Elämisen haasteet. Päihteetön elämä.

Tervehdys pitkästä aikaa. Ajattelin hieman purkaa tänne ajatuksiani, kun en ole pitkään aikaan tänne kirjoittanut. Vaihtelu virkistää, sanotaan.

Kuten moni joka täällä on kirjoituksiini jossain kohden törmännyt tietää, minulla on jo pidempi taival raittiudessa taustalla. Nyt helmikuussa tuli 12 vuotta täyteen. Tuohon voin todeta et yhä välillä ihmettelen miten ylipäänsä selvisin takaisin elävienkirjoihin. Noh, kaikella tarkoituksensa. Jos päihdehelvetissä yrittäessäni itsemurhaa, olisin onnistunut, ei minulla olisi kotona 9-vuotiasta tytärtä. Eli siinä yksi konkreettinen syy miksi elämäni ei päättynyt tuonne pimeyteen. Paljon on muutoinkin, mistä olla kiitollinen.

Mutta ne elämisen haasteet. Raitistuttuani ensimmäinen haaste oli isän itsemurha. Vuosi tuosta ja paras ystävä meni hautaan päihteillä. Seuraavaksi aloitin opinnot, saadakseni itselleni ammatin, joka tuolloin reilu kolmikymppisenä oli jäänyt harrastuksen vuoksi hankkimatta. Paniikkihäiriöstä ja sosiaalistentilanteiden pelosta kärsivälle ihmiselle koulu oli yksi niistä kauheista paikoista mitä kohdata. Sinnikkäästi kuitenkin opiskelin kaikkiaan 6 vuotta, siinä samalla purkaen elämääni sekä vertaistuen että tiiviin terapian avulla. Lopulta 38 vuotiaana saaden todeta että tuolloin, ollessani Irti huumeista ry:n vapaaehtoisena, pidin luentoa täydelle salille terveydenhuollon ammattilaisia. Ymmärtäen tuolloin että 17 vuotta elämääni varjostanut masennus, pelkotilat ja paniikit oli tuohon hetkeen selätetty.

Seuraava haaste oli työllistyminen. Olihan taustalla vain 3,5 vuotta kestänyt yrittäjyys 90-luvun lopussa, josta muistona vain ulosotossa olevat velat. Hain valmistuttuani töitä kaikkiaan 1,5 vuotta ympäri Suomen, silti työllistymättä omalle alalleni, eli tietotekniikkaan. Hain töitä myös päihdepuolelta, mutta siellä toisin kuin It-puolella kokemus olisi riittänyt, mutta koulutus taas ei. Niimpä 2012 perustin toistamiseen yrityksen. Nyt tarjoten päihdepuolen palveluita. Alku oli todella haastavaa, kunnes 2014 pääsin töihin erääseen päihdeyksikköön Pohjois-Suomessa. Tein keikkoja ensin satunnaisesti ja lopulta sain pidemmän pestin kyseisestä paikasta. Elämä näytti hyvältä, saihan vaimoni samalla vakityön. Ostimme oman kodin ja ajattelin että nyt riittää kun vain keskittyy tavalliseen elämään. Toisin kuitenkin kävi. Tuo paikka mistä pidemmän sopimuksen sain, suljettiin yhtäkkiä ja työni loppui kesken ruokatunnin. Etsin töitä kuumeisesti, olihan kuukausittaisia velvoitteita asuntolainan lisäksi kuitenkin jonkin verran. Markkinoin osaamistani myös It-puolelle ja sainkin jalkani erään suuren yrityksen oven väliin. Tuon lafkan kanssa neuvoteltiin yhteensä puolivuotta eräästä koulutuskokonaisuudesta, joka oli tarkoitus pilottivaiheen jälkeen levittää ympäri maan kattavaksi. Koska suunnitelmat eteni palaveri palaverilla eteenpäin, eikä minulla ollut tuossa hetkessä muuta työtä, jouduin ottamaan lainaa maksaakseni osani elinkustannuksissa. Kävin useasti pankissa, jotta olisin saanut yhden isomman lainan, mutta aina se kaatui siihen ettei minulla ollut riittävän säännöllisiä tuloja taustalla. Koska suunnitelmat tuon yrityksen kanssa eteni eikä minulla ollut tuloja, jouduin turvautumaan pikalainoihin. Juttu jota tämä päivänä kadun todella. Tuosta nimittäin alkoi sellainen kierre, joka pysähtyi vasta siihen kun tuo iso yritys peruikin yhteistyön ja kun en muita töitä onnistunut tuohon hetkeen saamaan, lainan rymisi lopulta ulosottoon.

