elämää narkkariveljen varjossa

Tätä on jatkunut jo vuosia, yli 10 vuotta. Muistan sen päivän, kun sulkeuduin ja aloin ihmettelemään vahvuuttani, kun mikään ei yhtäkkiä tuntunut miltään. Minusta tuli vahva, kun veljeni huumeiden käyttö alkoi kunnolla valjeta perheellemme. Otin kantaakseni veljeni asiat ja vanhempani. Kaikki oli kaaottista ja kauheaa. Läheiset reagoivat voimakkaasti, mutta minä en uskaltanut. Yritin vain olla näkymätön, että en aiheuttaisi kenellekään ylimääräistä murhetta omalla elämälläni.

Nämä vuodet olen yrittänyt tukea veljeäni, välittää,kuunnella, ymmärtää, kannustaa, rohkaista, pysäyttää. Olen yrittänyt olla näkymätön, eikä veljeni kyllä minua näkisikään oman elämänsä keskellä. Joskus olen sanonut veljelleni “suorat sanat” eli ilmaissut suoraan, että en luota häneen pätkääkään. Silloin on tietysti tullut täyslaidallinen huutoa ja haukkumista siitä, että en tiedä hänen elämäntavastaan ja päihteidenkäytöstään yhtään mitään. En uskalla pitää puoliani mihinkään suuntaan, vaan yritän sopeutua, että muilla olisi hyvä olla.

Veljeni on alusta alkaen manipuloinut vanhempamme palvelemaan hänen päihde-elämäänsä. Vanhemmat ovat aina rahoittaneet ja muutenkin hoitaneet hänen kuvioitaan. Olin itse nuori tyttönen, kun huomasin, että olen täysin ulkona tästä systeemistä. Yritin puhua vanhemmilleni järkeä, mutta eiväthän he minua kuunnelleet, vaan veljeni “tarpeita” (hän osaa todella manipuloida ihmisiä, vedota tunteisiin).Tästä seurasi ihmeellistä salailua ja “pyörimistä” perheessämme. Veljeni huumeongelmasta ei voi eikä saa puhua lapsuudenperheessäni.

Miehenikin näki heti tämän oudon kuvion, miten vanhempiani viedään mennen tullen. Koin, että minä olin se paha “syntipukki”, kun yritin puuttua tosiasioihin ja tämä “rooli” on jäänyt mulle päälle. Minulla ei ole juuri minkäänlaisia välejä vanhempiini, en voi luottaa enkä turvata heihin millään tasolla. Toki olen jo aikuinen ja perheellinen, mutta nuoruudessani olisin kaivannut ja tarvinnut vanhemmuutta. Vanhempani eivät kyenneet muistamaan enää minun olemassaoloani veljeni huume-elämän rinnalla. Ja kuten kaikki arvaatte, ongelmat ovat vain pahentuneet vuosi vuodelta.

Näihin vuosiin mahtuu joitakin suht raittiita aikoja, mutta enemmän niitä päihteisiä vuosia. Olen täysin lopussa kaikin puolin. En uskalla luottaa keneenkään, en lähestyä ihmisiä. Olen pelokas ja jännittynyt. En pysty puhumaan avoimesti mistään, sillä luurankoja on liikaa kaapissa. Pelkään veljeni viestejä ja puheluita, kaikki on yhtä härdelliä. Tilanteet muuttuvat useita kertoja päivässä. Asumme kaukana toisistamme, mutta silti tuntuu kuin asiat ja tilanteet tapahtuisivat ihan lähellä. En uskalla ottaa yhteyttä veljeeni, kun ikinä ei voi tietää, missä kunnossa luurin toisessa päässä ollaan. En ole näiden vuosien aikana tottunut sekavaan ääneen ja puheeseen, vaan aina se tuntuu yhtä pahalta.

