Kirjoittelin tälle palstalle tammikuussa. Tuolloin olin hyvällä alulla raittiuden tiellä. Tuntui, että tunnelin päässä oli valoa, juomattomuuden kautta saavutettavaa elämänjanoa ja rauhaa. Yllätyin, miten nopeasti juomisen haitat hukkuivat mielestä ja retkahtaminen alkoi - siis henkisesti, ei vielä tekojen tasolla. Pian tietenkin teot seurasivat ajatuksia, ja join taas itseni kerran tai pari viikossa umpihumalaan. Halusin “nollata” ajatukset esim. töiden jälkeen,
Todella nollaksi nyt sitten olen päätynytkin. Olen laiminlyönyt vastuutani opiskeluissa ja ystävyyksien hoidossa. Olen joutunut taloudellisesti hankalaan tilanteeseen. Ehdottomasta suurin paha, jota olen tehnyt, on se, että lapseni on joutunut kärsimään juomiseni takia. Koskaan aiemmin en ole tehnyt hänestä uhria kuten nyt. Henkinen väkivaltani yllätti itsenikin: miten voin kohdella näin ihmistä, jota rakastan enemmän kuin mitään muuta? Fyysisestikin olen rikkonut lapseni koskemattomuutta. Emme ole koskaan aiemmin riidelleet niin rajusti kuin tänään. Tukistin häntä rajusti ja pidin häntä lattiaa vasten otteessa, josta hän ei päässyt irti. Koskaan aiemmin en ole tehnyt mitään tuollaista.
Pelkkä asiasta kirjoittaminen saa minut voimaan pahoin.
Pelkään ja häpeän. Huomaan, että olen ollut yksinäinen ja masentunut jo lähes kymmenen vuoden ajan. Itsetuhon ajatukset ovat ainoita, joissa tunnen olevani “oikeassa”: minun kaltaiseni ihmisen ei tuota mitään hyvää. Fyysisesti olen rikki, henkisesti olen aivan kuin kadonnut kokonaan. En tunnista itsessäni enää mitään niistä piirteistä, joiden kautta määrittelin itseni aiemmin. Olen epäonnistunut ihmisenä, äitinä, ystävänä, naisena, opiskelijana, työntekijänä ja vuokralaisena. Olen loukannut jokaista läheistäni, ja hitaasti tuhonnut kaikki mahdollisuudet, joita eteeni on avautunut. Monta kertaa olen saanut uuden aloituksen mahdollisuuden; yhtä monta kertaa olen tämän mahdollisuuden heittänyt hukkaan.
Nyt juopotteluvuosia on kasassa jo puolet eletystä elämästäni, 15 vuotta. Jos jatkan samaa tahtia, alkaa juomisen sävyttämiä vuosia olemaan ensin yli puolet, sitten suurin osa eletyistä vuosista. Kadun kadotettua aikaa ja menetettyjä ihmissuhteita ja mahdollisuuksia! En jaksa edes itkeä, jo hengittäminen tuottaa tuskaa. Tahdon kuolla, mutta ymmärrän, että lapseni takia minun TÄYTYY selviytyä.
En osaa elää elämääni. vaan annan sen lipua ohitse. Etsin menneestä “vanhoja hyviä aikoja” ja haluaisin olla lapsi jälleen. En ole vastuuntuntoinen, eheä aikuinen, vaan pelkojen ja hylätyksi joutumisen tunteen täyttämä ruumis, jonka sisältä elämänhalu on täysin kadonnut. Olen valehtelemalla ja toisia hyväksi käyttäen tehnyt vääryyttä jokaiselle, joka on ottanut minut lähelleen. Jos en olisi juonut alkoholia, olisin nyt aivan eri ihminen, olisin oma itseni. Kuka minua nyt katsoo peilistä? Kuka on tuo säälittävä nainen? En kestä katsoa häntä!