Hei,
kirjoitan vasta ensimmäistä kertaa, vaikka olen jo vuosien ajan hakenut vertaistukea täältä muiden kirjoituksista. Vertaistukea olen saanut huomatessani, että kaikki vaiheet alkoholistin kanssa elämisessä on jo ehditty pitkässä suhteessa elää. Toivon vain, että olisin aiemmin lukenut näitä ja löytänyt samankaltaisuuksia omaan tilanteeseeni nähden, ettö ei olisi pitänyt pyörää keksiä ihan itse kantapään kautta uudelleen.
Eli tarina alkoi kauniisti nuoruudessa. Rakastuimme ja tunsin tavanneeni poikkeuksellisen ihanan ja älykkään ihmisen. Menimme pian naimisiin ja perhettä alkoi siunaantumaan. Aluksi alkoholi ei näytellyt suurta osaa, mutta rooli sillä on aina ollut perheessämme. Nuoruudessa menot olivat mukavaa vstapainoa perhe-elämälle ja kävimme yhdessä vielä silloin ulkona. Myöhemmin sain luvan tutustua herra alkoholiin yhä syvemmin. Huomasin, että miehelläni alkoholi kuului paikkoihin ja asioihin, joihin en itse sitä yhdistänyt esim. töihin (remontit, talkoot), harrastukset ja sosiaaliset tilanteet. Monesti käyttö oli liiallista eli sitten kun korkki aukaistiin, niin se sitten kans aukaistiin eli mieheni joi itsensä ihan hirveän humalaan. Tästä seurasi riitoja ja vuosien myötä myös lopulta se, että en enää halunnut hänen kanssaan lähteä mihinkään holtittoman käytöksen vuoksi. Jos olimmekin sopineet joskus jonkin huvittelun, niin ilo siitä kuihtui jo jännittämiseen ennakolta, että miten ilta sujuu tai kyttäämiseen, että ei joisi liikaa. Ja kun kuitenkin juo liikaa, niin sitten siihen, että yritti pitää tilannetta edes jotenkin siedettävänä ja hallinnassa. Lopulta emme käyneet yhdessä missään missä alkoholia käytettiin.
Arki on kuitenkin ollut pääosin alkoholitonta. Mieheni tapa juoda on sellainen, että hän on pitkiä aikoja selvinpäin ja hoitaa asiat mallikkaasti; talouden, minun ja lasten huomioinnin, kotityöt. Juomista tapahtuu, mutta ei päivittäin eikä edes viikottain, mutta tapahtuu. Yhteistä näille keikoille on se, että ne ovat täysin ennakoimattomia ja tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta. Sitten kun alkaa juomaan, niin juo sitten monesti 1-3 päivää. Eli kai jonkin asteinen tuurijuoppo on kyseessä, en tiedä. Nämä juopottelut aiheuttavat valtavasti riitoja ja turvattomuuden tunnetta minulle, sillä enhän minä voi mistään arvata milloin tällainen juopottelu alkaa. Eli vaikka juomiskertoja on vähän (versus päivittäin/viikottain juovat) niin silti niiden vaikutus jokaiseen arkipäivääni on läsnä, koska koskaanhan en voi tietää millainen päivä on edessä. Niinhän sitä sanotaan, että juopon kanssa eläminen on päivä kerrallaan elämistä ja sitä se todellakin on.
Kupletin juoni meni niin, että aluksi olin pöyristynyt käytöksestä ja vastuuttomuudesta ja ajattelin, että hän on vain jotenkin täysin välinpitämätön minua ja lapsiani kohtaan. Mutta se ei käynyt yksi yhteen sen pitkän selvän jakson käytöksen kanssa. Oikeastaan se juopotteluvastuuttomuus oli jotenkin täysin päinvastaista siihen normaaliarkeen verrattuna. Riitelimme rajusti näistä tapauksista, mutta aina sovimme ja jatkoimme.
Seuraava askel oli kaikenlaiset sopimukset ja kompromissit, joita teimme varmaan yhtä monta kertaa kuin oli töppäiltykin. Minä olin usein se, joka haki sopuratkaisua alkoholinkäyttöön. Mies oli aina vastentahtoinen tai passiivinen, mutta suostui tietenkin, jotta suhde jatkuisi ja minä rauhoittuisin. Mikään näistä sovituista yhteisistä sopimuksista (tietenkään) ei pitänyt ja lupaukset rikottiin yhä uudelleen ja uudelleen. Mukaan astui myös valehtelu juomismääristä ja juomien piilottelu. Minusta tuli kyylä ja kontrollihullu. Nämä rapauttivat suhdettamme yhä enemmän ja enemmän.
En ole ollut aiemmin alkoholistien läheisenä, olen ollut onnekas. En siis ymmärtänyt lainkaan mistä tässä oli kyse. Käytös oli kuitenkin niin erikoista ja patologista (varsinkin valehtelu juomiseen liittyvistä asioista) ja kieltäminen, että aloin ottamaan aiheesta enemmän selvää. Oli jopa helpotus ymmärtää, että mieheni on alkoholisti, eikä vain ilkeä ihminen. Alkoholismin vuoksi hän toimii niin kuin toimii. Tämä ymmärrys auttoi minua etäännyttämään itseäni asiasta niin, että en enää raivonnut ja hätääntynyt kun juominen alkoi. Yritin ohjata häntä avun piiriin, mutta ongelman kieltäminen on ollut vahvaa vielä näihin päiviin asti ja on edelleen pitkien selvien jaksojen (ja ennen kaikkea alkoholismin) vuoksi. Hän on ottanut apua vastaan, mutta epäilen, että vain ulkoisen painostuksen vuoksi (haluaa pitää perheensä).
Pitkät selvät jaksot ja normaaliarki (joka on toimivaa) on pitänyt minua niin pitkään tässä tilanteessa. Puntarissa on ollut niin monet kerrat se normaali hyvä arki ja lähteminen. Nyt tilanne on se, että olen vihdoin ymmärtänyt ja sisäistänyt sen, että hän ei toimintaansa tule muuttamaan, mutta minä olen tullut myös alkoholistin läheisenä päätepysäkilleni eli ymmärtänyt, että jos en lähde niin kaava jatkuu samana hamaan tappiin asti. Raskas ja pitkä on taival ollut, mutta toivottavasti joku joka on aikaisemmassa vaiheessa menossa lukisi tämän ja saisi vähän lyhyemmän annoksen alkoholismia ja uskaltaisi tehdä ratkaisunsa aiemmin mitä minä.