Ei kai kalenterivuoden vaihtumispäivä jonkin asian taakse jättämisen tai uuden aloittamisen kannalta sen kummempi ole kuin mikään muukaan. Sellainen merkitys siinä on, että jos haluaa painaa jonkin päivämäärän mieleensä niin helpompihan se on, tuollainen muutenkin erikoinen päivä kalenterissa.
Mutta onko sillä niin väliä?
En muuten muista enää edes vuosilukua milloin lopetin tupakanpolton. Ja se oli kuitenkin temppuna suurempi kuin alkoholismin taakse jättäminen. Tupakkaa kiskoin ketjussa muutaman vuosikymmenen, ja se oli todella osa elämää. Ryypyn sentään saattoi jonakin päivänä jättää ottamatta, jos siihen oli pätevä syy. Eikä siinä ihan koko ajan päässä jyskyttänyt että nyt on jäänyt jo monen tunnin ajan väliin… tupakka kyllä muistutti itsestään ensimmäiset kuukaudet taukoamatta.
Ja sinne se sitten kuitenkin jäi, jonain päivänä senkin vaan huomasi että eipä ole hetkeen enää edes mieli tehnyt.
Mutta, kun en laittanut mitenkään muistiin päivää -ei edes vuotta, niin mitäpä siitä sitten.
Ryyppäämisen lopetus jäi päivämääränä mieleen ehkä senkin takia että parin viikon selvänäolon jälkeen olin jo sen verran vahvoilla että asia kesti pienen keskustelun -ja niinpä sitten tulin tänne plinkkiin mukaan höpisemään. Ehkä, jos olisin antanut mennä ihan noin vaan, olisin unohtanut senkin vuosiluvun ja koko asia olisi siellä historian hämärissä.
Selvänäolon kannalta ihan yksi lysti. Alkuun oli juomisesta keskustelemisessa se vaara että asia saattoi alkaa aivoissa nousemaan pintaan ja muistuttelemaan että eikös siinä sentään jotain kivaakin ollut… mutta nyt, vuosien jälkeen, se ei jotenkin vaan enää herätä mitään tuntemuksia. Ihan kuin se ei olisi niin minua itseäni koskaan niin koskenutkaan… yleisellä tasolla toki päihdeongelmankin edelleen tiedostan, mutta sillä, olenko joskus itse ottanut ja minkä verran, ei sillä minun tämän päivän elämiseni kannalta enää merkitystä ole.
Sen verran toki ymmärrän, että en tietenkään enää haluaisi alkoholismia vaivoikseni, turhaa vaivaa siitä muistelen minulle olleen.
Enkä usko, että siihen enää vajoan, vaikka en semmoistakaan väitä että ihminen voisi sen vaivan suhteen sentään mitään immuniteettia saada itselleen kehitettyä. Kyllä paljon juomalla kukkaansa puhkeaisi, mikseipä se onnistuisi.
Mutta, tähän vuoden vaihtumiseen. Jos joku on sitä mieltä että jokin muutos elämäntavoissa tai asennoitumisessa vaikkapa alkoholiin on helpompi tehdä just vuodenvaihteessa, niin tottakai, kannattaahan se käyttää hyödykseen ja tehdä se muutos silloin kun se helppoa on.
Onkohan täällä muuten sellaisia joiden alkoholisoituminen olisi katkennut just uudenvuodenyöhön klo nollanolla? Ihan uteliaisuuttani kyselen, en minä silläkään tiedolla mitään tee.
Voimia ja motivaatiota toivottelen niille jotka nyt ovat irtiottoaan tekemässä, tekipä sen milloin tahansa niin parempi aikaisemmin kuin myöhemmin. Nimittäin ihan ihan pohjamudasta on perhanan paha ylöspäin yrittää, mieluummin vaikka just ihan pikkuisen ennen pohjaa, vähemmällä pääsee monessa suhteessa. Mutta, eipähän ihminen kai ihan pohjalla olekaan ennenkuin viimeinen hengenveto on kiskaistu, jotain on jäljellä niin kauan kuin elämää riittää.
Pienen pakkasen teki, menenpä siis laittamaan linnuille lisää ryynejä. Pärjäilevät ne tietysti ilman minuakin, mutta niitä on mukava katsella. Ja sitten vois alkaa odottelemaan mitä mukavaa tekemistä tänään mieleeni juolahtaa. Eiköhän vaan tämäkin päivä sisältönsä löydä.
Muuten…utelaisuuttani tämmöistäkin kyselen… kun nyt noista pommeista ja raketeista puhuvat, mitä miltä itsekukin on siitä että niiden myntiä ja käyttöä rajoitettaisiin?