Olen 25-vuotias nainen ja olen tuntenut nykyisen avomieheni vuosia. Rakastan häntä paljon. Alkoholi on aina ollut suhteellisen suuri asia hänelle. Tekee rankkaa työtä ja alkoholin käyttö ilmeisesti alkoi tarpeesta rentoutua ja unohtaa rankka elämä.
Olemme siis avopuolisoita, mutta työni vuoksi asuin väliaikaisesti toisella paikkakunnalla puolisen vuotta. Tänä aikana miehellä lähti mopo aikalailla käsistä alkoholin kanssa, enemmän kuin tavallisesti. Ennen paluutani kotipaikkaan uumoilin jo jotakin tällaista, että mies on viettänyt paljon aikaa kavereiden kanssa ryypäten, mutta kun tulin takaisin niin totuus valkeni - tilanne oli pahempi kuin luulin.
Työnsä hän on aina hoitanut juomisesta huolimatta. Mies on kesän aikana juonut kaikki rahansa ja kun hän tulee kännissä kotiin niin usein hän on niin sekaisin että ei välttämättä aina tiedä edes missä on. Lähes aina hän romahtaa eteisen lattialle tai riehuu vähän aikaa ennen kuin kaatuu jonnekkin makaamaan, tai hänet kannetaan kotiin (taksikuskin tai kaverin toimesta). Mies on lähes 30-vuotias. Hänen alkoholinkäyttönsä on siis tasolla jossa olettaisi 14-vuotiaan alkoholiin tottumattoman teinin olevan. viinaan löytyy aina rahaa (ja jos ei niin hän lainaa).
Juominen menee aina hänellä yli. Hän on aina IHAN överi kännissä kun tulee yöllä kotiin. Ei osaa ottaa sopivasti. Tiedän että jotkin hänen miespuoliset ystävänsä ovat kanssani samaa mieltä, että mies ottaa ihan liikaa kerralla. Hänen sukulaisensa ovat kanssani samaa mieltä. Omat kaverini ovat kanssani samaa mieltä. Miehellä ei omasta mielestään ole mitään ongelmaa, koska hän pystyy lopettamaan kun haluaa. Tarkoittaen siis sitä että kun alottaa vaikka pitkän työputken niin korkki menee kiinni ja saattaa olla kiinni vaikkapa kuukauden. Minä olen sitä mieltä että eihän tämä ole mikään todiste ettei ole alkoholin kanssa ongelmaa? Eikö se muka näin ole? Ongelmahan on silloin jos ei osaa olla sivistyneesti humalassa vaan vetää joka kerta niin yli ettei hallitse itseään ja juo kaikki rahansa. Ja näinhän se on hänellä mennyt. Kännissä ollessaan hän saattaa puhua ihan ihmeellisiä väkivaltaisiakin asioita, kun hänet kerran hakattiin humalassa, on siitä jäänyt hänelle pahat arvet.
Esimerkki viime yöstä. Oli juomassa. Tuli kotiin yöllä ja riehui asunnossa kaatuili pitkin lattioita ja tiputteli tavaroita hyllyiltä. Itse itkin sängyssä koska olin niin väsynyt rankan viikon jälkeen ja halusin vaan nukkua, jouduin kuuntelemaan hänen rymyämistään jälleen kerran. Mies kaatuli pitkin asuntoa ja huuti asioita niinkuin ei olisi tiennyt missä oli; “lähe menemään, lähe nyt menemään! jos sää et nyt lähe menemään niin…ööö…hahah saatana lähe nyt” ja kaikkee muuta tämän kaltaista. Huutaminen , kaatuilu tms. kesti kauan, noin tunnin. Kävin välissä wc:ssäkin pikaisesti sanomatta mitään ja kun laitoin makkarin oven kiinni niin hän huuti minulle lattialta että “ämmä suuttuu turhasta!!!” Olin aavistuksen peloissani koska mies ei selkeästi tiennyt koko ajan missä oli ja olisi vaikka voinut potkia koiriani koska olisi luullut niitä kiviksi tai jotain. Kun mies vihdoin kompuroi sänkyyn niin olin huojentunut että ainakaan mitään ei sattunut koirille, toisaalta voin pahoin koska jouduin olemaan hänen lähellään. Hänen sekava naamansa oksetti minua.
Mies jatkoi sekavaa huutamistaan sängyssä. En muista puoliakaan mitä hän huuti, niissä ei kuitenkaan ollut kovin paljon järkeä. Hän huuti sängyssä vaihtelevasti. Saattoi mennä puolituntia että hän oli hiljaa ja sitten taas huuti. Jossakin vaiheessa menetin järkeni koska halusin nukkua ja huusin hänen naamalleen että OLE HILJAA OLE HILJAA HALUAN NUKKUA, mies huuti vain kovempaa takaisin sekavia sanojaan ja jossakin vaiheessa sanoi “missä mää olen?” ja jatkoi taas huutamistaan. Tätä jatkui muutaman tunnin ajan, välillä oli hiljaa välillä taas huuti. Kunnes ilmeisesti selvisi ja nukahti/sammui syvään uneen. Eilinen yö oli minulle ainut raskaan viikon päätteeksi kun olisin saanut levätä, olen perustanut oman yrityksen ja stressi on ollut kovaa. Miehen juomisen takia olen tätäkin kirjoittaessani nyt äärimmäisen väsynyt. Ja hän makaa sängyssä.
Minä en enää jaksa tätä. En jaksa enää katsoa hänen juomistaan. Mieleni ei tee ikinä edes hänen kanssaan ulos baareihin yhteisten ystävien kanssa vaikka nuoria ihmisiä ollaan vielä molemmat alta kolmekymppisiä, koska tiedän että minä olen aina se joka on enemmän selvin päin ja mies ei pysty “huolehtimaan minusta” jota tietyllä tapaa ja tietynlaisissa tilanteissa kaipaisin
Miehellä ei omasta mielestään ole tosiaan alkoholin kanssa ongelmaa, koska pystyy omien sanojensa mukaan lopettamaan milloin tahansa. Olen puhunut asiasta hänen kanssaan ja hän ei ymmärrä. En tiedä mitä tehdä. Olen hyvin väsynyt. Mies nauraa asialle jos hänen kanssaan puhuu tästä, ja jos puhumista vaan jatkaa niin jossain vaiheessa hän suuttuu ja lähtee pois.