Kirjoitin aikasemmin tänne mutta ensimmäinen askel on tehty aloitin antabukset.Mieheni ei ei edelleenkään suostunut ottamaan niitä.Mutta mulla itselleni on halu raitistua koska psyykkinen vointini on ollut huono sen takia kun olen juonut lähes päivittäin korillisen kaljaa.
Päihdehistoriani on laaja olen käynyt vuoden päihdekuntoutuksen läpi vuonna 2009.Syynä oli sekakäyttö käytin bentsoja levyllisen päivässä siihen vielä alkoholi.Ja huumeetkiin olivat kuvioissa.Käytin amfetamiinia ja poltin pilveä.Pääsin eroon huumeista ja bentsoista mutta alkoholi hiipi takaisin salakavalasti.Ja nyt on bentsotkin tulleet taas kuvioihin mukaan valitettavasti vaikka syönkin niitä yhden 15mg tabletin päivässä mutta silti.
Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä 7v olen ollut kuntoutustuella ja työelämästä pois sekin on ollut osasyynä siihen että on pystynyt juomaan kun ei ole tarvinnut töihin lähteä ja on saanut kärsiä krapulansa rauhassa.
Kun poikani syntyi v2010 alkoholinkäyttöni väheni oli pitkiäkin raittiita jaksoja ja antabusta käytin silloinkin.Mutta viime syksynä erosin pojan isästä ja sosiaalitoimisto teki päätöksen että poikani asuu isällään ja minulla on valvotut tapaamiset.No arvata voi että sen jälkeen aloin taas juomaan ja kun löysin tuon nykyisen mieheni niin alkoholi on riistäytynyt täysin käsistä.Hän tissuttelee joka päivä ja usein se juominen menee kännin puolelle niin kuin minullakin. Ja aina hän aloittaa riidan kännissä jossa minä olen syyllinen kaikkeen.Hän luulee että petän häntä ja enkä arvosta häntä.Elämästä on tullut painajainen tuon parisuhteen myötä.
Käyn säännöllisesti päihdentyöntekijän juttusilla.Viimeksi hän sanoi että kuljen vaarallisilla vesillä koska nykyinen kumppanikin on alkoholisoitunut ja se mahdollistaa minunkin juomiseni.En tiedä ratkaisua tähän mutta en voi hyväksyä että mieheni juo koska itse haluaisin raitistua ja saada joku päivä poikani takaisin elämääni.
Olen umpikujassa itseni kanssa mistä etsiä apua täytyykö minun vain lähteä pois tästä suhteesta.Mieheni on mukava ja rakastava selvinpäin mutta tilanne muuttuu aina kun hän tulee humalaan.Väkivaltainen hän ei ole mutta käyttää henkistä väkivaltaa minuun.
Haluan itse raitistua sillä haluan elämäni tasapainoon ja saada pois tämän ahdistuksen ja unettomuuden mitä juominen on minussa aiheuttanut.Ensi kuussa minulla mahdollisesti alkaisi työt vanhustentalon keittiöllä tekisin osa aikaisesti töitä tämän kuntoutustuen lisäksi.Haluaisin palata työelämään mukaan.Tällä hetkellä olen syrjäytynyt ja ystäviä ei ole.Mies käy kuitenkin töissä vaikka juo ja minä olen yksin täällä kotona koko päivän.
Toista ihmistä et pysty raitistamaan, itsesi pystyt, mikäli omaa halua löytyy tarpeeksi.
Luultavasti sinun ryyppäävä miehesi vielä riehaantuu siitä kun raitistut, etkä enää alistu hänen henkiseen pahoinvointiinsa. Saattaa kääntyä väkivallaksikin myöhemmin.
Raitistumisen on mentävä kaikkien muiden asioiden ohitse. Se on todella itsekästä touhua aluksi!
Tämä vertaistuki täällä on ainakin itseä auttanut eteenpäin alkoholiongelman parantamisessa. Ei se ongelma nyt vielä toki ole parantunut, mutta oikeaan suuntaan olen liikahtanut.
