Elämästä päihtynyt

Lizzy, Katsoin tuota viestiketjun alkua, niin kerkesitkö kauankin olemaan raittiina ennen retkahdusta? Ei ole pakko vastata, jos et halua, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn. Mä olin reilun vuoden pätkän raittiina, kunnes piti käydä vähän kokeilemassa miltä baarielämä tuntuu. Nyt olen sitten hieman kauemmin ollut juomatta, vaikka ei sitä aikaa tulekaan kovin usein enää mietittyä. Btw, siitä on aika pitkä tovi, kun on viimeksi tänne plinkkiin tullut kirjoiteltua. :smiley:

Kännissä ei tee mieli olla koskaan. Nykyään. ”Ennen join iloon, sitten suruun, nykyään vain tottumuksesta.” (en taaskaan muista kenen sanat nämä ovat mutta sopivat kyllä meihin moneen). Raitista alkavaa viikkoa!

.

(Harry M Tiebout:) Henkilö, joka on saavuttanut myönteisen mielen perusvireen (raitistunut, ei vain kuivilla), on:

  1.  on päässyt eroon jännitystilastaan.
    
  2.  on päässyt eroon hyökkäyshalustaan.
    
  3.  on päässyt eroon vaateita esittävästä, omantunnon soimaamasta minästään.
    
  4.  on päässyt eroon minästä, joka tunsi olevansa eristetty ja kapinassa koko maailmaa vastaan.
    
  5.  on antautumisen tapahduttua helpottunut.
    
  6.  on antautumisen tapahduttua luonnollinen
    
  7.  on antautumisen tapahduttua tosiasiat paremmin näkevä ihminen.
    
  8.  on antautumisen tapahduttua ihminen, joka voi olla ja elää elämässään ” elä ja anna elää”-periaatteen pohjalta.
    

Oma tilanne:

  1. Ei
  2. Kyllä
  3. Kyllä
  4. Kyllä
  5. Kyllä
  6. Kyllä
  7. Kyllä
  8. Kyllä

Olennaista on mielestäni ”myönteinen mielen perusvire”.

Itse, itseä varten ja omasta halusta-raittius. Jos joku noista ei toteudu niin tuskin onnistuu pitemmän päälle. Selvää päivää :smiley:

Hautajaissaattue oli kerääntynyt arkun äärelle.
”Mihin hän kuoli?” Kysyi yksi vieraista leskeltä.
”juomiseen”, leski vastasi.
”Pyysikö hän koskaan apua?”
”Ei se ollut niin paha ongelma.”

RAITIS ELÄMÄ ON TOTTA.

Toipuminen on rehellisyyden kautta lisääntyvää mielenrauhaa, jonka voi havaita itsessään. Kun saa kokemuksen tästä, nälkä kasvaa syödessä. Kun huomaa olevansa vapaa, voi antaa itselleen luvan hyvään elämään ja onnistumisiin – mutta myös virheisiin. Kun pääsee kiinni omiin aitoihin tunteisiinsa, voi antaa niiden tulla ilman pelkoa paljastumisesta tai romahtamisesta. Silloin on lupa mennä kohti haaveitaan ja unelmiaan, päivä kerrallaan eläen. Vapaus on mahdollista kaikille oman valinnan kautta. (Sumupuu, Kinnunen& E. Virtanen: Vapaa valitsemaan - Tositarinoita raitistumisesta)

Oli miten mainio päivä, raitis sellainen.

Morjeksia Lissu ! Meitei oo enää jäljellä montaa plinkinkuululta 2010-luokalta.

Kohta napsuu kymppivuodet meikän telaketjulle ja näemmä sun nimmarille. Meinaan, että ikuinen nostalgisuus meitä ympäröi vai onko se sittenkin vain aivonesteen tuottamaa viihdearvoa. Elämäähän tää kaikki on ja varmasti monet kokemukset on tarpeen ja jopa välttämättömiä. Matkallamme jonnekin tai vain eteenpöin tässä elossamme.

Tätä päivää ja viikonlåppui

Moikka seiskakymppi ja onnea 10 vuoden raittiudesta!

.

.

