efexorin lopetus

Hei,

Jouduin lopettamaan Efexor-lääkityksen maksa-arvojen nousun vuoksi (…c-hepatiitti ei tykännyt lääkkeestä pitkässä juoksussa :unamused: ) ja olot on olleet pahemmat kuin aikoinaan Xanoria lopettaessani. Arvelin voivani lopettaa kertalaakista kun on kyse “vain” mielialalääkkeestä mutta nyt on fyysiset vieroitusoireet sen verran kamalat että kyselen neuvoja saman läpikäyneiltä-lopetitteko asteittain vai ns.“seinään” ja kuinka kauan vieroitusoireet kestivät.
Kiitos jokaisesta vastauksesta jo etukäteen, olen hätää kärsimässä :cry:

Lopetin Efexorin 3 vaiheessa: 150mg 1 vuosi > 75mg 3kk > 37,5mg 1 viikko. Lääkärin ohjeistamana.
Siitä huolimatta tuli huimausta ja pahoinvointia.Tosin kestivät vain neljä päivää. Koeta kestää…sulla voi olla huono olojonkun aikaa…Vaikeampi on saada kilot pois mitkä efen aikana tuli.

En ite pystyny tuota ees alottaa kunnol ku tuli niin pahat sivu-oireet, mut ku laitat googleen “efexorin vieroitusoireet” tai “- lopetus”, saat PALJON vastauksia mm. Suomi24:sen, Tukiaseman (hyvä foorumi) ja Verkkoklinikan keskusteluista. Muutenki täällä ku ei oo varmaa niin älyttömäst mt-ongelmaisia, ku on enemmän päihde-foorumi, vaik päihteet ja mt-ongelmat liittyykin toisiinsa, mut nuo kaks vikaa tai ainakin keskimmäinen on ihan mt-ongelmiin erikoistunut keskustelu-foorumi jonne on helppo myös rekkautua jos tahtoo kysyä niiltä, ketkä tuota lääkettä on syöneet; monet ku käyny koko SSRI, SNRI ja MAO-estäjien kirjon läpi etsiessään omaa masennus-lääkettään.

Mut mitä oon lukenu; älä seinää tiputa! Asteittain, vaik sekii on hankalaa. ONNEKS se ei mulle sopinu, koska mul menee nyt Suprium, jota yritin lopettaa, vähensin viikos 350mg:stä 150mg:iin ja kk:den aikan olin niin masentun et meinasin tappaa itteni, nyt menee taas 3*50mg ja odotetaan vähemmän stressaavaa elämäntilannetta ja lääkärin lupaa. Oon vaa reilu 4 vuotta syöny Supriumia ja olin nuorena tuollainen itse-tuhoinen ja ajatukset oli päivittäisiä, viiltelin yms. Mut tost Supriumist meni vaa tosi masentuneeks (kuten aina masennuslääkkeit lopetettaes kk:den ajaks), Efexorin fyysiset viekkarit on pahat, et lue ihmees nuo neljä ekaa keskusteluu ainakii, jotka saat tol haul. Mul oli ne jo linkitettyn tähän, mut painoin vahingos sivun kii ja kaikki katos, joten… Ja kirjottelen tääl (plinkis siis), en vaa jaksa kirjautuu, en ees et ei kirj… jos joku siis tunnistaa :smiley: Et heippa tutuille :smiley: :laughing:

onko efexor hyvä lääke? selviääkö viereoitusoireista? kannattaako sitä syödä? vai lopetanko samantien.

aloitin sen käytön äskettäin itse 37,5mg/pv pahoinvointia ollut aloitusoireina.

