Hei!
Oon lueskellut tätä palstaa pari vuotta ja nyt päätin itse kirjoittaa. Pelaamattomuutta takana melkein vuosi, mutta rahallinen tilanne ahdistaa. (Ulosotossa). Sen jälkeen jää käteen noin 900 e josta pitää maksaa vuokra 600 e + muut. Alan oleen niin epätoivoinen tähän nälkäkuuriin. Rahat ei riitä edes ruokaan. Tekis mieli luovuttaa!
Miten te muut olette selvinneet?
Oletko käynyt velkaneuvojalla? Jos velkasi ovat alle 34K€, voit päästä velkajärjestelyyn, koska pelaamatonta aikaa on jo noin pitkästi. Olet ilmeisesti myös töissä? Tämä vaatii todistelua ja yleensä myös sitä, että ongelma on todella hoidettu ts. olet hakenut siihen mahdollisesti jotain apua. Kuinka sinulle ei jää enempää, maksatko ulosottoa vapaaehtoisesti? Suojaosuudesta kyllä tulisi jäädä kohtuullinen määrä elämiseen (vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset ja ruoka).
Tuo kannattaa tarkistuttaa. Voit saada myös toimeentulotukea, tsekkaahan nämä!
itse olen jo pari vuotta maksellut ulosottoon velkoja. Käteen jää tällä hetkellä 491e vuokran jälkeen. Kun uo on pakollista,kiertänyt siis käräjäoikeuden kautta se huomioidaan toimeentulotuessa jonka raja on siis yksinäisellä tuo 491e. Sähkölaskut,lääkärilaskut,lääkkeet korvaa kela.Jos taas uo on vapaehtoista sitä ei Kela huomioi toimeentulotuen perusteena. Asumiskuluja ei myöskään huomioida mutta tuo 491 pitää jäädä joka kuukausi jolla sitten maksetaan netti,puhelin ym. Jos taas esim pesukone hajoaa sen mahdollinen korvaus tulee täydentävästä toimeentulotuesta. Sieltä maksetaan myös takuuvuokra ja muuttokustannuksia.Täydentävän toimeentulotuen maksajana on paikkakunnan sosiaalitoimi.Seurakunnan diakoniatyö auttaa myös ja pientä apua saa maksusitoumuksena kauppaan. Monella paikkakunnalla on myös skr tai jnk vastaavan järjestön ruoka-apua jota jaetaan kauppojen hävikkiruuasta.Tässä vinkkejä joilla itse olen päässyt eteenpäin.
Tein tänään tuon toimeentulohakemuksen. (En maksa vapaaehtoisesti jostain syystä siihen ei uo:ssa suostuttu).Ehkä sieltä jotain irtoaisi ni helpottaisi vähän. Kun alkaa olemaan voimat lopussa. Töissä jaksaa käydä, mutta muuten aika menee hirveässä ahdistuksessa/paniikissa raha-asioiden miettimiseen. Ja peliongelmaa hoidetaan a-klinikalla.
Hienoa, että aloit kirjoittaa tänne!
Kyllähän tuo 900€ on ihan monillakin ulosoton jälkeen jäävä summa. Riippuu palkasta
tietysti. Mulla ainakin menee 33% palkasta ulosottoon. Jäljelle jäävällä summalla selviän
ihan hyvin pakollisista menoista ja ostoksista aina kun en pelaa. Mutta joka tapauksessa
elämiseen on alkanut jäädä paljon enemmän rahaa, kun olen alkanut ostaa ison osan
ruuasta netistä Fiksuruuasta ja Matsmartista. Ne ovat todellisia köyhän ystäviä.
Odotan innolla sitä, kun ulosotto loppuu joskus vajaan kymmenen vuoden kuluttua.
Tässä ehtii hyvin valmistautua siihen, että sitten tuleekin koko palkka tilille.
Voi kovasti tsemppiä sirja ja nyt ennen joulua on hyvät mahdollisuudet ruoka ym apuun joten koitas saada niin jäisi sitten rahaa vähän muuhunkin.
Kituuttaminen vie kyllä elämänhalua wen tiedän.
Kaikesta huolimatta yritä nauttia joulusta. Toivon kaikkea hyvää sinulle