Ekspertti-tissuttelijan elämänmuutos

Löysin tämän palstan sattumalta kun googlailin ihan muita juttuja. Koko viikonlopun olen näitä tarinoita ja kohtaloita lukenut ja voi, miten fiksuja ja ihania ihmisiä täällä tuntuukan olevan. Ehkäpä siis tänne voin alkaa vuodattaa tarinaani.

Olen lähes 4-kymppinen nainen, äiti, yrittäjä, vaimo. Suomessa en ole asunut enää yli kahteenkymmeneen vuoteen joten suonette anteeksi kielioppivirheeni. Minä olla ulkosuomalainen :unamused: . Taustalla on aika kompleksi suhde (absolutisti) vanhempiin joka purkautui teini – ja myöhempinäkin vuosina kevytkenkäisyytenä, syömishäiriöinä ja, niinpä niin, alkoholiriippuvaisuutena. Olen tissuttelija. Rakastan viiniä, ja maassa missä asun, se on suht halpaa ja saatavilla melkein joka kaupasta. Kätevää, eikö totta.

Aloin juomaan, kun ikää oli tarpeeksi. Olen aina ollut sosiaalinen juoja, kavereitten kanssa hauskempaa. Olen juonut juhliakseni, mutta muutaman viime vuoden aikana myös masennukseeni ja lopulta totaaliseen burn-outiin. Sain masennuslääkkeitä ja lipitin niitä viinillä alas- ehkä elämäni huonoin päätös. Puolisen vuotta meni jotensakin kulisseja ylläpitäen, mutta sisältä olin puutunut, turtana ja ennen veitsenterävälle muistillenikin tapahtui jotain ilmeisesti peruuttamattoman pahaa koska unohtelen asioita päivittäin. Pitkän ajan muistissani ei ole vikaa.

Kuten tuossa mainitsin, olen siis tissuttelija. Kaatokännit voin laskea elämäni aikana yhden käden sormilla. Inhoan vahvaa viinaa, liköörejä enkä voi sietää olutta. Viini on minun valittu turrutusnesteeni. Sietokykyni on kasvanut vuosien varrella, mutta pysyn aina jonkinlaisessa kontrollissa ja muistan kaiken mitä olen tehnyt. En juo joka päivä. Mutta viime aikoina olen havahtunut siihen, että odotan tilanteita ja tapahtumia, joidenka varjolla voi taas lipittää viiniä. Myös toistä tullessani kaadan itselleni automaattisesti viinilasillisen (en vielä joka päivä, mutta siihenkin ollaan varmaan menossa).

Tiedostan nyt siis, että minulla alkaa olla onglema. Tai siis on ongelma, ja yritän nyt alkaa parantelemaan tilannetta. En ole juonut yhtään viinilasillista kolmeen viikkoon. Tässä pitää mainita myös, että asiaan vaikuttaa se, että sain positiivisen raskaustestin tuloksen joka kuitenkin päätyi keskenmenoon, jo kolmanteen vuoden sisällä :frowning: Mieheni kanssa kaikki on todella hyvin, 17 vuotta olemme olleet yhdessä ja voin sanoa että vieläkin rakastuneita <3, mieheni ei alkoholista juurikaan välitä. Tuo äskettäinen keskenmeno oli nyt se viimeinen niitti joka sai, vihdoinkin, jotain tapahtumaan aivoissani ja tajuamaan että nyt on asialle tehtävä jotain.

Viime viikolla varasin ajan lääkärile, itse asiassa ihan muista asioista johtuen. Terveyteni on ollut aika kyseenalaista viimeikoina ja kävin juttelemassa lääkärin kanssa. Pyysin verikokeen, josta ilmenisi KAIKKI. Niinhän sitten sovittiin, ja tällä viikolla pitäisi mennä labraan. Ja mitähän kauheuksia sieltä ilmeneekään, maksa-arvot pelottavat ja hävettävät jo nyt. Lääkäri on puolituttu enkä uskaltanut kertoa totuutta tissuttelustani kun kysyi alkoholinkäytöstäni. Mutta kohtahan se ilmenee, siitä en pääse mihinkään. Uskon, että ainakin osa terveysongelmistani on alkoholin aiheuttamaa.