Tuosta ryminästä tulee kuluneeksi kohta neljä vuotta. Tuosta reilun kolme olen säännöllisesti maksanut velkoja ulosottoon, saatuani lopulta töitä, joskin senverran etäältä kotoa, että olen nyt tuon kolme vuotta reissannut säännöllisesti melkein 1500km viikossa, ollen aina viisi vuorokautta viikosta poissa perheeni luota.

Ulosotossa olevat velat lyhenee, mutta kaikkien kulujen ja korkojen kanssa niin hitaasti, että hakeuduin nyt velkajärjestelyyn. Tuo prosessi kesti kaikkineen 10 kuukautta ja viimein kun käräjiltä tuli viime viikolla päätös, siinä luki ”Hakemus hylätty”. Hassua tuossa yhtälössä se että hakemuksen perusteluina minulla oli esimerkiksi se että minulla on nyt töitä tiedossa seuraavat 5 vuotta, siis aika jonka järjestely kestäisi ja mikäli tuota järjestelyä ei myönnetä, pahin tilanne on se että verottaja vetää firmani nurin, maksamattomien ennakoiden vuoksi. Syynä maksamattomuuteen se, että olen kuluneen kolme vuotta pyrkinyt maksamaan aina sellaiset maksut joista koituisi ongelmia perheelleni, joten osa ennakoita on ulosotossa. En oikeastaan tiedä miksi olisi velkojille parempi se että työni loppuisi, enkä välttämättä kykenisi maksamaan mitään, kuin se että tuo järjestely olisi myönnetty ja olisin kuitannut suurimman osan veloista kuluneen 5 vuoden periodilla. Yksi peruste hakemuksen hylkäykseen oli se etten ole maksanut velkojani. Vaikka minulla on mustaa valkoisella että olen joka kuukausi maksanut suht ison summan noita velkoja ulosottoon. Noh, tuo prosessi etenee vielä hoviin, joten en vielä heitä kirvestä kaivoon.

Mutta summasummarum kaikessa, elämä on tarjoillut mitä erilaisimpia haasteita, joista jokainen yksistään olisi entisessä elämässä ollut ”syy” vetää pää sekaisin. Olkoonkin, että jossain kohtaa tuo olisi vienyt minut lopulta hautaan, kuten isäni.

Nyt sensijaan kun olen kohdannut kaiken pakenematta, on tuosta kaikesta kasvanut sellainen voimavara, jota hyödynnän päivittäin sekä työssäni että muutoin arjessa kohdatessani samankaltaisten haasteiden kanssa painivia ihmisiä. Loppuun totean vain sen, että niin henkeen ja vereen kuin aikanaan ennakkoluuloisena vastustinkin vertaistukea, niin ilman sitä en olisi tästä kaikesta höykkyytyksestä selvinnyt. Onnekseni ei tarvitse yrittääkään selvitä yksin.

Millaisia elämisen haasteita sinä olet saanut raittiina kohdata?

Tervehdys, Kaaleppinen.
Mukavaa kuulla sinusta taas pitkästä aikaa.

Niinhän sitä muistetaan viimeistään hautajaispuheissa sanoa että silloin kun se parasta on ollut, on se työtä ja hikeä ollut.

Elämä ei tosiaan paratiisiksi muutu vaikka juomisen jättääkin, yhtä murhetta vähemmän on mutta jäähän niitä muita.
Selvänä kuitenkin on paremmat eväät selviytyä muistakin haasteista, eikä juomalla ainakaan asioita korjata.
Ei se elinkeinonharjoittaminen , pienessä mittakaavassa ja ilman alkupääomaa yleensä mitään riemumarssia kohti unelmaelämää ole, enemmän räpiköintiä työn ja kustannuslaskennan sekamelskassa.

