Olen pohtinut eroa jo monta vuotta, koska tunnen että suhde mieheeni on kuollut jo aikoja sitten. Olen käsitellyt asiaa perin pohjin, enkä halua enää jatkaa suhdetta. Meillä on kaksi alaikäistä lasta, joiden vuoksi en ole vielä lähtenyt. Koen olevani loukussa.
Mieheni ei halua erota ja uhkailee itsemurhalla. Hän syyttää minua kaikesta. Tiedän etten voi olla vastuussa toisen ihmisen ratkaisuista, mutta en pystyisi myöskään elää syyllisyyden kanssa, jos hän tähän ratkaisuun päätyisi. Mitä ihmettä teen? En halua jäädä tähän suhteseeen, mutta en uskalla lähteäkään.
Itsemurhalla uhkailu on henkistä väkivaltaa. Miehesi pyrkii kontrolloimaan sinua tällä. On myös erittäin todennäköistä että kyseessä on säälittävä uhkaus eikä miehellä todellisuudessa ole mitään siihen viittaavaakaan mielessä. Toisin miehen uhkailun ilmi siinä vaiheessa viimeistään, kun tapaamissopimuksia ym tehdään.
Olet selkeästi käynyt perusteellisen pohdinnan suhteenne jatkamisen mahdollisuuksista ja todennut sen olevan mahdotonta. En tiedä oletko käynyt asiasta keskustelemassa ulkopuolisen kanssa ja mahdollisesti olisit sieltä saanut vaihtoehtoja päätöksen teolle. Jokainen aikuinen vastaa omasta elämästään ja siihen liittyvistä päätöksistä itse. Erosta päättäminen ja toteuttaminen on molemmille vanhemmille iso päätös, joka aiheuttaa voimakkaita tunnemyrskyjä. Eroon liittyvät syyt ja tunteet on hyvä sanoittaa, joko yksin tai yhdessä. Tähän suosittelen aina ulkopuolista apua/tukea. Itsemurhalla uhkaaminen on aina otettava vakavasti, jo ennen kaikkea siksi, ettei uhkaaminen laajene muhin perheenjäseniin. Itsetuho uhka on myös usein vallankäytönväline, mutta silti otettava vakavasti. Uhkaaja on kuitenkin teidän yhteisten lasten isä. Oman päätöksen/ratkaisun tukemiseen ehdotan tässä tilanteessa sinulle ulkopuoliseen keskustelutukeen hakeutumista ja parasta olisi josko menisitte yhdessä. Itsetuho puheet on hyvä nostaa esiin keskusteluissa ja tällöin myös auttavataho on tietoinen ja voi näin tarjota miehelle yksilöllisempää tukea. Tukikeskusteluja tarjoavat julkisetpalvelut, perheasianneuvottelukeskukset sekä järjestöjen tarjoamat palvelut. apuaeroon.fi sivustolta löydät oman alueesi palvelut sekä aikuisille tarkoitetut chat ryhmät.