Mulle Efexor on ollut hyvä lääke. Itse aloitin Sepramilla ja söin sitä vajaan vuoden. Sitten lopetin sen kun aloin käydä ylikierroksilla ja kun masennus uusiutui aloitin uudelleen, mutta se ei enää käynyt kun tuntui että adrenaliinitaso oli koko ajan liian korkea. Vaihdoin 40mg Sepramin “lennosta” Efexoriin. Viikko ilman mitään, aloitus 75mg kuukauden ajan ja sen jälkeen ollaan menty 150mg. Vaihtaminen oli tuskallista, sain paniikkikohtauksia, maha oli kipee, huimas, vapisutti ja olo muutenkin ihan kamala, mutta kuten lääkärini sanoi “kestin sen” vaikka vaihto olikin aika raju. Pari kertaa jouduin ottamaan Opamoxia joka mulla oli varalla paniikkikohtauksiin. Olo kuitenkin tasoittui ja nyt olen käyttänyt vuoden ja olen tyytyväinen. Mulle sopii enkä vielä pitkään aikaan ole lopettamassa, olen sitä mieltä että aloitus kannatti kärsiä kun se kuitenkin meni ohi ja pitää mut kunnossa.

itse olen käyttänyt efexoria noin kaksi vuotta, mun moninaiset oireet pysyny kondiksessa ja pystynyt toimimaan. En ainakaan vielä halua/uskalla lopettaa, katsotaan, hyvä lääke minusta, eikä sivuoireita. Eli tällainen näkemys.

muistatteko kuinka kauan aloittaessa haitat kestää? miten seksihalut ja orgasmikyky ? jos ongelmia alussa vähän niin paheneeko ne annosta nostaessa vai lieveneekö ajan kanssa? seksihaluista tai kyvystä en luovu minkään masennuslääkkeen vuoksi.

Heip.

Ite syön Efexoria 150mg + 75mg vuorokaudessa, eli 225mg vrk. Ei ole ollut minkäänlaisia sivuoireita. Lopettaminen kaiketi täytyy tehdä asteittain…

Riippuu kai vähän millasella annostuksella on.

Itselläni sama sivuoire kuin sepramin kanssa, Eli orgasmikyky kadonnut. Halut nousivat huimasti mutta lasti ei irtoa sitten millään, ei panemalla eikä runkkaamalla. Toivottavasti menee ohi ajanmyötä. Sepramilla ei mennyt ohi parissa kuukaudessa ja vaihdoin efexoriin, nyt pari viikkoa syönyt joten toivottavasti alkuhaittoja vain.

Efexoria käyttänyt n. 3,5kk ja työn ja tuskan takana orgasmien saanti, kaikenlisäksi erektiokaan ei ole kummoinen. Yhtenäkin päivänä unohdat ottaa lääkkeet niin ero on jo huomattava! Aluksi ajatteli että siistiä kun kestää kauemmin ja orkutkin tuntuu paremmalta, mutta todellisuus tuli ilmi jonkun ajan päästä. Ei nuo oireet kyllä ole helpottaneet pätkääkään, ja kyllä tuo ainakin mulla jo vaikuttaa mielialaankin negatiivisella tavalla. Eli onko koko lääkkeestä hyötyä ensinkään. Tarkoitus olisi vähentää.

Mulla vaihdettiin Citalopramit lennosta Efexoriin aikoinaan, koska sain C:sta niin järkyttäviä sivuoireita, jotka hävisivät muutamassa päivässä lääkkeen vaihdon jälkeen. Korkeimmillaan Efexor-annokseni on ollut 225mg/vrk, mutta viimeinen vuosi on mennyt perus 75:llä. Vieroittaminen aloitettiin pari kuukautta sitten, alkuun 75mg 1,5:n päivän välein muutama viikko, siitä 37,5mg/vrk, joka myös pudotettiin tuohon 1,5vrk rytmiin vähäksi aikaa.

Nyt menossa neljäs päivä ilman papanoita ja tilanne on seuraava: En nuku, en syö, pelotaa, itkettää, tulee niitä kovasti kehuttuja sähkäreitä ja kun käännyt, tuntuu ettei kroppa muista seurata päätä, se vasta mukavaa. Sähkärit ja “irtonainen pää”-fiilikset on ainoot, mitä koin käytön aikana, jos en ollut ottanut lääkettä normaaliaikaan. Ainoa positiivinen vieroitusoire on, ettei tupakkaa tee mieli yhtään!