Haluan päästä eroon tästä viininhimostani, ja tuntuu että tulenkin onnistumaan. Minulla on onneksi se luonteenpiirre, että jos päätän jotain niin pidän siitä kiinni. Mutta täällähän ei tarvitse teille kertoa alkoholin maagisesta voimasta…katsotaan päivä kerrallaan. Ehkä tämä raportointi ja teille juttelu täällä auttaa.

Että tällainen tarina pähkinänkuoressa, kiitos kaikille lukijoille. Kirjoittelen aina kun kerkeän ja kun kirjoitettavaa on. Mietin vielä että laitanko vähentelijöiden vai lopettajien puolelle, en ole vielä aivan varma. Jännittää painaa “Lähetä”-nappia mutta teen sen nyt kumminkin, tästähän se lähtee.

Moi.

Kieliopilla ja kirotusvirkkeillä ei ole mitään väliä. Kyllä se asia menee perille. Itse asiassa ihminen lukee nopeasti ja ymmärtää oikein, vaikka suurin piirtein joka sanassa olisi kirjoitusvirheitä.

Täällä vähentäjissä on välillä tosi hiljaista, joten saattaa mennä välillä ihan yksinkirjoitteluksi, mutta kyllä täälläkin puolella tulee kommentteja.

Jos uskallat lopettaa, niin tuolla lopettajien puolella saa paljon enemmän aikaan keskustelua. Tämä “vähättelijöiden” eli vähentäjien puoli on enemmänkin huumorinheittelyä.

Elä lannistu ja parhaat tulokset lääkärin kanssa saat, kun olet rehellinen. Niillä on vaitiolovelvollisuus ja ei ne asiat minnekään ulkopuolisille leviä. Minullakin on terveystiedoissa tuurijuopon merkintä ja sekös aluksi vituttu niin maan perkeleesti. Nyt olen ajatellut, että saan parempaa hoitoa, kun siellä lukee asiat niin kuin ne ovat eikä niin kuin minä haluaisin asioiden olevan.

Kappas ensimmäinen vastauskin jo, kiitos.

Nyt, vuosien jälkeen uskallan kyllä ainakin yrittää lopettaa. Onnistumisprosentista en mene vielä vakuuseen mutta yritystä löytyy 100%.

Kannattaa tehdä niin kuin tuntuu parhaalle. Tarkoitin äsken, että jos siis päätät lopettaa, niin teet vaikka copy-pastella sen eka viestisi sinne lopettajien puolelle ja hiukan editoit, niin siellä tulee varmasti heti paljon kommentteja. Mutta voit olla täällä vähentäjissä myös, jolloin kommentteja tulee huomattavasti vähemmän.

Kannattaa tehdä niin kuin itselle tuntuu parhaalta. Nämä minun ohjeet ovat vaan kokemuksella kirjoitettuja, kun itse aloitin täällä vähentäjissä kirjoitella ja ei aluksi paljon vastauksia tullut. Kun lopetuspäätös alkoi kypsyä ja aloin kirjoitella tuolla lopettajissa, niin siellä on runsasta keskustelua, vaikka välillä sielläkin on hiljaisempaa.

OK kiitos vinkistä. Lähden nyt ulkoilemaan ja palaan illemmalla kyttäämään näitä touhuja täällä, mukavaa päivää kaikille!

Tsemppiä koitokseen! Toivotaan että onnistumisprosentti lähentelee samaa satasta. Itsellä ei valitettavasti vielä ole näin käynyt, mutta työtä onkin vielä jäljellä.

Hei, Ohlala ja tervetuloa plinkkiin! :slight_smile:

Toivon mukaan verikokeistasi ei ilmenisi mitään kamalan vakavaa, mutta pitkäaikainen runsas tissuttelu kyllä todennäköisesti on havaittavissa. Minäkin suosittelisin puhumaan lääkärille ihan avoimesti viimeistään siinä vaiheessa kun arvojen kohonneisuudesta kysellään. Alkoholismin “leima” jossain lääkärinpapereissa on loppujen lopuksi pienempi murhe kuin hoitamaton alkoholismi. Eikä se, että tunnet joutuvasi salaamaan asian helpota lainkaan askeliasi lopettamisen polulla. Päinvastoin, salailu, valehtelu, häpeä ja ahdistus kaikki ruokkivat toisiaan pienessä sievässä noidankehässä.

