Elämäntavat uusiksi

Hei kaikille!
Täällä reilu nelikymppinen nainen kääntää uuden lehden elämässään ja mm. lopettaa suhteensa kolmanteen pyörään: alkoholiin. Ja vain itsensä takia. Ikävä kyllä alkoholi jää pyörimään lähistölle miehen pulloina, mutta minulle henkilökohtaisesti riitti tässä oravanpyörässä. Tarkemmin omaa riippuvuutta ajatellen huomasin olevani myös läheis- ja someriippuvainen. Joten face, mese, insta ja muutama muukin sai lähteä. Sillä tavalla lähti myös kavereita, mutta ei voi mitään. Miestä en vielä laittanut kiertoon, mutta vakava keskustelu käytiin, että jos halutaan elää, on tästä aineesta päästävä eroon. Nyt mulla on niin kova halu raittiiseen ja terveempään elämään, että jatkan sitä sitten vaikka yksin.
Olen ollut riskikäyttäjä eli päivässä on mennyt keskimäärin 6-7 annosta (viini, siideri). Työni olen hoitanut, samoin edennyt työssäni. Kodista en täysin voi sanoa samaa. Lapset kasvatin ja hienoja tuli - tosin vetäytymistä seurassani on ja juomisesta on huomauteltu. Vasta viime aikoina olen saanut tyttäreen keskusteluyhteyttä parannettua, kun olen tajunnut olla puhumatta kemikaalihöyryissä. Ja vähentänyt. Joo, tässä on pyritty vähentämään… Pitämään myös välipäiviä.
Eikä ne välipäivät ole olleet huonoja, päin vastoin.
Mutta mikä ajaa sitten takaisin lasin ääreen, en tiedä. Selityksiä on ollut ikävä fiilis, tylsyys, paineet, juhla jne. Itse asiassa mikään syistä ei näin katsoen ole ollenkaan hyvä.
Ajattelen terveyttäni. Minua närästää. Vatsa on kasvanut, kiloja tullut. Huolettaa, jos minulla on ruokatorvessa jotain tai vatsassa. Muutaman kerran tiukassa paikassa on rintaa puristanut ja tullut mieleen, tässäkö tää oli… Lenkillä ei meinaa jaksaa ja kovasti väsyttää. Hampaat, iho, hiukset… Kaikki kärsii. Stressaan ja uni on huonoa.
En jaksa tätä enää.
Menen viikolla lääkäriin selvittämään asioita ja yritän olla yhtä rehellinen kuin tässä. Kyllä jännittää ja hävettää myöntää, että itse olen, tietäen haitat, pilannut mahdollisesti terveyteni liuottimella. Sillä sitähän alkoholi on, kemiallista myrkkyä.
Syön nyt lääkettä vatsan happoisuuteen ja toivon että polte helpottaa. Ja saan aloittaa elämäni uudelleen, uusin tavoin.
Uusiin tapoihini kuuluu myös terveellisemmin syöminen, nukkumaan meneminen normaaliaikaan ja liikkuminen. Henkisyys ja asioiden pohtiminen. Terapia? Mahdollisesti.
Alkoholi siihen ei kuulu.

Hei Marika Kaarina!

Sun teksti kuulostaa todella tutulta. Ikä, elämäntilanne (lapset jo pois kotoa, alkoa käyttävä mies), työpaikka. Ja alkoholinkäyttö, mikä häiritsee mua. On häirinnyt tosi pitkään.

Ja nyt 7 päivää olen nyt ollut raitis. Ja kuinka hyvä olo mulla onkaan. Tää on oikeesti mun juttu, tää raittius!

Ja, eikä ole houkutukseton viikko ollut. Oltiin miehen kanssa hotellilomalla ja eilen oli kavereita kylässä ja kaikki muut joi paitsi minä. Mutta kyllä on ollut ihana aamuisin herätä. Selvänä, muistaa kaiken ja jaksaa tehdä mitä vaan.

Mulle toi juominen kävi pahasti psyyken päälle. Olin niin pettynyt itseeni, pidin itseäni todella huonona. Moraalinen krapula. Mutta jos tota moraalista krapulaa ei olis tullut, en varmaan olis ikinä lopettanut.

Ja todellakin mun on pakko lopettaa. Yritin vähentää. Ei tullut mitään. Mietin koko ajan alkoa, koska voin juoda ja kuinka paljon. Ja lopulta join juuri niin paljon kuin ennenkin.

