Kun keskustelussa tuli esiin vertaistukiryhmien merkitys turvallisina alkeisharrastuspaikkoina , jonkinlaisina voimaannuttajina ja valvistavina opetteleuina “korkeatasoisempaan” harrastamiseen monissa asioissa, niin aloinpa tietysti pohtimaan sitäkin, miten tätä asiaa mahdollisesti voidaan myös paheksua ja turhana pitää. “Puuhastelusta” jne muistelen silloin tällöin jotain ivallisia kommentteja saaneeni, kun hiukankin tähän suuntaan on keskustelu mennyt.
Kyllä se niinkin on, että ei kaikilla ole mitään tarvetta saada itsetuntoa paremmaksi, eikä kaikilla alkoholisoituneilla ja alkoholismin taakseen jättäneillä olekaan merkittävää paranneltavaa tuollaisissa asioissa.
Ihan ymmärrettävää, että jos osallistuminen, kilpailukyky, esiintymisvarmuus ja itsetunto on omalla kohdalla ok, niin eihän siinä välttämättä niin ymmärräkään niitä joille opettelemista ja vertaistuen tarvetta on juuri siinä että pääsee noiden elämän mukavien juttujen piiriin.
Niin erilaisista lähtökohdista me ihmiset olemme, ja niin erilaisia reittejä me olemme elämäämme taapertaneet etteivät ne tarpeet ja topiveetkaan samanlaisia voi olla.
Onhan moni, nuoremmista ikäluokista ehkä merkittäväkin osa, päässyt jo nuoresta pitäen osallistumaan harrastuksiin, oppimaan asioita, monella on ollut eväitä opiskeluun, joku osaa soittaa, laulaa, esiintyä ja monella on kilpailukykyinen ammatti tai arvo -ja siitä huolimatta on mennyt juopotteluksi. Ei kai silloin olekaan tarvetta etsiä vertaistukiryhmää jossa lähdettäisiin alkeista kehittelemään valmiuksia verkostoitumiseen, sosiaalisiin kontakteihin, itsetunnon kohottamiseen, omien kykyjen ja mahdollisuuksien huomaamiseen -nehän ovat jo olemassa, elämään kaivataan ihan muuta ja tavallaan jo “enemmän”.
Mutta, edelleen on se osa alkoholisteja, niitä syrjääntyneempiä, jotka jo nuorena jäivät urheilukentän laidalle katsomaan ja mahdollisesti salaa kaljaa nappailemaan, kun ne paremmin pärjäävät esiintyivät siellä kentällä ja keräsivät aplodeja. Ne, joiden kohdalla jäi hakkimatta niin koulutus kuin ammattikin, eikä sitten ollut edes hyväveli-verkostoa, ei edes sukulaisten tukea, ja lähes ainoaksi harrastukseksi jäi juopottelu.
Ilman mitään erityislahjakkuuksia, sen paremmin musiikillisia kuin älyllisiä tai fyysisiä kilpailukykyjäkään, elämäntapa saattoi hyvinkin olla hanttihommien ja hummaamisen junnaavaa yksinkertaisuutta, jota sitten vuosien kuluttua, juomiseen kyllästyneenä, ei oikein pysty itsekään korkealle arvostamaan.
Silloin on se kynnys muiden mukana tekemiseen, harrastuksiin, esiintuloon ja oman mielipiteen sanomiseen ja perustelemiseen erilaisissa ryhmissä, itsevarmaan käyttäytymiseen, aika korkealla.
Ja silloin, juuri siinä vaiheessa, kun juominen, alkoholismi, riippuvuus, on jätetty taakse ja mieli harhaillen katsellaan mihin tässä maailmassa sopisi ja millainen elämä luontevalta tuntuisi, silloin tarvitaan vertaistukea , sellaista vuorovaikutuksen kevytversioista lähtevää. Vaikka sitä että mennään yhdessä ongelle ja teatteriin, ja siitä hiljalleen opetellaan vaikka järjestämään onkikilpailut isommalle porukalle tai opetellaan muutama sketsi epävirallisemman tapahtuman ohjelmistoksi.
Mutta, tosiaan, eivät kaikki tarvitse tällaista opettelua.
Eri tilanteissa olevat ihmiset tarvitsevat eri asioita.