Valmistenimi: Elvanse
Vaikuttava aine: lisdeksamfetamiini, joka maksassa muuttuu deksamfetamiiniksi
Vaikutusajaksi ilmoitettu: 12 tuntia, todellinen vaikutusaika itsellä noin 7-8 tuntia. (Jollain lailla vaikuttaa 12h ja ehkä ylikin, mutta laskun puolelle kääntyilee jo tuossa 7-8h seutuvin)
Oma annos: 30mg (pakkauksessa sanotaan vastaavaan 8.9mg deksamfetamiinia)
Oon nyt vissiin parikolme viikkoa tätä ADD hoitoon ottanut. Ajantaju vähän hukassa ts. aika tuntunut kuluvan todella nopeasti vaikka on todella paljon saanut aikaan. Törkyinen asunto jotakuinkin siivottu, kaikissa tapaamisissa ollut paikanpäällä ja jopa ajoissa ja lukemattomia arjen asioita mitkä jopa vuoden roikkuneet tekemättä on nyt tehtynä. Kalenteri on täynnänsä merkintöjä. Ennen ei kalenterin säännöllisestä käytöstä tullut mitään.
Negatiivisina oireina päivä päivältä pahenevat lihaskireydet, joita itsellä on jo entuudestaan ja katsoin tänään tarpeelliseksi pitää välipäivän, koska selkäkivut ja rintarangan kireys (lihakset?) meni sen verran pahaksi. Alkoi mm. puristaa rinnasta ja pyörryttää, mutta en yhdistäisi sydämeen? kun näitä tuntemuksia on ennenkin lihasjumien takia ollut ja tulihan tuossa EKG käytyä, se ilmeisesti ok. Hallitseva pahenevista oireista kuitenkin ollut selkäkipu, jota on ollut jotakuinkin aina enempi vähempi.
Tästä välipäivästä nyt sitten. Alkuun aamupäivä meni melko ok, mutta iltapäivää kohden alkanut aivot suorastaan sammua. Ajatus ei meinaa kulkea/lyö tyhjää ja väsyttää. Tämäkin teksti oli vaikea saada aikaseksi. Onko normaalia, että välipäivinä olotila menee jopa lääkitystä edeltänyttä oloa paljon heikommaksi? Suoranaista aineen himoa ei ole, mutta todellakin tekisi mieli lääke ottaa nyt vaikka ollaankin jo iltapäivässä, koska erittäin epämiellyttävää, että ajatus ei oikein meinaa juosta suuntaan tai toiseen. Välillä tuijotan vain apaattisesti tyhjään. Riippuvuus / normaali välipäivä?
Tämmöstä ja tässä aiheessa voi muutenkin turista tästä valmisteesta.
Olen itse syönyt nyt 3 päivää kyseistä lääkettä ADD:n hoitoon. Kaipaisin myös kokemuksia kyseisestä valmisteesta. Mulle määrättiin tää lääke kahden tapaamiskerran jälkeen. Ekalla kerralla määrätiin Medikinettiä, mut se väsytti ja ahdisti liikaa nii nyt kokeilussa Elvanse. Nyt tänään aamulla on ollut tosi väsynyt olo ja tuntuu, ettei esim. auton rattiin uskaltaisi lähteä ilman tätä “lääkettä”. Jotenkin vaikuttaa unenlaatuun ja vähentää unen ja syömisen tarvetta, varmaan siitä johtuu tämä väsymys. Mietin vaan, että uskallanko jatkaa tämän syömistä, kuinka potentiaalisesti aivot jää koukkuun tähän?
todella pätevä lääke, paljon parempi kuin medikinet. oon huomannt kaikkien stimujen kanssa saman homman et ku pitää välipäiviä niin 2-3 päivää on väsynyt mut sit alkaa taas pikkuhiljaa puskee se vanha tuttu durasel-pupu esii
Mulla on tosiaan tää Elvanse lääkitys ADHD(ADD) hoitoon ja pidän välipäiviä.