Veljelläni on tapana vakuutella, kuinka hyvin menee ja visioida tulevaisuutta suurieleisesti. Silloin pakotan itseni kuulostamaan aidosti innostuneelta ja iloiselta, vaikka yleensä olen jo valmiiksi turhautunut ja masentunut. Olen ihan turta ja poikki, jatkuvasti varuillaan. On todella vaikeaa nähdä mitään hyvää missään. Sisälläni on suuri ja painava möykky, joka estää minua elämästä ja iloitsemasta omista lapsistani ym. Tätä kaikkea on ihan liian raskas kantaa.

Hei Motskari!

Hyvä kun kirjoitit tänne. Tilanne on selvästikin hyvin ahdistava sinulle.
Oletko käynyt juttelemassa asiasta kenenkään kanssa? Voit käydä luottamuksellisesti juttelemassa asiasta ottamalla yhteyttä muun muassa Irti Huumeista Ryhyn tai paikallisen terveyskeskuksen päihdetyöntekijään. Kuulostaa siltä, että luurankojen on aika tulla ulos kaapista.

Kuinka paljon olette veljesi kanssa yhteydessä toisiinne? Haluatko ylläpitää yhteyksiä vai olisiko parempi katkaista yhteys ainakin hetkeksi, jotta saisit etäisyyttä tilanteeseen?

Saara

Hei Motskari

Suosittelen sinulle Annamari Marttisen romaania Veljeni vartija. Se on romaani, joka kertoo juuri sinun elämästäsi. Mietin usein, miltä sisaruksista tuntuu, kun veli on narkomaani. Sinä osaat kuvata hyvin tunteitasi ja ahdinkoasi. On hyvä, että kirjoitit tänne - sekä itsellesi että meille muille.

Voimia ja halaus
senjamilena

motskari mielestäni tarvitset nyt ulkopuolista apua ja kuten ohjaaja Saara kirjoitti, niin ota ihmeessä yhteyttä ensin vaikka Irti Huumeista -puhelimeen ja pura tuntojasi. Ota myös etäisyyttä veljeesi, jos suinkin pystyt. Ilmoita hänelle, että olet mielelläsi tekemisissä sitten, kun on paremmassa kunnossa. Laita puhelin äänettömälle tai sulje se välillä kokonaan. Hanki vaikka toinen liittymä, jonka numeron ilmoitat vain niille, joiden tarvitsee se tietää.

Olet niin syvällä veljesi asioissa, ettet löydä sieltä omin voimin ulos. Mutta apua on saatavilla ja erilaisia ryhmiä on olemassa. Ei kai ole tarkoitus, että sinäkin elät koko elämäsi “valenarkkarina”? Oman tyttäreni pikkusisko on tehnyt tiukan rajauksen ja irrottautunut siskostaan. Ei anna rahaa ja vastaa tosi harvoin puheluihin (joita ei paljon hänelle enää tulekaan, koska on ottanut etäisyyttä). Opiskelee nyt myös alaa, jossa työskentelee erilaisten ongelmien kanssa ja on aikoinaan saanut ulkopuolista apua.

Nämä ovat läheisille hirveän vaikeita asioita, mutta meillä on kaikilla oikeus omaan elämään! Kenelläkään toisella ei ole oikeutta tuhota sitä. Niin kauan kuin pysyt siellä varjoissa, niin annat myös veljesi tuhota elämääsi. Jos vanhempasi eivät kykene käsittelemään asiaa, niin hae sinä itsellesi apua. Päihteidenkäyttäjä on aina itsekäs ja käyttää läheisiään törkeästi hyväkseen. Niin se vain on, valitettavasti.

