En uskalla raitistua (enää)

Olen aikuinen 50+, hyvin toimeentuleva mies. Sosiaalisten tilanteiden pelko vaivasi jo teini-ikäisenä. Kävin jo silloin psykologin juttusilla. Alko tuli kuviin vasta about 18v. Sitten 20v++ iski yleinen ahdistustuneisuus, esim. ydinsodan pelko. Sitten tuli opintojen loppuun saattaminen, seurustelu ja avioliitto ja eka lapsi… asiat tuntuivat sujuvan taas. Sitten taas alkoi ahdistus ja alkon käyttö. Yritettiin lääkitä 10v sitten SSRI:llä keskinkertaisella menestyksellä, 3v sitten SNRI:llä samoin vain tilapäisellä menestyksellä (kummassakin tapauksessa pitkiä täysin raittiita kausia). SSRI ja SNRI, ensin mainittu ei poista ahdistusta ja jälkimmäinen vie kaiken aloitekyvyn… Ja kas kummaa, alkoholilla saa ahdistuksen pois ja samaten alkaa ajatus lentämään snri-kuurin aikana :cry:
Eli kummastakaan ei ole ollut apua pitkän päälle. Ainoa joka tehoaa ahdistukseen ja sosiaaliseen fobiaan on ollut bentsot… Mutta en voi elämää niiden varaankaan rakentaa. Tulee muistikatkoja ja tasapainohäiriöitä ja lopettamisen jälkeen viikon verran maistuu suussa pelti :open_mouth: Pari miespuolista esi-isääni teki itsestään jeesuksen jojon… varmaan heillä samoja tuntemuksia. Olen varannut itsellenikin tuon lähtötavan, päivä vain puuttuu…

Onko sinulla mahdollisuutta käydä yksityisellä psykiatrilla? Ahdistuneisuuteenhan käytetään nykyään pamien sijasta jonkin verran tuota Lyricaa, joka itselläni on ainakin ihan toimiva lääke. Mietin vaan, jos pääsisit alkoholista eroon ja siihen tulis hetkeksi rauhottavat ja sitten yrittäisit siirtyä noihin Lyricoihin. Lääkettä manataan paljon kun se on aiheuttanut subun, alkoholin, konttien ymv. kanssa yliannoskuolemia, mutta oikein syötynä, oikeaan vaivaan → esim. juurikin ahdistuneisuuteen se voi olla hyvinkin toimiva lääke.

Yleislääkärit ja varsinkaan kunnallisella eivät vaan oikein osaa suhtautua siihen lääkkeeseen. Siksi ehdottelinkin sinulle yksityistä psykiatria (jotka tietysti kaikki eivät ole yhtä hyviä hekään), mutta kyllä oman kokemukseni mukaan, yksityisillä on jonkunlainen yritys ja halua auttaa. Vaikka varmasti kunnallisillakin lääkäreillä joillain… En vain ole tavannut monta sellaista.

Kiitos Lucrezia vastauksesta. Joo, kuulun siihen eliittiin jolla mahdollisuus käyttää myös yksityistä lekuria. Kokemukset vaan ei ole olleet hyviä (nappeja ilman empatiaa). Lyrica jakaa tosiaan mielipiteitä… pitäisi ehdottomasti saada alko pois jos aikoisi käyttää…

Sepä se tosiaan. Oletko kelannut että antabusta siihen alkuun? Itse kun syön Lyricaa säännöllisesti, niin se ei enää buustaa alkoholia. Vaikka juon tosi harvoin, tyyliin Jouluna viimeksi olin vähän humalassa. Ja kun ei ota yhtä aikaa niitä. Säännöllisessä käytössähän Lyrica annostellaan aamuin illoin. Jotkut sanoo että Lyricaa buustaa niillä alkoholia myös säännöllisessä käytössä, mutta ei ainakaan mulla ole tehnyt niin.

Mut tosiaan siinähän pitää pikkuhiljaa annosta nostaa, kunnes saavutetaan toivottava vaikutus. Niin ainakin siinä vaiheessa ennen kun elimistö kunnolla tottuu lääkkeeseen, niin alkoholin käyttö olis pakko olla tauolla.