Tätä nykyä käy aina niin, että ensimmäisenä käyttöpäivänä vaikutusta on jopa liikaa “pöhisee” ja antaa toki keskittymiskyvyn ja aloitekyvyn, mutta jo toisena päivänä öbaut 50% tehosta pois ja kolmantena päivänä onkin sitten vaan sydämen tykytys ja ei pysty keskittymään oikein mihinkään. Käytän vain arkipäivinä ja viikonloppuna välipäivät vaikka resepti sanoo, että yksi kapseli kerran vuorokaudessa. Aiheuttaako välipäivät tän, vai mulla supernopee tole tähän tms.? Pidän välipäiviä, koska benekoukku löytyy jo ja en useampaan valmisteeseen halua olla koukussa.
Selvennyksenä, että Elvanse:
Lisdeksamfetamiini muuttuu elimistössä deksamfetamiiniksi, eli siitä varmaan voi kokemuksia hakea.
Ps. Pitää lisätä, että oon vähänväliä lopettanut valmisteen käytön kokonaan em takia, mutta palannut kun ei oo tyyliin kuukauteen saanut yhtäkään asiaa hoidettua.
Tänään lääkärini vaihtoi minulta Stratteran Elvanse Adultiin. Saan korvauksen 40% Kelalta, koska minulla on diagnoosina ADHD-tarkkaamaton muoto.
Ensipuraisulta sanoisin, että on niin hiljaista, että tuntuu että tinnituskin hävisi samalla. Samoiten jos pitäisi alkaa johonkin tehtävään nyt, niin ei tuottaisi minkäänlaisia vaikeuksia. Voisin vaikka heti painella tästä keittiöön laittamaan sen kuntoon, jos se ei olisi jo. Jos olisi pakollinen velvoite suoritettavaksi, ei tuottaisi minkäänlaista ongelmaa suorittaa sitä.
En ole sen pidemmälle vielä päässyt kuin että kissanhiekat vaihdoin. Jostain syystä olen iloinen ja onnellinen, jopa siinä määrin että pienetkin asiat tuottavat iloa. Kissan rapsutus ja sille lässyttäminen on yllättävän viihdyttävää hommaa, kun sitä näissä oloissa tunnustelee. Ylimääräinen melu myöskään ei tunnu haittaavan, sillä ulkona leikkivät ja meluavat lapset usein saavat keskittymiseni herpaantumaan ja siksi on hankala pysyä tyynenä. Nyt olo on sellainen että sielläpä meluavat. Pystyn tekemään kahta asiaa yhtäaikaa vähän niinkuin että alitajuisesti keskityn nyt siihen pienempään, eli meluun ja pystyn kuitenkin tekemään täysillä keskittymällä esimerkiksi tätä tekstiä tähän. Aivoihin on tullut ns. tilaa toimia.
Sivuvaikutuksia en ole huomannut muuta, kuin että äsken kyykistyessäni kissalle lässyttämään, niin noustessani ylös, pienellä viiveellä tunsin verenpaineen heittelevän. Tämä on kuulemma aika yleinen sivuvaikutus ja pitäisi mennä viikossa ohi, niin en jaksa siitä huolestua. Sanottiin että verenpainetta pitäisi mittailla ja seurailla, mutta enpä jaksa panostaa, eiköhän sen jokainen tunne omalla kohdallaan sitten viimeistään jos taju lähtee. Tarvittaessa otan Propralia jos tuntuu että ei meinaa pysyä nahoissaan.
Odotan innolla tulevia päiviä. Tuntuu, että nyt elämäni on sellaisessa käännekohdassa, mitä olen odottanut koko ikäni. Kerrankin tunnen oloni itsevarmaksi ja tulevaisuus näyttää positiiviselta.
Kaipaisin kokemuksia elvansesta. Miten koette lisdeksamfetamiinin vaikutuksen eroavan metyylifenidaatin vaikutuksesta adhd hoidossa? Itse joitakin vuosia syönyt metyylifenidaatti valmisteita (medikinet depot concerta ja normaali medikinettiä) eri annoksilla sekä stratteraa. Liikaa sivuvaikutuksia mielestäni hyötyyn nähden. Joten elvansen kokeilu kiinnostais. Määrätäänks tuota edes jos on päihdetaustaa? Kannattaa varmaan vaan suoraan lääkäriltä kysyä onnistuisko vaihto tohon. Cnuista ja kineteistä löytyy vaikka mitä juttuu tääl toisinku elvansesta. Kokemuksia tietoo sekä mutuilua kiitos.
