Hei!
Katsoin tänään Kasipallo- elokuvan ja se nosti taas tunteet pintaan. Tänne kirjoittamista kai rohkaisi myös yöllä näkemäni painajainen, jossa tätiäni ja mummiani pahoinpideltiin. Vaikka näistä ajoista on aikaa niin ne kyllä palaa mieleen, jos niistä tarpeeksi aidosti muistuttaa. Lapsena tullut nähtyä asioita, joita lapsen ei tarvitse nähdä. Esimerkiksi lusikka ja tajunsa menettänyt läheinen vessassa yliannostuksen vuoksi.
Olin hyvin nuori, kun isäni alkoi käyttämään huumeita ehkä 9-10 vuotias? Lapsena sitä ei aina heti nää tai ymmärrä, mutta jossain vaiheessa alkaa näkemään asiat totuuden valossa. En ole varma, mitä isäni aikoinaan käytti, mutta jotain pillereitä oli ainakin purkeittain mummin luona. Vanhempani siis erosivat ollessani nuori ja äitini tajuttua, ettei voi elää narkomaanin kanssa, koska hänellä on 2 lasta. Mutta menimme aina mummille, kun menimme isän luo, koska isällä ei tietenkään ollut omaa kämppää. Paitsi vähän aikaan narkkariveljensä kanssa… muistan vaan hämärästi patjoja jne.
Huumeidenkäyttöön ei kuitenkaan liittynyt väkivaltaa ja kaikkea en edes muista tai osaa yhdistää. Muistan sieltä täältä asioita, jotka varmasti eivät kuulu normaalielämään. Isäni veli käytti myös huumeita, mutta kuoli minun ollessa 10-vuotias. Isä tosiaan oli aina ystäviensä kanssa ja jos tuli “kotiinsa” niin meni suoraan nukkumaan sohvalle tms. Hän on myös edelleen, päästyään jo huumeista, patologinen valehtelija.
Suvussani on ollut kolmaskin huumeriippuvainen, mutta hänkin on päässyt yli. Hoiti meitä lapsena, tai no minä hoidin sisarustani ja serkkuani, kun hän oli ns. “viihteellä”. Äh, tämä kirjoittaminen on todella vaikeaa, miksi hävettää edelleen?
Olen kyllä lukiossa jo osannut avautua näistä asioista, mutta kaipa olisi vielä paljon käsiteltävää. Lukioon asti häpesin ja mumisin jotain, miksi en pidä isään yhteyttä tai muuta vastaavaa. Isän etäisyys on jättänyt minuun mielettömän rakkauden- ja läheisyydenkaipuun sekä tarpeen tulla hyväksytyksi. Miellyttää kaikkia ja olla aina iloinen. Äidilläni oli myös tarpeeksi hommaa kahden lapsen elättämisessä yksin niin huomiota kai sitä olisi enemmän tarvinnut. Jonkun, joka huolehtii minusta, minä usein huolehdin pikkusiskostani.
En tiedä onko kenelläkään vastaavia kokemuksia, mutta tässä ainakin tällainen vähän erilainen tarina. En oikein tiedä, mihin kuulun.