Nuorempana ei ollut oikeastaan temppu eikä mikään lähteä pariin otteeseen nollasta, omaisuus kahdessa muovikassissa eikä asunnosta saati työstä tietoa… kyllä siitä selvisi. Sittemmin, kun tuli eteen se että taas olisi omaisuus samoihin nyytteihin mahtunut mutta lisäpainona velkoja enemmän kuin tuntui mahdolliselta eläissään maksaa, se jo alkoi valvottamaan öisin.

Ja kuitenkin, kun Suomessa ei elinikäistä velkavankeutta ole, kaikesta pääsee yli. Aikaa ja todella “suu säkkiä myöten” , joskus kai jo syömisestäkin tinkien, asumisesta nyt kuitenkin, sehän tässä elämässä voi kallein osa olla, jotenkin vaan räpistelin minäkin kuiville.

Niin, mitähän sitä olisi nyt selvänäollessa murheita ollut?
Läheisiä kuoli, vaimonikin, melkein kolmenkymmenen avioliittovuoden jälkeen, keuhkosyöpään, hitaasti ja kärsien, työtä on tietysti saanut etsiä välillä joka kivenkolosta eikä sitä aina löytynyt etsimälläkään. Mitä niitä sitten pienempiä vastoinkäymisiä, ei ole tullut kirjaa pidettyä.

Mutta kuitenkin, kyllä tämä elämä on elämältä maistunut, onhan niitä aina iloisiakin hetkiä. Ja nyt taas, tätäkin uutta kevättä odotellessa, ei tässä mitään hätää ole. Rahaa tai omaisuutta ei edelleenkään sen kummemmin ole, ei odotettavissa mitään nousuja sosiaalisella tai taloudellisella portaikolla, ystäviäkään ei laumoittain ,arjen asioissa riittää miettimistä: tiedä häntä lähteekö edes veneen moottori keväällä parin vuoden seisomisen jälkeen käyntiin, eläkekertymä hyvin pätkittäisen ja repaleisen työelämän jäljiltä aivan olematon… mutta silti täytyy ihan raamatun sanoin todeta että “ei minulta mitään puutu”. Mukavaa tämä elämä on.

Niin, tuo velkajärjestely kun kuitenkin on tehty juuri sinun kaltaisiasi ihmisiä varten, mahdollistamaan uudestaan jaloilleen pääseminen, kummalta tuntuu jos se nyt sitten ei onnistukaan. Kun toisinaan siihen on saattanut sama ihminen päästä toiseenkin kertaan, jos on onnistunut asiansa sekoittamaan kerrasta oppimatta. Toivotaan että asia hovissa muuttuu…

Realistisen kannustava teksti kaaleppisella!

Kiitos rohkaisusta!

Kiitokset kommenteistanne! Laitan tähän teksin, jonka kirjoitin aamulla.

Minun suurin ongelma läpi elämän on ollut pelko. Tunne joka kasvoi kiinni minuun jo lapsuudessa. Kun tuolloin terve itsetunto jäi rakentumatta, opin etsimään turvaa itseni ulkopuolelta. Kun ihmisiin ei voinut luottaa, rakensin turvaa päihteistä ja muista riippuvuuksista. Samalla tuhoten lopulta itseni lähes kokonaan. Kun 12 vuotta sitten raitistuin, tuo pelko oli asia joka edellytti kohtaamista. Edelleen etsin turvaa itseni ulkopuolelta. Jumalasta, ihmisistä, opiskelusta, työstä, harrastuksista, kaikesta mikä vain hetkeksi hiljensi tuon jäätävän pelon. Ainoa mitä itsestäni löysin, oli yksi pakokeino muiden joukossa. Jatkuva järkeily asioissa. Lopulta aina silti palaten hetken päästä tuon saman, lapsuudessa koetun tunteen äärelle. Luottamus, turva ja rakkaus on sisälläni, mutta koen tänään että ensin on kuorittava pois kaikki esteet sen kokemiselle. Viimeisin, tuo jatkuva analysointi, ei palvele enää. Aivan samoin kuin en enää pysty ulkoistamaan turvaa uskoen johonkin joka korjaa kaiken. Kun mieli hiljenee ja sydän puhuu, siellä ei ole helppoa tietä. On rakkaus ja turva, mutta se ei minun kohdallani ole sitä että hyppään jonkin syliin, paeten noita läpi elämän karkuun juostua tunteita. Pelon vastakohta on todellakin rakkaus, joka ei ole sidottu, saati kahlittu mihinkään tiettyyn ihmiseen, asiaan, saati uskomukseen. Rakkaus on minulle sitä että uskaltaa kokea tuon pelon, lopulta todeten silti olevansa turvassa.

Tuossa nimittäin kulminoituu kaikki ongelmani elämässä. Myös tuohon yrittäjyyteeni liittyvien haasteiden osalta. Elämä tarjoilee epävarmuutta, jotta lopulta kohtaan tuon koko elämäni ajan sisällä piilossa olleen pelkoni. Kohdattuani sen, ymmärrän lopulta ettei tuota turvaa tuo edes tuo taloudellinen vakaus josta tässä epävarmassa tilanteessani haaveilen.

Oppia ikä kaikki. Miksei siis tämäkin kokemus.

Mun järkeeni ei mahdu Kaaleppinen tuo juttu pelosta nyt ollenkaan kun et sitä kuvaile koskaan sen tarkemmin. Mä materialistina olen pelännyt ennen kaikkea sitä tilannetta, että olen joskus vanha, köyhä ja sairas. Kyllä se pelko on laittanut kulkemaan lävitse mitä ihmeellisempiä polkuja elämässä. Mut täs nyt ollaan, olen vanha, köyhä sekä sairas.

Pelko. Eikös meissä jokaisessa ole tuo kyseinen tunne jo alunperin. Joissain tapauksissa tuo sinällään hyvä tunne kääntyy itseä vastaan, alkaen hallita elämää ja ohjailla sitä. Millätavoin toivoisit minun sitä kuvaavan? Aikanaan se oli henkeä salpaava lamaannus ja paniikki. Päihteiden jäätyä, itsen kohtaamisella tuo laimeni epämiellyttäväksi tunteeksi, jonka ohjaamana ymmärrän tehneeni tiettyjä vääriä valintoja elämässä. Tämä kaikki siis on minun kokemaa, jota kerron. Eikä kaikkea välttämättä ole edes tarkoitus ymmärtää. Ymmärrystä tärkeämpää on mielestäni ainakin omalla kohdallani se että suostun kokemaan kaikenlaisia tunteita, yrittämättä niitä liiaksi ymmärtää. Tuo analysointi kun itsellä kääntyi itseä vastaan, kun sen avulla ei noita tunteita tarvinnut kokea, kun ne pystyi järkeilemään pois.

Kysyä saa, vastaus vapaaehtoinen. Mitä tunteita tuo kirjoittamasi ’Vanha, köyhä, sairas’ sinussa juuri nyt herättää?

Ei se nyt enää herätä juuri mitään sen kummempia tunteita. Mä silloin kun ei pystynyt edes juomaan eikä pystynyt oleen selvinkään päin niin mietin kyllä, että täs on nyt tasan kaks vaihtoehtoa jäljellä. Poistua elävien kirjoista tai sitten jäädä henkiin ja raitistua. Päädyin tähän raitistumiseen.

Tunteita kyllä heräisi kaikenmoisia mikäli kävisin katsastamassa vanhaa elämisenpiiriä ja -kuvioita, -ihmisiä.

Mä puolestani ymmärrän hyvinkin pelon voimakkaana tunteena, joka on omaa käyttäytymistäni ohjannut milloin mitäkin kohti.

Tarkemmin sanoisin sitä oman itsen, oman yksinäisyyden, oman turvattoman tunteen pelkäämiseksi. Milloin on saanut täytettyä henkistä tyhjiötä liikunnalla, päihteillä, ihmissuhteilla, työllä, ja listaa voisi jatkaa… Tässä mennään omassa elämässäni siihen perus turvattomaan tunteeseen, joka aiheutui varhaisten kiintymyssuhteiden pieleen menneellä muodostumisella. Kasvoin ilman rajoja, en oppinut hallitsemaan tunteitani enkä siten käyttäytymistäni.

Mutta sekin on ihan ymmärrettävää, ettei se ahdistuneisuus ja oman turvattomuuden tunteen kohtaaminen ole kaikilla se syy päihdekäyttäytymisen riistäytymiseen holtittomaksi. Kuten Helise ilmeisesti tässä haki takaa?

