Elean ketju

Mikä tässä onkin kaikkein oleellisinta niin ketjun nimen keksimisestä muodostui yhtäkkiä elämää suurempi ongelma. Mieleen tuli ensimmäisenä lopetus, koska vähentäjissä ketjuni oli aloitus. Se kuulosti heti huonolta. Mutta nyt se on avattu ja valmiina omia kirjauksia varten, se on tärkeintä. Olen aivan poikki, tänään ei muuta raportoitavaa tästä johtuen.

7 tykkäystä

Tervetulla tälle puolelle matkalle kohti raittiutta ja parempaa elämää! Sekalaisena joukkona täällä taivalletaan raittiuden polkua eteenpäin yhdessä kukin omalla tyylillään.
Tsemppiä kovasti!

2 tykkäystä

On olennaista ymmärtää ongelmansa luonne. Loppuelämän päätökset ovat liian suuria (ja alkuvaiheessa itselleni luultavasti epäolennaisia ja haitallisiakin), kun ajatukset ovat selkeästi vielä vaiheessa, mutta huomaan että tilanteen hyväksyminen ja ymmärtäminen siinä mittakaavassa on itselleni oleellista.

En oikeastaan ymmärrä näitä ajatuksiani. Joskus aikoja sitten kun näitä oli, ymmärsin kyllä syyn. Kaikesta haitasta huolimatta juomisen muistoon liittyi vielä huolettomuutta sun muuta. Tai ei siinä kohdassa liittynyt, mutta asia oli enemmän lähimenneisyydessä. Näinhän asia ei enää ole, juomisella on huono kaiku ollut jo pitkään. Käyttökerrat eivät ole suunniteltuja, määrä ei pysy hanskassa, tulen melankoliseksi, ikävät ajatukset pyörivät päässä ja inhoan itseäni. Varsinkin aamulla. Se tunne on niin sanoinkuvaamattoman hirveä että rinnassa puristaa. Jos nyt mietin että lähtisin viettämään seurallista iltaa juoden, niin ei se olisi enää iloista. Siellä olisi alkoholiongelmainen tavoittelemassa jotain, mikä ei ole enää mahdollista. Päinvastoin. Sekin on nähty.

Joten vaikka fokus on syytä pitää tässä hetkessä, niin varovaisesti tuntuu että ratas pyörii tärkeän asian äärellä. Alkoholi ei minulle enää sovi. Olen riippuvainen eikä se muuksi muutu. Ainahan toki voin juoda. Mutta se mitä luulen tavoittavani, ei enää voi palata. Minä voin hyväksyä ja antaa asian olla se mikä se on. Siirtyä uusille poluille, mitä ikinä ne ovatkaan.

7 tykkäystä

Omakohtainen kokemukseni on, että mitä useamman vuoden on intensiivisesti “harjoitellut” alkoholin juontia, sitä enemmän tulee eteen tilanteita, joita seuraavina päivinä katuu juomista, yleensä monestakin syystä. Sietokyvyn kasvaessa “överit” alkavat toistua yhä useammin, miedommat ja vakavat hölmöilyt toistuvat ja mukaan tulee sitä kautta häpeä, masennus ja ahdistus, mm. krapulan, vetämättömyyden ja muistinmenetysten johdosta. Sosiaaliset suhteet kärsivät. On tärkeää tunnistaa itse tulleensa riippuvaiseksi, niin kuin viestissäsi teet. Vasta silloin on kaiken “iloisen” humalajuomisen jälkeen yleensä kypsä kääntämään suunnan ja panemaan homman poikki. Olet ilmeisesti nyt siinä pisteessä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan juomattomuutta, päivän kerrallaan.

3 tykkäystä

Näinhän se on.
Monella saattaa asian ymmärtäminen kestää vuosia. Sitä saattaa kerta toisensa perään käydä kokeilemassa, josko saisi niitä ensimmäisten kännien kepeän nousuhumalan takaisin, eikä suostu uskomaan, ettei ongelmaton juominen ole enää mahdollista.
Alkoholin kanssa tulee enää vain ikävyyksiä ja huonoja muistoja.