Älä jää enää sinne varjoihin, vaan lähde etsimään aurinkoa! Kyllä se löytyy :wink:

Kuin omasta elämästäni vuosia sitten. Minäkin yritin kantaa kaiken harteillani ja esitellä veljelleni vaihtoehtoja lopettamiseksi. Kuvittelin että vain käskemällä saan hänet lopettamaan. Jos jostain pitää olla kiitollinen niin siitä, että olen oppinut etten ole kaikkivoipa :wink:

Minä huusin veljelleni aika-ajoin, toisinaan vain itkin omaa kurjuuttani. Mitä tunteiden tuhlausta! Kaikki valui kuin vesi hanhen selästä, eihän käyttäjää kiinnosta toisen tunteet! Tai sitten käyttävät vain entistä enemmän turrutaakseen nekin vähät murheen tunteet mitä mahdollisesti kykenevät vielä tuntemaan.

Sinisin silmin suhtauduin aluksi ja kuvittelin pitkään että hän poltteli vain kannabista. Onneksi (?) olen jo viisaampi ja näitä tarinoita luettuani ymmärrän että hän on tainnut vetää kaikkea mahdollista kaikin mahdollisin tavoin.

Mekin hoidimme veljeäni liikaa ymmärtämättä sen hoivaamisen seurauksia. Käyttäjä osaa kyllä totisesti manipuloida! Eikä meilläkään ongelmasta puhuttu eikä puhuta juuri vieläkään. Aikoinaan meidän olisi pitänyt hakeutua johonkin perheenä keskustelemaan mutta eihän sellaista vaihtoehtoa edes väläytetty. Nykyisin ajattelen niin että myös vanhemmillani on oikeus elämään ilman veljeni varjoa, joten en hirveästi heiltä kysele asioista.

Minulla meni myös monta vuotta pelokkaissa, jännittyneissä ja ahdistuneissa tunnelmissa. Olen puhunut veljeni ongelmista vain muutamille. Olen läheisriippuvainen enkä tahdo olla veljeni kanssa juurikaan tekemisissä, vaikka hän ehkä onkin kuivilla. Tapaamme kyllä silloin tällöin ja yleensä meillä on ihan mukavaa, mutta en vain pysty unohtamaan ja antamaan anteeksi. Ja toisaalta kun epäilys kalvaa aina enkä pysty hyväksymään selvästi sitä, että hän ehkä käyttää. Minun pitäisi tietää varmasti.

Käyttäjä osaa olla vakuuttava. Eihän minunkaan veljelläni koskaan ollut mitään ongelmia jos niistä kysyin. Putkareissuja, kuulusteluja, maksamattomia laskuja, ajokortin menetystä, itsemurhayritystä, masennusta ja yleistä sekavuutta ei siis pidetä ongelmana.

Minä yritin myös teeskennellä iloista kun hänellä meni paremmin ja yritin väkisin pitää hänen vaimostaan. No, ei sekään auta minua eikä varmasti veljeäni jos en voi aitoa iloa tuntea. Silloin minun on parempi vain pysytellä etäällä. Itselleni vaikein aika koitti kuitenkin silloin, kun veljeni tuleva vaimo ilmoitti veljeni raittiudesta. Siitä alkoi pelon ja epäuskon aika ja toisaalta tajusin, etten ollutkaan onnellinen vaikka veljeni oli kuivilla vaikka siihen saakka olin uskotellut itselleni että kaikki kääntyisi hyväksi kunhan hänen huumeidenkäyttönsä vain loppuisi.

Minä tunnistan tuon möykyn niin hyvin! Turhankin hyvin. Itse olen päässyt siitä jo melko hyvin eroon, pahimmista ajoista on aikaa vierähtänyt jo useita vuosia. Silti nyt jostain syystä ajatukset alkoivat kieppua tuon vanhan ajan ympärillä ja tulin tänne lueskelemaan tarinoita ja jatkamaan omaani. Minua auttoi keskustelu Nar Anon ryhmässä. Näitä asioita kannattaa käsitellä vaikka se tuskaiselta tuntuisikin, koska vain sillä tavalla pääset niistä eroon ja saat elämäsi taas itsellesi. Oma prosessini on täysin kesken kuten parista viime kommentista huomaa mutta ehkä täältä joskus päästään taas terveemmälle pohjalle :slight_smile:

