Eikö elämässä ole muuta kuin raha

Heips! Kirjoitan tänne nyt ensimmäistä kertaa. Paljon oon sivuilla ollut ja lukenu muiden kirjoituksia. Lohduttaa tietää, että ei oo ainut joka on lähtenyt väärään karuselliin mukaan. Kiitos vain kaikille, ootte kyllä auttanu näinä synkkinä hetkinä ja niitähän on riittänyt. Mulla peliriippuvuus on alkanut varmaan 15 vuotta sitten. Ensimmäistä kertaa elämässäni myönnän, että oon peliriippuvainen. Jotenki jännää nähdä se näin paperilla. Netticasinot on se kaiken pahan alku ja juuri. Voittoja on tullut, mutta enemmän niitä on menny. Nyt listasin velkani ensimmäistä kertaa ylös, ja aika ikävä lukema sieltä tuli: reipas 9000€. Varmaan 7 eri pikavippifirmaan nuo velat. Kyllähän tämä on ihan helvetillistä tapella näiden raha-asioiden kanssa, ku oon vielä opiskelija. Se osa-aikatyö mitä pystyn tekemään, niin kaikki rahat menee velan maksuun. Ei mulla ois varaa pitää edes kattoa pään päällä, jos ei tuo parempi puolisko maksais asuntomenoja. Eikä hän tiedä mun ongelmista mitään, sillon oon kertonu ku voittoa on tullu. Hiljaista on ollu sen jälkeen kun kaikki on menny. Otti vielä itselleen kontolle joustoluottoa pankista mua varten, ku sanoin etten tällä opiskelijabudjetilla pärjää. Arvaatteko miten niidenki rahojen kävi: Joo kyllä lyhensin velkoja, mutta otin tuplaten velkaa uudestaan. Alkaa pikkasen syöhön ihmistä tämä olo, kun tuntuu et koko helkkarin elämä pyörii vaan rahan ympärilä. Mistä sitä saa ja mihin se kaikki menee. Pelolla oottaa seuraavaa kuukautta, että riittääkö mulla rahat vai ei. Kerran oon jo menettäny luottotiedot ja selvisin kyllä ulosotosta. Kauheaa vain tajuta, etten siitä kuitenkaan mitään oppinu. Mulla on ollu aina jotenki vinoutunut käsitys rahaan, että ilman sitä sinäkään et oo mitään. Ainoastaan työtä tekevä ja hyvin tienaava ihminen on jotaki.

Nyt päivät menee syyllisyyden, pelon, ahdistuksen ja häpeän suossa. Nyt oon ollut pelaamatta varmaan parisen viikkoa. Tosin pafille laitoin 40€, mikä on mun peliraja muutenki siellä. Siihenpä se jäi, ei tullu tarvetta syytää rahaa muualle. Mulla tuo pelaaminen ei oo ikinä ollu niin pakonomaista, saattaa mennä kuukausia tai vuosia etten koske mihinkään peleihin. Mutta sitten kun se lähtee, niin lähteekin kunnolla. Joskus vain tuntuu, että tää on loputon suo mistä ei nousta ku hetkittäin ylös…

Huomaatko itse ristiriidan: kun ei elämässä ole muuta kuin raha / mutta se kaikki raha, mikä tulee menee peleihin?

En haluaisi herätellä sinua näin rankasti heti aluksi. Mikä siinä rahassa on niin vähämerkityksellistä, että käytät sen, mikä tulee peleihin, vaikka varmasti tarvitset sitä ihan normaalisyömiseen, asumiseen , harrastamiseen, siis elämiseen, ja velkojen maksamiseen?

Tämä on se harha, joka on, kun tulee peliongelma. Kaikki todennäköisyydet sotivat sitä voittoa vastaan.

I tell you, I have been there. Voitin marraskuun lopulla tosi paljon, mutten tarpeeksi, maksoin velkoja, mutta muut meni kyllä takaisin kasinoille… niin ja olin pitänyt taukoa syksystä 2015 syksyyn 2016. Sitä ennen 2013 lokakuusta 2014 huhtikuuhun.

