Efexor

Pakko kysyä, onko kyseinen lääke ns. anfetamiini johdannainen? Yksi kaveri vain vakuutteli seuraavaa a-klinakalla, että kun avaa kapselin ja nokittaa sisällön murskattuna, saa miltei spiidi vaikutukset. Pitääkö paikkansa?

Ei.SNRI-lääke,eli "uudemman " polven masennuslääke.Haittavaikutuksina voi tulla levottomuutta ja tärinää,kuten paskasta spiidistäki.

Olen jotenki ymmärtäny että tätä Efexoria pidetään jollakin tapaa vahvimpana tai tehokkaimpana masennuslääkkeenä. Monet kehuvat cipralexia sertraliini- hommien jälkeen ja kun mikään ei enää tehoa masennukseen aletaan syödä efexoria. Mutta siitä kuulema vaikea päästä eroon; ei enää auta masennukseen mutta jos yrität lopettaa tulee mahtavat “sähköiskut” , hikoilut yms. vieroitusoireet. Tämä kuulopuhetta. En tiedä miten kenellä mikäkin toimii. Olen itse syönyt kahdeksan vuotta joko sertraliinia(Zoloft) tai Cipralexia, ei ne enää tunnu auttavan, mutta ajattelin että pitäis pitää varmaan taukoa, ja aloittaa sitten uudelleen joku masennuslääke. Efexoria jotenkin pelkään, et se on niin vahva. Mirtazapiinia en enää ikinä syö . Helv… lihoin siit jotain 25 kg vuodessa! :frowning:

Itse söin efexoria kaksi vuotta, loppu annokseni oli 225mg / päivä. Sähköiskuja päässä todellakin pitää paikkansa! aloin saada niitä ilman lopettamistakin, joten annos nousi aina ylemmäs. Lopetin ton efen seinään päivässä!! vastoin kaikkia lääkäreitä, mutta oli pakko rako kun alotin käyttämään tramalia selkäsärkyihin 400mg päivässä. samalla alotin syömään 2mg xanoria aamusin mikä on pitänyt poissa sähköiskut ja vierotusoireet, ensimmäinen viikko oli paha lopettamisen jälkeen, mutta nyt näin 2kk:n jälkeen lopettamisesta ei ole tullut mitään oireita. Ja olo ei ole ollut mieleltäni moniin vuosiin näin virkeä ja iloinen. Masennuslääkkeet vain pahensi oloani ja samalla tuli 3vuoden ja vieläkin jatkuva bentsoriippuvuus. Mutta efe on kyllä ehdottomasti muista lääkkeistä se parhain, ainakin omalla kohdallani oli, ennenkuin lopetin kokonaan masennuslääkkeet. olin menettänyt aivan liikaa elämästäni masennuslääkkeiden tasapaksuuden takia, esim kahden lapsen syntymä jne jne. Nyt menee mainiosti, vihdoinkin! ainoana on vaan tuo bentsoriippuvuus ja krooninen selkäsärky mut se onkin eri tarina sitten se…

Ite syön Efexorin rinnakkaisvalmistetta eli Venlafaxinia. Annos on nyt 150mg. Jo siitä aloitus annoksesta 75mg per päivä tuli vieroitusoireita. Todellakin tuntui, että aivoissa luikerteli sähköankeriaita ja muutenki olo ilman lääkettä kaamea.

Itse kokeilin ennen Venlafaxinia Citalopramia, Valdoxania ja Doxalia. Lekuri määräsi Efexoria nimenomaan sen takia, ettei siitä aiheudu niin herkästi painonnousua (=mässyjä, joita juuri Mirtatzapiini(?) aiheuttaa). Itellä ruokahalu onkin ollut kateissa ja syön puoliväkisin päivisin edes jotain. Tosin pajauttelu jeesaa syömättömyyteen.

Ei tästä lääkkeestä mitään kuosioloja kyllä saa :smiley: Eikä kaikkea kannata kokeilla nokittaa mitä lekuri määrää :wink: Ei ole tullut edes mieleenkään tätä lääkettä nokkiin vetää :stuck_out_tongue:

Mutta tämä lääke on ollut paras tähän astisista. On auttanut, muuttamatta persoonaa. Ja sivuoireet menneet ohi muutamassa päivässä. Ainoa miinus tosiaan, että nyt siitä on sitten riippuvainen. Ei tule mieleenkään olla ottamatta lääkettä iltaisin. Poikkeuksena pöhinäillat tai jos alkon kanssa läträä.