Viimeksi juuri olin morkkiksissa, kun sinulle vastasin siellä toisessa ketjussa, jossa myös muutama muu kirjoittaja oli sinulle tsemppiä ja ohjeita laittanut. En tiedä, oletko lukenut ne muut tekstit. Kannattaa vilkaista, jos et ole katsonut.
Toivottavasti saisit ne työkuviot ainakin alkuun, niin se työkaverien yhteisö jo auttaa hiukan myös siinä yksinäisyysasiassa, vaikka ei se ihan sama ole kuin omat kaverit.
Kiva, kun aloit kirjoitella ja toivottavasti saat edes hiukan toivoa ja apua täältä. Moni on saanut itseni mukaanlukien.
Komppaan heliseen vastausta, että oma raittius on ykkösasia. Siis jos sinä haluat raitistua ja saada elämääsi paremmalle tolalle. Jokaisella on se oma hetki ja oivallus ja mun entinen puolisokaan ei halunnut miettiä alkoholinkäytön lopettamista silloin kuin itse omaani halusin… Oikeesti siitä voi tulla aika kova muutosvastarinta ja riitoja. Yhdessä juoneesta pariskunnasta se raitistuva on sitten jotenkin ikävä muistutus että asiassa on ongelmaa ja kun ei olla niinkuin ennen. Toisekseen toisen juomat asunnossa on ikävän helppo retkahdusriski… Hiukan vaan kiukustumista ja kävely jääkaapille…
Mukava ja rakastava selvinpäin… Onko teillä minkä verran yhteistä selvää aikaa? Itse kanssa tein touhujani lähinnä kotona, kun entinen puolisoni oli töissä ja päivisin olin selvä ja juotiin lähinnä hänen vapaat… Ja kun hän jäi työttömäksi tilanne meni aika pahaksi tietenkin, kun hän ei “osannut” selvänä olla vapaalla ajalla.
Voimia sinulle kovasti! Kysymys on sinun elämästäsi ja terveydestäsi ja lapsesta… Pistä tosiaan itsesi ykköseksi ja antabukset on hyvä kainalosauva. Toista ei voi pakottaa… se herääminen tapahtuu, jos tapahtuu jokaiselle omana hetkenään… Päihdehoitaja on hyvä kontakti ja löytyiskö sulle raittiita ihmisiä elämään, vertaistukea tai muita kontakteja ja tekemistä? Vähän niinkuin vastavoimaksi puolison painostukselle tms ja ihan ajankuluksi, kun juomisen loputtua on aika rutkasti löysää aikaa…
Kuinka tärkeä lapsesi on? Muista että lapsella on aina yksi äiti, oli sitten kuinka paska tahansa niin siellä arkun vieressä hän on kuitenkin itku silmässä ja tuntee huonoa oloaan ja jopa syyllisyyttä ettei saanut tutustua sinuun paremmin. Pahoittelen suorasanaisuuttani, näin tämän niin läheltä kun aikuinen mies itki alkoholisti isän arkun vierellä. Sitä arkkua ei muuten edes aukaistu, hän oli viinasta mennyt niin pahaan kuntoon
Onko siis parisuhteesi ja elämäsi tämän miehen arvoinen että haluat pysyä hänessä kiinni? Jos hän ei halua muuttua kanssasi mikä olisikin aivan unelma asia teille molemmille… muutu sinä ja ota elämäsi hallintaasi.
Minä ratkesin heti kun mies lähti hakemaan kaljaa kaupasta, tämä on jo 3. yritykseni tänä vuonna ja yritämme yhdessä jälleen. Epäilen ettei siitä mitään tule jos toinen juo vieressä ja vielä haastaa riitaa.
Minä näen että olet selvästi saamassa uutta mahdollisuutta jota ei kannata heittää hukkaan.
Nyt on tosiaan pohdinnan paikka mitä ihan aidon oikeasti haluaa elämältä ja mitkä asiat ovat tärkeitä, mitä haluat vielä saavuttaa, millaisen muiston haluat lapsellesi, haluatko lähellesi positiivisia ja iloisia ihmisiä vaiko negatiivisuudessa vellojia ja alistajia… jälkimmäiset henkilöt imevät hyvänkin ihmisen kuiviin.