On ihan hyvä ajatus edetä päivä kerrallaan raittiina. Useinhan juuri tässä hetkessä ei varsinaisesti ole mitään hätää ja sitä ei kannata pilata miettimällä ahdistuneena loppuelämää ilman alkoholia. Ahdistus ja pelko voi olla turha; halua juoda useimmilta katoaa.
Minullakin ajatus on muuntunut muotoon, että en halua juoda ja olen iloinen ettei tarvitse juoda. Ne alkuraittiden kauhukuvat ankeasta elämästä ilman alkoholinhuuruista hauskuutta tai juomisen tuomaa nopeaa helpotusta ahdistukseen olivat kohdallani turhia.

Vähän samoin kuin saattaa jälkeenpäin miettiä jotain mennyttä epäonnista parisuhdetta; mitä ihmettä siinä näin ja miksi roikuin siinä toksisessa suhteessa niin kauan. :wink:

Raitista ja mukavaa päivää!

1 tykkäys

Kuullostaa siltä, että olet kokenut asiat alkoholin suhteen pitkälti samoin kun minä.
Jos lohduttaa, niin kun laitoin korkin kiinni, niin ensin oli 4-6 viikkoa hankalaa, mutta silläkin ajalla viikoittain huomasin positiivista kehitystä varsinkin mielialassa ja unen laadussa, toki muussakin. Mutta sitten 6 vkon jälkeen helpotti kummasti, alkoholi ei pyörinyt enää niin voimakkaana mielen päällä ja pystyin keskittymään mukavampiin asioihin.

3 tykkäystä

Kiitos @Bacchus-X, @metsänpeitto1 ja @Metsanpoika kokemusten jakamisesta. Jään pureskelemaan näitä. Kyllä tämä tästä muotoutuu. Uskon niin. Kun asialle antaa tosissaan mahdollisuuden.

2 tykkäystä

Täällä on korkki pysynyt kiinni. Ajatukset sahailleet laidasta laitaan viimeisen vkon aikana. Viime maanantaina sain itseni kiinni isommista juomisajatuksista. Mietin onko huushollissa jossain alkoholia ja suunnittelin piilottavani sitä salaa makuuhuoneeseen ja juovani sitten itsekseni pimeässä kun muut ovat menneet nukkumaan. Ajatukset kulkivat miltei huomaamatta tuolla taustalla. No eihän meillä ollut koska kaikki on siivottu pyynnöstäni pois. Se pelastaa näissä tilanteissa kaiken, koska baariin en lähde. Tuntuu että olen taas heikommalla tämän asian suhteen kun kerta ylimääräistä alkoholia ei asunnossa voi pitää. Mutta ei se mitään. Se nyt vain kertoo siitä että minulla on ongelma ja sehän tässä oli jo tiedossa. Perjantaina häälyi myös mutta se oli pienimuotoisempaa. Heräsin lauantaina ja tunsin niin suurta iloa ja helpotusta siitä että en ole krapulassa ettei tosikaan.

Unet ovat jääneet viime aikoina vähän huonommalle. Aamusta kun heräilee nyt näköjään liian aikaisin, täytyy yrittää illalla mennä aikaisemmin nukkumaan.

Mutta eipä tässä muuta, aurinkoinen pvä näyttää olevan tuloillaan ja se olisi äänestyspäivä. Aamukahvit ovat tippuneet☕ Mukavaa päivää kaikille☀️

4 tykkäystä

Onneksi olkoon ettet sortunut juomaan. Kyllä minäkin alussa pidin huolen ettei ollut asunnossa alkoholia, tosin asuin yksin niin sain itse sen päättää. Mutten kyllä halunnut yöpyä sellaisessa seurassa missä otettiin alkoholia. Tänäänkään kodissani ei ole alkoholia, miksipä sitä säilyttäisin. Ihmismieltä kun ei näköjään aina voi hallita, tulee liian kova pala purtavaksi ja voi painua hetkeksi epätoivoonkin… no on ollut kyllä raittiinakin epätoivoisia hetkiä muttei viina ole tullut mieleen että sitä joisin, se kun ei auta enää yhtään mihinkään…
hyvää ja raitista jatkoa.

3 tykkäystä