Elämänilo takaisin

Hei!
Olisi kiva tietää muiden osalta kauan on mennyt aikaa juomisen lopetuksen jälkeen kun elämän ilo palannut vai onko ylipäätään palannut?
Mietitteko myös pitkään omia toilailuja ja juomisjuttuja? Miten pääseee itsesyytöksestä/morkkiksista eroon?
Mitä tekemistä olette kesksineet juomisenhimon yltyessä tai miten olette selättäneet himon?

Kiitos!

Hei Marika!

Itselläni menee ainakin se kolme vuorokautta ennen kuin suurin kiukku ja ahdistus hälvenee. En ole ennen ollut juurikaan pidempiä aikoja juomatta, ja sama ralli on aina alkanut viimeistään loppuviikosta. Maanantaina ei sitten tee mieli tehdä töitä eikä todellakaan puhua kenellekään.

Suurin masennusjaksoni oli pari vuotta sitten kun aloin tajuamaan ongelman ja kyvyttömyyden tehdä asialle yhtään mitään. Sen jälkeen olen joko antanut itselleni vähän anteeksi tms, mutta mieli on ollut parempi runsaasta juomisesta huolimatta. Tavoitteena nyt lopettaa juominen ja nauttia pirteästä ja onnellisesta minusta!

Kun himo iskee, olen huomannut että silloin on useasti nälkä tai jano. Vesi tai sokeriton limsa ei ole auttanut niin hyvin kuin sokerillinen. Laihduta se ei, mutta olen ajatellut, että mielummin juon sitten sitä kun alkoholia.

Aina himo ei mene ohi tietenkään näin. Yksi psykologi kuitenkin lohdutti, että himo tulee aaltoina, eikä kestä loppujen lopuksi kovin kauaa kun sen käy läpi itsensä kanssa. Itse olen toki niin alussa tässä juomattomuudessa että pahimmat himot ovat varmaan edessä.

Tsemppiä Marika!

Tuurijuoppona minulle kertyi paljon kokemusta aiheesta.

Pidemmänkin putken jälkeen noin viikossa kuntouduin. Luulen kuitenkin, että tässä on paljon yksilöllisiä eroja.

Lisäksi yleinen elämäntilanne tietysti vaikuttaa. Tällä hetkellä ei niin kauhean kivaa monella ole pandemian takia.

Yksi juttu mikä minua on auttanut on ollut päiväkirjan pitäminen. Päiväkirjaan olen kirjoittanut huoleni ja iloni, niin etteivät ne ole jääneet päähänn pyörimään.

Jos mietin aiempia lyhyempiä tai pidempiä raittiusjaksoja, välillä elämänilo on nostanut päätään ehkä noin viikon kuluttua ja välillä taas en ole ehtinyt siihen kohtaan ennenkuin olen ratkennut taas juomaan.

Tällä hetkellä olen hyvin alussa, kolmas päivä, mutta heti kun tein päätöksen, minulle tuli helpottunut olo että mun ei tarvitse juoda ja se jo helpotti oloa.

Himojen suhteen luulen myös että se, että ottaa aikalisän on yksi keino, esim. odotan tunnin ja jos tunnin jälkeen on vielä himo, niin päättää että odotan vielä tunnin. Päivän ja ajan täyttäminen muilla asioilla, kotitöillä, kävelyllä, lukemisella, Netflixillä, mitä itse tykkääkään tehdä. Mä olen nyt jopa saanut iloa siitä että olen jaksanut tehdä kotitöitä ihan eri tavalla, pyykkikori on melkein tyhjänä ja jaksaa kokkailla parempaa ruokaa.

Mutta nyt alkaneen juomattomuuden kanssa en ole vielä joutunut painimaan himon kanssa, katsotaan miten selviän kun ensimmäinen paha tilanne tulee eteen.

Kiitos vastauksista :slight_smile:

Heippa Marika! Minulla kohta kahdeksas selvä päivä taputeltu ja olen aivan haltioissani tästä fiiliksestä mikä on! Toki väsyttää ja keskittymiskyky on kateissa, vatsa ei oikein toimi, mutta oivallan koko ajan miten paljon helpompaa tämä selvä elämä on. Olen paljon rauhallisempi ja tunnen syvää kiitollisuutta ja rakkautta. Ja iloa. Tänään päässäni on soinut jostain ihmeen syystä korvamatona Elämälle Kiitos :laughing: ja todellakin tunnen niin.

Menneistä on varmasti hyvä ottaa opiksi. Itsellä tulee välillä hirveitä oloja kun muistaa mitä elämä on huonoimmilla hetkillä ollut, silloin laitan käden sydämelle ja hengitän ja sanon itselleni, että se on tehty ja tapahtunut, mutta minun tai kenenkään ei tarvitse kokea sitä enää takiani uudestaan. Ja lupaan itselleni, että kaikki on jatkossa toisin. Miten vähällä olenkaan ollut heittää kaiken hukkaan :unamused: .

Hurjasti temppiä sinulle!

Kiitos!
Ei pitäisi menneitä murehtia liikkaa mutta jotenkin päässä pyörinyt vaan kaikki mokailut ja Törttöilyt mitä kännipäissään toilaillut. Täytyy itsekin kokeilla tuota käsi sydämelle laittoa ja luottaa tulevaisuuteen. Minulla nyt 13 päivää raittiina. Mitään mielitekoja ei ole ollut. Tiedän kyllä että niitä tulee. Täytyy vaan henkisesti valmistautua ja saada omaa mieltä kuntoon. Kiitos paljon tsempeistä. <3