Noniin sanna ja lapset. Elikkä joo, kyllä elvansea myönnetään vaikka on päihdetaustaa. Ilmeisesti jos on adhd/add , niin lääkäreiden mukaan hakee sitä keskittymistä päihteistä jollain tapaa . Elikkä Amfesta . Itellä ollut elvanse nyt 6kk ja oon ollu tyytyväinen. Ei mitään sivuhässäköitä, muutaku alussa pientä päänsärkyä ja unettomuutta. Mutta kaikkeen tottuu , paitsi jääpuikkoon perseessä… Oon ollu 6vuotta työelämässä, ja aijemmin yläasteella saanut diagnoosin adhd’seen . Ja conserta lääkityksen josta tuli helvetin kova pääsärky ja utunen olo. Ammattikoulu jäi kesken kun lääkerahat loppu vanhemmilla. Nyt 25vuotiaana päätin hakee uusiks lääkkeet ja mennä ammattikouluun .
Elämän-laatu siis parani huomattavasti elvanse myötä.
Mä en tykännyt elvansesta liikaa sivuvaikutuksia jos nukku tai söi huonosti tuli jännittynyt ja pahaolo iltapäivällä olo paheni entisestään siihen lääkäri käski ottaa lisää.
Mulla oli sininen ja punanen en enää muista oliko se 50 ja 30ml aamulla se sininen ja iltapäivällä punainen.
Lopetin lääkkeen syömisen itse sivuvaikutusten takia sain tilalle Attentinin eli nopeavaikutteisen deksamfetamiinin se oli hyvä lääke ei aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia ja mulle riitti 4-6 x 5ml päivässä paino jopa nousi ja asiat alkoi muutenkin rullaamaan lähdin päihdehoitoon ja pääsin eroon kaikista päihteistä ja nyt olen opioidi korvaushoidossa saan Buvidal piikin kerran kuussa elämä luistaa hyvin ja olen onnellinen.
Metyylifenadaatti ei sopinut mulle sen päihdyttävän vaikutuksen vuoksi käytin sitäkin vuosia oikein ja väärin 2007 lähtien oli lääkitys ja ainoa mikä mua auttoi oli Attentin tällä hetkellä en tarvitse lääkkeitä pärjään ihan hyvin ilman.
Mulla on elvanse 50mg aamuisin ollut vähän reilu puolitoista vuotta ja se kyllä joo auttaa siihen että jaksan ylipäätään tehä jotai “monimutkaisempaa” kärsivällisesti. Pärjään välillä ilman lääkettäkin mutta töissä elvanse auttaa. Kuitenkin jos otan vaikka viikon putkeen joka päivä elvansen aamulla tai milloin vain niin joskus tuntuu että vaikutus alkaa noin tunnin kuluessa mutta rupee laskemaan jo 3h ottamisen jälkeen ja laskut on töissä varsinkin tosi kiusalliset. Menen hiljaiseksi ja tuntuu että aivot ei toimi Ollenkaan ja sujuvaa keskustelua en voi käydä koska olen vakavana ja kiusaantuneena ja tuntuu etten osaa vastata mihinkään mitään vaikka joku kysyisi edes nimeäni. Yksin ollessa jollain tavalla suoriudun näistä tilanteista mutta jos ympärillä on ihmisiä ja jos he haluavat kommunikoida niin katson lähinnä vain lattiaa tai menen istumaan enkä puhu juuri mitään ja toivon vain että pääsisin tilanteesta pois. En tajua mistä tää johtuu. Monet selittelee huono vointisuudesta ja oksenteluista mutta toivoisin jopa että mun laskut olis sellaisia eikä niinkään psyykkisiä. Vaikutan elvanse laskuissa lähestulkoon autistilta ja sellaiselta joka ei ymmärrä mitään. Ja ilman lääkettä ja lääkkeen vaikutuksen ollessa päällä olen sosiaalinen puhelias ja hauska
Kaks vuotta elvansea käyttäneenä ( adhd todettu ) tulos: tappanut tunteet, pahoja lihaskipuja, väärinkäyttöä myös koska lääkelaskut erittäin haastavia… nyt yritän vain päästä eroon, vieroitusoireet erittäin vaikeita.