Efexor… ei mässyjä…paras tähän astisista…Erittäin hyvältä vaikuttaa. Voisitteko vielä tarkentaa millai paras tähän astisista niinku konkreettisis toiminnois esim. lisääkö paremmin aktiviteettia tai vähentääkö ärtyisyyttä tms. miten se on parempi? Et kannattaako ne sähköankeriaat sietää ettei jää tonne sohvalle makaa sertraliinien kans jotka ei näköjään tepsi ja ruokahalu on kova vaik ulkoilisin ja kävelen vähintään 10 km päiväs, sit taas tulee makaamis ja mässyjakso… voi minua. :unamused:

Mä kärsin pitkittyneestä hoitamattomasta depressioista ja pahasta paniikkihäiriöstä. Paniikki kohtaukset lieventyneet ja nyt niitä ei ole ollut yli kuukauteen. :smiley: Pystyn olemaan paremmin kotona yksin, ennen olin jatkuvasti riivaamassa jotain ihmistä puhelimella. Ja olo on “tasaisempi”, en höslää ihan niin paljoa kuin ennen. Jaksan suunnitella aamuisin tulevaa päivää ja yleensä saan toteutettuakin suunnitelmani. Esim. Nyt on paskaista siivoan tänään ja hups niin tapahtuu :slight_smile: Kaverit on sanonu, etten kuulosta kiukkuiselta enää vaan se vanha Chaotix olisi tullut jo takaisin osittain. Tässä muutaman vuoden ollut masennuksen kanssa pohjalla ja persoona muuttui ja kaverit oli ihmeissään. Nyt uskallan itsekkin olla varovaisen optimistinen tulevaisuuteni kanssa. Se pitää muistaa, ettei lääke poista masennusta vaan lieventää oireita jotta päästään purkamaan puhumalla ongelmia ulos.

Pahimmillaan mulle lekuri ehdotti että menisin päiväosastolle, kun mulla alkoi olla tossa alkutalvesta agressioiden kanssa ongelmia. Silloin söin Valdoxania ja sitten olin ilman mitään ja sitten kokeiltiin Doxalia. Olo oli kuin ylikireällä viulun kielellä. Tämä onneksi historiaa näillä näkymin :slight_smile:

Mä käyn nyt Spykologin luona jotta saadaan räätälöityä mulle oikea terapiamuoto.

Mulle kyllä meinataan jotain muutakin lääkettä rinnalle uniongelman takia. Itse en näe syytä kyllä vaihtaa lääkettä. Minä syön siis Venlafaxinia joka on halvempi versio Efexorista.

Toivottavasti salmiakki tajusit jotain höpötyksestäni, kysy jos joku kohta jäi epäselväksi :wink:

mulla vaihdettiin cipralexin tilalle efexor, annoksella 225mg/pv, samalla pudotin 8mg → 2mg rivatrillin ja tilalle laitettiin lyrica 600mg/pv, jota menee joskus menee lähes 5000mg/pv mutta olen nyt yrittänyt pitää doset kuosissa.

viekkareita ei tullu ollenkaan mutta tilalle tuli aivan järkyttävä kusilukko, voisin jopa sanoa että pahempi kun opiaateista. :frowning:

yksinkertainen mut hemmetin vittumainen vaiva, kusi ei meinaa tulla mitenkään ja sitten jos sen saa tulemaan niin “suihku” on todella heikko. :confused:

onko teillä ollu vastaavia kokemuksia efexorista tai lyricasta? tekis mieli tietää mistä hitosta tämä johtuu. :unamused:

Itsel ollu nyt 4kk käytössä Efexor 150mg päivä annoksella ja on auttanut varsinkin masennukseen parhaiten kaikesta siitä SSRI kirjosta joita oon syönyt, tää onkin SRNI lääke, jotai pikkueroo, mutta selkeesti paras, tää ei oo mitään Placeboo edes vaan on jeesannu oikeesti ja paniikkikohtauksiinkin on auttanut (vaikka Klonatsepaamia syön lisäks, mutta se on enempi ahdistukseen ja lihaksien rentouttamiseen). Mitään huonoja oloja ei alottaessa ainakaan ollut ja vierotusoireista en tiedä kun en oo laskenut annosta. Tää menee nyt varmaan tällä 150mg/pv vielä tovin aikaa…