Minun turvattomuuden tunteeni on pitkälti muodostunut aikuisella iällä kun on nähnyt, kuullut, lukenut kuinka kamalaa saattaa ihmisille tapahtua kun erehtyvät hakemaan yhteiskunnan järjestämiä palveluja. Sillä valitettavasti on täysin hullua olettaa, että taho, josta haet tukea tai apua omaa automaattisesti työntekijöitä, jotka ovat tervejärkisiä ammattitaitoisia auttamishaluisia henkilöitä.

Varsinkin tällaisina vaikeina aikoina kun kaikkea toimintaa uudelleenjärjestellään muka tehokkuuden ja tuottavuuden sekä palvelujen parantamisen nimissä, nuo mainitsemani seikat pullahtavat valitettavasti näkyviin.

Kela- sossu- työkkäri-uudistuskuviot ovat menneet aivan päin persettä. Työntekijät noissa paikoissa eivät saa riittävää opastusta tehtäviinsä eikä kukaan ole oikein selvillä muutoksista. Kela sekoilee ilmeisesti kaikista eniten hommissaan. En nyt tässä ole syyttämässä näiden lafkojen työntekijöitä vaan näitä kekkuleita, jotka tämän sopan ovat luoneet suuressa viisaudessaan.

Kelan päätöksenteko näyttää olevan täysin hunningolla. Vaikka sinne olisi toimitettu joka jumalan paperiläpykkä, soitettu sinne ja käyty vielä paikanpäällä vääntämässä rautalangasta asiat, niin se päätös joka sieltä sitten aikojen päästä tulee, on aivan käsittämätön. Muutoksenhaku tai valittaminen päätöksestä onkin sitten aivan oma lukunsa. Siihen saa varata vuosia.

Onhan se selvää, että tällainen konkurssikypsä valtio ei pysty hoitamaan näitä suuria saneeraustoimiaan mitenkään onnistuneella tavalla. Sellainen hepsankekkulisakki joka ei tiedä mitään miten hommat käytännössä pyörii, ei todellakaan pysty luomaan mitään järkevää.

Työttömänä, ja itsekin Kelan asiakkaana en näe asioita täysin synkkinä. En todellakaan sano, etteikö parannettavaa olisi tai epäkohtia olisi (miksipäs sitä politiikkaankaan yrittäisi sotkeutua jos kaikki olisi jo valmiiksi täydellistä), mutta periaatteessa perusturva on meillä paremmalla tolalla kuin monessa muussa osassa maailmaa.

Eräs venälläis-syntyinen työkaverini äimisteli maamme sosiaaliturvaa verrattuna omaan entiseen kotimaahansa, jossa kuulemma töitä on tehtävä, jos mitään syödä mielii. Ei siellä kuulemma työtä tekemättömät elele niinkään lokoisasti kuin me täällä, vaan jollain keinolla on elanto tienattava, ellei satu kuulumaan syntymärikkaisiin.

Voi tietysti olla että olen sen verran Suomea rakastava ja arvostava, että katselen yhteiskuntaamme sinivalkoisten lasien läpi, toisin kuin monet muut.
Juttelin kerran bussissa erään iäkkään eläkeläisrouvan kanssa, joka loihe lausumaan että Suomi on hyvä maa, mutta täällä valitetaan liikaa joka asiasta. Se oli minusta ihan kivasti sanottu, vaikka toki olen myös sitä mieltä että epäkohtia tulee nostaa esiin.
Sehän on oppositionkin tehtävä, jos ajatellaan hallituksen tekemää politiikkaa. Meidän oppositiossa kuuluu siis kritisoida. mutta kritiikki on eri asia kuin valittaminen pelkän valittamisen ilosta.

Onhan lisäksi niin, että päävastuullisen omasta elämästä itse kukin löytää peilistä.

PS. Talous on kasvussa, joten siinäkin mielessä eräät hallituksen toimet kuten ns. työttömien aktiivimalli, ansaitsevat kritiikkiä. Jos olisimme oikeasti menossa konkurssiin, piiskaamisen ymmärtäisi paremmin.

On varmaan eri asia olla oikeasti työttömänä kuin työttömänä aivan omasta halustaan. Tuollaiset keinottelijat kyllä pitäisi sieltä päivärahoilta potkaista pellolle.