Tietoa ei tuskaa.
youtu.be/nTi3KdUzc_4
Kuunnelkaa te muutkin ja varsinkin ne jotka arpovat oman tilanteensa kanssa. Raitis päivä kaikille kenelle se sopii :smiley:

  1. alkoholiton päivä, täytyy tunnustaa että helppoa on ollut. Olen taas kokenut tunteita kaukaa lapsuudesta, ajalta jolloin ensimmäinen huikka oli vielä ottamatta. Sitä aitoa iloa ja onnea, auringonpaisteisen ilman ja ihon tuoksua, luonnon värejä ja kauneutta, koiran turkin sileyttä ja viileän veden valumista hiuksista, aamujen raukeutta ja hitautta, rakkautta. Sinä joka haluat muutosta, se ei tule toivomalla vaan tekemällä. Ei kukaan ihminen tai mikään ihme sinua raitista ja korkin kiinni laittamisen lisäksi tarvitset myös henkisen (ei hengellisen) tutkimusmatkan itseesi. Jotkut hoitavat homman itse toiset tarvitsevat siihen muita, valinta on sinun. Päihderiippuvuus on siitä kiva sairaus, että siitä voi toipua. Eikä tarvitse olla sairaskaan lopettaakseen.

Elokuun varhaisissa aamuissa on vaan niin uniikki tuoksu, siihen sekoittuvat öisen viileyden jälkeinen kasteinen maa, kypsyvä vilja, lakastuvat kukat ja ripaus tulevasta syksystä. Raittiina tämäkin tunne ja tuoksut ovat voimakkaammat siitä kiitos, etenkin itselleni. Vaikka edellisessä kirjoituksessa sanoin ettei kiinnosta toisten juomiset, niin kyllä sitä toki mielenkiinnolla seuraa, toisten tarinoita. Tuntuu että ainakin alussa monilta muutosta haluavilta puuttuu oikeasti myös tietoa päihderiippuvuuden kehittymisestä, kulusta, muodoista, vaikutuksista ja siitä miten pääsisi eteenpäin.

  1. Raitistut ennenkaikkea itseäsi ja tulevaa elämääsi varten (hyödyt muille seuraavat tätä)
  2. Harvoin onnistut ilman omaa motivaatiota (tosin tätä ei edellytetä esim. Minnesota-tyyppiseen hoitoon tultaessa eli saatat siltikin onnistua, vaikka sinut olisi sinne puolipakolla saatu vietyä. Usein näin onkin.)
  3. Vuosikausia esim. 40-80 annoksen viikkovauhtia juoneen on aivan turha haaveilla vähentämisestä tai siitä että pidemmän päälle onnistuisi kohtuukäyttöön. Turha toive, ei onnistu ikinä.
  4. Se ettei juomisesta (taviksen mittapuulla suht reippaista annosmääröstä) tule krapulaa, ei kerro siitä ettet juonut paljoa, vaan siitä että elimistösi on niin tottunut alkoholiin.
  5. Kyllä juoppo osaa selitellä ja vähätellä. Oma juominen yritetään saada näyttämään nätimmältä, mutta oi niin läpinäkyvää. Ja muuten kyllä se naamasta näkyy vaikka usein kuulee sanottavan ”ettei kukaan voinut aavistaa ongelmaani”… se iso tai pieni turpeus kasvoissa, rasvoittuvat vaihtoehtoisesti kiiltävät nenänpielet ja otsa, ruusufinni vaihtoehtoisesti yleinen punoitus, uurteet silmien välissä sekä veltohko samea iho.

.

Tuo 3. Kohta on itselle sellainen että täytyy välillä muistutella itseä. Nyt 8. viikko menossa ja välillä iskee se sama mihin aiemmin kompastunut.

Eli haikailu että nyt olen ollut jo sen ja sen aikaa jos sitä nyt vois ottaa ja sit taas taukoa tai nythän juhlat että jos vaan juhlapäivinä.

Se vaan menee siihen että ne tauot lyhenee jossain vaiheessa taas siihen max viikkoon ja juhlia alkaa kummasti keksimään.

  1. alkoholiton päivä. No problems. Haikailusta puhumattakaan.

