Itselläni ei ole tällä hetkellä muita betsoja käytössä kuin Diapam. Tästä johtuen joudun käyttämään sitä kaikkiin vaivoihin, kuten unettomuuteen, ahdistukseen, esiintymisjännitykseen jne. Ongelma on se et kun iskee paha ahdistuskohtaus vaikkapa työpäivän aikana ja täytyy ottaa Diapamia, niin alkaa väsyttämään liikaa. Annoksen pienentäminen ei onnistu, koska sitten ahdistus ei mene ohi. Se 10-20mg diatsepaamia alkaa toimia mulla niinkuin unilääke ja silmät rupeaa väkisin luppasemaan. Varsinkin kun joutuu olemaan koneen äärellä paikallaan.
Mikä tähän Diapamin aiheuttamaan väsyyn auttais? Miten ihan perus kahvin kittaus ja kofeiinitabletit? Joutusin kylläkin vetään väh. 5kpl 100mg tabletteja et edes jotain vaikuttais. Entä mitenhän vaikuttaa jos ottas vaikka pienen annoksen tramadolia? Jos pelkästään otan tramadolia yksinään, niin silloin vaikutus on lähinnä piristävä ja alkaa energinen touhuaminen. Mutta miten nyt jos ottaa Diapamien kanssa, iskeekö vaan entistä pahempi väsymys vai mitä tapahtuu?
Tramalin piristävä vaikutus todennäköisesti kumoaa Diapamin nukuttavan vaikutuksen. Tokihan Diapam silloinkin väsyttää, mutta pysyt silti hereillä ongelmitta. Jarrujen ja bentsojen kombottaminen tosin voi aiheuttaa niin voimakkaan euforian, että muut ihmiset huomaavat sinun ottaneen jotain, varsinkin jos olet kokematon aineiden käyttäjä.
Kokemuksen (eli runsaan käytön) myötä kombon vaikutukset tasoittuvat ja Diapaminkin väsyttävä vaikutus katoaa, mutta runsasta käyttöä tuskin voi suositella ongelmien ratkaisuksi.
Niin no kokeilemallahan tuo selviää, että miten vaikuttavat yhdessä. Täytyy testata ja ottaa aluksi ihan vaan yks 50mg Tramal siihen Diapamin lisäksi. Isommat tramadoliannokset (n. 300mg ->) mulla alkavat jo sitten nuokuttamaan. Jännä aine tuo tramadoli sinänsä, että itse ainakin otan sitä mielummin kerta-annoksena esim. 200mg kuin 400mg. Tietty sitten on eri juttu kun toleranssi kasvaa, mutta näin ilman isompaa tolea.
Ja lisäyksenä vielä, että todennäköisesti muut ihmiset kyllä huomaavat minun ottaneen jotain jos pilkin tietokoneen ääressä (Diapameja syötyäni). Parempi vaihtoehto se jos olisin lievästi euforinen, jota tuskin huomaisi muuten kuin hyväntuulisuutena ja puheliaisuutena.
Tramalia täytyy ottaa sen verran että piristävä vaikutus erottuu selvästi. Diapamia kannattaa ottaa vasta sitten.
Kai tässä täytyy sanoa varoituksen sana, jotta ylläpito ei tulkitse viestejäni käyttöön yllyttämiseksi: Tramalin ja Diapamin (tai minkä tahansa jarrun ja bentson) komboon helposti ihastuu liikaa, ja pian löytyykin lisää ja lisää tekosyitä ottaa “lääkitystä”. Siitä se ralli lähtee.
Rivatrili alkaa olemaan melko ytyä, ettei välttämättä kirjoita, tai riippuen tietty historiasta. 0.5mg riva voisi EHKÄ olla kohdallaan. Tosin ei diapam eikä riva/xanor yms mitään ole unilääkkeitä eikä kyllä väsytä, harvoja yleensä väsyttää edes tenoxit vaikka unettomuuten olisi tarkoitettu. Tietty yksi olisi nuo kakunkoristeet johon ei ole kovin voimakasta riippuvuuden aiheutumista ja puhun nyt risolideista. Mene ja tiedä auttaisiko sitten enään edes ahdistuksiisi
Mä en enää väsy diapamista tai tenoxista merkittävästi, kun on ollut melko pitkään käytössä.