Lääkäri tuskin kirjottaiskaan Lyricaa jos alkoholin käyttö on vielä vaiheessa. Mutta sen on totta, kummasti olen kuullut nyt juttuja myös yksityisistä mulkuista psykiatreista ja miehellänikin oli yksi sellainen kokemus. Mä olen itse kai vaan onnekas kun mulle nuorena suositeltiin tuota yksityistä psykiatria ja nyt olen ollut sen potilaana yli 14 v.

Voimia ja tsemppiä sulle ja toivon että löytäisit sellasen psykiatrin, jonka kanssa tulisit juttuun! Ei kai lyhytaikainen pamien käyttökään hirveän pahasta olisi, kunhan ei vaan jäisi tavaksi ja vaan ottaisi tarvittaessa.

Ei nuo SSRI:t ja SNRI:t pidemmän päälle syötynä enää oikein ahdistukseen musta tehoa. Ainakin itselläni eivät riittäneet. Sullakin on kuitenki pitkä historia niistä, niin aivan hyvin voisi lääkäri keksiä jotain muutakin tohon ahdistukseesi.

Tule ihmeessä jakamaan ajatuksiasi ja kerro miten tilanne etenee.

Lyrica on todella hyvä lääke oikein käytettynä. Sitä vaan pitää käyttää myös oikein. Kun se vaikuttaa GABA reseptoreissa kuten bentsotkin, sen väärinkäyttö on yleistä. Eli jos olet saanut lyrican käyttöösi, niin käytä oikein. Tiedän enemmän kuolemia joissa lyrican väärinkäyttö on osallisena, kuin heroiinin tai muiden opiaattien. Mutta kyse on ollut silloin sekakäytöstä. Ja olen ainakin ollut huomaavinani, että siihen kehittyy käänteinen toleranssi. Eli jostain syystä et enää jossain vaiheessa kestä niitä määriä väärinkäytettynä ja sekakäytettynä kuin olet aiemmin kestänyt.

Niin kuin jo varmasti tiedätkin, ahdistuksesi juurille pääseminen olisi tärkeintä mitä voit tehdä. En ole itse kovinkaan hyvässä psyykkisessä kunnossa. Joten en varmastikaan ole paras ihminen sinua neuvomaan. Mutta apua olen saanut DMT:stä. Maalliset asiat eivät liikuta niin paljoa. Henkiset kyllä, ja henkisten asioiden kanssa painin itse. Mutta eivät nekään niin vakavia enää ole hallusinogeenisen kokemuksen jälkeen. Suinpäin ei kuitenkaan pidä lähteä kokeilemaan yhtään mitään. Seuraaville asioille löytyy ammattiataitoista apua, mutta ei suomesta. Ei ainakaan laillisesti.

Jollet ole hyötynyt mistään normilääketieteestä, niin kokeile jotain muuta. Jos olet hyvin toimeentuleva, niin voit vaikkapa matkustaa paikkoihin, joissa esim. hallusinogeeniterapia on laillista. Mutta missään nimessä hallusinogeeneja ei pidä huonossa psyykisessä tilassa mennä käyttämään. Ei ainakaan ilman ohjausta. Mutta niissä on paljon potentiaalia jos on sen tyyppinen persoona, että kaiken ei tarvi olla kontrollissa jatkuvasti. Jos olet tiukasti kaiken kontrollissa pitävä. Ja elät jalat tiukasti maan pinnalla, eikä mikään “yliluonnollinen” voi, eikä pidä elämääsi koskettaa. Niin hallusinogeenit todennäköisimmin vain pahentavat tilaasi.

Kolme lääkeainetta jotka kaikki ovat suomessa laittomia, mutta omaavat tutkitusti potentiaalisesti elämäsi pärempaan (rai helvetiksi) muuttavaa ainetta ovat vaarallisuusjärjestyksessä vaarallisimmasta turvallisimpaan ovat ibogaiini, DMT ja ketamiini.

Ibogaiini on muuttanut monen addiktin ja neuroottisen ihmisen elämän aivan toisenlaiseksi. Se on hallusinogeeni jota käytetään pääasiassa riipuvuuksien hoitoon. Vaikutuksen alaisena saatat hyvinkin nähdä asiat ja syyt miksi elämäsi on ollut ja tullut siksi mitä se on ollut. Lisäksi kertomasi riippuvuudet katoavat. Enempää en kerro, koska nää on niin isoja asioita, että pitää ottaa itse selvää.

