Selvisin!
Eilisilta meni lopulta ihan hyvin. Laitoin viestiä miehelleni, joka on viikonlopun työreissulla. Sanoin, että tekee ihan hirveästi mieli juoda. Hän ei varmaan tiedä miten kovasta halusta oli kyse, koska suhtautui hiukan ohimennen asiaan - mutta kuitenkin niin, että sain itse taas ajattelemisen aihetta. Että miksi ylipäätään tähän lähdin ja mitä tällä tavoittelen.
Viime viikonloppuna tuli kolme kutsua juomaan. Yksi perjantaina ja kaksi lauantaina. Vastasin kaikkiin, että olen päättänyt nyt olla uuteen vuoteen saakka juomatta. Yhdelle kaverille olen kertonut, että mahdollisesti tavoittelen pääsyä alkoholista kokonaan eroon. Siskollekin kerroin ja hän oli yllätyksekseni samoilla linjoilla, joskin ei yhtä vahvasti.
Meillä on kuitenkin toisiimme hiukan huono vaikutus siskon kanssa. Tiedämme miten saada toisen pää käännytettyä ja yhdessä ikään kuin annamme itsellemme (ja toisillemme) usein luvan tehdä jotain, mistä on aiemmin sovittu ettei tehdä. Näin on ollut ihan lapsuudesta saakka ja tiedämme tasan toisemme ketkuilut.
Niinpä estin itseäni lähettämästä eilen viestiä siskolleni. Halusin laittaa juomahalustani viestin, mutta sitten aloin ajattelemaan, että “mitä jos hänkin haluaa juoda - yhdessä me varmasti keksisimme jonkin porsaan reiän, mikä oikeuttaisi meidät siihen”. Niinpä jätin viestin lähettämättä ja keskityin rauhoittumaan.
Ilta meni lopulta hyvin, enkä edes huomannut koska kello tuli sen maagisen yhdeksän. Koko loppuiltana / alkuyönä ei tehnyt mieli viinaa.
Tänään on tulossa eräs kaveri käymään ihan kahvitteluiden merkeissä. Ilta on taas asia erikseen. Tällä hetkellä ei tee mieli.
Lomamuisto - täytyypä etsiä mainitsemasi kirja. Levottomuus on varmasti yleistä - muistan äitinikin siitä puhuneen omalla kohdallaan. Onpa kertonut, että alkoholi auttaa tässä levottomuudessa ja hän voi parmmin keskittyä käsillä olevaan työhön.
AA on käväissyt mielessäni, mutta tässä on edelleen se ristiriita - kun en tunne olevani alkoholisti. Edelleenkään. Viinanhimosta huolimatta. Ajattelen sen niin, että tekeehän laihduttajankin mieli suklaata - onko hän suklaaholisti?
Joku täällä sanoi, että alkoholistilla on kieroutunut suhde alkoholiin, eikä hän voi ikinä nauttia sitä kuten ei-alkoholisti. Tämä on varmasti ihan totta. Tällä perusteella Suomi on täynnä alkoholisteja. Jos humalahakuinen juominen on alkoholismin kriteeri siis.