ENMG ja hermot, kysymys?

Kävin eilen ENMG tutkimuksessa, kun on hermostovamma oikeassa kädessä (se liian raju ns. yhdyntä männyn kanssa 12 kk takaperin. Mänty selvisi vammoitta). Kun sitten oli annettu kivoja sähköiskuja ja työnnelty sähköneulaa ihon alle (luulin, että sitä neulaa ei edes pistetty sisään ihosta, ennekuin kuulin miksi.) Sain raportin. Lääkäri näytti ensin vasemman käden tulokset, missä näkyi suht suora viiva näytön yläreunassa ja sitten oikean käden, missä viiva laski nopeasti, kuin sivuttain oleva paraabeli ja päättyi noin kolmasosaan ruudun alapäästä katsoen ja selitti, että tuntoa on pois yli kaksikolmasosaa kyynärpään alapuolelta ja eniten sormista ja kämmenestä (ilmankos en huomannut, että neula oli käynyt ihon alla). Lihasvoimasta puuttui kuulemma vain 20-30 %. Oli kuulemma tuntohermosäikeitä tuhoutunut olkaluun pään alueelta, todennäköisesti hermon venyessä, mutta tuo, että tuntoaistista ja lihasvoimasta huolta pitävät eri hermot oli minulle uutta. Olin varautunut huomattavasti lievempään diagnoosiin, mutta kaiketi se, että olen jo niin tottunut tähän aiheutti sen harhaluulon, ettei vauriot ole tuota vakavuusluokkaa. Kun kysyin toipumisennustetta, lääkäri totesi, että kun vuodessa en ole huomannut tuntoaistin paranemista, niin tuskin tuo tuosta mihinkään muuttuu, sen verran pahasti mennyt, mutta tuurilla se voi korjautua osittain parissa vuodessa.

Voinko luottaa tuohon, mitä lääkäri sanoi, tuosta toipumisesta?

Hermoilla on huono uusiutumiskyky. Todennäköistä on, että ei parane kunnolla koskaan.

Jonkinverran ne kasvaa, oliko millin vuodessa sanoivat mulle ja syöttivät tuhdisti jotan neuroBvitamiiniä ja parin viikon välein vielä terkkarissa piikillä. 5v meni ja parani, se oli niin ettei meinannu istuessa ymmärtää et nyt pitäis olla suorana ja semmonen tottelematon muttei kipeä. Hiljan tehdyssä hermorata tutkimuksessa se oli 20% hitaanpi mutta muuten OK joten jotain toivoa on ja apteekista kysyt hermoihin vaikuttavaa vitamiiniä jota saa ilman respaa. Älä odota ihmeparantumista vaan arvio tilanne puolenvuoden kuluttua uudelleen, mä syön lääkärin määräyksestä tupla annoksia päivittäin.

Jos se B vitamiinikoktaili on neurobion forte, niin sitä laittovat mullekin jo vuos sitte kun toi sattu. (b1,b6 ja b12 ja jokaista rutkasti enemmän kuin ihminen normaalisti tarvitsee.)

Olishan toi ihan kiva jos toi paranis, mutta en mä sitä suremaan jää, jos jää tollaseksi kuin on. Elämä jatkuu, oli sitä tuntoaistia enemmän tai vähemmän, kunhan saisi mahdollisimman nopeasti tehokkaamman lääkityksen, eli bubrenorfiinia, tuohon olkapäähän.

itellä ollu jalassa aika vittumaisia tunteksia 5v epäilen vian olevan hermoissa vaikka lekuri sanoi liikunnan puutteeksi :laughing: ehkä hieman pahentuneet viime vuosina pistelyä, kihelmöintiä ja puutumista, en oikein osaa kuvailla tarkemmin miltä se tuntuu…