Heippa kaikille!
Tulin tänne aluksi vain lukemaan, mutta ajattelin, että kirjoitetaan nyt sittenkin tänne jotain omasta tilanteestani
Aloin viime vuonna seurustelemaan miehen (30v., olen itse 25v.) kanssa, jolla tiesin olevan sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja ahdistuneisuutta. Tiesin myös silloin, että hänellä on ollut ongelmia alkoholin kanssa. Pian huomasin, että hän käytti alkoholia turruttaakseen ahdistusta ja pelkoa yhä useammin. Hän väitti, että se on hänelle vain lääke asiaan, kun hän hoitaa asioita. Hänellä oli erittäin stressaava elämäntilanne (en viitsi sanoa tarkemmin) joka aiheutti jatkuvaa painetta esim. virastoissa ja muissa paikoissa asioidessa. Aloin todella huolestumaan, kun tajusin, että hän ajoi todella useasti humalassa autoa. Sanoin hänelle, ettei se minusta ollut millään tasolla hyväksyttävää. Sanoin hänelle, että mielestäni hän ei huomaa omaa ongelmaista alkoholin käyttöään. Hän väitti että pystyy kyllä lopettamaan koska haluaa ja hallitsee tilanteen.
Ensimmäinen todellinen pelon virstanpylväs tuli, kun hän tuli noutamaan minua autollaan hänen luokseen kyläilemään. Huomasin heti vahvan alkoholin tuoksun kun nousin autoon. Olin erittäin vihainen joten murjotin pitkän matkaa puhumatta. Yhtäkkiä matkalla hän hätkähti ja sanoi, että oli ajanut autoa “tajuttomana” lähes puolituntia. En ollut aluksi uskoa häntä, mutta tajusin itsekin että olimme menossa ihan väärään suuntaan. Loppumatkan hän ajoi pimeitä teitä todella lujaa ja jokaisen vastaantulevan auton kohdalla suljin silmäni ja olin varma, että kolari tulisi. Onneksi pääsimme perille asti ehjinä. Seuraavana päivänä hän oli uskomattoman vihainen itselleen asiasta ja tajusi, että olisi voinut tappaa meidät molemmat. Tuolloin hän myönsi, että hänellä on ongelma.
Tuosta lähtien hänen mielensä on mennyt ees taas asiassa. Olemme olleet yhdessä vähän yli vuoden ja olen miettinyt asiaa paljon. Rytmi tuntuu menevän niin, että raittius lähtee isosta töppäilystä (viimeinen oli kolme kuukautta sitten herääminen märkänä asfaltilta tuntemattomasta kaupungista) ja sitten muutaman kuukauden päästä alkaa taas tuntumaan siltä, että voisi taas juoda “muutaman”. Se muutama kuitenkin pikkuhiljaa muodostuu isommaksi ja tiheneväksi käytöksi kunnes kulminoituu taas isoon katastrofiin (niitä on ollut todella paljon ja todella pahoja) Tiedän ettei alkoholistille kannata puhua tässä asiassa “järkeä”, koska se ei uppoa, mutta olen sanonut että onko se todella riskin arvoista sen “muutaman” takia. Hän ymmärtää ongelmansa osan ajasta, mutta välillä se himo nostaa päätään ja näen sen kamppailun hänessä, jolloin järki lentää ulos ikkunasta. Silloin hän sanoo, että on ollut juomatta vain minun takiani (vaikka en ole koskaan sitä ehtoa asettanut. Olen vain sanonut, ilman vihaa tai kaunaa, että hänen toimensa humalassa satuttavat minua paljon) ja että häntä ärsyttää, että hänen on oltava minun vuokseni täydellinen. Yritän olla välittämättä näistä puheistä, koska oletan niiden olevan riippuvuuden aiheuttamaa ahdistusta ja vihaa hänen puoleltaan. Olen siis parhaani mukaan yrittänyt “eristää itseni tilanteesta”. Tuen toki häntä muulloin asiassa.
Rakastan häntä ja selvinpäin kaikki on hyvin. Tuntuu vaan, että on puun ja kuoren välissä. Hän sanoo, että jos hän juo niin jätän hänet. Että uhkailen sillä (vaikka en ole koskaan näin sanonut. Olen sanonut, että pelkään että alkoholi tulee pikku hiljaa pilaamaan meidän suhteen täysin.). Sitten jos sanon, että hän on aikuinen ihminen ja tekee mitä haluaa, hän ottaa sen “lupana” juoda. Hän kysyy, että, “se on sinulle sitten ihan ok, että juon?” En tiedä mitä sanoa muuta kuin että hän saa tehdä mitä haluaa, mutta se kyllä tekee minulle pahan olon. Hän kuitenkin pitää pahasta olosta kertomista “kiristämisenä”.
Nyt hän on ollut kolme kuukautta juomatta ja tämä on ollut ihanaa aikaa. Välillä se himo on käynyt kolkuttelemassa ja hän on siksi kiukutellut minulle asiasta. Hän on oma-aloitteisesti syönyt antabusta tuon ajan, ettei kykenisi juomaan. Hänellä on ollut parempi olo tuon ajan, mutta nyt eilen hänelle tuli taas se, “voisin ottaa muutaman, koska nyt se on hallinnassa” -olo. Yritin puhua hänelle asiasta ja sanoa, että tämä on taas sitä “kieltämistä” ja sairauden aiheuttamaa harhaa. Sanoin kuitenkin etten puutu hänen tekemisiinsä. Kuitenkin nyt pelkään. Yritän elää omaa elämää ja olla puutumatta, mutta se vaikuttaa henkisesti minuun. Kun hän juo, minua alkaa ahdistaa ja en saa asioita tai töitä tehtyä. Yritän pysyä tyynenä mutten onnistu. Parhaimmillaan lukitsen pahanolon sisälle ja pysyn mahdollisimman kaukana hänestä etten purkaisi sitä häneen. Tämä repii niin paljon mieltä, kun on löytänyt ihmisen jota rakastaa ja joka selvinpäin on kaikkea mitä kumppanilta haluaa, niin sitten tälläinen pilaa kaiken. Kun on jo valmiiksi alkoholistiperheestä, niin haluaisin jo päästä sitä helvetin kuningas alkoholia karkuun.