Mulla vaihdettiin Citalopramit lennosta Efexoriin aikoinaan, koska sain C:sta niin järkyttäviä sivuoireita, jotka hävisivät muutamassa päivässä lääkkeen vaihdon jälkeen. Korkeimmillaan Efexor-annokseni on ollut 225mg/vrk, mutta viimeinen vuosi on mennyt perus 75:llä. Vieroittaminen aloitettiin pari kuukautta sitten, alkuun 75mg 1,5:n päivän välein muutama viikko, siitä 37,5mg/vrk, joka myös pudotettiin tuohon 1,5vrk rytmiin vähäksi aikaa.
Nyt menossa neljäs päivä ilman papanoita ja tilanne on seuraava: En nuku, en syö, pelotaa, itkettää, tulee niitä kovasti kehuttuja sähkäreitä ja kun käännyt, tuntuu ettei kroppa muista seurata päätä, se vasta mukavaa. Sähkärit ja “irtonainen pää”-fiilikset on ainoot, mitä koin käytön aikana, jos en ollut ottanut lääkettä normaaliaikaan. Ainoa positiivinen vieroitusoire on, ettei tupakkaa tee mieli yhtään!
Tällä hetkellä olen saikulla (pari päivää ihan muista syistä) mut huomenna pelottaa palata töihin, lähinnä siksi, koska pelkään tiputtelevani tavaroita, törmäileväni seiniin yms ja muita kivoja arjen bonuksia, joita ei todellakaan haluaisi lasten kanssa työskennellessä kokea. Suurin pelkoni on, että tiputan jonkun lapsista… Vaikka en ihan normaalitilassa olekaan, olen sen verran järjissäni, että tiedän tuon pelon olevan täysin aiheellinen!
Muistan, kun sain Efexorit, sitä kehuttiin kovasti hienona lääkkeenä ja onhan se toiminut hyvin. Kukaan ei vaan hoitavan henkilöstön puolelta ole kertonut, millaisiin vierotusoireisiin on syytä varautua. Sen kertoivat, että “jotain aina tulee” mutta itse joutui ottamaan selvää. Onneksi (googlaamalla) löytyi useita keskustelupalstoja, joissa oireista ja niitten kestosta ihmiset ovat kertoneet, helpottaa tietää, ettei kuvittele omituista oloaan.
Avautumista, pahoittelen…