Aina kun luen tät ketjua käy sama tyhjyys sinälläni. Äitinä en osaa kuvitella miten raskasta on, kun oma lapsi on tuollaisessa tilassa. Ja avun antaminen on lähes mahdotonta (tai mahdotonta).
Tuntuu niin turhalta, että kannan huolta omasta retkahtaneesta miesystävästäni. Tärkein, lapset, ovat kuitenkin turvassa. Joten mitä tahansa tapahtuu, minä kestän sen.
Tämä ei ehkä sinua auttanut, mutta en millään löydä sanoja, jotka edes vähän tuskaasi helpottaisivat.
Kuitenkin:
Hyvä kun löysit tänne tiesi. Olen huomannut, että kirjoittaminen helpottaa jäsentämään ajatuksia omassa päässä ja kommenteista voi saada itselleen jotain. Voimia ainakin olen saanut.
Ja poikasi on ainakin avanut pään hoidolle. Hän on hakenut apua. Sinun ei tarvitse kauhistella käytettyjen lääkkeiden määrää, niihin nousee todella nopeasti toleranssi, jolloin normaali annos ei vaikuta millään tavalla.
Tuskaisia päivä teille on tulossa, ja kenellepä sitä muulle hän purkaisi oloaan kun läheisimmälle ihmiselle. Sille, joka on niin turvallinen, että ei hylkää häntä, vaikka hän olisi kuinka ilkeä. Yritä siis muistaa, että kun hän on sinulle vihainen, ilkeä ja aggressiivinenkin, hänen suullaan puhuu ainehimo. Sinusta saattaa tuntua siltä, että hän ei ole enää se sinun tuntemasi poika, mutta kyllä se sinun poikasi on piilossa siellä jossain. Yritä pitää maltti tilanteessa ja yritä olla regoimatta kovin vahvasti tunteella, vaikka se vaikeaa olisikin. Tuo kuitenkin julki, että hän on sinulle tärkeä.
Älä anna rahaa, se mahdollistaa käytön jatkuvuuden. Vaikka hän kuinka hyvällä verukkeella sitä sinulta pyytäisi. Poikasi mitä ilmeisimmin on täysi-ikäinen, joten et voi häntä väkisin pitää kuivilla. Jos hän on lähteäkeen, hän lähtee. Se ei ole millään lailla sinun vikasi. Yleensä addiktit ovat hyviä syyllistämään läheisiään omasta käyttämisestään.
Tässä asioita, joiden kanssa minä taistelen ja yritän näitä noudattaa suhteessa mieheeni. Se ei ole ollenkaan helppoa, mutta olemme jo hyvällä alulla ja päihteettömiä (+lääkkeettömiä) päiviä on vähitellen kertynyt. Mutta ei yhtään päivää, etteikö päihdehimo jotenkin näkyisi mieheni käytöksessä.
Henkilökohtaisesti olen saanut apua Al-Anonista, mutta on niitäkin ihmisiä, jotka eivät ole kokeneet sitä hyväksi paikaksi. Voisit ehkä kuitenkin kokeilla. Sieltä olen saanut eväitä jaksaa, muuten elämämme olisi pelkkää kilvan huutamista ja syyttelyä.
Jaksamisia teille ja muista myös pitää huolta itsestäsi. Sitäkin tarvitaan.