Pitää herätä, tajuta ja ymmärtää, se mikä kaikki muu sinulla on hyvin. Ihana puoliso, uhrautuva. Et todellakaan halua, että hän joutuu kärsimään.
Koska hän välittää sinusta, tarkoittaa se jo pelkästään, että hän näkee sinut sellaisena kuin olet = olet, mitä oikeasti olet. En usko, että näyttelet hänelle, mutta salaat kyllä pelaamistasi, eikä sinun välttämättä tarvitse kertoa menneistä hänelle, jos tästä nyt selviät. Varmasti sinulla on muutkin läheiset, jotka sinusta välittävät sellaisena kuin olet.
Olet nyt tavallaan sisäänpäin kääntynyt tässä peliongelmassa, varmasti hyväksyvät kaikki senkin, mutta älä aja sitä enää yhtään pahemmaksi.

Rahalla ei ole mitään merkitystä läheisiin ja rakkaisiin ihmisiin verrattuna. Eivät he mittaa meitä rahassa, mutta masentuneena ja ahdistuneena pelaamisesta ja veloistamme emme ole heille parasta seuraa.

Siis eihän sinulla oikeasti ole muuta vaihtoehtoa tässä tilanteessa kuin lopettaa se pelaaminen heti, ja etsiä sen sijaan jotain muuta mielekästä tekemistä.

En itse ehkä ole vielä tarpeeksi kehittynyt auttamaan muita. Nämä ensimmäiset kaksi kysymystä haluaisin, että miettisit todella tarkasti omalta osaltasi.

Et voi pelaten voittaa menettettyjä rahoja takaisin. Siinä joudut vain syvemmälle suohon. Kadotat arvostuksen itseäsi kohtaan, ja ahdistut vielä enemmän.

Tsemppiä sinulle.

Nyt heti hakemaan asiantuntevaa apua, jota on tarjolla A-klinikalla, terveyskeskuksessa, no Peluuri, jos et vielä soittanut.

Hain itse silloin apua moneen otteeseen, mutta vasta omassa viestiketjussa nyt keväällä kirjoitettuani itse heräsin. Toivon, että saat ne hyvät auttajat sinulle, jotka minäkin sain.

Ajattelen siis sen näin, että nettikasinot ratsastavat nykyisessä Suomessa valtion laeissa ja asetuksissa sallitun mainonnan ja niin räikeästi toimivan rahapeli/kulutusluottoliiketoiminnan varjolla.

Itse aikoinaan minua jo koulussa valistettiin huumeista ja alkoholista. En niihin koukuttunut, mutta rahapeliliiketoiminnasta ei ole mitään valistusta koulussa lapsille ja nuorille kai vieläkään Suomessa.

VIelä se, että Tervetuloa joukkoon. Meitä on jo monta. Moni varmasti lukee tätä rekisteröitymättä.

Terve pelielämä,

Minkä takia alunperin aloitit pelaamisen? Mitä positiivista saat pelaamisesta (minkä tunteen)? Minkälaisenä ihmisenä pidät itseäsi?

Ei ole mitään syytä hävetä pelaamista. Et ole koskaan varmaankaan päättänyt tulla riippuvaiseksi. Riippuvuus aiheuttaa fyysisiä muutoksia aivoissa, jotka vaikeuttavat impulssien kontrollointia. Älä siis syytä riippuvuudesta itseäsi. Riippuvuuksilla on myös aina jokin syy mihin niitä tarvitaan. Kestään ei tule riippuvaista, jos asiat on hyvin.

Kirjoitit että nettikasinoista alkoi? Oliko niitä muka jo 15 vuotta sitten?

Heh, isseki tajusin ku sanoit et oliko niitä muka 15 vuotta sitten niin eihän niitä ollu. Tuntuu tieten vain niin pitkältä ajalta :wink: Oiskohan 7 vuotta oikeampi aika. Pelatessa menee muutenkin niin ajantaju, niin tieten ei osaa aatella kokonaisuudessaan kauan sitä on jatkunu. Ja vaikka tuossa on ollut ns. kuivia kausia, niin aina se piru on jostain päässyt taas pinnalle. Muttaah, päivä kerrallaan. Tilillä on kuitenkin rahaa etten oo kaikkia hassannu peleihin ja velkoja nöyrästi lyhentelen.