Tuon on falsenews, sillä todellisuudessa näin ei ole asianlaita. Myöskään EU:ssa ei uskota Suomesta sinne annettuihin ennusteisiin jotka on ikäänkuin sopeutettu.

Minä itse en ole kelojen, sossujen tai työkkärin asiakas, enkä näin ollen heidän palveluksiaan ole käyttelemässä. Sen sijaan mikäli on ihmisten kanssa tekemisissä sekä pitää silmänsä sekä korvansa auki, ei voi välttyä huomaamasta, että jossain on todellakin mätää ja runsaasti.

Elämme Suomessa ja ennenkaikkea Suomen asiat ovat silloin ensiarvoisen tärkeitä. Silloin on aivan sama miten nuo turva-asiat hoidetaan vaikka Burgundissa tai Hingustaniassa tai vaikkapa Venäjällä.

Ja mihinkähän lähteeseen tuo perustuu? Talous on ollut kasvussa jo vuodesta 2016 lähtien, ja vaikka asia ei ole ihan yksinkertainen, niin kasvu on kuitenkin tosiasia sekä Suomessa että maailmalla.
yle.fi/aihe/termi/yle/18-127868/suomen-talous

Ja minäkö en ole ihmisten kanssa tekemisissä? Olen työskennellyt sosiaalialalla jokusenkin vuoden, ja seuraan aktiivisesti yhteiskunnan tapahtumia, ja politiikkaa. Haen yliopistoon opiskelemaan valtiotieteitä.
Tunnen päihdeongelmaisia, päihdetoipujia, asunnottomia, leipäjonossa kävijöitä, ja olen käynyt leipäjonossa itsekin.

Kannattaisi itse kunkin ehkä katsoa sinne peiliinkin joskus, että miten se oma elämä on järjestetty ja miten siitä on vastuuta otettu.
Jos elämä on sotkettu vetämällä kaksin käsin kamaa ja viinaa, niin onko se yhteiskunnan tai Kelan vika?
Samalla meillä on kuitenkin hoidettavana myös vanhusten ja lasten asiat, koulutus, päivähoito ja niin edelleen, jotka on tärkeällä sijalla tulevaisuudenkin kannalta.

Juuri niin, ja minä ainakin arvostan Suomea ja suomalaista yhteiskuntaa, vaikka virheitäkin on tehty, ja epäkohtia löytyy.
Muita maita saa käyttää kyllä vertailukohtana, emmekä elä umpiossa, vaikka joku Rajat kiinni-öyhöttäjäsakki haluaisikin muuttaa koko maan joksikin pieneksi faking Pohjois-Koreaksi tai Venäjän vasalliksi.

Sanotko sä minua siis keinottelijaksi?

Sehän on kätevää, että jos joku sanoo eriävän mielipiteen jotain, niin solvataan jollakin henkilökohtaisuudella. Siitäpäs sain, niinkö?
“Huova faatana”, sanoi yksikin mummeli kun vaippoja vaihdettiin.

Minä hain tänään yliopistoon yhteishaussa, teen keikkatöitä aktiivisesti joista maksan myös veroja. Maksan veroja niin luottamustehtävien kokouspalkkioista, kuin keikkatöistä kotihoidossa. Lisäksi olen maksanut 2 vuotta ammattiliiton ja kassan jäsenmaksuja ennen työttömäksi jäämistä.
Työttömänä kirjoitin kirjan, jonka toivon tulevan julkaistavaksi, ja joka näin ollen oli myös työtä.

Ehkäpä siellä teillä päin on aktiivisempia ja “vähemmän keinottelevia” työttömiä, joten nythän aktiivimalli tuleekin sitten ihan tilauksesta vähentämään keinottelua.