Juodaan vettä,
Tullaan viisaammiksi näin.
Juodaan vissyy,
On todellisuus ihanaa hetkittäin,
Selvinpäin.
:mrgreen:

[i]Re: Elämästä päihtynyt
ViestiKirjoittaja lizzy » 31 Heinä 2020, 10:08

Moikka seiskakymppi ja onnea 10 vuoden raittiudesta![/i]

Heh, kiitos ! Taitaa vaan olla niin, että olen vielä kuusvuotias eli meen syksyllä kouluun, ekalle luokalle. Måpåvuosi tavallaan menossa.
Neljästi olen kyllä käynyt sen ekan vuoden 2010 - 2014 välisenä aikana, joten se on sitäkin lujempi pohja tulevalle yliopistouralle.

Joo ja tätäpäiväähän tässä taas eletään. Josse óis vaikka sellanen mantra, jonka tuntee omimmakseen, ah ´

me oltiin vikat 2010-luokkalaiset…

ja kauniina sloganina tietenkin: [size=150]rakkautta ja raittiutta !![/size]

No moro! Jaajuu taisi sulla hiukan suksi lipsahtaa latu-uralta jossain vaiheessa. Mutta ei sittenkään niin pahasti :smiley: 2010 täällä aloitteli mahtava porukka ja puhuttiin jopa ihan asiaakin (raitistumisesta), ainakin useimmiten. Siltä vuodelta on peräisin omakin ensimmäinen 8 kk raittiusputki. Viime vuosina alkoholiosasto on ollut melkoisen marginaalissa. Tosin nyt on tähtäin tuohon 365 päivän ylitykseen, uskon sen onnistuvan. Ja sitten? En tee toivottavasti ”seppäsiä” ja korkkaa. En mää täällä ainakaan ihmisille vittuilemassa ole, mieluiten vaan sanon asiat suoraan ja kaunistelematta. Ei siinä mm. mitkään vähentelyt auta kun on jo kunnolla koukussa ja päivä/viikkoannokset pyörii ihan karseissa määrissä esim 15/80, paljon vähempikin riittää. Sitä vaan ei haluta uskoa että vähentäminen pitemmän päälle ei onnistu, kun päätä on niin kiva lyödä perälautaan. No lautapalttooseen se sitten monilla sitten viekin, ei niin kivojen pään lahoamisen ja sisäelinten päsähtämisen kautta. Suosittelen vähän raffimpaa materiaalia vuosikausia jatkuneesta alkoholinkäytön seurauksista vaikka juutuubista. Tuttavapiirissä ollut taas aivan tarpeeksi alkoholiperäisiä sairastumisia ja vammautumisia. Vaikka mikäpä siinä jos se sopii itselle. Onneksi alkoholi on mulle parhaat hetkensä antanut, ei kutsu baari ei kapakka vaan huutelee kurjet suon reunalla ja korppi erämaassa. Rakas luonto, ystävät ja perhe, pelastukseni<3 RAKKAUTTA JA RAITTIUTTA!

^ Joo ja kas tämmöstä oli 2010-meininki, jos siitä jotkut haluavat maistiaisia:

CHIC - GOOD TIMES youtu.be/pUMG2oIZ4ao

Silloin tanssittiin joka päivä ja laulettiin ja oltiin samaa mieltä kaikesta ja päät vain nyökyttivät tahdissa.
Muistan omien jalkojeni olleen aivan vellinä aamuisin ja niskani varsin usein jumissa ja suupielet koko ajan messingillä.

Ja tämmöseksi voi mennä foorumi, kuin foorumi, kun sitä käytetään kaikenlaisen tulosteen laukaisualustana
ja kun aika kuluu aivan liikaa ja alkaa pahanlaatuinen nivelreuma vaivata ja päänsisäinen liikenne häiritä ajattelua:

Radio Millennium - Kausi 2 - Keskustelupalsta youtu.be/zvTmLRw_-oU

Toisaalta niin monen kysymyksen vastauksen on jo omakohtaisesti selvittänyt
näinä uusina aikoina, jolloin ei ole enää kysymyksiä, vaan ainoastaan googlaamattomia vastauksia.

Radio Millennium - D-D-Doping youtu.be/Hx5UVjxTZBM
Radio Millennium - Kausi 2 - Yhden illan juttu youtu.be/FYeGOhodqkA

Ja näitä riittää, hirveen paljon ja noita tuli aikoinaan naurettua ja se olikin sellanen hippi-underground-marginaaliohjelma.

:arrow_right: