Aloitan uuden ketjun tilanteeseen sopivammalla nimellä, kun tuo minun “Parisuhde alkoholistin kanssa” on nykyhetkeen vähän harhaanjohtava. Ehkä tänne löytää joku jolla kokemusta itse erosta ja uuden elämän aloittamisesta. Ja siitä mitä jälkiä pitkä parisuhde alkoholistin kanssa jättää.
Olen siis ollut 25 vuotta suhteessa alkoholistin kanssa, kolme yhteistä nuorta aikuista lasta, ja nyt vuoden alusta on asuttu erillään. Asun itse nyt nuorimman lapsen kanssa. Eroanomuksen jätin ennen vuodenvaihdetta, joten eron voi ottaa kesäkuun lopulla. Alkuvuosi meni vielä sopimuksella “katsotaan jos harkinta-ajalla löytyy oma tahto raitistua”. Ei sitä ole löytynyt, ja sanoin viikko sitten puolisolle, että ero tulee. Ei se sitä ole ostanut, vaan vyöryttää niskaan nyt lokaa ja rakkautta vuoron perään. Blokkasin viestit pariksi päiväksi. Juuri purin blokin, katsotaan alkaako taas. Mistään käytännön asioiden hoitamisesta ei vielä puhettakaan, mutta ei niillä minun puolestani ole kiire.
Mietin vaan kun nyt tuntee olevansa ihan hukassa. On elänyt siinä sairaassa suhteessa niin pitkään ja oppinut epänormaaleja käytösmalleja. Nyt ikäänkuin on pääsemässä pois siitä ihan omanlaisesta sisäänpäin kääntyneestä maailmasta, ja kohtaa aivan toisenlaisen todellisuuden. Suhtautuu muihin ihmisiin ihan eri tavalla kuin ennen. Pitäisi osata käyttäytyä yhteiskuntakelpoisesti. Mutta sen verran jo nyt tajuaa että ei osaa. Sitä etsii aina syitä itsestä kaikkeen, varoo käytöstään joka käänteessä ja tuntee silti että käyttäytyy väärin. Tai ehkä juuri siksi käyttäytyykin väärin tai vähintään oudosti. Eikä kestä että ihmisillä on ongelmia, yrittää auttaa kaikkia riippumatta siitä haluaako joku tukea vai ei, jne…
Miten voi hyväksyä itsensä itsenään? Luottaa siihen ja toistaalta hyväksyä että on tasavertainen muiden kanssa? Miten oppii sietämään semiläheisiä ystävyyssuhteita, joissa ei välttämättä kuitenkaan juurikaan jaeta henkilökohtaisia asioita toiselle. Nyt tuntuu helposti että jos joku ei heti halua jakaa kaikkea minun kanssani, hän ei pidä minusta tai vähintäänkin olen hänen mielestään tosi rasittava. Sitten menee ihan lukkoon, eikä haluaisi olla missään yhteydessä. Miksei pysty keskittymään arkisiin asioihin, vaan etsii muiden ongelmia ja yrittää päästä toisen pään sisään ja ratkaista toisen pahan olon, jota ei välttämättä edes ole! Ei kaikkien ihmisten kanssa ole vaikeaa, mutta joskus nimenomaan vastakkaisen sukupuolen kanssa, jota (ex)puolisokin edustaa. Olen tosi onnellinen jos jollain on hyvä parisuhde. Mutta jos joku on yksin tai vihjaa että on suhteessa ongelmia, niin en tiedä miten pitäisi olla. Tiedän, että pitäisi luottaa siihen että yleensä ihmiset osaa seistä omilla jaloillaan ja pyytää tukea jos sitä tarvitsee.
Täytyy kuitenkin itse ymmärtää, että suurimmalla osalla on elämä aika lailla stabiilissa tilassa, eivätkä he kaipaa siihen suuria mullistuksia. Itse luulin tähän asti, että minulla on oma elämä, mutta ei ehkä sittenkään ollut. Se tuntui omalta, mutta ehkä ne omat jutut oli vain pääsy pois siitä kuplasta. Nyt ne on ainoa mitä on, mutta jotain puuttuu. Se oli epänormaali, mutta turvallinen kupla. Sellainen jossa epävarmuus oli jotenkin ennakoitavaa.
Vähän sekavaa, mutta tällainen aloitus tähän…