Ensimmäinen lapsenlapseni syntyy keväällä

Vilpolan väki,minusta tulee mummo.Päihderiippuvainen,25 v poikani on istunut vankilassa täällä Ruotsissa, neljä vuotta henkirikoksesta,ollut puhdas kaikki nämä vuodet,1,5 vuotta sitten tutustui nuoreen naiseen,ja nyt on vauva tulossa,viidennellä kuulla.Kun vauva syntyy,hän saa käydä vankilassa isäänsä tapaamassa kaksi ensimmäistä elinvuottaan,ja siinä vaiheessa pojallani on kyllä jo 24 tai 48 tunnin lomia,jotka voi sitten viettää kihlattunsa ja vauvansa luona,JOS edelleen valitsee olla ilman aineita.Yritin puhua heille monta kertaa,että malttaisivat mielensä,etteivät vielä lasta miettisi,kun isä istuu kaltereiden takana,että vasta sitten,kun poika vapautuu.

Minua ei kuunneltu,pyydettiin kohteliaasti pitämään mielipiteeni sisälläni.Ensin itkin ja surin sitä,missä ensimmäinen lapsenlapseni on alkunsa saanut…vankilan vierailuhuoneen ankeassa ympäristössä.Nyt olen työstänyt,sisäistänyt,antautunut asian edessä…ja tunnen suurta rakkautta ja hellyyttä nyt jo ,pientä,viatonta vaavia kohtaan,mummon oma rakas pieni kullannuppu.

Voi hyvänen aika,Vilpolan väki,mitäs tästä sanotte?

Onnea mummolle , en voi muuta sanoa, vauvathan ovat täynnä valoa ja tulevaisuutta ja toivoa! Ei niistä voi muuta ajatella kuin, mitä itsekin sanot, rakastaa jo etukäteen.

Tottahan toki tuo vauva syntyy synkkien tähtien alla, mutta voihan olla, että vauvan myötä poikasikin on sitten valmiimpi palaamaan uutena miehenä vankilasta siviiliin ja uuteen rooliin.

Sinä olet urhea äiti ja kohta isoäiti, kun olet jaksanut poikasi rinnalla vaikka elämä vie sinua tosi reippaalla kädellä.

lämpimin ajatuksin
senjamilena

Senjamilena,kiitos onnitteluista,kauniista sanoista.Niin hienosti ja hyvin sanot:vauvat ovat täynnä valoa,tulevaisuutta ja toivoa.Minua pelottaa tulevaisuus,mutta yritän muistaa,että juuri nyt kaikki on hyvin,tässä ja nyt.Pojan raskaana oleva kihlattu ei ole väärinkäyttäjä itse,se on ilon aihe.Omalla tavallaan siipirikko kuitenkin,eipä muuten olisi solminut suhdetta linnankundiin.Voi hyvänen aika tätä elämää.

Onnea tulevalle mummolle!

Todella upeaa ettei äiti käytä… Mulla on liian monta tuttua jolla lapset huostassa kun molemmat käyttää. On pari tuttua ketkä ovat lopettaneet käytön lapsen takia. Suurin osa heistä on naisia, mutta meilläpäin enemmän myös entiset käyttäjät ovat naisia, miehet muuttaneet pois tai retkahtaneet suurin osa.

Mulla on yksi miespuolinen frendi, tai entinen… Tällä miehellä on lapsi, mutta hän ei saa olla tekemisissä lapsen kanssa. Ei ole tosin tehnyt asian eteen mitään koska ei tahdo riitauttaa juttua. Hänen äitinsä kuitenkin hoitaa lasta paljon joten lapsella on tukea.

Tosiaan tuskin tämä nainen etsii aivan “normaalia” elämää. Mun mielestä olis hyvä jos alusta asti yrittäisitte olla hyvissä väleissä ja ennenkaikkea puhua miten kotona menee. Monesti kun näillä naisilla on sit läheisriippuvuutta tms. kotona opittua käyttäytymis-mallia jolloin jos esimerkiks alkoholismia perheessä ollut; tilannetta osataan peitellä…

Mut tällä hetkellä on kaikki hyvin; poika on kuivilla ja tulee isäksi, äiti ei käytä joten vauvalla ei ole hätää ja mikäli poikasi on oikeasti nyt tajunnut että tahtoo muuttaa elämänsä täysin, niin lapsi on siihen hyvä apu (nyt kun tulossa on). Mulla itellä on ollut vauvakuume jo pari-kolme vuotta, mut en voi edes yrittää lasta ennenkuin lääkkeet on pois. Se on kuitenkin todella hyvä motivaatio joillekin ihmisille. Eilen oli sylissä alle 3vkoa vanha poika joka ei painanut edes 3,5kg… <3 Onnea tulevalle iso-äidille; väliäkö sillä missä lapsi on siitetty? Koulus aikoinaan sanottiin et Juhannuksesta ja Uudesta Vuodesta reilun 9kk:den jälkeen on aina enemmän synnytyksiä, joista voi olettaa että aika moni on kännissä hankittu eikä kaikki edes tarkoituksella…

Onnea Mummolle :slight_smile: Uusi elämä on aina iloinen asia ja siitä pitääkin nauttia tässä ja nyt :smiley: Huolet tulee ja menee, sitä se elämä on. Nyt on teille ilon aika :exclamation:

Samat sanat Inkeri60:lle ja samalla tulevalle mummolle. Malibu kirjoittaa minusta hienosti aiemmin, että jos poikasi oikeasti tajuaa, niin hänellä on nyt riittävästi tavoitetta motivoimaan hänen haluaan muuttaa elämäntapaansa ja konkretisoida se halu teoiksi ja toiminnaksi kohti sekä päihteettömyyttä että säntillistä elämää = ei enää rikoksia. Tätä tavoitetta kohti kannattaa kaikkien ponnistella, poikasi eniten.