Moi kaikille. En ole jaksanut kirjoitella tänne viime päivinä. Jotenkin näistä asioista ja omista tunteista on niin äärimmäisen vaikea puhua. Omalla kohdallani se johtuu osittain siitä, että olen omaksunut “näkymättömän” roolin perheessäni. En koskaan oma-aloitteisesti puhu ajatuksistani, ahdistuksentunteistani. Minulle ei ole ollut sijaa perheessäni. Veljeni vie ja tarvitsee kaiken huomion. Vanhempani ovat ilmaisseet, että heille tärkeintä on se, että veljelläni menee hyvin. Siksipä veljeni pompottaakin heitä mennen tullen.

Olen tullut taas kerran haukutuksi ja halveksituksi veljeni asioihin liittyen. Syy on se, kun en ole riittävästi hänen kanssaan tekemisissä, enkä luota sataprosenttisesti raitistumiseen. Läheiset kyllä sanovat, että veljelläni menee loistavasti, ainoa epäilijä olen minä. En jaksa enää edes yrittää luottaa. En jaksa valehdella ja teeskennellä, olla aina jossain juonessa mukana peittelemässä jälkiä.

Voisitko ajatella että anonyymina voit purkaa täällä kaiken ja aivan rehellisesti, kenenkään sinua tunnistamatta ja kenenkään sinun jutuistasi loukkaantumatta? Olla rehellinen itsellesi ja päästää ne oikeat tunteet ulos? Ehkä se helpottaisi oloasi.

Sinun ei tarvitse uskoa raitistumiseen ja sinulla on oikeus omaan mielipiteeseesi. Jos veljesi tästä suuttuu, se voi olla merkki siitä että olet osunut oikeaan. Jokaisella on oikeus tunteisiinsa, olivatpa ne sitten minkälaisia tahansa. Mielestäni sinua ei myöskään voi pakottaa häneen luottamaan, vaan itse valitset mitä uskot ja miten paljon luotat ja miten paljon tahdot olla tekemisissä.

Kuulostaisi siltä että pieni paussi tuosta suhteesta tekisi hyvää. Itse olen huomannut että huolehdin tai en, asiat menevät miten menevät. Välillä huonommin, välillä paremmin mutta mikään näistä muutoksista ei ole ollut toimieni seurausta. Siksi olen lakannut toimimasta ja myöskin suurelta osin kantamasta turhaa huolta. Aikaa se on ottanut mutta se kannattaa! Voimia sinulle.

Kiitos voimista. Sehän tässä omaa jaksamista kysyykin, kun ei oikein uskalla luottaa keneenkään ja puhua tunteistaan/kokemuksistaan. Olen kai itsekin niin kieroutunut ja vääristynyt tässä vuosien varrella, että pelkään ottaa näitä luottamisen pieniä askeleita. Tuntuu kuin olisi jokin paha aavistus siitä, että jos jotain kerron se koituu minua vastaan.

Tiedän olevani tosi ylikuormittunut ja stressaantunut. Olen ja elän veljeni varjossa. Ihan kuin veljeni päihdeongelma olisi minun syytäni. Sitähän ainakin retkahdukset ovat. Ne johtuvat siitä, kun en luota ja usko hänen päihteettömyyteensä.

On raskasta kantaa tätä “perhesalaisuutta” sisällään. Joskus olen paljastanut pienesti omaa havoittuneisuuttani. Silloin läheiseni ovat sanoneet, että " tämä on kaikki itse aiheuttamaani ja voin itse valita, miten reagoin". Tulkitsen viestin niin kuin minulle sanottaisiin: “Sinä et saa olla olemassa. Tärkeintä on kaikkien elää ja toimia niin, että veljellä menee hyvin”. Ennen pelkäsin veljeni kuolemaa (ollut lähellä monta kertaa), nyt ajattelen, että omat voimani loppuvat aikaisemmin. Minulla ei ole tukiverkostoa ollenkaan, mutta hän manipuloi kaikki ihmiset puolelleen.