Ensimmäinen raitis viikko takana

Hei,

Olen nuori 21-vuotias nainen, jonka alkoholinkäyttö on vähitellen alkanut johtaa suurempiin ongelmiin. Olen juonut hyvin säännöllisesti, useamman kerran viikossa siitä lähtien, kun olin lukion toisella. Viime aikoina olen muiden tarinoiden perusteella alkanut käyttäytyä yhä huonommin ja huonommin kännissä. Pahinta on se, etten muista asiaa ja se että olen alkanut myös väkivaltaiseksi. En muista milloin olisin viimeksi ollut viikon juomatta. Olen juonut hyvin pitkään 3-6 päivää viikossa ja löytänyt aina vapaille hetkille aikaa juoda. En tiedä miten lähestyä ongelmiani, mutta ajattelin, että täältä voisi olla hyvä aloittaa. Aiemmin olen juonut kohtuullisempia määriä, mutta viimeaikoina olen yhä enemmän niiden lisäksi alkanut örveltämään baareissa. Tämä johtuu ehkä kesän tuomista tilaisuuksista hyväksyttävästi näyttää naamaansa humalassa muuallekkin, kuin peilikuvalleen kotona.

Työpaikallani on tapana juhlia palkkapäivää eli käydä vetämässä perseet kahden viikon välein (huomautan että tämä on vain kesätyö, joten talvet ryypänny muuten sitten useamman kerran viikossa). Pakkohan tähän sosiaaliseen tapahtumaan ei olisi osallistua, mutta olen toukokuusta alkaen olen siitä huolimatta käynyt juomassa itseni siihen kuntoon, etten muista mitään ja käyttäydyn kuin idiootti. Pahinta on kun seuraavana päivänä töissä kerrotaan kuinka olen käynyt lyömässä hyvää kaveriani, oikeastaan ilman syytä. En ole muuten väkivaltainen enkä pidä voimakeinojen käyttämisestä ollenkaan, joten tekoni kauhistuttaa, vaikka se on muiden mielestä vain hauskaa. Itsestäni tilanne ei ole hauska toisinkuin työkavereideni mielestä. Onko muka hauskaa, että kaveri lyö sua koska ei halua lähteä tai muustakaan syystä? Tämä oli vain esimerkki tilanteesta, jota en muista. Muistan myös avautuneeni usealle ihmiselle elämästäni, en kuitenkaan usein muista, että mitä olen selittänyt tai edes mihin se liittyi. Olen miettinyt voisiko känni-minällä olla jokin oma elämä ja huolensa jotka jäävät vain känni-minän muistiin ja setvittäväksi. Vaikka känni-minä on yhtälailla minä, en tiedä mitä hän sekoilee.

Vedän itseni myös näiden kertojen lisäksi muutamia kertoja viikossa humalaan. Usein onneksi riittää se muutama juoma, jotta rentoudun ja saan asioita hoidettua.

En tiedä miten palaisin kohtuukäyttäjäksi vai olenko koskaan ollutkaan sellainen. Toivoisin, että voisin käydä silloin tällöin baarissa juomassa muutaman oluen ja nauttimassa illasta, mutta se päätyy aina turhan suureen humalaan enkä osaa toimia. Onneksi minulla on vielä kavereita ja saan aina jonkun huolehtimaan mut kotiin. En tiedä enää johtuuko se säälistä vai oikeasta kaverisuhteesta. Onkohan minulla kohta enää kavereita, kun vedän itseni aina hirveään kuntoon ja näen ihmisiä vain kännissä, enkä tosiaan ole ollut kännissä kovin hyvää seuraa varsinkaan viimeaikoina. Ehkä minulla ei ole kovin hyviä kavereita jos he eivät ole huomanneet tilannettani, tai sitten he heittävät asian leikiksi ja ohimeneväksi asiaksi.
Eihän näin nuorella ole alkoholiongelmaa, se on vain opiskelijaelämää.

Olen nyt ollut tasan viikon juomatta. Olo ei ole kovin hyvä. Ensimmäiset kolme päivää ja ehkä edelleenkin kärsin moraalisesta darrasta kaiken sen edellisen sekoilun vuoksi. Olen pyydellyt anteeksi holtittomuuttani ja päätin että pyrkisin tekemään asialle jotain. Normaalisti hukuttaisin sen viimeistään seuraavana iltana muutamalla oluella, mutta nyt päätin, että en tekisi sitä, koska viimeaikaiset muutamatkin oluet ovat johtaneet juomiseen kunnes baarit menee kiinni.