Tiedätkö, onko hänellä Ruotsissa vankilassa terapiamahdollisuutta? Entä kun hän vapautuu, onko mahdollisuutta esim. tukihenkilöön?

Eikö Suomessakin toimiva KRIS ole lähtöisin juuri Ruotsista. Vapautuvan vanginhan on mahdollisuus saada tukihenkilö itselleen sitäkin kautta, ja tukea selviytymiselleen muurien ulkopuolella ?

Malibu,ja tumati,kiitos onnitteluista,lämmittää!

Ohjaaja Lauri,kiva kun sinäkin kommentoit,ja onnittelit.Kyllä,poikani on ottanut vastaan kaiken sen avun,terapian,mitä täällä vankilassa tarjotaan,suoriutunut niistä hyvin,saanut positiivista palautetta niistä,ihan kirjallisestikin.

Zurussa,kyllä näin tietääkseni on,että KRIS on lähtöisin täältä Ruotsista,ja toivon niin,että poikani ottaa myös sieltä avun vastaan.Juuri tällä hetkellä en tiedä,mitä mieltä hän on asiasta.

Hänellä on jo eräänlainen tukihenkilö,"övervakare"jonka kriminaalihuolto on hyväksynyt,ja joka on poikani ystävä,tietääkseni kunnollinen nuori mies.

Seuraava 8 tunnin vapaa pojalla on 29 pvä,ja silloin he menevät yhdessä ensimmäiseen ultraäänitutkimukseen,kenties
siellä näkyy sitten jo vauvelin sukupuolikin.Vuoden päästä tähän aikaan poikani on isä.Huomenna on Isäinpäivä,ajattelen juuri nyt sitä seikkaa,että hänestä on todellakin tulossa isä.Tähän asti hänestä on huokunut suurta hellyyttä,rakkautta ja vastuuntuntoa tulevaa lastansa kohtaan,ja jo lauleleekin söpöjä lastenlauluja, suomeksi ,kihlattunsa vatsan ääressä,vankilan vierailuhuoneessa.Kihlattu on ruotsalainen,joten lapsesta tulee kaksikielinen.

Asiat ovat juuri nyt niin hyvin.Tässä ja tänään.Olen kiitollinen.Niin monta äitiä kärsii,ja taistelee huumesairaiden lastensa puolesta tälläkin hetkellä,tiedän,mitä se helvetti on,olen ollut siellä.

Mummo vankilaan vierailulle!

Huomenna 24 pvä keskiviikkona on mukava,erilainen päivä.Jälleennäkemisen riemua ilmassa,äitini,eli poikani rakas mummo,minä ja mieheni lähdemme vankilaan tapaamaan poikaani.Mummo ei ole tavannut tätä lastenlastaan 1,5 vuoteen,matka ollut niin pitkä,vaan nyt on poika lähempänä meitä kaikkia,50 km päässä.Vierailuaika on 2 tuntia.Hellyyttävää ja samalla surullista katsella sitten,kun lyhyt,pikkuinen mummo vaivalloisesti kävelee rollaattorinsa kanssa vankilan käytävää pitkin vierailuhuoneeseen,joka sitten lukitaan ulkoapäin.Saapas nähdä,nuuskiiko huumekoira meidät ensin läpi.Vain kaksi kertaa on koira minut nuuskinut näiden 4 vuoden aikana.

Maanantaina pojalla on 8 tunnin vapaa.Hän,ja kihlattunsa,menevät silloin 1.ultraäänitutkimukseen,raskausviikko 19 menossa nyt.Heitä jännittää ja pelottaa…minua myös hiukan.

Terve vauva siellä ultrassa näkyi,ja näkivät myös tulevan lapsensa sukupuolen…haluatteko tietää?

Hei vaan Inkeri60, luen iloissani viestejäsi ja mukavia uutisiasi. Ihanaa, kun elämä näyttää valoisan puolensa. Annapas kun veikkaan tulevan vauvan sukupuolen … no tietysti tyttö! Osuinko kohdalleen?

Hei ohjaaja Lauri ja muut Vilpolassa!

Poikavauva siellä on kasvamassa!Pikkuinen,suloinen,mummon Sydänkäpy,Silmäterä,Suppusuu,Kullannuppu!Mikko Mallikas,Ville Vallaton…

Edelleen puhdas,raitis poikani huokuu onnea,iloa,isänylpeyttä,vastuuntuntoa,yhdessä kihlattunsa kanssa.

Juuri nyt,tässä ja tänään,elämä hymyilee,kiitos siittä taivaisiin!Niin monta tuskan vuotta takanapäin.

Grattis Inkeri60, arvaukseni meni vikaan kun tyttöä veikkasin. Olen iloinen puolestasi, ja myös poikasi puolesta. Milloinka on laskettu aika? Ihan vaan siksi kyselen, kun itselläni on noita pikkuisia sydänkäpysiä eli lastenlapsia neljä kappaletta, kaikki yhtä ihania mussukoita!

Rauhallista ja onnellista odotusta teille kaikille!

Kiitos,ohjaaja Lauri.Pikkuveitikan laskettu aika on 28.huhtikuuta.Kevätvauva siis.Niin ihanaa,niin jännittävää!