ei keppiä vaan porkkana

Sillä se aasikin oikeaan suuntaan saadaan.

mies metsänreunasta kirjoitti …“yhden syrjäytyneen aiheuttavan eri tutkimusten mukaan noin 200 000 euron lisäkustannukset ja vähintään saman verran tulonmenetyksiä. Myös nimilapun ”jonkin verran ongelmallinen” alle kuuluva aiheuttaa lisäkustannuksia, joiksi on löydetty jopa 80 000 euroa”

Jos se syrjäytynyt on lisäksi juoppo jolle viina on rähinäviinaa, menee paljon tavaraakin rikki ekä 200000 riitäkään mihinkään. Ja millä ne kaikki murheet ja muiden osaksi tulevat vitutukset ja muut mielenkosmeettiset haitat edes hinnoiteltaisiin.

Joku ehdotti täällä moneenkin otteeseen että juomisesta pitäisi jotenkin palkita, antamalla parempia asuntoja kuin esimerkiksi työttömille ja muille rahattomille, ruokalippuja, lämpimiä aterioita kotiintuotuna, kuntoutuslomia, taksilippuja, lääkkeitä ja hoivaamista, kiitosta ja paijausta… ja minä kannatan tietysti kovasti.

Mutta.
Ehdotan sitäkin että ohjataan myös ihmisiä halvemmiksi ja harmittomammiksi yhteiskunnan kannalta että säästyy rahaa tuohon edellämainittuun.

Ehdotan että jokaiselle joka itse, yhteiskunnan kuluja kasvattamatta eli ihan omin neuvoin ja mitään pyytämättä noista edellisitäkään eli kuntolomista,katkoista terapioista,halvoista sosiaaliviinoista tai muusta mukavasta, rupeaa raittiina elämään eikä lakeja riko, ei tee väkivaltaa eikä riko toisten omaisuutta, muutosturvana tai kansallisen kehittymisen bonuksena vaikka 20000 euroa jaettuna kymmenelle vuodelle. Eli 2000 euroa vuodessa, ja sopimuksen pitäminen tarkistetaan vaikka pistokokein, minäkin käyn siitä summasta ihan ilolla kusemassa purkkiin vaikka puolivuosittain, osoittamassa ettei ole nautittu viinaksia, mömmöjä,huumeita…

Tupakoimattomuudesta kannattaisi antaa vielä tonni vuodessa lisää, se säästyy varmasti hoitokuluissa.

Tämä ehdotus ei ole valtion rahojen polttamista, tuotto olisi varmasti suurempi. Eiks taas ole jotkut vaalit tulossa, voiko tästä antaa ehdokkaille lupausvinkkiä. Uskaltaisikohan joku alkaa ajamaan asiaa kun eduskuntaan pääsee?

Aivan omalta osaltani olen riittävästi porkkanoita saanut raittiuden myötä. Jos vain saan tätä elämää seuraavat kymmenenkin vuotta tällä tavalla viettää, olisin valmis tuon 20 000€ olemaan vaikka maksun puolella. Itseasiassa kun laskin asian, niin moinen lisävero olisi ihan oikeasti kohdallani paikallaan. Kymmenen vuoden aikana säästän pelkissä alkoholiostoksissa 50 000€.

Rahahan ei ole mikään syy raitistua, vaan minä itse. N. 250€ kk on ihan hyvä raitistumislisä mitä ajattelit tarjota, mutta tarvitseeko raittiit sitä vaiko se ihminen joka saattaisi raitistua, jos ohjattaisiin hoitoon joka oikeasti auttaa.

Porkkanaa raitistumiselle? Eikö siinä ole sitä tarpeeksi, kun elämä alkaa maistumaan.

niinniin,smokkisikari ja rahvas. raittius on vaikka rahanmaksun arvoinen asia mutta ei ollut viisasta sanoa sitä ääneen. Valtiovarainministeri sattuu lukemaan ja huomaa.Kappas vaan. Laitetaan raittiille raittiusvero. He ovat valmiit raittiuden riemusta maksamaan. Alkoholisti ovat valmiita maksamaan viinan hinnassa veroa että saavat sen juomisen riemun säilyttää. Kaikki ovat tyytyväisiä. Valtio saa rahaa ja sen voi laittaa vaikka maataloustukeen ja pankkitukeen. Ne ovat ne nykypäivän puutteenalaiset ja kurjat joille muiden on rahaa annettava.

Voivoi teitä. pitäisi osata raittiidenkin valittaa että meillemeille rahaa. Juopot ovat jo pikkuisen oppineet.

Mitä minä sillä rahalla teen? Ei onnea voi ostaa sen kummemmin, kuin koiran hännän heilutustakaan. Maksettu rakkaus ei raitista - kun psykiatri kuuntelee potilaan valheita, niin molemmat ovat tyytyväisiä. AA-palaverissa ei tarvitse suhtautua kannustavasti paskanpuhujiin, eikä kaupata kohtuukäyttöä, jos asiakas haluaa kohtuukäyttöä ostaa.

Kyllä se raitistaa. Hinta on 5500 - 7000 euroa per hoito. :sunglasses:

Suurin osa raitistuvista tietysti toipuu spontaanisti omin nokkineen tai ilmaisella vertaistuella, jotkut puolestaan pystyy jopa vähentämään.

Tupakoimattomille työntekijöille oon muuten oikeesti nähnyt ja kuullut ehdotettavan erilaisia bonuksia työnantajan taholta, ja keskustelua siitä on kiva seurata.

Itselleni puhdas hengitysilma, sen hengittämisen helppous, terveet keuhkot ja verenkierto, valkoiset hampaat ja vapautuminen tuhoisasta riippuvuudesta on olleet riittävä palkinto. :slight_smile:
Terveenä oleminen on ihanaa!

ei silti niin pientä pilaa ettei totta toinen puoli. Sitä en sano että moraalisesti oikein olisi tukea tuolla lailla niitä jotka omin nokkineen säästäisivät valtion ja kuntien rahoja.
Mutta valtion ja kuntien kannalta se olisi pitkällä tähtäimellä kannattavaa.
Kovasti kallista on se kun sitten vasta aletaan hoitamaan. Tarharyhmä sanoi että 5500-700 euroa per hoito.
Ja onko se sekään kaikki siinä, ja onko se paraneminen silläkään sitten varmaa. Jos noista seitsemäntonnin hoidoista vaikka kolmasosa menee ketuille niin paranevia kohden sitten onkin hinta jo se kymppitonni. Ja muut murheet päälle.

Onkohan noinkaan kalliissa hoidoissa minkäänlaista takuuta tai kuluttajasuojaa. Humpuukiksi eppäilen.