Tsemppiä uuteen elämään, olet sen aloittamisessa jo pikkurillin päässä. Matka on kokonaisuudessaan pitkä mutta aloittaminen hyvin hyvin hyvin lähellä
Kiitos viesteistänne.Kyllä pala kurkussa ja kyyneleet silmissäni luen mitä on edessä jos jatkan tässä suhteessa.Se ei ole sen arvoista.Pärjään kyllä yksinkin vaikka rahasta tulee tiukkaa mutta saan keskittyä itseeni ja tervehtyymiseeni täysin.Ja poikani on niin tärkeä minulle että haluan saada hänet elämääni mukaan ja haluan olla hänelle raitis äiti.Onneksi minulla ei ole ystäväpiiriä missä juodaan ne ystävät olen jättänyt taakseni.Täytyy vakavissaan alkaa miettimään elämää yksin.Tälläinen suhde missä toinen käyttää henkistä väkivaltaa niin tulee jatkumaan ja kohta se muuttuu väkivallaksi.Hän on liian mustasukkainen minusta luulee että olen samanlainen kuin hänen entiset heilansa jotka pettivät häntä useiden miesten kanssa.Puhelimen hän on tutkinut aina kun siihen on ollut tilaisuus ja soittaa töistä jatkuvasti mitä teen missä olen.Olen sanonut hänelle että hae apua tuohon ongelmaan että puhuisi menneisyydestään jollekin kun puhuminen minun kanssa ei onnistu koska olen samanlainen pettävä ja uskoton ihminen kuin ne entiset heilansa.En voi häntä raitistaa enkä halua ryhtyä siihen koska se raittius tulee omasta tahdosta.Minä olen käynyt jo niin pohjalla tuon alkoholin kanssa ettei ole muuta ratkaisua kun pyrkiä täysraittiuuteen.
Elämä ei ole helppoa, mutta valintoja siinä riittää moneen suuntaan. Kannattaa miettiä, mikä on itselle tärkeää ja yrittää tehdä niitä valintoja sen mukaisesti.
Mustasukkaisuus on omistushalua. Voiko sitä kutsua rakkaudeksi? Liian arka aihe, että uskaltaisi toisen suhteeseen puuttua, mutta tässä on juuri yksi tärkeä valinnan paikka, miten haluat jatkaa.
Olet ihan oikeassa, että pahempaa on tulossa jos jäät suhteeseen. Ilman alkoholiakin tuolloiseen suhteeseen voi kirjaimellisesti kuolla. Mustasukkaisuus on kontrollin ja omistamisen halua; vaikka se kuinka johtuisi menneisyyden huonoista suhteista (mistä tiedät puhuuko mies totta?), ei ole sinun työsi paikata miehen kolhuja.
Keskity itseesi ja omaan raitistumiseesi, pysy miehen tavoittamattomissa, varmista että olet turvassa jos hän päättää kostaa. En tiedä tekisikö hän niin, mutta sinä olet tärkein.
Sain selville tänään sellaisia asioita että mä pakkaan laukut ja lähden.Nukkukoon krapulaansa pois mies taas joi kaksi päivää putkeen vaikka väitti ettei ole rahaa juoda baariinkin piti päästä perjantaina.Nyt on kyse mun hyvinvoinnista ja siitä että haluan raitistua.En ois uskonut mitä hän puuhaa seläntakanani Mun oli pakko katsoa hänen puhelintaan koska joka päivä käy katsomassa mun puhelimen.Hänellä on salasuhde varattuun naiseen tulihan tämä selville.Minua haukkuu pettäjäksi vaikka on sitä itse.Ja pahin viesti mikä siellä puhelimessa oli se että hän paljasti että on vain seksin takia mun kanssa.Olen vahva nainen ja pärjään paljon paremmin yksin.En jää tänne vaan lähden pois löydän kyllä joskus uuden parisuhteen ja toivon että raittiin miehen löydän vierelleni.
Niimpä joskus voi olla, että puoliso syyttää toista siitä mihin syyllistyy itse, kuten miehesi on näköjään tehnyt, Katjuliini. Jos pettää itse, epäilee toisenkin syyllistyvän samaan.