Itsekin masennusta kauan poteneena ja yhä potevana tiedän, että alkoholi on petollisen tehokas puuduke silloin kun maailmaa ei kertakaikkiaan kestä. Mutta pitkällä tähtäimellä se on kuin heittäisi kokonaisen öljytankkerin liekkimereen.

Valtavasti voimia ja kärsivällisyyttä matkaan, ja valitset loppukädessä sitten Vähentäjät tai Lopettajat kotipesäksesi, olet tullut oikeaan paikkaan. :smiley:

Kiitos kiitos tervetulontoivotuksista. Käytiin perheen kanssa pitkällä kävelyllä jonka jälkeen päädyimme kivaan ravintolaan syömään. Normaalisti olisin heti olut viinilasia kilistelemässä mutta nyt sai mies tyytyä kilistelemään yksin ja minä otin jääteetä. Eikä harmittanut ollenkaan tai ollut edes vaikeaa. Kuinkahan kauan sitä kestää ennkuin tulee vaikea paikka, no, ehkä viimeistään jouluna tai uutenavuotena kun shampanja virtaa ja kaikilla on hauskaa.

Nyt mietin tätä juttua, tiedostamista liikajuomisestani, jollain tapaa uusin silmin (ja aivoin). Tähänastiset yritykset olivat lähinnä lievässä krapulassa käytyjä itsekeskustelua tyyliin “helvetin alkoholi, nyt loppui juominen”, eli kohmeloisena ja vihaisena itselleen yritin vakuuttaa itselleni että lopetan tissutteluni. Mitä en tietenkään tehnyt. Nyt mieleni on aivan tyyni ja jotenkin levollinen, en osaa oikein selittää. Ei tullut salamaa taivaalta eikä enkelkuoroa tai Jeesusta (no ei kai tällaiselle paatuneelle ateistille!), mutta ihankuin olisin yhtäkkiä kasvanut “aikuiseksi” kahdenkymmenen teinivuoden biletyksen jälkeen.

Parempi etten hehkuttele liikaa etten joudu karvaasti katumaan juttujani. Olenhan ne itse monta kertaa tähän asti kuullut.

Ja tuo verikoe pelottaa yhä enemmän. Vaikka itse sitä menin pyytämään. Eri juttuja varten, mutta sieltähän se mun juomishistoria varmaan pomppaa silmille. Ehkä onni onnettumuudessa tosiaan.

Sulla ja perheelläsi on ollut hyvä päivä. Ei siitä juomisesta tarvitse ottaa stressiä, jos nyt jouluna tai uutena vuotena lasin tai parin ottaakin. Vähentämisen tai lopettamisen tulee olla sellaista, joka sopii itselle. Jos laittaa liian tiukalle rajat, niin silloin ne menee helposti yli. Minulla menee yli ilman rajojakin, siksi nyt yritän olla ilman, mutta mukava nähdä, kun ekspertti-tissuttelijan elämänmuutos lähti hyvin käyntiin.

Huoh. En mennyt vielä verikokeisiin. En uskaltanut :confused:

Rohkeutta. Jos siellä on jotakin vialla, niin nopeammin saat hoitoa.

Tätä komppaan. Olit huolissasi että juominen on vaikuttanut terveyteesi, joten ehkä jotain mielenrauhaa saisi noista tuloksista vaikka siellä olisikin jokin vialla. Ei ainakaan tarvitsisi arvailla mitään. Olipa kokeiden tulos siis mikä tahansa, näkisin että et voi kuin voittaa menemällä niihin.

Kiitos tsempeistä.

Juttelin tänään ystäväni kanssa ja kerroin huoleni (lue: itkeä turisin tunnin) ja se auttoi valtavasti. Menen huomenaamulla heti ekaksi verikokeisiin, vihdoinkin.

Onko normaalia: sen jälkeen kun laitoin korkin kiinni, minulla on ollut melkein joka päivä päänsärkyä. Semmoista ärsyttävää pientä joka ei lähde kirveelläkään pois ja kestää kaiket päivät. Väsyttääkin ihan hitosti koko ajan.

Kaupassa käydessä oli lemppariviinini tarjouksessa ja tuli kirjaimellisesti vesi kielelle. Kävin sisäisen taistelun, en ostanut.

Itse olen sitä mieltä että Suomessa ei ruokakauppoihin keskiolutta vahvempia tarvita. Turhia houkutuksia vaan olisivat. Kyllä jokainen Alkoon pääsee jos tosissaan haluaa.