti, joten arvatenkin kaikkea mahdollista on tullut hölmöiltyä. Olen kokeillut vähentää ja lopettaa juomista ainakin 15 vuotta erittäin huonolla menestyksellä. Olen aina tehnyt paljon töitä ja pärjännyt työssäni varsin hyvin, mutta huvit ovat olleet turhan järeät. Sellaista elämänaluetta ei olekkaan, johon alkoholi ei olisi vaikuttanut negatiivisesti. Aikojen saatossa ongelmat ovat jatkaneet kasvamistaan ja vaikka olen täysin tietoinen kaikista alkoholin vaaroista, niin olen aina ihmetellyt, kuinka ihmeessä aina vaan juon uudestaan ja uudestaan. Tässä vaiheessa palaan kirjoituksen alkuun

Tosiaan laskin, että viime jouluna 2019 olin ollut ensimmäisen kerran elämässäni raittiina 1 kuukauden koko elämäni aikana, sitten kun olin täyttänyt 16v. Eli lähes 34 vuotta altistumista alkoholille. En ole koskaan ollut katkaisussa, enkä esim. Minnesota hoidossa, koska en ole uskonut sen olevan minua varten. Tietysti olin väärässä. Aikanaan minulle tarjottiin hoitoa, mutta en ollut valmis vastaanottamaan sitä. Olen kuitenkin uskonut, että täytyy olla jokin muu tapa raitistua. Näitä miettiessäni puolisen vuotta sitten aloin kiinnostumaan omaehtoisesta raitistumisesta, josta varsin vähän kirjoitetaan. Korostan, että nyt kirjoitan asiasta, joka siis on auttanut minua raitistumaan. Haluan kuitenkin jakaa tämän, koska ensinnäkin ajattelen, että raitistuminen pitäisi olla mahdollista ennen kuin tuhoaa koko elämänsä ja toiseksi tiedän paljon alkoholin riskikuluttajia, joiden toivoisin säästyvän tekemiltäni virheiltä. Elikkä jos minä pystyn, niin voi siitä olla apua jollekkin toiselle.
Valaisevaa on ollut, kun aloin lukemaan miten riippuvuus kehittyy aivoissa. Voi kuulostaa naivilta ja monimukaiselta, mutta itselleni oli paljon apua ymmärtää, että miten alkoholi vaikuttaa aivoissa ja mikä saa ihmisen juomaan uudestaan ja uudestaan, vaikka tietää sen aiheuttavan ongelmia kaikilla elämän alueilla.
Tähän päälle sattui vielä vielä ilmestymään Annnia Gracen kirja Selvin Päin, jossa aihetta käsiteltiin vielä perinpohjaisemmin.
Valaisevinta tässä prosessi on ollut raittiina oleminen ilman häpeää ja syyllisyyden tunnetta. Toki niidenkin aika koittaa, mutta jotta voi aloittaa uuden elämän kaikkea ei tarvitse, eikä yleensä voi korjata kerralla. Jotta voi raitistua ilman tai tuntien vähemmän häpeää ja syyllisyyttä, johtuu siitä että alkoholismi on sairaus ja siihen sairastuu kun juo alkoholia. Alkoholi aiheuttaa meissä riippuvuutta henkisellä ja fyysisellällä tasolla, joka saa juomisen toistumaan uudestaan ja uudestaan. Jos näin ei tapahtuisi, aivoissa olisi jotain vikaa. Vastuu on kuitenkin raitistujalla laittaa itsensä kuntoon, mutta ei ole tarvetta ruoskia itseään yhtään enempää kuin se on tarpeen, sillä dopamiini on keskeisessä asemassa riippuvuuden syntymisessä, eikä sillä ole moraalia. Se saa ihmiset epärehelliseksi, koska se tekee vaan sen mitä sen kuuluukin.

Jostain syystä kun olen sisäistänyt itselleni mitä aivoissa tapahtuu jo ennen ensimmäistä suullista, saati sen jälkeen kun alkoholia alkaa virrata verenkiertoon, niin minun on ollut yllättävän helppo olla ilman alkoholia. Tämä vaatii tietysti paljon omaa motivaatiota, mutta himo alkoholiin on vähentynyt ja uusi raitis elämä on jo hyvällä alulla.

Toivon kuitenkin jokaisen alkoholista kärsivän löytävän oman tien raitistumiseen. Tämä on minun tieni ja toivottavasti siitä voi olla apua sinullekkin.

No blame no shame

Kiitti näkökulmastasi Hoodie.
Raitistumisen perusta lienee aina omaehtoisuus. Minnesotat ja AA:t vain tukevat tavoitteeseen pääsyä.
Pärjäile!
Putkis 0132, omalla tavallaan raitistunut.

Hei Hoodie!

Uskon, että kirjoituksestasi on hyötyä ainakin minulle. Tuollainen tieteellinen näkökulma aivojen toiminnasta riippuvuudessa tuo uuden perspektiivin ja varmaan tekee turhemmaksi sen itsensä piiskaamisen ja hokemisen siitä kuinka on heikko, eikä ole sitä selkärankaa.

Täytyy ottaa tuo kirja haltuun, kiitos vinkistä :smiling_face:

Tämä muuten oli ihanasti sanottu: “Jotta voi raitistua ilman tai tuntien vähemmän häpeää ja syyllisyyttä, johtuu siitä että alkoholismi on sairaus ja siihen sairastuu kun juo alkoholia.”

Vaikken olekaan vuosia juonut eikä alkoholi ole ollut kauhean pitkään ongelma, niin kuitenkin on monta kertaa takana, joista on jäänyt iso häpeä itselleni. Tämä yksi pieni lause on tärkeä minulle. Ja ihan tottahan se on.