Mutta nyt on oikea ratkaisu, että lähdet pois ja jätät tämän elämäntilanteen taaksesi. Onhan sinulla paikka, johon mennä nyt?
Olisikohan sinulla mahdollisuus uuteen päihdekuntoutukseen, vaikka avohoitona jos ei laitoksessa? Voisit saada siitäkin tukea uuden elämän alkuun.
Lähden ensiksi omien vanhhempieni luokse asumaan.Ja olen ensi viikolla yhteyksissä sosiaalitoimistoon että olisiko tarjolla esim. tukiasuntoa jossa valvotaan elämääni ja pysyisin päihteettömänä.Ja olen myös valmis lähtemään pitemmälle päihdekutoutus jaksolle.Kiitos teille ihanat olen saanut hyviä neuvoja ja tukea täältä.Iso kiitos kyllä elämäni tulee järjestymään kun uskon itseeni enkä avaa sitä ensimmäistä pulloa.
Oikein hieno ratkaisu kun tilanne on mennyt huonoksi. Voimia uuteen elämään, olet nyt itsesi herra/emäntä, saat tehdä asioita jotka liikuttavat vain sinua, kukaan ei marise vieressä ja saat huolehtia vain itsestäsi ja hyvinvoinnistasi, hvvä hyvä !!!
Hyvä ystäväni on kanssa lähdössä huonosta suhteesta kahden lapsensa kanssa… kysyin hänen tuntojaan ja hän vastasi: olen helpottunut, olisi pitänyt tehdä tämä jo aikaisemmin. Eli todellakin huonosta suhteesta lähteminen voi olla suuri helpotus.
Jo pelkästään se että saat oman elämäsi hallintaan voi automaattisesti johtaa sinut selville vesille, alkoholi ei välttämättä enää olekaan tarpeellinen joten vuokra-asuntoa tms. vaan heti että saat tyynysi omaan kotiin. Ja töitä… työ pitää ihmisen mielen virkeänä, tekee päivälle hyvän rytmin ja toimeentulo takaa sen oman tyynyt sijainnin
Pienin askelin eteenpäin odotan ensi viikkoa kun poikani tulee viettämään hiihtolomaa mun porukoiden luokse koko viikoksi.Olen jo suunnitellut mitä teemme yhdessä pojan kanssa ainakin uimahallissa käydään hiihtämässä ja pilkillä.Mukavia yhteisiä harrastuksia ja tärkeintä on että minä olen juomatta.Olen pysynyt olemaan juomatta vaikka tuo ero kyllä teki kipeää ja toi taas pettymyksen ettei pysty hetkeen luottamaan keneenkään.Mutta onhan tässä aikaa löytää vielä uusi parisuhde.Tärkeintä on nyt pysyä raittiuden tiellä ja saada luottamus sosiaalityöntekijöiden kanssa että joku päivä saan olla pojan kanssa ilman valvojia.Siihen voi mennä aikaa mutta minä kyllä taistelen.Vaikka tunnen itseni yksinäiseksi aika ajoin kun poika ei ole siinä leikkimässä ja hänen iloinen naurunsa ei täytä huonetta on vain hiljaisuus.Mutta itse ajoin asiani tähän pisteeseen että poika on nyt isällään.Olisi pitänyt miettiä sitä silloin että miksi kaadan sitä alkoholia kurkkuuni vaikken ikinä pojan nähden juonut.Mutta salaa join ja poika varmasti aisti että miksi äiti on noin puhelias ja iloinen välillä ja seuraavana päivänä hiljainen ja väsynyt.Haluan olla se raitis tasapainoinen äiti pojalleni.Haluan että hänen lapsuudestaan ja nuoruudestaan jää hänelle hyviä muistoja mitä minulle ei jäänyt lapsuudestani.Isäni joi usein käytti väkivaltaa äitiini ja minuun työnsä teki hyvin mutta vapaa päivinä täytyi rentoutua ja juoda itsensä humalaan ja sitten alkoi se väkivalta.Muistan kerran kun hän löi minua kasvoihin ja heitti oveen pääni.Seuraavana päivänä olin mustelmilla ja päässä iso kuhmu myös käsivarteni olivat ihan mustelmilla.Olin silloin 17v ja en uskaltanut tehdä ilmoitusta mihinkään ja lintsasin koulusta sen takia ettei kukaan näkisi ja kyselisi mitä on sattunut.Toisen kerran hän löi mua pesäpallomailalla siitäkin syntyi rumaa jälkeä mutta siitäkin asiasta pysyin hiljaa.Hirveitä muistoja on jäänyt ei nuo koskaan unohdu mutta että poikani saisi elää alkoholittomassa perheessä.En ole itse väkivaltainen humalassa mutta en halua että se alkoholi sotkee elämäämme enää.Hiihtolomaa odotellessa ihana loma tulossa kun saan olla poikani kanssa.Mukavaa rentouttavaa viikonloppua ystävät.
