Olen lueskellut pari kuukautta eri kertomuksia ja vihdoin uskaltauduin kirjoittamaan omaa tarinaani. Eli olen 41v nainen ja juon paljon… prosecco pullo tai kaksi tai kolme joka ilta. Joskus enemmänkin. En halua tähän valehdella vaikka helposti voisin.
Ja pikkuhiljaa on tullu se hetki kun tuntuu että nyt riittää. Haluan raitistua, täysin enkä enää koskaan avata yhden yhtä prosecco pulloa!
Huomena palaan asiaan, nyt pitää mennä mietiskelään tätä askelta jonka juuri otin.
Mahtava päätös! Raittius on mahdollista sinullekin! Tervetuloa tänne värikkääseen vertaistuen piiriin kirjoittelemaan lopettamisen myötä heränneistä tunnelmista ym.! On mahdollisuus elää ilman päihteitä, nyt vain päivä kerrallaan ilman ja hae apua!
Ensimmäinen päivä raittiina on kääntynyt iltaan. Iltapäivällä oli hetki kun meinasin korkata kun olin hermostunut ja sydän tuntui tykyttävän epämukavasti. Otin tuopin vettä ja söin päivällisen. Helpotti!
Yleensä syön myöhään illalla nukkumaan mennessä, imemään juodut viinat… Nyt aion ottaa kupin teetä ja mennä nukkumaan.
Huomenna on aikainen aamu, toivottavasti saan nukuttua hyvin.
Ja kiitos Pieni-Lintu viestistäsi! Oli kiva kun joku oli lukenut.
Onnittelut ensimmäisestä päivästä!
Iltapäivällä se juomishalu iskee välittömästi työpäivän jälkeen. Siihen on syytä varautua ja pitää vaikka makeaa evästä mukana kaiken varalta. Kannattaa syödä hyvin niin juomahalut pysyy loitommalla.
Juomahaluihin pari päihdelinkki havaintoa: on kummallista että toisilla ei ole mitään juomishaluja ja toisilla taas niitä on säännöllisesti. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen. Olenkin siis miettinyt, että sellainen ihminen, jonka täytyy todella ponnistella saavuttaakseen raittiuden, on jo melko addiktoitunut alkoholiin eli sairastunut. Muut kenties juovat sitten muista syistä kuin riippuvuudesta, jos on pakko kuitenkin alkoholia käyttää, ehkä he tekevät sen omasta halustaan. Alkoholisti harvoin juo omasta halustaan.
Jos tunnet, että tarvitset muutoksen, tee se tänään. Opettele elämään selvinpäin ja kohtaa todellisuus sellaisena kuin se on. Ja edelleen, hae apua, jos sitä tarvitset.
Todellinen alkoholisti päätyy lopulta harrastuksessaan niin pitkälle ettei muuta enää ole ja kaikki terveys katoaa. Jos olet vielä järjissäsi, että ymmärrät lopettaa, niin tee se, saatat pelastaa elämäsi. Tässä minun pohdintani aloittelevalle raitistujalle, kun itsellä takana kohta 4 kuukautta ja helppoa ei ole ollut, silti kaikken parasta olla ilman päivittäistä alkoholin juomista. Sitä ei tarvitse juoda, mutta työtä se vaatii, jos olet alkoholisti sanan varsinaisessa merkityksessä eli menettänyt kontrollisi valita itse, juotko vai et.
Tsemppiä matkaan!
Hyvä päätös ja yksikin päivä raittiina on suoritus.
Mulla monta lopettamispäätöstä on kaatunut lopulta luovutukseen, kun viinanhimo vienyt voiton. Jokapäiväinen taistelu viinanhimo vastaan on tosi raskasta.
Tällä kertaa myönsin ongelmani lääkärille ja pyysin apua. Antabus ja hoitosuhde päihdeklinikalle. Käyn myös psykalla säännöllisesti.
Antabus on toiminut henkisenä helpotuksesta. Kun otan sitä, juominen ei vaan ole edes vaihtoehto. Mun ei tarvitse taistella niin kovasti viinanhimo vastaan.
Mulle tää on ollut tosi iso helpotus ja apu. Nyt kolmatta viikkoa raittiina. Ja tossa antabuksessa on myös se hyvä puoli että vaikka jättäisin sen ottamatta joku päivä niin en sen vaikutus aika on kuitenkin pari viikkoa. Turha siis haaveilla ajatuksesta et jospa nyt vähän viikonloppuna palkitsisi itseään muutamalla viinilasilla. Ei onnistu.
Toinen päivä pulkassa. Puolenpäivän aikaan tuli mieleen että heti kun pääsen kotiin niin otan kyllä lasillisen… sitten muistin että ei tänään mitään lasillsia oteta ja söin lounaan ( Haley kiitos neuvosta) ja se meni siinä.
Sitten ilta olikin kiireinen ettei kerinny edes miettimään ja lopulta söin päivällisen ja nyt nukkumaan menossa, kun huomenna on erityisen tärkeä päivä töissä.
Olipas mukava kun oli tullu kommentteja ja ohjeita, kiitos Pieni-lintu, Haley ja Maahinen.
Mulla on näitä 2-4 päivän alkottomia päiviä suht tasaiseen mutta toi neljäspäivä tuntuu olevan se kompastuskivi. Nyt se osuu vielä viikonlopulle… lauantai-iltapäivällä jos menis leffaan ja sunnuntaillekin pitää jotain keksiä. Yleensä jos tuosta iltapäivästä selviää selvänä niin ilta ei tuota ongelmia, mutta päivä kerrallaan ei ole edes huominen vielä…
Viides päivä menossa krapulatta ja selvänä. Eilinen jännitti etukäteen ja pitkin päivää teki mieli ottaa lasillinen. Mutta olin järjestäny leffatreffit iltapäivälle ja illalla ei kotona ollu mitään mitä ottaa niin ei se sitten niin vaikeeta ollut olla ilman. Ei edes käyny mielessä mennä kauppaan kun totesin jääkaapin olevan tyhjä alkosta.
Tänään on uusi päivä, iltapäivä voi olla taas riskialtis kun ei ole oikeen suunnitelmia mutta kotona ois kyllä hommia, mutta nyt ensin ulkoilemaan tunniksi
H ja myös jokseenkin L tässä edustettuina sanasta HALT. Tunnetiloja, jotka monella aiheuttavat juomishimoja etenkin alkutaipaleella.
H=Hungry; nälkäisyys
A=Angry; viha/ärtymys
L=Lonely; yksinäisyys
T=Tired; väsymys.
Noita kun välttelee, niin polku on ainakin piirun verran kevyempi kulkea. Ja syömisen sekä tapaamisen olit hienosti itsekin keksinyt.
Tsemppiä