Alprox (Xanorin rinnakkaisvalmiste) tuntuu jollain tapaa jopa piristävän.
Voisit ehkä kokeilla sitä päiväisin?
Toki tämäkin perustuu siihen miten lääkkeet vaikuttavat juuri minuun, tieto ei välttämättä ole yleistettävissä…
Ite en oo muista bentsoista väsyny ku inkkareista ja nekään ei enää väsytä, joten kai se on ku et on tolee nii nukkumatti ei koputtele ovelle, tosin sillon tuskin ahdistuskaan laantuu Monipiippunen juttu. Ootko kokeillu vaivoihis muita lääkkeitä ku bentsoja? (harvinainen ehdotus multa , bentsot kuitenkin on tehokkaita lääkkeitä yleensä kunhan niitä käytetään oikeen, suht halpojakin!)
itsekki suosittelen vaihtamaan vaik siihen 50mg opamoxiin… itellä se ei ainakaan väsyttäny yhtään vaan piristi vaan no samallailla piristi kyl diapamiki… tenox oli noist perus bentsois ainut mikä väsytti… mut parempi toi opamoxi on ahdistukseen kuin diapami…
no voi olla et olen väärässä ihmiset on erillaisia… niinko jos itse syön trmaleita niin ne pistä väsyttää ihan helkkaristi pahemmat nuokut tulee kuin pienestä subu annoksesta…
niinko itse voin ihan hyvin vetää subua duunis mut tramaleita ko vetää niin jengi kyl huomaa et toi on vetäny jotain ko nuokutta todella pahasti…
tai kyl jos joku on vähä fiksumpi niin kyl huomaa et on subuissa ko joku milliki pistää pupillit ihan pieniks…
Mun henkilökohtainen näkemys, jokaisella tietysti omansa. Diapam on lääke jonka käyttöä pitäisi ylipäätään välttää, mutta koska se on varmasti paras lääke juuri jännitykseen, sitä kannattaa käyttää pieniä annoksia ja pyrkiä siihen, ettei käyttö ole edes päivittäistä. Eli vapaapäivänä ei kannata ottaa jos ei ole pakko. Kotona tuskin jännittää niin paljon. Ainehan kumuloituu eli jos otat tänään 10mg ja huomenna 10 mg, ei veressä olevaa määrää voi laskea noiden lukujen perusteella vaan mites tän selittäis, pitkän ajan käytön jälkeen se verestä mitatun pamin käyrä on sellanen aaltoileva, se ei pysy vakiona ja osaksi siitä johtuu pamin niin helposti vikaan menevät annostelut, yleensä yliannostelut. Ja jännitystiloihin 10 mg per pv ja tarvittaessa pitäisi riittää. Muu on yliannostelua ja aiheuttaa ongelmia. Varmaaan moni tietää että 10 mg x 3 muutama vuosi niin mikä vaan on helpompaa kuin niiden alasajo. Eli kun kysyin jotain piristysohjetta tohon, niin lenkille ja pamien määrä mahdollisimman pienenä ja vain tarvittaessa. Oon vähän konservatiivi mut näin sanon silti. Kaikki rauhoittava-piristävä-systeemi yhdessä on kyl mun mielestä vähä hassua. (diapamia ja kofeiinitabletteja)
En kyllä lähtis poistaa väsyttävää vaikutusta jollakin piristävällä, siitähän vasta riippuvuus lisääntyy ja ahdistus kasvaa sitä myöden. En tunne ketään edes suht onnellista riippuvuuksista kärsivää ihmistä.
Minusta kannattaisi ottaa selvää mistä ahdistus johtuu. Sitten vaik alkaa syödä masislääkettä ja pientä neurolepti-annosta, koska nämä lääkkeet voivat auttaa siihen että todella voi “kokea” ahdistusta aiheuttavan tapahtuman uudelleen ja luopua siitä. Ahdistus on kai oire jostakin syvemmästä huolesta, hyvin inhimillinen mutta koko elämää häiritsevä oire. Itse koen hyvin voimakasta ahdistusta, yritän parhaani jotta osaisin/pystyisin luopumaan siitä.
salmiakki,jos pelkkä diapam väsyttää liikaa,neuroleptit ei kyllä sitten tule kysymykseenkään,ellei ne toimi kyseisellä henkilöllä jotenkin eri tavalla kuin yleensä.Neurolepteistä kun seuraa koko päivän kestävä zombie olo,ja puhun nyt pienistäkin annoksista.Eräskin tyttö,joka niitä sai unettomuuteen,pienimmän mahdollisen annoksen,oli vielä seuraavan päivän tai siis illan vaan sängyssä,ei yksinkertaisesti jaksanut nousta.Lääkäri väitti päin naamaa,että näillä lääkkeillä ei ole mitään sivuvaikutuksia
Edit: Ja neuroleptien kanssa tuo tunnetilojen “kokeminen” jää kyllä aika vähiin,ne kun turruttaa aivot niin, ettei minkäänlaisia tunteita ole jäljellä.Kyllä nuo miedommat bentsot on ehdottomasti turvallisempi vaihtoehto,kuin masennuslääke+neurolepticocktail,ne kun eivät turruta tunteita pois,puhun nyt siis edelleen miedommista bentsoista.Ja puhun myös kahden vuoden kokemuksesta.Heti kun sain viimeisetkin rippeet neurolepteistä ja vahvoista masennuslääkkeistä pois kehostani,omat vanhemmatkaan eivät ollet tuntea lastaan,niin totaalisessa yössä melkein pari vuotta olin.Isänikin sanoi,että onpas mukava saada oma poika takaisin sen lääkehuuruisen sekopään tilalle.Ja kokoajan lääkärit melkein pakottivat syömään näitä lääkkeitä ja väittivät niiden tuovan “luonnollisen” rytmin takaisin.Haluaisin kyllä nähdä yhdenkin lääkärin,joka popsii näitä myrkkyjä säännöllisesti ja kasvavan toleranssin mukana nostaa annosta saadakseen unta.Tämän jälkeen ei yksikään lääkäri ole edes suostunut kirjoittamaan minkäänlaista lausuntoa mielenterveyshäiriöistä,kun niiden takia silloin jonkin aikaa sairasrahaa sain.Sori offtopik,mutta pakko varoittaa näistä elämänlaadunpilaajista ja tunteentappajista.
Offtopiccia, mutta täysin samaa mieltä! itse ehdein käyttämään tämän vuoden alkuun mennessä kolmisen vuotta bentsoja (kaikki mahdolliset), masennuslääkkeitä myös kolmisen vuotta, 1 vuosi meni väärällä masiksella → suicidi yritys → toinen masis käyttöön, neurolepteja koitettiin myös ketipinoria,lyricaa yms. siinä sitten mentiin pari vuotta ja selkä paukahti ja tuli käyttöön tramal → masislääkekkeen lopetus seinään ja myös 3 muuta lääkettä, kuukausi siitä eteenpäin olin jo kuin toinen ihminen, samoin sanoin sanoi myös isäni, että ompa kiva saada oma poika taas takaisin (matkan varrelle mahtuu mielisairaalassa käyntejä yms missä taas noita leptejä lykätään koko ajan btw kaikkeen vaivaan). Ja itse asiaan kokemuksesta voin sanoa, että ei helvetissä leptejä käyttöön! ihan sama mikä bentso käyttöön muttei nyt ainakaan leptejä vielä masiksen lisäksi… muutenkin nuo masikse tuppaa tappamaan tunteita / lyömään tasapaksuksuksi elämän ja leptit jos siihen päälle niin… no jos ei välitä ettei tunne yhtäkään tunteen hippusta tai halua / pysty nousemaan sängystä pois lainkaan niin siitä vaan…
Ehkä vähän kärjistettyä, mutta väittäisin, että suurimmalle osalle ihmisistä nuo leptit ole tarkoitettu ELLEI sairasta ko sairautta mihin niitä käytetään. Leptit on nykyään lääkäreiden “in” lääke kun ei muka koukuta kuin bentsot… ja paskat, enemmän ne koukuttaa ja tole nousee 10x nopeammin!
