Erään päihdekuoleman anatomia

Terri Schiavo, 1963-1990-2005, oli kaunis nuori nainen, jolla oli nuorempana ollut paino-ongelma, jota hän hoiti juomalla 10-20 mukillista jääteetä päivässä. Hoito päättyi aivokuolemaan kotiovella 1990. Hän oli riidellyt aviomiehensä kanssa edellisenä iltana, ja luhistui kotiovelleen vievässä käytävässä. Hänen sydämensä ja hengityksensä pysähtyi, mutta kukaan ei tunnu tietävän, mikä kohtauksen aiheutti. Minä tiedän, koska olen itse selvinnyt hengissä samanlaisesta kohtauksesta kofeiinivieroituksen aikana.

Terri oli ollut pitkään kofeiiniavusteisella dieetillä, joten hänen luustolihastensa solut olivat hajonneet jo jonkin aikaa. Hajoamisen yhteydessä vereen päässeet porfyriinit aiheuttivat perhe-elämään liittyvän stressin laukaiseman adrenergisen myrskyn. Tällaisessa tilanteessa adrenaliini supistaa aivoverisuonia, aiheuttaen hapenpuutetta, sekä kiihdyttää lihassolujen natriumpumput ylikierroksille, jonka ansiosta natriumtaso veressä laskee nopeasti, jolloin aivoissa oleva natrium alkaa sitomaan lisää nestettä, aivot turpoavat ja hajoavat kuin hitaassa räjähdyksessa, jonka keskus on niissä aivojen osissa, joissa verenkierto on runsainta.

Keho poistaa myöhemmin hajonneen kudoksen, joka korvautuu selkäydinnesteellä. Jos aivorunko säilyy vahingoittumattomana, kuten se yleensä tekee tällaisissa tapauksissa, aiheutuu hengityspysähdys hengityslihasten tilapäisestä halvaantumisesta, joka poistuu kun veren porfyriinitaso laskee. Ruumiinavauspöytäkirjasta ilmenee porfyriineille tyypillinen munuaisvaurio ja lisäksi osteoporoosi, jota kofeiinin tiedetään aiheuttavan. Vaikea osteoporoosi havaittiin jo 1991, ja ruumiinavauksessa osa luustosta oli niin pehmeää, että se painui sormilla painaen.

Keskellä näkyvä tumma alue on selkäydinnestettä, jota ympäröi jäljelle jäänyt aivomassa. Aivot painoivat vain 615 grammaa, joka on alle puolet samanikäisen naisen aivojen normaalista painosta. Säilynyt osa on sellaista aluetta, jossa verenkierto on ollut vähäisintä, ja se on säilynyt, koska aivojen hajotessa, kallossa olevan nesteen natriumtaso nousee hajonneiden solujen vapauttaman natriumin ansiosta, jolloin prosessi pysähtyy ja aivoista jää vain laitaosat jäljelle. Adrenaliini supistaa voimakkaasti ääreisverisuonia, joten hiusverisuoniston ruokkimat aivojen osat ovat varjeltuneet osin verenkierron puutteen vuoksi, mutta kärsivät hapenpuutteesta. Aivorunko oli täysin kunnossa, sydäninfarktista tai bulimiasta ei ollut mitään merkkejä, ja havaittu kaliumin puute selittyy jo pelkällä ensiavussa annetuilla infuusionesteellä, viidellä adrenaliiniruiskeella ja muilla hypokalemiaa aiheuttavilla lääkkeillä ja muilla tekijöillä. Raportin mukaan, oletettu syömishäiriö ei ole aiheuttanut hypokalemiaa, eivätkä ruumiinavauksessa esiintulleet seikat osoita aiheuttavaa tekijää, joten aivokuoleman syy on virallisesti tuntematon

Tapauksen oleellisin osuus peittyi 7 vuoden irvokkaaseen oikeuskiistaan siitä, saako tällaisen, pelkästään ihmisen kuoren päästää tästä maailmasta, vai ei. Terri oli sokea, hänellä ei ollut ajatuksia, persoonallisuutta, muistoja, tunteita, häntä ei enää ollut. Aivorunko toimi, samoin kuuloaisti, ja hän reagoi kosketukseen ja kuuloaistimukseen tavalla, joka ilmaisi palkitsevien neurotransmitterien toiminnasta aivorungossa, mutta ilman merkkejä tietoisuudesta.

Kenellekään ei ole tullut mieleen kiinnittää huomiota siihen tekijään, joka aiheutti hänen tilansa ja, joka tekee tätä samaa vielä tänäkin päivänä ympäri maailmaa. Ihminen, jolla on veressään runsaasti porfyriineja kofeinismin vuoksi, on aivojen kannalta kävelevä aikapommi. Pieninkin stressitekijä saattaa laukaista kontrolloimattoman stressihormonien nousun, jonka seurauksena on pahimmassa tapauksessa aivokuolema. Pahimmassa sikäli, että sellainen kuolema, joka vie vain ihmisen, ja jättää jäljelle tyhjän asunnon, on omaisille uskomattoman raskas taakka.

Paniikkihäiriötä esiintyy noin 4 prosentilla perusterveydenhuollon asiakkaista, kuka tahansa heistä voi päätyä tähän samaan tilanteeseen, sillä porfyriinien vaikutuksia on mahdoton ennakoida. Paniikkikohtaus on esileikkiä adrenergiselle myrskylle, ja tällaisen myrkytysoireen hoitaminen lääkkeillä, joiden vaikutuksia ei tunneta, on puoskarointia, jos jokin. Montakohan luonnolliseksi diagnosoitua aivotapahtumaa kofeiini mahtaa aiheuttaa vuosittain?

Minua on kritisoitu siitä, että minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa kofeiinista. Selitykseksi ei ole kelvannut se, että siitä ei ole olemassa mitään positiivista tutkimustietoa, vaan minua pidetään jonkinlaisena fanaattisena, kofeiinin periaatteellisena vihollisena. Nyt olen kuitenkin löytänyt kofeiinista yhden hyvän ominaisuuden. Sekin oli löydettävä itse, kun lääketieteessä on niin monta etsijää, että kukaan ei löydä mitään, kaikkien tapellessa toistensa kanssa.

Kun kofeiini aiheuttaa aivotapahtuman, se ei jätä avutonta tietoisuutta kitumaan toimintakyvyttömään kehoon, vaan tappaa tietoisuuden ja jättää jälkeensä pelkän hylsyn.

qmies.blogit.fi/

Paniikkihäiriön yhteydessä on ehdottomasti pidättäydyttävä kannabiksesta, koska kannabis herkistää aivoja siten, että ne ovat herkempiä, paitsi mielihyvälle, myös vastakkaisille tuntemuksille. Paniikkihäiriö aiheutuu useimmiten eräänä kofeinismin muotona, ja voi olla jopa hengenvaarallinen, jos aivoja herkistetään muillakin tekijöillä.

Vaarana on, että paniikkikohtaus etenee ja aiheuttaa aivoinfarktin, tai jonkin muun, aivoihin tai sydämeen liittyvän tapahtuman. Paniikkikohtaus voi edetä hypertensiiviseksi kriisiksi, ja siitä edelleen adrenergiseksi myrskyksi. Kumpikin tila on hengenvaarallinen ja vaatii välitöntä hoitoa.

Paniikin kehittymistä vakavammaksi tilaksi voi estää välttämällä välittömästi stressiä aiheuttavaa tilannetta tai muuta asiaa. Jos olet esim. menossa markettiin, käänny takaisin jos alat oireilla. Tämä on erityisen tärkeää kofeiiniriippuvuuden katkaisemisen jälkeen, sillä kohtaukset voivat palata vielä kuukausienkin kuluttua hyvin voimakkaina, ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta ja ne ovat luonteeltaan aivan erilaisia kuin kofeiinia käytettäessä. Oireet ovat selkeästi fyysisemmät, ja tuntemukset hyvin voimakkaita, nopeasti kehittyviä ja vaarallisilta tuntuvia. Itselläni niitä esiintyi heikkenevästi noin 1½ vuotta lopettamisen jälkeen. Sen jälkeen tuntemukset heikkenivät niin, etten voinut varmuudella sanoa johtuivatko ne jostain muusta.

Kehoitan ottamaan vakavasti tämän varoituksen, sillä olen perehtynyt asiaan huomattavan laajasti ja syvällisesti sekä lääketieteellisen tutkimuksen kannalta, että myös vuosikymmenten oman kokemuksen kautta ja tiedän tasan varmasti mistä puhun. Olin itse lähellä samanlaista tilannetta, joka vei Terri Schiavon koomaan ja tuhosi hänen aivonsa lopullisesti.

Tosi surullinen ja traaginen tapaus. Pitäisikö sinun mielestäsi kofeiinista pidättyä kokonaan? Suomessahan on muuten jo vuosia ollut voimassa ollut laki, että aivokuollutta henkilöä ei tarvitse pitää hengissä missään koneessa, tai siis lääkäri voi todeta aivokuolleen kuolleeksi. En tiedä sitten, salliiko laki vielä(kään) potilaan surmaamista, jos kyse ei siitä, että ihminen ei ole esim.hengityskoneessa… :confused:

Tämmöisen selvityksen minä olen nähnyt…kumpaa sit uskoa…suolaa vai kofeiinia…

• Terri Schiavo sairasti bulimiaa, jonka aiheuttaman suolatasapainohäiriön seurauksena hän sai sydänkohtauksen 26-vuotiaana. Sydänkohtauksen seurauksena Schiavo sai aivovamman, jonka takia hän makasi sairaalassa kytkettynä ravintoletkuun. Schiavon aviomies ja vanhemmat kiistelivät seitsemän vuotta Terrin irrottamisesta ravintoletkusta. Lopulta aviomies voitti ja Terri irrotettiin ravintoletkusta 41-vuotiaana.

Minä olen saanut omat tietoni ruumiinavauspöytäkirjasta, joka on täällä.

www6.miami.edu/ethics/schiavo/pd … utopsy.pdf

Olen karvaasti kokenut sen, mitä kannabis tekee paniikkihäiriöiselle. Olen joutunut shokkitilaan, joka alkoi rajuina paniikkioireina ja päätyi rajuun oksenteluun ja tajunnan menetykseen. Vei mm. myös jalat alta ja sekoitti valmiiksi rytmihäiriöisen sydämeni päiviksi.

Minulle kerrottiin, että juuri paniikkihäiriö joka minulla on vielä täysin biologinen ja vahvat savut yhdessä saivat tuon aikaan.

En kehoita ketään samaan. Vaikka yksilöllisiähän nämäkin vaikutukset ovat.

Tuo paniikkikohtauksesi oli äkillinen asidoosireaktio, joka voi pääytä koomaan. Sydämen rytmihäiriöt johtuivat asidoosin aiheuttamasta kaliumin puutteesta.

Hoida paniikkihäiriö pois, siihen ei mene kuin viikko oikeilla toimenpiteillä.