Tsemppiä sulle, ollaan kuulolla :slight_smile:

Hei Ellatuulikki, kiva tavata näin virtuaalisesti. Työpäivä on ohi ja pitäisi syödä jotain. Sitten metsään kävelemään, löytyisikö tatteja. Onneksi tuolla puolisollakin on alkanut mehtuu hommat tai ainakin niihin valmistautuminen, niin jää ilta kaljat vähemmälle.
Onhan tuo uni vielä heikkoa ja unet outoja, mutta kyllä se tästä parissa viikossa korjaantuu. Toivon ja rukoilen itselleni mielenmalttia ja voimia jaksaa. Välillä iskee ajatus viinistä, mutta aika nopeasti saan sen mielestäni pois. Työpäivän aikana ei kertaakaan mielessä. Iltaanhan ne halut painottuu, mutta toisaalta nyt kunnon uni niin kovasti tahtotilan ykkösenä, että vielä ainakin vienyt voiton. Liikuntaa, tekemistä, töitä, ravintoa sopivasti.
Tiedän, että haastavat ajat tulevat. Loma häämöttää, tiukat syksyn deadlinet, henkilöstökiemurat, syysväsy… Olisi ihana osata valmistautua henkisesti. Ja pärjätä sillä, ilman turvapulloa. Kun ei se edes anna turvaa. Ihan kuin ois jääny tuttipulloon kiinni… Eli ei ole kasvanut aikuiseksi? Voisiko olla jotain samaa? En tiedä, mutta nyt kasvatan itseni aikuiseksi. Olisinpa osannut aikaisemmin, vai oliko se sittenkään kiinni vain minusta? Vai minusta ainoastaan sittenkin?
Ehkä katson vain tulevaan, voihan ja pitääkin menneet toki käsitellä, mutta tulevaa ne eivät enää muuta. On vain elettävä, kiitollisuudella ja uteliaana, koska ei me vielä kuolla? Oliko se jossain laulussa… Meitä odotetaan mullan alla tai jotain sen tyylistä.

Hei taas. Pitkä päivä töissä… Se tunne, kun huomaat, että tuosta puuttuu jotain (joku tärkeä luku, jonkun loma tai rahasumma…) ja alat jo päättyneen päiväsi jälkeen selvittämään asiaa. Sisäelimet vaihtavat paikkaa, sama fiilis.
No, mulla ei varmaan kovin kaukana totuudesta. Päätin nimittäin tiistai iltana, että tarvitsen siideriä ja sitähän käytiin. 4 pientä tölkkiä, ei yhtään enempää ettei homma kärsi. No, kärsi. Aamuyöstä sisäelimet kirjaimellisesti vaihtoivat paikkaa, kipu oli ällöttävä. Nolona ja väsyneenä palloilin eilisen, kun olisin jo eilen voinut vaikka tarkastella tekemisiäni… Minä tollo.
Lopputulos ja - päätelmä on se, että vatsani ei kestä mitään, yhtään alkoholia ja hyvä niin. Kun vain tajuan pysyä siitä erossa. Ja mennä sinne lääkärille. On vatsa tutkittavana.
Voi Luoja, kun saisin voimaa ja osaisin rentoutua ilman alkoholia. Ja ettei vatsassani olisi mitään ärsytystä ihmeempää tai sydämessä. Ja nukkuisin… edes kuuteen aamulla.

No niin… Lääkärissä käyty ja lääkkeet saatu. Ensi viikolla labroja ja sydänfilmi. Sitten tietää taasen jotain. Alkoholi sivuttiin myös.
Yritän koko ajan ajatella, että ensin tutkitaan ja sitten… Että ei pidä heti ajatella, että on vakavasti sairas ja syöpähän se on. Tai kirroosi, infarkti ja haimatulehdus. Ikävä fiilis kuitenkin.
Mutta iloisempiin ajatuksiin. Kävin sellaisessa Eco yrttipuodissa ja ostin parit yrttitee sekoitukset. Kyselin, ettei niissä ole alkoholia tai muita päihdeaineita, mistä sitä tietää. Ei kuulemma ole, ovat terveystuotteita ja luin sisällöt tarkkaan. Minua kiehtoo sellainen yrttikauppojen mystisyys, tuoksut ja sellainen rauha. Valitsin vatsaystävällisiä tuotteita ja mielenkiinnolla kokeilen. Nämä eivät sisällä esim. vihreää teetä, joka voi käydä maksan päälle.
Sitten hankin magnesiumia, koska lihaksissa on lenkkeilyjen päälle ollut “köyhä” tunne. Odotan, että magnesium auttaisi myös uneen.
Ensi viikolla saa tietää onko minussa jokin vikana, vai saanko huokaista helpotuksesta. Alkoholi saa kyllä jäädä, vaikka olisin terve kuin pukki. Joku sanoi joskus minulle, että viisainta mitä 40v. voi tehdä on jättää alkoholi. Sen taidan ottaa motokseni, sillä niin se on. Toivottavasti siitä on hyötyä.

Joo hulluksihan sitä tulee,jos terveyshuolista aina ajattelee sitä pahinta ja vastauksia koittaa saada googlesta. Hyvä kun kävit lekurissa.
Pidetään peukkuja, että saat huokaista helpotuksesta ja jatkaa uutta elämää vähemmillä huolilla. :exclamation:
Yrttikauppoja en ole nähnyt kuin elokuvissa, niissä ne ainakin on mystisiä, kun joku poppamies siellä savun keskellä häärii :mrgreen: mutta varmasti parempi valikoima kun perus s-marketissa :slight_smile:

Aamulla nukutti pitkään. Olisi ollut tarkoitus lenkkeillä, mutta en herännyt normaali aikaan. Sitten alkoi sataa. Siivosin keittiötä pitkästä aikaa ja laitoin turhaa tavaraa pois. Meinasin heittää jalkalasit mäkeen, mutta siirsin ne vain ylähyllylle. Ei niistä ole pakko juoda mitään alkoholia.
On ne kuitenkin aika turhakkeita toisaalta, jalkalasit. Mutta kaikki maistuu niistä paremmalta, vesikin. Mulla on vielä sellaiset väkevän viinin pienet lasit, mutta ajattelin että niihin voi tehdä jälkiruokaa. Tai syödä niistä marjoja. Kulahtaneet snapsilasit heitin pois.
Mitäs näistä. Toisaalta mälsää siivota vain keittiötä koko päivän. Mutta ei ollut muutakaan ja nyt se on aika siisti. Hirveesti roinaa kertyy ihmiselle.
No sitten katselin noita Elena Ferranten Loistava ystäväni jaksoja, Areenalle olikin tullut uusia. Hyvä sarja, jotenkin niin rakastettava, mutta järkyttäväkin samaan aikaan. Raadollisen köyhää ollut Napolissa noihin aikoihin, mutta toisaalta ei tuo sarjasta välittyvä tunne ole kadonnut minnekään. Pitäis käydä kirjastossa, tuli sellainen herätys.
Kyllä viikonloppu menee äkkiä. Kohta on taas painuttava töihin. Lomakin häämöttää ja tulis tarpeeseen. Jos saan pitää. Ei sitä aina tiedä.
Tänään sytytin kynttilän ekan kerran, kun oli niin pimeetä. Syksy on tulossa. Yksinäinen fiilis, mutta yksin on toisaalta hyvä.

Heipä hei, hyvää iltaa.
Työntäyteinen päivä, hieman jännittää pääsenkö lomalle. Myös itse loma jännittää, että miten se sujuu. Tahtotila on kuitenkin vakaa ja suunnitelmia lomalle on. Ajoissa nukkumaan, terveellistä hyvää ruokaa, liikuntaa ja rentoutumista hyvien kirjojen parissa. Yksi hammas uhkailee hammaslääkärillä, mutta katsotaan. Pakkohan se on käydä, jos hammas ottaa kovat keinot käyttöön.
Joo, kirjastokortin kaivelin plakkarista ja pitänee sitä joskus käyttääkin. Lie jo vanhentunut. Uskaltaako sitä näinä aikoina kirjastoon vai tarttuuko pöpöt kirjoista? Vai joko tässä pöpökammoiseksi alkaa tulla?
Kammoista kerron sen verran, että inhoan raakoja, pelottavia ja synkkiä, toivottomia elokuvia. Ja sitten ihan niitä tosi hölmöjä. Harmittaa, kun elokuvatarjonta on nykyään niin masentavaa. Schindlerin lista ei jotenkin nyt nappaa. Tai Jääkuningatar… Mälsää!
Missä on kivat elokuvat?
Nyt meinaa unohtua kivat uutiset! Kävin siellä lääkärissä. Ja minusta otettiin kokeita. Sain lääkettäkin ja lääke on auttanut aika hyvin. Sydämestä ei löytynyt mitään hälyyttävää. Veriarvot olivat hyvät. Munuaisarvot kunnossa ja maksa-arvot! Syöpää tai pahaa tulehdusta ei juuri nyt ole. Kolesteroliarvo hieman koholla samoin paastosokeri, joten niistä joudun seurantalinjalle. Eivät ole kuin himpun verran, mutta kuitenkin.
Alkoholilla osuutta asiaan? No, sokeriahan se on koko aine. Ja alkon kanssa maistui rasvainen ja suolainen ruoka.
Mutta eiköhän tästä selvitä. Laitetaan itsemme kuntoon, pudotetaan painoa ja ei tartuta pulloon.
Ja nauttiakin pitäisi. ?

Mukava lukea, että lääkärillä oli hyviä uutisia! Eiköhän Kolesteroli ja varsinkin sokeri arvot ala paranemaan. Ainakin ruokavaliota on helpompi suunnitella ja noudattaa, kun ei lipittele iltaisin alkoholia ? mitä elokuviin tulee, niin niissä saattaa olla ongelmana liiallinen tarjonta netflixien jne takia aina vaan pitäisi löytyä parempi ja parempi elokuva, sitten se ensimmäinen tunti illasta onkin kulunut ennenkuin löytää katsottavaa ? kyllä meidän perheessä on kirjastossa käyty korona aikanakin ?
Hyvää viikonloppua sulle ja kaikille muillekin jotka näitä lukee! ?

Loma alkoi mukavasti. Perheen kanssa oleilua, kevyttä hyvää ruokaa ja liikuntaa. Lukemista sadehetkinä ja päikkäreitä. En vois parempaa toivoa.
Perjantaina otin pari lasia viiniä, mutta ei maistunut hyvältä. Nyt huomasin, miten väsynyt ihminen on ihan vähäisestäkin määrästä ja semmonen… Saamaton. Ideaton. Mälsä. Omassa kuplassa.
Eli taas ollaan ilman. Nyt kun saisin kieltäydyttyä myös pienestä määrästä.
Keksin yhden idean tänne Päihdelinkkiin, kokeilen kiinnostaako ketään…