eroaminen pelottaa

Alkoholistista eroaminen pelottaa minua. Olen jo hankkinut itselleni uuden asunnon, mutta en uskalla kertoa miehelleni lähdöstä. Hän on humalassa jotenkin niin pelottavan näköinen ja käyttäytyy aggressiivisesti. Hän on myös uhannut ottaa tyttäremme itselleen, jos lähden.

Pari vuotta sitten tapahtui jotain pelottavaa, kun hän oli humalassa. Hänen piti vahtia lastamme seuraavana päivänä, kun minulla oli töitä. Hänpä lähti kuitenkin kaupungille ryyppäämään. Olin niin vihainen, että heitin hänen peittonsa ja tyynynsä pihalle. Nukkukoon siellä sitten. Mutta kun hän tuli takaisin, hän heitti tavaroita seinille ja hajoitti peilin. Minä ja lapsi itkimme toisessa huoneessa pelosta. En tiennyt mitä tehdä, soittaakko poliisit vai mitä. Onneksi hän kuitenkin rauhoittui ja meni nukkumaan. Seuraavana päivänä jouduin sitten viemään lapsen muualle hoitoon ja lähdin itkien töihin. Sen jälkeen en ole uskaltanut enää puhua hänelle mitään kun hän on kännissä.

Nyt siis pelkään että hän tulee kännissä oven taakse riehumaan. Pitäisiköhän minun lähteä salaa kun hän on töissä vai uskaltaisinko kertoa etukäteen?

Sinun retkusi tuntuu olevan tätä samaa luokkaa kuin minunkin eksäni. En olisi koskaan uskaltanut heittää hänen kamojaan ulos, sillä hän oli humalassa väkivaltainen.

Nyt tulee sitten ne ihan järkevät neuvot. Yksi sana: poliisi. Sinulla on täysi oikeus pyytää viranomaisapua muuttotilanteeseen. Järjestyspoliisipartio voi tulla valvomaan muuttotilannetta, jos tilanne on uhkaava. Mielestäni sinun ei tarvitse edes odottaa, että tilanne käy uhkaavaksi muuttohetkellä, vaan poliisi voi tulla valvomaan muuttotilannetta. Olen kuullut, että näin toimitaan. Uskalla pyytää apua! Älä missään nimessä vähättele tilannettasi ja uhkailujasi, sillä etenkin kun lapsi on kyseessä, niin itse pelaisin varman päälle.

Superhienoa, että olet pystynyt hankkimaan itsellesi uuden asunnon ja haluat lähteä turvattomasta kodista. Talleta lähimmän turvakodin numero kännykkääsi siltä varalta, että mies tulisi uuden asunnon oven taakse uhkailemaan kännissä. Äläkä koskaan epäröi pyytää apua. Täältä saat henkistä ja virtuaalista tukea, Al-anon -ryhmät tukevat live-elämässä ja sitten kun tilanne menee kriittiseksi, niin Suomen poliisin velvollisuus on auttaa.

Komppaan Lintua; poliisi ehdottomasti mukaan turvaamaan muuttoa, varsinkin tuossa sinun tilanteessasi se on turvallisinta. Kamalasti voimia sinulle ja laitahan kuulumisia itsestäsi helpless, täältä saat aina tukea!