Kovasti tutuilta kuulostavat tämän ketjun kirjoitukset ja ajatukset. Alkoholistin puolisona ei todellakaan ole helppoa, eikös sitä sanota että alkoholismi on sairaus joka sairastuttaa koko perheen. Olen ihan samaa mieltä.
Itselläni on siinä mielessä eri tilanne, että olen saanut itseni kiskottua irti tuosta helvetistä. Helppoa se lähteminen ei todellakaan ollut ja mietin hyvin sitä pitkään.
Haluan kertoa oman tarinani.
Ex-mieheni joi (juo todennäköisesti edelleenkin) päivittäin ja määrät lisääntyivät aina vain.
Kun aikoinaan tapasimme vuonna 2005, hän kävi töissä ja piti kotinsa siistinä, maksoi laskunsa. Oli siis kuin kuka tahansa normaali kansalainen. Olimme onnellisia ja menimme naimisiin, ostimme asunnon. Elämä kulki mukavasti eteenpäin.
Exälleni tuli aina välillä työttömyysjaksoja ja kuppi tuntui maistuvan. Ja maistuvan enemmän. Sitten löytyi aina onneksi töitä ja työnsä hän pystyi hoitamaan, se varmaan vähän hillitsi juomista vaikka se edelleenkin jokapäiväistä oli. Olen jälkeenpäin miettinyt, kun hän aina tuli oluttölkkien kanssa kotiin että todellisuudessa sitä varmaan oli mennyt enemmän “kuin 2”, mitä hän kirkkain silmin minulle väitti. Mistäs minä tiedän moneltako hän oli töistään lähtenyt. Kyllähän minä pystyin verkkopankista seuraamaan miten paljon rahaa oli mennyt. Välillä kyyläsin sitä enemmän, välillä unohdin koko asian.
Hänen juomisensa tuli usein puheeksi ja hän itsekin sanoi, että juo liikaa eikä haluaisi juoda. Ja että suurin pelkonsa on, että minä jätän hänet. Harvemmin tästä aiheesta keskusteltiin niin, että siitä olisi riita tullut.
Kotona hän ei juuri tehnyt mitään, paitsi siis istui koneella ja joi olutta. Sain siis huolehtia taloudesta yksin. Kotitöistä, laskujen maksusta ja kaupassa käynnistä. Sinne hän kyllä aina halusin mukaan että sai iltaoluensa.
Rahat olivat jatkuvasti lopussa ja otin omiin nimiini kulutusluottoa. Oma luotokorttini oli tapissa kokoajan. Ei auttanut puheet siitä, että rahat eivät riitä. Kaljaa oli saatava. Minua hän sitten sätti rahanahneeksi paskaksi, jos olisin joskus halunnut esimerkiksi puseron itselleni ostaa.
Kamelin selkä katkesi kesällä 2010, kun hän taas kerran jäi työttömäksi. Alamäki oli silläkertaa todella jyrkkä. Ensimmäistä kertaa mietin todella tosissani, että lähden. Että en välitä siitä, että on omaisuutta ja sen jakamisesta tulee varmasti ongelmallista. Tämä oli siis aiemmin ollut este sille, että en lähde koska en jaksa sitä siitä seuraavaa hässäkkää. Että kyllä tässä nyt taistellaan ja uskotaan parempaan huomiseen. Naurettavaa, tiedän.
Olimme saman vuoden keväänä ottaneet remonttilainaa, tarkoituksenamme tehdä remonttia. No, yllätys yllätys se asunto ei koskaan remonttia nähnyt ja raha meni elämiseen. Sitten ne rahat loppuivat ja jouduin ottamaan lisää kulutusluottoa pankista, hän kun ei käynyt töissä eikä edes viitsinyt käydä työvoimatoimistoon työnhakijaksi ilmoittautumassa. Kun kuulema töitä olisi tiedossa, “sillä ja sillä on työmaa alkamassa, soitan sille huomenna”. Ja sitten kun kysyin seuraavana päivänä, että soititko niin vastaus oli että joo, mutta ei se vastannut puhelimeen.
Palkkapäivänäni olin maksanut jälleen kerran kaikki laskut ja itkua tihrustaen kyselin, että millähän maksamme lainanlyhennykset kun rahaa jäi parisataa, hän vain sanoi että älä huolehdi kyllä se jotenkin järjestyy. Ja “mitä nyt siinä itket, ei se auta mitään. Mennäänkö kauppaan, kun pitäis olutta saada…”
Tämä “kyllä se jotenkin järjestyy” tarkoitti sitten sitä, että jouduin pyytämään vanhemmiltani rahaa. Kyllä hävetti, eikö aikuinen ihminen saa hoidettua omia asioitaan vaan joutuu turvautumaan vanhempiensa apuun. Onneksi he auttoivat.
Minusta tuntui, että olen miehelleni enemmänkin huoltaja kuin puoliso.
Sitten vaihtui vuosi 2011 ja siinä ei mennyt enää kauaa, kun lähdin yhteisestä kodistamme. Mittani tuli täyteen ja tajusin, että ei tuo mies tuosta muutu miksikään. Jos tähän jään, huomaan pian kuluneen 5-10- vuotta ja edelleen kuuntelen niitä “kyllä mä sitten lopetan kun x, z ja y…” -juttuja. Se oli toisaalta hyvin raadollista ja samalla hyvin vapauttavaa tajuta. En halunnut katkeroitua. Tästä alkoi aika rankka eroprosessi.
Exäni asui yhteisessä kodissamme, eikä edelleenkään ottanut osaa asunnon kustannuksiin. Maksoin edelleen kaiken yksin. En saanut nukuttua ja sairastuin masennukseen. Niitä kaljoja en tosin enää joutunut rahoittamaan, siitä olin hyvin iloinen. Vaikka olin ihan rikki, tuntui että alan saada oman elämäni taas haltuun.
Asunnon saimme puolen vuoden jahkaamisen jälkeen myytyä.
Ositus on edelleen vaiheessa, koska exäni ei ole viitsinyt ilmoittaa kantaansa laadittuun sopimukseen. Hän on minulle velkaa ja on enemmän kuin todennäköistä etten omiani takaisin tule samaan. Tällähetkellä se tuntuu kuitenkin toisarvoiselta, se on vain rahaa. Saan elää elämää ilman sitä painetta ja tuskaa, mitä se oli alkoholistin puolisona.
Vierelläni on uusi puoliso, joka on aikuinen ja vastuuntuntoinen. Jonka rinnalla parisuhde ja elämä on vastavuoroista. Ostimme juuri asunnon ja odotamme perheenlisäystä syksylle.
Mitä sitten halusin kertoa tällä? En välttämättä yhtikäs mitään. Toisaalta sitä, että helvetistä voi päästä irti. Tutun helvetin jälkeen odottaa parempi elämä. Toivon, että mikäli näette lähtemisen ainoana vaihtoehtona, saatte siihen voimaa. Jos päätätte jatkaa taistelua, toivon, että ette katkeroidu.
Meitä kohtalontovereita on paljon.
Haluan toivottaa teille kaikille alkoholistin läheisille voimia, jaksamista ja ihanaa kevättä!