DMT, hallusinogeeneista voimakkain on myös muuttanut monen maailmankuvaa perusteellisesti paremmaksi. Kukaan joka ei ole kokeillut, ei voi sanoa muuta. Mutta molempiin edellämainittuihin hallusinogeeneihin liittyy riskejä. Ibogaiini saattaa massiivisilla annoksilla aiheuttaa sydänperäisen kuoleman. Lisäksi molemmissa on lopullisen sekoamisen riski. Jos tutkit asiaa, niin kyllä sinulle selviää onko ne vaihtoehdot sinua varten vai ei.

Viimeisenä ketamiini, se on näistä turvallisin. Ketamiinin, joka luokitellaan dissosiatiiviksi. Tiedetään jo yhdellä käytökerralla parantaneen ihmisiä masennuksesta lopullisesti tai hyvin vuosikausiksi. Siitä on nykyään jo aika hyviä tutkimustuloksia. Olen itse etsinyt sitä, mutta kun nuo kaikki ovat melko hyvästä syystä laittomia, niin ei ole helppo laillisesti löytää. Ketamiinia laittomastikaan enää näinä päivinä. Sitä kuitenkin kätetään eläinlääketieteessä.

Huumeiden käyttöön en kannusta, enkä mielestäni ole kannustanut. Ketamiini on oikeastaan ainoa johon voi jotenkin kaukaisesti liittää sanan huume. Juridisesti nuo kaikki ovat huumeita, mutta ihmiselle tutumpia aineita kuin DMT ei löydy mistään muusta kuin ihmisestä itsestään. Sen oletetaan olevan vastuussa unista ja muista voimakkaista spiritualistisista kokemuksista kuten “kuoleman jälkeisistä kokemuksista” ja Jumalan kohtaamisesta, joista alistettu, teollinen ja varsinkin kapitalistinen ihminen on tehokkaasti vallanpitäjien toimesta vieroitettu. Tulet kyseenalaistamaan nykyisen tapaisen ihmiselon täysin. Kokemuksen jälkeen alat ajattelemaan elämästä universumissa eri tavalla.

Mutta vasta-aihe hallusinogeenien käyttöön on juuri psyykkiset häiriöt. Jos edes joskus tunnet itsesi ehjäksi ihmiseksi, niin shamanistisen ammattitaidon ja jatkumon avulla saatat hyvinkin löytää uudenlaisen merkityksen omaavan elämän. Jos itselläni olisi mahdollisuus joihinkin noista, niin tarttuisin siihen. Mutta tiedän sen kokemuksesta, että ne sopivat minulle siinä määrin, kuin vain voi sopia. Mutta jollekin toiselle se voi olla psyykkinen katastrofi, ibogaiinin kohdalla kuolema, jollei käy ammattitaitoisella ibogaiiniklinikalla jossa tehdään lääkärintarkastus ennen kuin mihinkään ryhdytään.

Ja jätä suomalaiset korttiläiset asenteet, uskomukset ja luulot huomioimatta. Niitä todennäköisesti tulee kommenttiini. Ketamiini on näistä kolmesta ainoa, jota ei ole käytetty vuosituhansia ihmisten rituaaleissa ja sielullisessa parantamisessa. DMT:a ja ibogaiinia on, mutta nykyihminen ei taida sellaisia asioita sietää sen takia mitä sille on opettettu maailmasta ja elämästä. Vain sinä itse voit arvioida kuinka ne sinulle mahdollisesti sopivat. Mutta ongelma on se, että hallusinogeenisia kokemuksia on mahdon kuvata verbaalisesti. Niistä saa helposti järjettömän ja hullun kuvan, vaikkei ne sitä kokemuksena olisikaan. Tai on mutta ei.

Pari peukkua pystyyn, oli hyvä kirjoitus. Kiitos! :slight_smile:

Sickpack Luin muuten eilen tarinasi, ja se kosketti mua. Olin vaan sen verran väsynyt ja henkisesti rikki, etten jaksanut vastata mitään. Aion kyllä palata asiaan.