eipä ole itsellänikään mitään valittamista.
sairastuin vuoden vaihteessa ärhäkkään syöpään ja olen siitä päivästä lähtien, kun diagnoosi selvisi, saanut yhteiskunnalta uskomattoman upeaa tukea.
Kelan sairauspäiväraha lähti juoksemaan viikon kuluttua siitä kun saatoin toimittaa lääkärin B-lausunnon. siis viikon kuluttua. saan lisäksi asumistukea. vuokran jälkeen minulle jää käteen lähes 500 euroa, mikä on minusta todella ok.
tässä kohdassa mainittakoon, että olen aina ollut pienituloinen ja koska minulla ei ole velkoja, raha riittää enemmän kuin hyvin. lisäksi Kela kustantaa liki kaikki lääkkeeni, ja kun ottaa huomioon, että yksi sytostaattihoito-keikkani maksaa (3-4 krt/kk) yhteiskunnalle noin 1600 euroa, niin olisin täysi bimbo jos en osaisi arvostaa tukeani.
eikä tässäkään vielä kaikki, vaan sikäli mikäli kuntoni romahtaisi siten, etten pääsisi julkisilla syöpähoitoihin niin kas,
minulle on myönnetty myös ns. lupalappu Kela-taksiin.
tämä kaikki siis yhteiskunnan varoilla.
Kelan kanssa minulla ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmaa. enkä voi uskoa että olisi poikkeus.
Pohjoismaiden lisäksi saisin tuskin missään päin maailmaa tällaista kohtelua, eli koen olevan äärimmäisen hyväosainen.
kas kun ei Kela ole tarjonnut vielä siivousaspua, ehkäpä sekin järjestyisi jos sellaista tarvitsisin.
tuo iänikuinen kritiikki Kelan toimien suhteen vituttaa. :frowning:

^ Mukavaa kuulla myönteisiäkin kokemuksia palveluista. Kiitos kommentista, SylviäPlaa. Kiitän siis, vaikka itsekin olen ollut Kelassa vain asiakkaana, enkä siis ole ollut siellä esim. töissä.
Siellähän viime vuonna kyllä aiheutti paljon hässäkkää, kun toimeentulotuki siirtyi kuntien sosiaalitoimistoista Kelan maksettavaksi, mutta toivottavasti ryysis on jo rauhoittumaan pain.

Toivotan sinulle, SylviaPlaa, toipumista ja voimia sairauden kanssa, ja kaikkea hyvää kevääseen.

kiitos!
ja Kaaleppiselle erityisterkut. onnea 12 vuodesta ja kaikkea parasta jatkossa.
ps. erittäin epäreilua ettet saanut velkajärjestelyä. mutta kuten mainitsit, asiat voi vielä muuttua. sitä toivon kohdallesi!

SylviaPlaalle toivotan kaikkea hyvää ja voimia. Sinua on onnistanut Kelan suhteen. Tässä männä kesänä Kelassa joku virkailija keksi, että tuttavalleni Kela ei enää korvaakkaan tost päiväst etiäpäin hänen syöpälääkitystään. Kait tuumi, että ko henkilö on jo niin vanhakin ettei noin kallista lääkettä kannata enää hänelle kustantaa. - Hoitavan lääkärin toimesta kyllä Kelan kanta saatiin muuttumaan.

tervehdys helise, minäkin toivon Sulle kaikkea parasta.
yhdelläkään Kelan virkailijalla ei ole päätäntävaltaa kenenkään lääkkeiden korvattavuuden suhteen.
se kuulostaa aivan mahdottomalta. kysymys on kenties jostain sekaannuksesta, mikä sitten kertomasi mukaan selvisikin.
ns. ikärasismiinkaan en usko tässä tapauksessa. se tosin on tiedossa, että Kela ei myönnä esim. psykoterapiaan tukea tietyn iän ylittäneille, mikä on valitettavaa, mutta yhtäkään syöpäsairasta ei jätetä lääkitsemättä. se on tietysti eri asia jos hoidettavan tulot ylittävät sallitut rajat.
syöpähoidot ja lääkkeet ovat kuitenkin niin tavattoman kalliita, että harvalla olisi siihen varaa.
toisaalta esim. pienyrittäjät ovat tässäkin asiassa heikoimmilla. kun firma jää polkemaan paikoilleen ja velat painavat niskassa, yhteiskunnan tarjoama tuki ei varmasti riitä kattamaan kaikkia kuluja. sama juttu asuntovelallisilla.
näin ollen painotankin vain henkilökohtaista tilannettani. en voisi olla kiitollisempi, niin upeasti minua tuetaan kaikin tavoin. saan kenties maailman parasta hoitoa ja yhteiskunta maksaa viulut. nöyräksi siis vetää.