Elämän suunnan on muututtava

Olen päätynyt tänne, koska tarvitsen elämääni pysyvän muutoksen alkoholin osalta.

Olen 34 vuotias ja olen viimein tajunnut että alkoholin käytöstä ei ole olemässäni ollut minulle mitään hyötyä ja iloa, vaan päinvastoin aina uudelleen ja uudelleen haittaa ja murheita.

En yleensä arkisin juo kotona ollenkaan. Saattaa kulua viikkoja tai jopa kuukausia etten juo yhtään. Mutta ongelmat alkavat sitten kun lähdetään kaveriporukalla ulos ”juhlimaan”. Tällöin alkoholimäärät kasvavat aivan suhteettoman suuriksi, jonka takia menetän usein sekä kontrollini että muistini. Olen humalassa onnistunut lähinnä vain satuttamaan itseäni ja läheisiäni ja tuottamaan rakkailleni murhetta ja pettymyksiä kerta toisensa jälkeen.

Joten nyt on aika muuttaa elämäni suunta ja olen päättänyt jättää alkoholin kokonaan pois. Tiedän että tie on pitkä ja kivinen, ja tulen varmasti tarvitsemaan siihen läheisteni tukea. Toivottavasti vain ei ole liian myöhäistä.

Ei raitistuneen ihmisen tien tarvitse olla kivinen, mutta läheisten tuen tarpeesi on viisas ajatus. Eikä 34 vuotta ole liian myöhä, päinvastoin, se on melko tyypillinen raitistumisikä. Sen olen todennut vertaistukipalavereissa, joissa Suomessa käy tuhansia raitistuneita tai raittiutta etsiviä alkoholisteja. Tänäänkin on yli sata kokousta, kaikkialla maassamme.
Kontrollin ja muistin menetyksesi ovat vakavia merkkejä siitä, että juomistasi jatkamalla olet ennenaikaiseen tuhoon johtavalla tiellä.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Mitään hätää ei ole. Et ole alkoholisti, mutta kannattaisi lopettaa.

Jospa käytät alkoholia sosiaaliseen jännitykseen - eli tarvitset itsevarmuutta.

Kiitos lomapuisto ja alko-ope vastauksista.

Olen aina esittäytynyt varsin itsevarmana, vaikka en sitä kyllä mielestäni todellakaan aina ole. Eli tuo juominen itsevarmuuden saamiseksi on kyllä hyvä huomio ja syvään peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka.

Noin se mullakin meni vielä sun ikäisenä. Ja siitä se sitten vähitellen lähti etenemään. Viimeiset vuodet yrittänyt todella räpistellä irti jokapäiväisestä pakonomaisesta juomisesta. Mitä aikaisemmin havahdut ja teet asialla jotain (=lopetat) uskon että helpommalla pääset. Tsemppiä!