Tällä hetkellä olen saikulla (pari päivää ihan muista syistä) mut huomenna pelottaa palata töihin, lähinnä siksi, koska pelkään tiputtelevani tavaroita, törmäileväni seiniin yms ja muita kivoja arjen bonuksia, joita ei todellakaan haluaisi lasten kanssa työskennellessä kokea. Suurin pelkoni on, että tiputan jonkun lapsista… Vaikka en ihan normaalitilassa olekaan, olen sen verran järjissäni, että tiedän tuon pelon olevan täysin aiheellinen!

Muistan, kun sain Efexorit, sitä kehuttiin kovasti hienona lääkkeenä ja onhan se toiminut hyvin. Kukaan ei vaan hoitavan henkilöstön puolelta ole kertonut, millaisiin vierotusoireisiin on syytä varautua. Sen kertoivat, että “jotain aina tulee” mutta itse joutui ottamaan selvää. Onneksi (googlaamalla) löytyi useita keskustelupalstoja, joissa oireista ja niitten kestosta ihmiset ovat kertoneet, helpottaa tietää, ettei kuvittele omituista oloaan.

Avautumista, pahoittelen…

Vanha ketju, mutta kirjoitampa silti omat lopettamiskokemukset Efexorista.
Mulla oli kolme vuotta ollut 150mg/pv lääkitys ja päätin sitten (ihan itse yksikseni lopettaa sen).
Olin lueskellut siitä, miten tuskaa siitä on päästä irti ja myös kaverini mulle siitä kertoi.

Joten ajattelin ottaa lopetuksen “kevyesti”:
150mg kapselin sisällä on 12kpl pieniä pillereitä 12,5mg/kpl, pudotin ensimmäiset 4 viikkoa annoksesta pois
aina 2 pientä pilleriä/viikko(25mg) ja joka vähennyksen jälkeen oli vierotusoireita(4-5pv), mutta siedettäviä.
Viimeiset 4 pientä pilleriä (4x12,5mg = 50mg) pudotin 1kpl/viikko, mutta se oli jo sitten astetta vaikeampaa kun tuo alkupään pudotus. Viimestä 1kpl (12,5mg) otin 2 viikkoa ja sen jälkeen vielä puolikasta siitä viikon.

En voisi edes kuvitella omalle kohdalleni 50mg kertapudotuksia, kuitenkin vielä töissä kävin kaiken tuon lopettamisen aikaan.
Noh, lopulta sitten kun viimeisetkin oli pudotettu, niin meni n.2 viikkoa ennen kuin olo oli normaali.

Ei muuta kuin voimia kaikille, ketkä tuosta on irtautumassa!

Pakko sanoa myös se, että vaikka tuosta oli aika vaikea päästä irti, niin Efexor oli minulle lääke, joka toimi hyvin kaikki nuo vuodet ilman huomattavia sivuoireita(4 x muita kokeillut aiemmin).

Olen syönyt vajaa 2 v. vakavaan masennukseen.

Alussa 75mg. Nostettiin 2kk:n kohdalla 150mg:aan. Siitä 1kk 225mg. Muutama vko 300, muutama viikko: täys 375mg. Siitä alkoi muiden terapioiden ohella aika huima toipuminen, mun mielestä paras masislääke mulle koskaan. On ollu seronilit, mirtatsapiinit ja lukuisia muita.
Tää lääke on aiheuttanut sivuoireena vain sen hikoilun, jota moni valittaa, mutta olen mieluummin hikinen hupsuttelija kuin masentunut pölypunkki :mrgreen:

Nyt yli vuoden 375mg käytön jälkeen ruvettu vähentämään, ei tunnu missään pari viikkoa. Hyvä olla ja hikoilu ruvennu vähenemään.

Anteeksi jos vaikeesti luettavaa, olen vihdoin siinä kunnossa että ylipäänsä voin kirjoittaa mitään!

Mulla lopetettiin Efexor seinään kun rupesi tulemaan vauhtia.Psykiatri hoksasi silloin että sairastan kaksisuuntaista.mitään lopetusoireita ei minulle tullut,vauhti kyllä loppui ?