Elämä peliriippuvuuden aikana ja elämä sen jälkeen

Oma riippuvuuteni alkoi todella lyhyellä ja intensiivisellä kolmen kuukauden pelaamisella, jonka jälkeen siitä tuli rutiini johon pakenin mielelläni omaa elämää ja sen tuomaa tylsyyttä ja apatiaa. Haluan korostaa ettei ennen tätä ollut juuri menneisyyttä pelaamisen kanssa ellei mukaan lasketa muutamaa kertaa pelikoneella, joten ongelma oli yksinomaan nettipelien kanssa.
Pelaaminen ei juuri haitannut, koska vielä alussa se tuntui olevan ihan hallinnassa eli voitin aina takaisin sen minkä pelasin, vasta heinäkuussa ymmärsin että oli käynyt huonosti, kun tunsin ensimmäisen kerran pakottavan tarpeen pelata ja miten hirveän voimakas se tunne oli. Riippuvuus oli viimein tullut esiin.

Yritin siinä kohtaa laittaa estot ja pitää taukoa, jossa onnistuin vain noin viikon verran ennen kuin ne estotkin oli kierretty. Valitettavasti olin kokenut elämässäni menetyksen ja pakenin niitä tunteita paikkaan minkä tunsin eli kasinot. Korvaavina tunteina tulivat ahdistus, masennus, itsetuho ja välillä kauhu, kun ymmärsin miten pohjalle oltiin matkalla ja miten kovaa. Lopussa ennen kuin nostamani opintolaina oli kulutettu loppuun, tunsin vain helpotusta siitä että rahat loppuvat ja saisin viimein tappaa itseni. Kun viimein kymppi tililtä oli pelattu, olin aivan lamaantunut koska olin niin lähellä kuolemaa kaikkien suunnitelmieni kanssa ja aloin tekemään viimeisiä ajatustöitä asian kanssa. Jossain hulluuden keskellä sain haettua apteekista paketin masennuslääkkeitä joita en ollut käyttänyt koko vuotena ja jo heti ensimmäisen pillerin jälkeen pystyin ajattelemaan asioita järjellä, jolloin ymmärsin että tästä on pakko olla toinen tie ulos kuin kuolema. Otin samana päivänä yhteyden terveyskeskukseen ja erilaisiin auttaviin tahoihin, jotka voisivat auttaa talouden järjestelyssä ja pääsisin avun piiriin.

Asiat alkoivat lopulta parantua, sain mahdollisuuden aloittaa koulun uudelleen ja sain paljon apua asioideni kanssa, pelaaminen oli vähentynyt hirveästi. Asiat olivat hyvin ensimmäiset kolme kuukautta, kunnes tuli ensimmäinen repsahdus ja päädyin ottamaan lähes tonnin edestä lainaa jotka pelasin ensin autuaana, mutta session lopussa itkin sohvallani kuin pieni lapsi ja rukoilin että tämän oli pakko olla unta ja että heräisin hetken päästä rahat tililläni. Eihän se ollut unta ja seuraavana mietin kuumeisesti että miten selviän hengissä loppukuun ja miten etenisin tästä, ettei vastaavaa tapahtuisi enää koskaan. Kävin sen vuoden terapiassa puhumassa peliasioita ja käsittelemässä omaa elämää, yrittäen tehdä jotain järkeä sille miksi kaikki tapahtui ja mitä sen taustalla oli.

Lopulta kaikki työ alkoi tuoda tulosta ja pelaaminen vähentyi merkittävästi lukuunottamassa kahta kertaa jolloin pelasin muutaman satasen, sen jälkeen sallin itselleni aina pelaamisen silloin tällöin pienellä rahalla joka oli ollut virhe, koska pystyin todella vaivoin hallitsemaan pelihimoani. Vasta nyt helmikuussa, noin kaksi vuotta pelaamisen jälkeen päätin lopettaa rahapelit kokonaan.

Kaksivuotisen peliriippuvuuden ajanjaksoon mahtui paljon pahaa, mutta se toi myös hyvää koska taistelu riippuvuutta vastaan opetti mikä elämässä on oikeasti tärkeää. Peliriippuvuus on nöyryyttänyt, tuonut velkoja ja aiheuttanut vaikeuksia ihmissuhteissa, mutta se kasvatti minut ja pakotti muuttamaan asioita.

Viimeisenä haluan sanoa että en aliarvioi riippuvuuden voimaa ja että kaikki myötätuntoni on addiktien ja omaisten puolella, toivottavasti pääsette siitä eroon.

