^ Tämän ketjun otsikko ja aloittajan tilanne sopii minuunkin. Ongelmia olla onnellinen on edelleen, mutta relaan koko ajan enemmän. Alkoholiin liittyviä minkäänlaisia kahnauksia ei ole ollut yli kahteen viikkoon, ja se kahden viikon takainenkin oli periaateriita. Mun traumani hyökyvät pintaan. Kun nykyiseni käyttäytyy eksän tavalla, eli esimerkiksi vain sanoo haluavansa olutta tai punaviiniä, mä reagoin siihen kuin se olisi menossa juomaan itsensä tärviölle ja jättämässä mut kuin nallin kalliolle. Niinhän eksä olisi tehnyt. Saatan hermostua tosi kovasti, vaikka kyse on oikeasti vain oluesta tai parista tai lasillisesta punaviiniä - asioita, joista itsekin nautin.
Yritän pikkuhiljaa opettaa itselleni, että se ei ole samanlainen ja nuo asiat ei sen sanomina tarkoita mitään kammottavaa. Se on siis nuorehko mies, joka saattaa viihtyä pikkutunneillekin kavereiden kanssa, mutta niiltäkin reissuilta se on tullut täysin asiallisessa kunnossa kotiin - eikä niitä edes täällä minun luona ole montaa iltaa ollut, pari. Plus että itsekin riekuin yömyöhään pari viikkoa sitten, kyllä minäkin kunnon bileistä tykkään
Luulen myös, että kun se puhuu “huolella juomisesta”, se ei määrinä tarkoita ollenkaan samaa kuin eksän kohdalla. Itse riita siis koski sitä, saako viinasta yleensä puhua positiivisesti, minulla kun nousee ne karvat pystyyn. Ihme kyllä, vaikka hän vaati aika vihaisestikin ehdotonta sananvapautta, ei sen jälkeen ole viinanmehustelupuheita kuulunut 
Me ollaan tää joulun aika tehty ihania jouluasioita yhdessä, kun hänet luokseni sain, hänhän on toisella paikkakunnalla viikot. On käveleskelty paljon, nautittu juhlailtoina alkoholijuomiakin, mutta ihmeiden ihme: juominen ei ole vaikuttanut meidän elämään mitenkään. En meinaa uskoa sitä, nyt kun sen kirjoitan, mutta kyllä se niin on. Juomisen tai juomatta jättämisen ei tarvitse hallita koko elämää o_O (samaan aikaan kun kirjoitan, kauhistun, että elämä onkin voinut noin vääristyä tuon asian ympärille… voi missä olen ollut
)
Kehoni ylläpitää pientä erästä lievää stressisairautta (en nyt määrittele tarkemmin, mutta eniveis) koko ajan, mikä kyllä kielii siitä, ettei tämä helppoa ole. Luottaminen. On vittumaista jännittää koko ajan, mutta toisaalta miellyttävää huomata, ettei mitään katastrofeja tulekaan. Pikkuhiljaa.
Asiat, jotka tässä ihmisessä saavat minut mietteliääksi, ne pienet “viat” ovat jotain ihan muuta, kuin alkoholiin liittyviä. Tupakoitsija hänkin kyllä on, riippuvainen sillä tavalla, mutta koitan elää sen kanssa. En tykkää itse tupakasta yhtään, vaikka polttelinkin monta vuotta. Vähän on ylipainoa, mikä mua huolestuttaa, ruokailutottumukset eivät ole parhaat mahdolliset. Liikuttavaa, miten holhoava sitä kuitenkin yrittää olla… vanha kontrollifriikki nostaa päätään. Yritän ajatella, että hänen kehonsa on kuitenkin hänen, suhteet näihinkin asioihin voivat muuttua vuosien kuluttua, ja pikkujuttujahan ne savukkeet ja pieni pehmeä kumpu vatsassa ovat 
Itse olen tällä hetkellä työttömänä ja yritän saada kohdilleen muita elämän peruspilareita. Suhde on kiva lisämauste. Tunnesetti meillä tuntuu menevän niin, että nuori mieheni on minuun himpun enemmän lääpällään, mutta enpähän tule sitten niin helposti riippuvaiseksi. Ja toisaalta välillä minä olen vaan ihan hulluna myös, hämmästyn itsekin. Ihana ihminen. Mutta tietenkin myös - ihminen.