kylläpä täälä taas tiedetään paljon…
tolet nousee 10 x nopemmin… he he…
ja se et ei sängyst pääse ylös niin sitä tapahtuu hoidon alussa…
mut vaik itel menee masarit ja neuroleptit sekä uni et mielentasaajana niin pääsen kyl sängyst ylös vaik alkuun
on vähä sekaisin mut kun juo yhen energia juoman ja parikuppia kahvia niin kyl se siitä päivä käyntiinlähtee…
mut sen voin kyl itsekkin alekirjoittaa et tunteet se tappaa… mut niin tappaa kyl unettomuuski…
No sanoinkin tuossa, että hieman kärjistettynä… eihän se nyt mikään 10 kertainen nousu ole verrattuna bentsoihin, mutta yllättävän nopeasti nousee tuo toleranssi lepteihin, että viikon välein saa nostaa annostusta, näin ainakin omalla kohdallani oli. OMASTA mielestäni, ja varmaan joidenkin muittenkin mielestä kuitenkin leptejä kirjoitetaan aivan liikaa ja aivan vääristä syistä! Lääkettä en mene haukkumaan, varmasti toimii osalla hyvin tai vähemmän hyvin, osalla ei ollenkaan muutakuin negatiivisia tuntemuksia, mielestäni olisi silti parempi pitää nuo leptit ihan siihen omaan tarkoitukseensa ja vaikka viimeisenä kokeiluna eikä ensimmäisenä tyrkytettäisi sitä…
Jestas, kerrankin joku muu on samaa mieltä mun kanssa! Mulle on kirjotettu kaikki - siis ihan kaikki - SSRI:t sun muut neuroleptit ym. unihäiriöhin eikä ne ole sopineet. Aivan hirveet olot ja nostojen jälkeen vielä pahemmat. Yritin selittää tätä mein lekurille, nyt se pitää tietty mua väärinkäyttäjänä. Pyysin jotain Imovane / Zopinox -linjalla. Noup, 10 kpl Zopininoxia “kertaluontoisesti 2 kk:ksi”. Vähäks v’tutti!
Eli tällä siis tahdoin sanoa, että kaikille eivät todellakaan sovi nämä lekureiden IN-lääkkeet. Eivät yhtään! Ehkä ns. oikeaan tarkoitukseensa eli mielialalääkkeiksi, mutta eivät todellakaan “auttamaan unta ja rauhoittamaan”. Sain sentään pienen määrän pameja (näköjään iteroituna eli tarkkailee käyttöä), sirkkoja ja codeja - nämä siis ohjeen mukaan kipuihin ym. elimelliseen sairauteen.
Olisi kyllä kiva tietää, mikä olisi sopiva unilääke, josta EI tule tokkuraa. Pitäisi nääs vielä päästä töihinkin aamuisin ja alle 2 h unilla se on aika perkeleellistä. Pameja ei ole tarpeeksi, jotta niitä voisi ottaa edes illalla. Päivisinkin ne toimivat lähinnä kirkastamaan päivää Tähän topiciin sen verran, että pamit eivät väsytä, kun itse vedän ne parin codin kanssa… en neuvo ketään tekemään tietenkään näin, mutta mun kipuihin ja toimintakykyyn ne auttavat edes vähän.
By the way, oon kuullu tän, iteroituna eli tarkkailevat käyttöä, mitä tää käytännössä tarkoittaa?
Aloitin itse tän ketjun kun luulin pamien väsyttävän liikaa, mutta kyllä se olikin niin että se tramadoli+diapam-combo ei ollut mulle sopiva ja pisti vaan tokkuran ja väsymyksen päälle.
Univaikeuksista nimimerkki Mrs Pig:lle: Mulla on kokeilussa nukahtamislääkkeenä tsolpideemi (kauppanimet esim. Stella, Stilnoct, Somnor). Se on vähän erilainen kuin toi Imovane/Zopinox, joissa vaikuttava aine tsolpikloni. Suosittelisin sua kokeileen tätä tsolpideemia nukahtamislääkkeenä jos unen päästä haluat saada kiinni ja herätä aamulla virkeänä. Siis siinä tapauksessa jos tuo Imovane/Zopinox ei sulle sopinut, vai mitä oot siitä mieltä. Ainakin mulla toimii tää tsolpideemi nukahtamislääkkeenä ku vaan käyttää oikeen eli menee heti lääkkeen otettua sänkyyn nukkumaan. Ei aamutokkuraa ja saa nukuttua sen 6h vähintään ainaki. Nytki vaan on pamahtanu viihteilyn puolelle ja vauhdissa täällä kirjottelen Päihdelinkkiin Stilnoctit, pari annosta alkoa ja 400mg kodeiinia alla