Jep, kyllä mullakin efexor auttoi parisen vuotta (lopussa söin sitä rinnakkaislääkettä kun tossa 09 vuoden puolessa välissä efen patentti loppui… 200e /3kk @150mg —> 40-60e. eli tippui aivan helvetisti) ja söisin vieläkin varmaan efeä jos olisi mahdollisuus, parin vuoden sisällä ei tosin ollut kuin joitakin viikkoja / päiviä maksimissaan että söin pelkästään efexoria. Olin juuri päässyt bentsoista ja yms eroon ja elämä alkoi hymyillä pelkän efen voimin annoksella 225mg mutta sitten paukahti selkä kun nostin silloista 3kk vanhaa nuorinta tytärtäni, avot nyt kuvauksiin vielä kuukausi pari että saadaan 100% varmaksi että onko kyseessä “vain” 4-5 välilevynpullistumaa. Nyt sitten onkin koitettu puolen vuoden aikana oikeastaan kaikki lääkkeet, ja taas ollaan pahemmassa lääkeriippuvuudessa, tosin nyt ilman mitään masennuslääkettä ja olen taas vanha oma itteni mitä olin 3-4vuotta sitten. Efen lopetin ihan oman terveyden vuoksi kun panacodet ja se alkoi aiheuttaa seretoniinisyndroomaa vai oliko se sittenkin tramali, mutta eniveis. Jos selkä ei olisi paukahtanut niin nyt olisin varmaan täysin lääkevapaa / tarvittaessa respoilla / pelkällä efellä. Nyt sitten mennään päiväannoksella 2x 200mg tramal, 2-3x ponstan forte 500mg, 2 x 4mg sirdalud, 2-3x panadol forte 1000mg, Xanor pitkä 1x2mg, stifrolia 1-2kpl pari tuntia ennen nukkumista jalkojen levottomuuteen (alkoi efen lopettamisen jälkeen), halcion 0,25mg ja tarvittaessa menee propral 40mg 1-3x päivässä. josain vaiheessa tossa oli vielä lisäksi lyrica + ketipinor (lihottaa muuten parissa kuukaudessa keskimääräisesti 10kg…) ja miranax 550mg. Tosin tuokaan setti ei enään pelaa ja välillä joutuu käydä piikittämässä sairaalassa suoraan lihaksiin voltarenia särkyyn ja norflexia rentouttamaan lihaksia (saa muuten aika hyvät euforiat + hallut, vaikka tosin en niitten takia käy. tai osaksi voi johtua siitäkin että yleensä olen ottanut päivän setit pari tuntia ennen pakko lähtöä sairaalaan särkyjen takia)

HEI KIITOS KAIKILLE JA VARSINKIN CHAOTIX; IHAN HIENOSTI TUOSTA SAI SELVÄÄ! :smiley: Jos mun perhetilanne ja työhommat tästä huononee niin taidan pyytää tuota venlafaxiinia… oliko sitä? Parempi se lääke ja sähköankeriaat pääs kunhan pääsen toimimaan kert mua tarvitaan paitsi käpmän siivoamiseen niin lapsen, teinin ja vanhan äidin hoitoon. Ja olis ihan kiva jos näkis kavereitakin ja jaksais hoitaa ittensäkin… Alkaa tämäkin mamma vähän hiipuu vaik parhaansa yrittää. Mä rakastan ruuan laittoa mutta toi siivoaminen kotona on suuri vaikeus, en tie miks eikä edes kiinnosta. Mua vituttaa kun muut ämmät puhuu jostain pesuaineista ja lattiat ja matot kiiltää mulla tulee siinä vaihees kiire ostaan kasviksia ja pekonia ja kalaa ja lihaa ja…ja… öljyä ja voita ja mausteita . AAAhhh.

Tuo on tosi yksilöllist mikä lääke (siis uuden ajan mieliala-lääkkeist puhuttaes) sopii kenellekin. Mulla kokeiltii Efexoria vuosikaudet sit ja yleensä en jätä kuuria kesken vaa syön sen kk:den. Täs tapaukses tuli niin paljon sivuvaikutuksia et oli pakko jättää se kesken. Mul tuli katse myöhäs, kävi kirkkaat valot silmiin (=ei voinut katsoa autossa istuessa vastaantulevia), oli huono olo ja vaikka mitä muuta, en ees kaikkea muista.

Sit just yks kaveri ottaa noit pään sekottamisee ku se kans vertas et vähä sellaset pirimäiset olot, mut sit tipahti eikä muista oikein mitään ja ku viäl seuraavanakin päivänä on sekasin. Mut mul tuota kokeiltii Concertan lisäks ADHD:seen ja 1½vkoa kestin mut sit riitti…

Toinen tykkää äidistä toinen isästä…Eli yksilöitä ollaan.Joudun taas olemaan se valittaja jolle kyseinen lääke ei käynyt,vaikka sitä 4 (???) kertaa kokeiltiin.Kerran tuli tuo mainittu kusilukko,yleensä tuli päänsärkykohtauksia suoraan helvetistä.Aamulla alkoi,ja voimistui kokoajan niin, että illalla oksentelin kivusta,ja yön tärisin paikallani,kun liikkua ei voinut.Eikä mikään särkylääke auttanut,edes teemut ei helpottanu olotilaa.Paras lääke kohdallani oli Cipralex,poisti ahdistuksen ja antoi terveen itsetunnon taistella läpi kipulääkitys-episodin,ei ollut mitenkään helppoa,lääkärit katsoivat sua kuin pikkulasta jolla on pieni pipi,kun saivat tietää,että syön mielialalääkettä. :imp: