Hei!
Selkeä ja pakonsanelema tavoitteeni on lopettaa alkoholinkäyttö pääsiäisenä 2014.
Pidän päiväkirjaa aina siihen saakka, kunnes pääsen kokonaan kuiville.
Kommentit ovat tervetulleita. Tulen vastavierailulle asiallisesti kommentoivien ketjuihin.
Siispä:
Aloin juomaan kesällä 2008. Viisi vuotta päivittäistä käyttöä on opettanut minut viinin, lonkeron ja siiderin riippuvuuteen. Minulle alkoholi, ajatuskin siitä, merkitsee nautintoa, onnea ja suloista unholaa.
Olen töissä (en voi mainita työnantajaa). Työnantajani on velvoittanut minut lopettamaan, jotta saan pitää työpaikkani. Minulla ei siis ole tässä asiassa enää varaa neuvotella, vaan kohtalo sanelee nyt, miten etenen vapaa-aikani suhteen. En tiedä, kiukutella vai kiittää?
Jotta pääsen tavoitteeseeni, minun on moneen kertaan mietittävä läpi suunnitelma, miten korvaan alkoholin tuoman nautinnon elämässäni. Sitähän sanotaan, että riippuvuuksiin taipuvainen voi korvata riippuvuuden toisella, mutta taipumuksesta riippuvuuksiin ei voi vapautua.
Voisin laskea, paljonko viiden vuoden aikana olen käyttänyt rahaa alkoholiin:
10 x 5 x 365 = 18 250 euroa, eikä taida olla lähellekään likellä todellista määrää.
Jos siis olen seuraavat viisi vuotta juomatta, voin vaikka ostaa auton, tai maksaa viikottaisen ratsastustunnin, jopa kaksi viikossa.
Mutta! Takaisin nautintoon: toista ei voi syyttää omasta juomisestaan, mutta kumppanillani on merkitys siihen, että juon niin runsaasti. Nyt on kuitenkin totaalisesti unohdettava sellainen porsaanreikä, että vierittää vastuun omista valinnoistaan toiselle. Sanon ehdottoman ein, oman repsahduksen vastuun siirtämisen itsestä pois.
Nyt on 15.11.13, pääsiäiseen on neljä kuukautta. Neljän kuukauden ajan, saan juoda perjantai ja lauantai-iltaisin kello 18 jälkeen. Arkipäivät on osattava olla ilman alkoholia.
Miten tämä on mahdollista? Minulla on jonkinlainen suunnitelma siitä, miten onnistun pitämään työpaikkani:
- sitoudun liikuntaan, enkä palkitse liikuntasuorituksesta itseäni alkoholilla
- pidän tätä päiväkirjaa ja taon itseni päähän tosiasiat elämästä
- turvaudun polvirukoukseen, jos tekee mieli repsahtaa
- tarkkailen painoani, ja mikäli onnistun pudottamaan painoa, se motivoi minua paastoamaan
- keskustelen ihmisten kanssa avoimesti alkoholiongelmastani
- koetan ruokkia niitä alueita elämässäni, jotka ovat jääneet laiminlyödyiksi kohtuuttoman nautinnon tavoittelun tieltä, harrastaa asioita, kuten älypelejä, opiskelua, shakkia, kirjallisuutta,
- koetan haastaa itseäni uusille elämänalueille, kuten sarjakuvien piirtämiseen, leivontaan, uusiin urheilulajeihin
- annan musiikin rauhoittaa ja hoitaa itseäni silloin, kun itku koputtelee ja viininhimo iskee
- ympäröin itseni vain sellaisilla ihmisillä, jotka tukevat minua päätöksessäni lopettaa
- uskon muutoksen onnistuvan
- arvostan itseäni ihmisenä, enkä anna repsahdusten romuttaa uskoani muutokseen
- olen kärsivällinen
- annan muutokselle tilaisuuden
Tällaisilla eväillä ajattelin päästä alkoholiriippuvuudestani. Ehkä minun pitäisi kiittää työnantajaani siitä, että hän tahtoo minulle hyvän tulevaisuuden. Helppoa ei tule olemaan, mutta onneksi työnantajani on sitoutunut tarjoamaan minulle psykologin keskusteluapua neljän kuukauden ajan, kognitiivista keskusteluapua. En siis ole tavoitteeni kanssa aivan hukassa.
Tsemppiä kaikille muillekin kirjoittajille, jotka ovat lopettamassa! Lycka till!