Tervehdys,
Tässä hieman avutumista omista kokemuksistani tapailemisesta/suhteesta jossa vahvasti epäilin toisen osapuolen olevan aineiden käyttäjä. Tapailin erästä yksinhuoltajaa (naista), jolla oli nuori poika. Päällisin puolin kaikki oli hyvin. Hän on väitellyt omalla alallaan tohtoriksi ja on erittäin hyvässä asemassa työelämässä sekä myös intohimoinen urheilija.
Nopeasti kumminkin näkyi hieman outoja merkkejä. Hänen asuntonsa oli aina hyvin epäsiisti (mm. useita päiviä vanhoja puoliksi syötyjä jugurttipurkkeja oli olohuoneen lattialla ja kun siitä hänelle ilmoitin niin hän aina sanoi, että kyseessä on hänen koti ja hän pitää sen sellaisena kuin haluaa. Myös hänen ystävänsä oli asiasta hänelle usein ilmoittanut ja osa ei enää käynyt hänen luonaan. Hän on erittäin hauska, huumorintajuinen ihminen ja joi joka päivä muutaman lasin viiniä ja pitkään luulin, että hänen käytöksensä johtuu vain ‘huonosta viinapäästä’, mutta sitten huomasin hänen käyvän hyvin usein wc:ssä sekä kotona että ravintolassa ja kun hän sieltä saapui takaisin oli hän aivan erilainen. Puheen nopeus oli varmaan 3 kertainen normaaliin nähden sekä hän oli energiaa täynnä. Usein parin tunnin kuluttua hän rupesi mongertamaan ja sammui jopa viikolla olohuoneen lattialle klo 9 ja usein hänen poikansa kanssa kannoimme hänet sänkyyn. Kun hänen poikansa sanoi hänelle, että miksi olet kaikki illat sekaisin, hän vastasi pienelle varhaisteinipojalleen, että onhan sun isäsikin. Tuntui todella pahalta ja sanoinkin siitä hänelle. Lapsella ei ollut mitään sääntöjä kotona vaan hän sai tehdä mitä halusi ja joka toinen sana oli ‘vittu’ ja hän saattoi saada kovia raivareita. Hän myös kerran kysyi, että ‘paljonko pillereitä pitäisi ottaa, että saa pään sekaisin?’. Lapsi sai myös äidin ostamaan kaiken mitä hän halusi ja useasti myös mainitsikin siitä äidilleen, että ‘joudut ostamaan minulle korvaukseksi kaiken, koska olet aina niin sekaisin.’
Nainen saattoi puhua sellaisistakin asioista avoimesti myös julkisella paikalla jotka olivat hänelle jopa haitallisia. Kaikki estot tuntuivat kadonneen. Hän kertoi, että hänen naapurissaan asuu lääketieteen tohtori joka käyttää aineita viihdekäytössä ja on myös vetänyt yliannostuksen sekä viety ambulanssilla sairaalaan sekä löytynyt hissistä ‘sammuneena’ pitsan päälle. Ihmettelin, että kuin ko. tyyppi voi enää toimia lääkärinä niin hän sanoi, että ‘hän on hyvä lääkäri ja ei varakkailla ole huumeongelmaa, koska on varaa hyviin aineisiin’. Järkytyin hänen kommentistaan ja hän myöhemmin myönsi, että hänellä oli ollut seksisuhde ko. lääkärin kanssa. Ihmettelin alussa kun olin ko. naisen luona, niin tämä nuori lääkäri saattoi soittaa hänen ovikelloa jopa 4 kertaa viikossa mitä ihmeellisimmillä syillä; lainasi tulostinpaperia ja seuraavana päivänä saattoi palauttaa 2 paperia! Epäilen, että hän olisi yksi aineiden toimittajista. Naisystäväni kertoi myös seurustelleensa ulkomailla asuessaan erään miljonääripankkiirin kanssa joka käytti jatkuvasti aineita ja pyysi minua lähtemään ko. miehen huvilaan lomalle Yhdysvaltoihin johon ystävällisesti sanoin ei kiitos ja en halua olla hänen exänsä kanssa tekemisissä.
Yksi asia joka alusta asti myös ihmetytti oli se, että ko. nainen oli aiemmin seurustellut 20-v pojan kanssa 3 vuotta (itse hän oli 45-v). Seuraava miesystävä oli ollut 70-v ja lapsen isä on nyt 64 v. Hän oli omien sanojensa mukaan ollut erittäin seksuaalisesti aktiivinen ja mm. laitellut whatsupilla yöllä viestejä eri miehille, että ne tule pariksi tunniksi(myös viikolla) käymään ennen kuin lapsi herää aamulla. Olin ainut hänen oman ikäisensä kanssa ollut suhde pitkään aikaan hänen itsensä mukaan.
Hänellä yötä ollessani heräsin usein siihen, että hän lähti vauhdilla sängystä ja kuului kova rapina jonka jälkeen n. 10 minuutin päästä hän palasi takaisin sänkyyn. Seuraavana päivänä hän aina väitti kävelleensä unissaan.
Hän on myös todella aktiivinen urheilija joka lenkkeili 70 km viikossa ja myös kilpaurheili. Hän saattoi olla yöllä klo 02 aivan sekaisin, mutta aamulla heti klo 08 energiaa täynnä ja lähti 15 km lenkille. Olen itsekin entinen kilpaurheilija ja ihmettelin hänen erittäin korkeaa verenpainettaan 160/120 jonka hän väitti johtuvan salmiakinsyönnistä. Hänellä oli selvä pakkomielle urheilusta ja hän urheili kuumeessakin. Tuntui usein siltä, että tietyt muutkin asiat olivat pakkomielteisiä hänelle (mm. holtiton seksikäyttäytyminen sekä ‘aineet’).
Tiedän, että ko. henkilöstä on tehty useita ilmoituksia lastensuojelulle, mutta hänen yhteiskunnallisesti korkean asemansa takia mitään konkreettista ei ole asialle valitettavasti tehty. Hän itse myös avoimesti sanoi, että hänestä on tehty ilmoituksia. Kyseinen henkilö on alansa johtavia asiantuntijoita maailmassa ja usein myös tv:ssä kommentoimassa. Hänen kotona oli selvästi roolit vaihtuneet poikansa kanssa. Poika oli kokoajan erittäin huolestunut äitinsä elämästä sekä käytöksestä ja pyysi tämän olemaan lähellä minua ettei mitään pahaa tapahtuisi. Tuntui siltä, että poika oli jo joutunut näkemään sellaisia asioita joita ko. ikäisen ei pitäisi nähdä.
Loppuvaiheessa suhdettamme kun ehdottelin, että voisimmeko pitää esim. kuukauden tipattoman ilman viiniäkään hän rupesi erittäin ilkeäksi ja hyvin ylimieliseksi. Miltä teistä kuulostaa ko. henkilön käytös ja epäilettekö te hänen käyttävän jotain tiettyjä aineita? Onko mitään mitä voisi asian eteen tehdä ilman pitäviä todisteita, koska jos häntä ei voi auttaa niin hänen poikaansa ainakin? Voisiko esim. interventio toimia jos saisin hänen ystäviään mukaan vai onko mitään muuta parempaa tapaa yrittää auttaa?