Entäs pelirajat...?

Kun pelasitte tai pelaatte näitä rahapelejä… Millaisia pelirajoja kuukaudelle ja- tai päivälle laitatte…jos laitatte.? Itselläni on kyllä ollut käytössä ihan liian korkea kuukausiraja, mikä toi sitten seurauksia. Aina voi kuitenkin niitä muuttaa…ja niin teinkin. Tavoitteenani on vähitellen täysi 0 e.

10e viikkoraja talletuksille mikä on pienin. Lähinnä kyllä ollut pelaamatta. Kavereiden kanssa sosiaalisiavetoja ja joskus tulee lauantaina vietyä perjantaista jääneet pullot lähikauppaan, jossa saatan heittää jonkun 4-6e pitkävedon Valioliigakierrokselle panttirahoilla. Eli pelitöntä vietetty aikalailla tuo 4kk.

Itse ainakin lasken pelaamiseksi sen, että tallettelen yksin kotona useita talletuksia nettikasinoille vailla minkäänlaista kontrollia… En laske tuollaisia viihdevetoja pelaamiseksi jostain lätkäpelistä muutamalla eurolla kun katsellaan kavereiden kanssa urheilua. Tosin olen sen verran varovainen, että maksan laskut aina etukäteen kun rahaa on tilillä, jonka jälkeen nostan tilit tyhjiksi etten vahingossakaan heikkona hetkenä tallettele rajojani nettikasinolle.

Itselle on ainakin toiminut tämä järjestely paremmin kuin täysi nollatoleranssi. Tosin en ole niitä ihmisiä, jotka elävät hetkessä vaan ahdistelen aina tulevaisuuttakin joten kuukauden ruoat hankin myös aina kerralla, mitä nyt jotain saattaa unohtua. 700gramman jauhelihan saa kivasti jaettua vaikka kuuteen tai jopa kahdeksaan osaan eri pakastepusseihin. Leipäkin on parempaa pakastimesta mikroon menetelmällä kuin että antaisi sen pari kolme päivää kuivua kaapissa.

Pelit, huumeet jne on ihan kivoja viihdekäyttössä, mutta sitten kun yksin pelataan kaikki rahat kasinolle tai vedetään huumeita yksin kotona ilman aikomustakaan mennä mihinkään ollaan kusessa.

Sinun tilanteesi kuulostaa kivalta. Mielestäni sinulla on pelaaminen ihan vastuullisesti hallussa. Ilo lukea…En minäkään koe että olisi oltava täysehdoton eli nollatoleranssi, mutta ymmärrän, että se useille on erittäin tärkeää. Ja jos törmään tällaiseen henkilöön, niin tottakai kannustan häntä siihen. Olen viime aikoina pohtinut sitä kun pelaamiseen sisältyy niin paljon tunteita, pelkoa, ahdistusta. Kun pelaaminen tuottaa valtavan ahdistuksen ja takakireyden jne. Alunperin Veikkaus ei ole tarkoittanut tätä. Vaan mainostaa rentoa ja hauskaa viihdepelaamista, Iloa kansalle “hyvän tahdon peleissä.” Lukeekohan Veikkauksen johto ikinä tätä Valttia ? :frowning: Olen päättänyt palata omaan lähtöruutuuni, siihen aikaan kun peliraja oli max 100e/kk. Säätelen tuota rajaa sen mukaan miltä tuntuu. Välillä voi sulkea koko pelitilinsä ja pitää itsensä siinä 0e :ssä.

Minusta teillä ei ole peliongelmaa ollenkaan kuten ei varmaan monella miljoonalla muullakaan suomalaisella.
Tuo mitä kerrotte on viatonta pelaamista eikä varmasti aiheuta teille minkäänlaisia ongelmia. On syytä muistaa ettei kaikki saa riippuvuutta peleihin niin kuin ei saa alkoholiinkaan vaan voivat käyttää niitä miten haluavat omaksi ilokseen.
Sitten on se pieni joukko mihin itsekin kuulun mikä addiktoituu nopeasti vähän asiaan kuin asiaan ja meillä sitten onkin tekemistä riippuvuuksiemme kanssa. Silti pärjäämme monesti elämässämme hyvin kunhan vain nämä riippuvuudet eivät syökse meitä raiteiltaan. Siksi täältä yritetään hakea vertaistukea että löydettäisiin oikea suunta kompassiin kun välillä joudutaan myrskyyn.

Siis kyllä itsellä on taustaa ongelmapelaamisesta. Velkoja jäljellä ja menetetyt parhaat vuodet takana. Nyt olen löytänyt jonkinlaisen balanssin kun olen rajannut sen tuollaiseen viihdekäyttöön. Jos pelailisin yksin kotona niin se menisi siihen, että tili olisi tyhjä ja panokset nousivat sloteissa vähintään sinne 5 euron panokseen, millään euron panoksella pelaamisesta kun en saa minkäänlaista tyydytystä kun saldo näyttää -100e.

Ok, hienoa kun olet päässyt balanssiin , itse olen nyt sillä kantilla etten anna itselleni edes mahdollisuutta leikitellä ajatuksilla pelaamisesta, sen verran on tullut takkiin että pitäisi ainakin riittää minulle.

Mihin katosi tekstini…tuleekohan se viiveellä ? no, uusiksi…

Tiedän mitä tarkoittaa ongelmapelaaminen. En vain jaksaisi omaa kokemustani kovin kuvailla kun sellaista on tämä Valtti jo pullollaan.
Uskon vahvasti, että ongelmapelaamisesta voi toipua, eheytyä, parantua. Uskon että ihminen pystyy poisoppimaan tuskallisista ja vääristyneistä pelitavoistaan. Uskon, että ihminen pystyy tekemään toisenlaisia, terveellisempiä valintoja mm pelaamisessaan. Uskon, että toipumisen tiellä voi kokea ilokseen sen, että pelit eivät enää tuota ahdistusta. Pelit/pelaaminen eivät enää nosta hurjaa tunnemyrskyä ja -tai kaaoottista epätoivoa jne. Uskon myöskin siihen että se ns turtuminen, tunteeton "kuollut olotila, eleettömyys ja tunnekylmyys…sekin voi väistyä, jolloin herää henkiin se omin kadoksissa ollut ihmisyys. Se on riemullista löytämistä.! Uskon, että koko suhde peleihin ja pelaamiseen pääsee tervehtymään. Uskon tähän silloin, jos ihminen ihan oikeasti haluaa ottaa askeleen sitä hyvää kohti, mikä hänelle kuuluisi. Useat kokevat, että ns nollatoleranssi on paras. On myös niitä, jotka tekevät valintojaan hieman toisin, mutta hekin voivat kokea, että voivat elävät tasapainossa.

Olen edelleen hyvilläni jos tuon on mahdollista mitä kerroit, tuohan olisi loistavaa. Kuulen mielelläni edistymisestäsi ja pysymysistäsi tuossa hyvässä moodissa .Kerro jatkossakin kuinka tuo käytännössä sujuu.

pohdinta jatkuu…

Mietin peliriippuvuuden kehittymistä netticasinolla…
Nyt kun olen sulkenut pelitilin, siis rahansiirron pelitilille määräajaksi, niin tuonne sivustolle Ray/Veikkaus näköjään kuitenkin pääsee. Olisiko riiviömäistä nettipeliriippuvuutta päässyt ollenkaan kehittymään, jos olisi alusta alkaen käyttänyt noita monipuolisia peli/pelaaminen ym rajoituksia.? Ainakin ent. rayn sivuilla on vaikka mitä keinoja hallita omaa tilannettaan. Silloin kuin ensimmäisiä kertoja tutustuin ( lue haksahdin) esim slotteihin, niin ei tullut mieleenkään edes lueskella noita rajaamisehdotuksia. Kuukausikohtaisen pelirajan kuitenkin laitoin. Kun istahdin silloin koneelle ja pelit täräyttivät ensi viikkoina makeita voittoja, niin sehän oli humahdusta, huumetta asteittain ja myös hämmentävää. Siinä vaiheessa kun tuntee jääneensä kiinni peleihin, niinkuin liisteriin kaikkine jälkiseurauksineen, niin hämmennys lisääntyy eikä ehkä osaa enää käyttää noita työkaluja vaan jatkaa ja jatkaa… Näin voi olla. En tässä osoita kehenkään täällä, kunhan vaan pohdin. Tiedän kuitenkin meneväni hyvään suuntaan nyt…olen sitä hyvän polkua jo kokenut ja siitä pidän kiinni.