Omalleni sanon vain että “Kiitos, kun kävit.” ja suljen sen oven viimeisen kerran.

Kiitos Sariannah kun jaoit tarinasi. Voisin itsekin hahmotella omaa uhmapelaamistani tähän ketjuun. Olen siis ollut vähän päälle 2kk:tta nyt pelaamatta, sitä ennen pelasin aktiivisesti yli 20 vuotta.

Pelaamiseni alkoi lapsena ja jäin välittömästi koukkuun kun halusin pelata vain enemmän ja useammin. Varhaisnuoruudessani mahdollisuudet pelata olivat kuitenkin melko rajoitetut, mutta ikävuodet 16-20 olivat minulle todella hankalia. Edes näin 20 vuotta myöhemmin en pysty erittelemään oliko se autismia, vauhtisokeutta, laiskuutta vai mitä ihmettä? Voin kuvailla tuntemuksiani että olin toisaalta äärimmäisen ujo toisten seurassa, mutta sisälläni oli kuitenkin tunne että pakko saada elämästä enemmän irti ja olen täysin muiden yläpuolella. Ylipäänsä päivät menivät silloinkin nopeasti ja vuorokaudessa oli 24 tuntia mutta en oikein saanut elämästäni mitään irti. Olin jatkuvasti ulkopuolinen vaikka sisälläni velloi tunne että olen niin ylivoimainen että en edes tarvitse kaveripiiriä. Buddhalaisittain sanottuna elin todella syvällä harhamaailmassa. Tiesin ettei minulla ole läheisiä ystäviä kuin yksi, mutta olin niin jalat irti maasta että kuvittelin sen olevan luontaista minun kaltaiselleni huippu-onnistujalle. Myös tämä silloinen ainut hyvä ystäväni ajatteli omasta elämästään samallalailla, joten periaatteessa meitä oli kaksi samanlaista kahelia. :smiley:

Nuoruusvuosinani pelaamiseen meni useita satoja euroja kuukaudessa ja uhkapelaaminen 18-weenä repsahti täysin kädestä. Myönnän että olin omahyväinen pelaamiseni suhteen, mutta yksinäisyys ja ahdistus omasta tilanteestani ajoivat myös pelaamaan. Voin sanoa että olin kuin demonien ajama, ja elämäni oli erittäin epätyydyttävää. Tein valintoja jotka jouduin kohtaamaan vielä vuosia myöhemmin kun tilanne (esim. laiskottelun koulussa, runsaan alkoholin tissuttelun tuomat ongelmat).

Pitkään tuli vielä täysi-ikäisenäkin rimpuiltua pelien suhteen; pari uutta kaveria tuli kasinon myötä, ja ennen kaikkea pikku menestys pokerimaailmassa ajoivat elämää eteenpäin. Olin vuosia erittäin tyytymätön elämääni. Eikä siinä jos tyytymätön mieliala, mutta olen kokenut henkistä oirehtelua todella paljon.

Olen nyt vuonna 2020 käynyt pari kuukautta oman paikkakuntani GA-ryhmässä (suomenkieliseltä nimeltään “nimettömät pelurit”). Pikkuhiljaa ymmärrän että minun olemuksellani pelit saavat vain “tupla-ongelmat” aikaan. GA:ssa puhutaan luonteen vajavaisuuksista, ymmärrän että minulla ne on sellaisia että jos heitän sekaan vielä peliä ja viinaa niin ongelmat sen kuin tuplaantuu.

Viimeiset kaksi pelaamatonta kuukautta eivät ole olleet helppoja, tunne että pitäisi pelata - mitä tahansa - on erittäin voimakas. Itselleni on auttanut tässä kahden kuukauden aikana GA:n tavoite olla päivä kerrallaan pelaamatta. Pyrin aktiivisesti siihen etten murehdi esim. työtilannetta vaan luotan että korkeampi voima järjestää asiani jos kuuntelen tarkasti miten korkeampi voima haluaa minun viettävän elämäni. Olen tietyllä tapaa tullut uskoon, koska ymmärrän etten koskaan omin aivoin saa elämääni järjestymään ja en koskaan omin voimin ole elämääni tyytyväinen.

Olin todella lähellä ettei elämäni vienyt vankilaan, katuojaan tai ennenaikaiseen kuolemaan. Nykyisin koen että olen saanut uuden mahdollisuuden yrittää elämässä.