Kuulostaa todella ikävältä nuo sinun nuoruuden kokemukset väkivallasta Hienoa että sinulla on suunnitelma ja tahtoa raitistua pojan vuoksi. Kaikki hyvä tulee kyllä aikanaan kun on halua ja ehkä jopa nyt jo kunhan vain huomaat sen
Me käytiin hiihtolomalla kanssa uimassa, ilmaisessa halliluistelussa, elokuvissa ja katsomassa ilmaista tähtinäytöstä. Kirjastossakin kävimme ja luimme siellä kaikenlaisia kirjoja, minäkin löysin itselleni mielenkiintoisia opuksia Mukavaa kun hiihtolomaksi kaupunki keksii kaikenlaista ilmaistakin puuhaa.
Oikein mukavaa hiihtolomaa teille !
Todellakin ikäviä muistoja mutta eteenpäin on mentävä.Täällä kans on hiihtoloma viikolle järjestetty tekemistä ainakin lapsille.Huomista odotellessa että pojan näen.On ollut niin yksinäistä koko ajan.Pitäisi keksiä tekemistä itselleen mutta nyt on vaivannut masennus pitemmän aikaa.Johtuu tästä kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä mieliala ei pysy tasaisena.Mutta poikani on tärkeä minulle ja hänen takiaan yritän elää. Nytkin alkoholi pyörii päässäni mutta en ala juomaan.Olen aina keksinyt syyn juoda mutta ymmärrän sen että olen alkoholisoitunut vuosien myötä. Ja en pysty ikinä juomaan sitä ensimmäistä ryyppyä koska siitä se juominen alkaisi.Haluan olla raitis äiti pojalleni.
Oletko enää missään tekemisissä omien vanhempiesi tai varsinkaan isäsi kanssa? Kuulostaa hurjalle. Se viina ei tosiaan sovi kaikille, jos tulee agressiiviseksi.
Minäpä vähäsen lukaisin tuosta ja hyvin tuttuja juttuja itseni kanssa vaikkei tuota vakavaa masennusta olekaan aina havaittavissa.
Huomaan olevani syksyn ja talviajan eli kaikkein pimeimmän ajan vuodestamme ihan nollatilassa, ulkoilu ei huvita, harrastukset eivätkä kaverit huvita, haluan vain tulla töistä kotiin ja olla. Vain auringosta saan tuona aikana energiaa ja se todellakin on kortilla kun koko päivän tekee töitä sisällä.
Välillä olen niin aktiivinen että aloitan mielessäni ja kyselen eri paikoista erilaisia harrastusjuttuja yms. ihan kuin pitäisi olla joka päivälle jotain tekemistä ja menoa ja sitten yht’äkkiä en jaksa/huvita lähteä yhtään mihinkään.
En kuitenkaan koe olevani masentunut… ainakaan pahasti. Ainoastaan tuo edellämainitsemani vuodenaika saa oikein yliotteen.
Ja ne mielialan vaihtelut… voi kiesus kun niitä löytyy mutta pistän ne vain hormoonihäiriöihin jotka toistavat itseään joka kuukausi. Joka kuukausi olemme eroamassa, inhoan kaikkea lähelläni ja seuraavana päivänä voin olla ihan “normaali”. Että kyllä miehellä on kestämistä tämän tapauksen kanssa