En tiedä johtuuko se masennuksesta vai masennus alkoholittomuudesta, mutta olen ollut todella maassa lopettamisen jälkeen. Olo on paha ja tekisi mieli juoda olut tai joku drinkki jotta olo paranisi ja jaksaisi tehdä jotain. En ymmärrä miten voi olla muka parempi olo hieman darraisena kuin näin, ettei ole juonut hetkeen mitään.

Toivoisin vaan voivani vetää itseni siihen tilaan, etten hallitse itseäni täysin, vaan voisin vain tanssia pahan olon pois. Typerä toive.

Olen usein turruttanut tunteeni alkoholilla. Hoidan myös työ ja kouluasioita mitä voi kotoa hoitaa koneella juoden kaljaa, sillä epäilen kyvykkyyttäni ja suorituksiani ilman alkoholin tai piristeiden vaikutusta, oli se sitten sähköpostin lähettäminen tai esitelmän tekeminen. Tämä on varmaan myös pidempiaikaisen jatkuvan juomisen aiheuttamaa epävarmuutta, kun on päässyt estottomampaan tilaan.

En ole myöskään jaksanut tai ehtinyt pitää asuntoani kunnossa. Olen lihonnut parin vuoden aikana huomattavasti. En tiedä onko tällä suoraa yhteyttä juomiseen, mutta en oikein saa mitään aikaiseksi. Harrastuksetkin jääneet pois.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta tämän lyhyen elämäni aikana kun olen tiedostanut ongelmani ja päättänyt korjata tilannetta. Viimeksi kun kärsin tästä, en ollut yhtä pahassa kierteessä kuin nyt, mutta sain tilanteen haltuun kohtuullisen pitkäksi aikaa. Nyt minua pelottaa tulevaisuus. Pääsin korkeakouluun ja aloitan opinnot syksyllä. Tämän myötä tulee tunnetusti paljon alkoholiin liittyviä tapahtumia ja haluaisin kerätä itseni kasaan, jotta voisin nauttia opiskelustani ja elämästäni eikä se onnistu jos olen kokoajan sekaisin enkä muista mitään ja käyttäydyn typerästi. En kuitenkaan haluaisi jäädä kotiinkaan neljän seinän sisälle surkuttelemaan. En tiedä oikein miten edetä tilanteen kanssa, mutta tunnen vain epätoivoa itseäni kohtaan, en suoraa juomista kohtaan vaan tunnen olevani arvoton ja aikaansaamaton paska joka on epäonnistunut elämässä. Haluaisin harrastaa ja tehdä asioita, mutta en osaa oikein aloittaa prosessia kuinka saisin elämääni muutakin sisältöä taas kuin alkoholin kittaaminen vaihtelevissa paikoissa.

Noh, aloitin jakamalla ajatuksiani täällä, on sekin askel johonkin eikö niin!

Moi ja tervetuloa Hilleri! :slight_smile:

Kovin tutulta kuulostaa tarinasi. Minä koin ennen että sain olla oma itseni vain kun olin kännissä, olin avoimempi, mukavampi, sosiaalisempi jne. Baarissa oli aina paljon vipinää ja hauskaa oli. Sitä kesti joitakin vuosia, kunnes tilanne sitten kääntyi niinpäin että itseasiassa musta tulikin selvänä parempi ihminen kuin kännissä. Koin, että tuo ryyppäysvaihe oli aikalailla itseensä tutustumista ja tietty muihinki. Ja sellasta perusbiletystä. Huomasin myös että vahvat alkoholit ei sovi mulle. Olin myös vähän semmonen rähisijä kun join viinaa. En kontrolloinut itteeni ollenkaan. Se hauska muuttuikin joksikin ihan muuksi. Päätin sitte joitakin vuosia sitten lopettaa vahvojen juomien juomisen, eli juon nykyään lähinnä kolmosolutta. Aiheuttaako sulla ne drinkit yms. tuota käyttäytymistä ja muistin menetystä vai myös miedot juomat? Ehkä voisit harjotella sitä, että joisit vaan vaikka olutta tai muita mietoja ja vettä tietty aina välissä. Omasta kokemuksesta voin sanoa että tunteisiinhan mä loppupeleissä join. Tunnelukot jotenkin avautu kun oli tarpeeks kännissä. Mut sitten niitä tunteita ei kuitenkaan kerenny koskaan käsitellä kun oli niin sekasin ja tosiaan ei välttämättä muistanu seuraavana päivänä koko asiaa. Sun kannattaa miettiä, mitä tunnelukkoja sulla on tai minkä takia juot. Se voisi auttaa selventämään, miksi käyttäydyt kuten käyttäydyt. Toki se viina siinä on isossa osassa. Niin vaan käy kun sitä juo.

No, tulipa sekava teksti, toivottavasti saat jostain kiinni. :smiley: Ja kirjottele lisää tänne ja lue muiden tekstejä, se kans auttaa. Onnittelut viikon juomattomuudesta, tiedän että sekin on vaikeaa kun on tottunut juomaan. Tuolta asetuksista saa myös laskurin päälle, niin voit katsoa monta päivää oot ollut juomatta, saattaa motivoida sekin tässä vähentelyssä. Tsemppiä! :slight_smile:

Moi Hilleri!

Heräsin veskiin ja päätin vilkaista tähän plinkkiin. Onneksi olkoon raittiista viikosta! Kävin nuorempana AA:ssa ja siellä osa yhtä lausetta kuului: " Osa meisä onnekseen tajusi jo nuorella iällä…".

Ise lähentelen kuuttakymppiä ja eilinen oli viikon ensimmäinen päivä täysin raittiina! On ollut kova morkks kun lauantaina tuli kova käsirysy sukulaismiehen kanssa oluttölkistä. Ei lainkaan minun tapaistani. Vaikka asia muodollisesti sovittiin, jäi se kaivertamaan mieltä! Paljon tsemppiä Sinulle!

t. Juhani

hei Hilleri,
tervetuloa porukkaan mukaan.
Venkku olikin kirjoittanut hyviä juttuja joita sun kannattaa harkita. juotko väkeviä? et varmasti nimittäin ole ensimmäinen jolle väkevät aiheuttavat aggressiota sekä kaikin puolin holtitonta käytöstä.
olen pienten tavoitteiden puolesta puhuja. tee itsellesi selkeä tavoite. jos kokonaan alkoholin lopettaminen tuntuu liian kaukaiselta, mieti vaikkapa sitä minä viikonpäivänä annat itsellesi luvan juoda. kerta viikossa vai miten? selkeän tavoitteen tekeminen auttaa ja siinä onnistuessaan motivaatio vähentämiseen kasvaa. se onnistumisen kokemus, se on todella, todella tärkeää.
aivan huippua on tämä että kirjauduit tänne, moni on saanut täältä avun. lue toisten tekstejä ja kirjoita itsekin paljon, varsinkin kun sulle näyttää kirjoittaminen olevan luontaista. itse olen lukenut myös tietokirjallisuutta alkoholismista aivan nuoresta lähtien mutta kun liityin tänne Plinkkiin kertasin lukemaani ja aina löytyy uusiakin teoksia. liika juominen on ollut ongelmani mutta olen myös aidosti kiinnostunut alkoholismista ja yhdyn Venkun mielipiteeseen siitä, että ongelmajuominen perustuu tunnevammoihin joita on valtavan vaikea ja vaativaa hahmottaa ja tietenkin ihminen pyrkii niitä pakoon epätoivoisilla korjausyrityksillään eli juomalla, huumeita käyttämällä taikka muilla riippuvuuksilla. siten juomisesta jää myös pelkkä tapa, eli vaikka saisikin “asiansa kuntoon” niin tapajuominen jatkuu. näin itse ajattelen asioista.
sullahan alkaa ihan uusi jakso elämässä kun aloitat opiskelut syksyllä. saat tilaisuuden aloittaa “puhtaalta pöydältä”. älä “pilaa” “mainettasi” tulevien uusien opiskelukavereiden silmissä, tarkoitan sitä, että siitä saisit vain lisäkuormaa itsellesi lisää koska vaikka uudetkaan ystäväsi eivät olisi moksiskaan juomisesi takia, koska juovat itsekin, niin itse olet jo ylittänyt sen tietyn erittäin tärkeän rajan, et halua sitä enää ja morkkikset ovat säännöllisiä. toiseksi korkeakouluopinnot ovat ihan tarpeeksi työlästä muutoinkin vaikka olisi kuinka lahjakas.
takapakkeja tavoitteissaan syntyy kaikille, mutta on yritettävä uudelleen, aina. täällä oot hyvässä kannustavassa seurassa!
me kaikki olemme erilaisia mutta ongelma on sama. kannattaa katsoa tämä kortti!

oikein hyvää loppuviikkoa Sulle Hilleri :smiley: