Useimmiten se on raseemista amfetamiinia. Puhdasta levo- tai dekstroamfetamiinia harvemmin kadulla liikkuu. Metamfetamiinikin on hieman harvinaisempaa, vaikka toisinaan sitä kyllä saa ja paljon, mutta se on enemmän kausiluontoista.
Et sattuis tietämään mistä ton tutkimukset ja tulokset vois lötää?
No huh, mitä paskaa. ADD/ADHD-diagnoosin edellytyksenä on että se on ilmennyt jo lapsena. Ei ADHD:n voi sairastua. Se joko on tai sitten ei ole.
rynnäkkökiväriin kaliberi, mitä se muuten sua haittaa jos ‘narkkari’ käy hakemassa itselleen reseptin johonkin ja käyttää sitä väärin - tai siis toiseen tarkoitukseen kuin se on tarkoitettu ? Harva pääsee erikoislääkärille kuitenkaa ilmaiseksi - ja reseptilääkkeetkin maksetaan ihan rahalla veroineen. Eikö se ole parempi kuin ostaa virolaista piriä?
Tätä kautta pikkuhiljaa voitaisiin saada huumehommat hallintaan edes jotenkin. Ei siis nyt niin että pitäisi kusettaa mikä milloinkin vaivaa, mutta kontrolliin aineiden saanti. Siinä jäisi työttömäksi diilerit.
mulla menee lääkityksenä 9 kpl päivässä jos niitä normaali ihminen ottaa kerralla yli kolme tablettia tulee paha olo että en
kyllä’ suko kenn
Siis miten on mahdollista kirjoittaa samaan tekstiin näin helvetin monta virhettä??? Kannattaisi kokeilla osoitetta http://www.google.fi ja ottaa sairaudesta tietoa, ennenkuin alkaa laukomaan päättömyyksiä!
Kysymys 1 : Miten sä oisit saanu ne lääkkeet? Mä sain hyvällä säkällä ne samaan aikaan, kun oli kokeilussa amfetamiini-vieroitus-hoito Concertalla, mut mulla epäiltiin adhd:ta ja se myös todettiin, ja selkeästi yli rajatapaus, vaikkei koskaan vastattu “aina”! Ja itse testeissä äiti oli mukana vastailemassa kysymyksiin, joten olisiko sun äiti valehdellut sun puolesta, millainen sä olet ollut alle 7-vuotiaana lähinnä? Ja mä oon 24!!!
Kysymys 2 : Miten adhd parannetaan? Mä haluaisin niin kovasti eroon siitä! Siihen ei valitettavasti löydy parannuskeinoa ja uusimpien tutkimusten mukaan adhd ei periydykään 50% mahdollisuudella, vaan periytyvyys on jopa 60-70% luokkaa!
Kysymys 3 : Amfetamiinia? Dexedrine on AINOA Suomessa myytävä amfetamiini-pitoinen adhd-lääke ja sekin on dextro-amfetamiinia; ennen käytettiin (en muista mikä lyhenne, mut vastas adhd:ta, joku MBD tms.) hoitoon dextro-amfetamiinista seuraavaa valmistetta eli metaa, mikä tuli yllättäen laittomaks!
Ja pieni yhteenveto : Keskittymishäiriöit (voivat johtua monesta syystä mm. FAS-lapsi (alkoholista aiheutunut), luonteeltaan äkkipikainen tai helposti häiriintyvä, ympäristön-olosuhteista häiriintyneet lapset) EIVÄT OLE ADHD-LAPSIA!
Adhd perityy yli 90% todennäköisyydellä, ja loput adhd-tapauksista todetaan lähinnä synnytyksessä esiintyneen hapenpuutteen vuoksi!
Jos te vedätte kamaa ja lääkkeitä kun odotatte lasta, he eivät saa ADHD:ta, vaan useita (monia ongelmallisempiakin oireita, kuten lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet, oppimisvaikeudet jne.), toisaalta ne ovat adhd:n liitännäis-oireita, eli jos tarpeeksi tuhoaa lastaan, saattaa saada hankitua hänelle oireet, jotka vastaavat adhd:n kaltaisia oireita, mutta eivät ole sama sairaus (esim. FAS-lapset). Ja kenelläkään FAS-henkilöllä, joita tunnen (5kpl), ei ole todettu adhd:ta! Ja adhd lapsilla nämä samat oireet esiintyvät useammassa ympäristössä. Koulu, ystävät, opettajan kohtelu, koti, harrastukset, pinnaus ja jopa virkavalta otettiin aiheeksi testeissä!
Ajattele mitä ajattelet! Jos sä oisit funtsinu jotain asiaa aamusta seuraavaan aamuun niin, että päässä soi vielä musiikki tuon pohdinnan lisäksi siitä saakka kun muistat (mulle se ikä on 5), on ollut uniongelmia siitä syystä jo lapsena, sut on leimattu häiriköks, vaik oot kokenu olevas kiltti (vain kokoajan äänessä), heitetty luokasta ulos, tietämättä siihen syytä (ei adhd tajua itse olevansa ylivilkas, ainakaan mä); ni sä ehkä haluisit tuohon sairautees hoitoa, asia on niin yksinkertanen, et sulla ei sitä ole; sä et tiedä mitä se on ja sä voit olla mitä mieltä tahansa onko se sairaus vai luonteenpiirre; tutkimus kuitenkin osoittaa, että nämä “adhd-henkilöiksi” aikuisena diagnisoidut ovat 2 kertaa suuremmassa vaaarassa joutua päihteiden väärinkäyttäjiksi, kuin nuorena havaitut tapaukset; ja miksiköhän? Saat jatkuvaa negatiivista palautetta, yrität olla sitten kuinka kiltti tai mukava tahansa! Opettajat ovat yksi suuri syrjijäryhmä, eikä se vanhemmillekaan ole helppoa miettiä… Edit
Mä luovun vapaa-ehtosest adhd:stä, jos joku sen huolii, kun ei usko koko sairauteen!
Huhhuh, Dexedrineä jos mulle tultais tarjoomaan, nii mielummin kyllä sitä, ku mitään katupirejä (ei varmasti kenellekään mitään haittaa)… Innostuisin kyllä tosi paljon.
Ite avaisin ne kapselit ja nokittelisin sitä, mut kyl jos niit useemman syö, vaik joku +7, nii varmaa iha kiva euforia tulee vaikka aika pieni viihdekäyttöannos sekin on vielä.
Kyl toi Dekstroamfetamiini toimii pienilläkin annoksilla jo vaik ei niit vaikutuksii ite tajuiskaa.
Ennemmin noi kannattaa syödä ‘boostaamalla’, eli ottaa n.tunnin välein 1-3 tabuu… Ja mulla toi seittemän kerralla toi vaan helvetin levottoman + ahdistuneen olon . Veteenkään ei oikeen tahdo liueta kovin hyvin, eilen hihatin 2 enkä huomannu oikeestaan mitn
Kielenalta tai nokitettuna kuitenki toimii ihan OK.
Aikoinaan kun Evansin Dexamphetamine sulfalla aamukahvihi niristin oli 2-3 0.5mg se load.Ja puolenpäivän aikaan semmoset 5 zipaletta.Klo 15 jälkeen ei mitään buustailuja.Nukuin yöunet söin normaalisti.Ja bilettäessä lävähti väh.se 14 kpl.Mut kyllä pidin dekkereistä paljon.Painoin duunia kuin hullu ja hyvillä mielin aina.Pussitavara lähinnä nauratti.Sitten vaan kolmenjympin korvilla ei hotsittanu koko touhu enää.Ja loppu kun seinään.En kyllä kävis ainakaan Evansin dexamphetamine sulphatea väheksymään.Jatkuvasti niitä olis saannilla kun frendillä narkolepsia mut en mie kehtaa.Se rasti on katottu.
Olette säälittäviä, tiedottomia pikku nilviäisiä. Jos useimmat teistä itse vetävät adhd-, ahdistus-, lihaskipu- ja muita (mm. korvaushoito-) -lääkkeitä pään sekoittamis mielessä se ei tosiaankaan tarkoita sitä, että kaikki niin tekisivät. Siitä puhe mistä puute ja omat teot ne määrittelevät kannanottonne. Joka tapauksessa, on hyvin surullista että yhä useammat tulevat (jopa toiselta puolelta Suomea) kärkkymään adhd-lääkkeitä, concertoja suoneen ja sitä rataa. Se on väärin ja säälittävää, toivottavasti kuolevat pian veritukkeutumiin ja tulppiin kalkkeutuessaan lääkkeitä vetäessään myös kirjaimellisesti sisäpuolelta. Mutta jotkut oikeasti (n.1/50) niistä jotka lääkkeitä tällä hetkellä käyttävät oikeasti tarvitsevat niitä. Ja tosiaankin oikeasti tarvitsevan on sitä vaikeampi saada apua sairauteensa, mitä enemmän nistejä on kärkkymässä.
PS. Nämä narkkarit jotka ovat muka kärsineet adhd:sta tietämättään ja ovat yhtäkkiä valaistuneet, heidän pitäisi olla vähintään 5 vuotta ilman sitä aikaisemmin vetämäänsä katupiriä ja katsoa sitten, onko vielä oireita. Luulenpa että ei, sillä usein tuo narkkareiden riehuminen jonka joku täälläkin kehtaa diagnosoida adhd:ksi ja ne käyttäjät itse varsinkin, johtuu juuri siitä heidän käyttämisestään ja oireet ovat tulleet narkkaamisesta. Niitä EI ole ollut sitä ennen. Narkkaaminen vaan jatkuu lääkkeillä, jotka sitä oikeasti tarvitsevat kohta lakkaavat saamasta, kun nistit tunkevat nokkansa joka paikkaan. Tai sitten varastetaan toisten lääkkeitä ja annetaan näille lääkkeille huono maine myymällä niitä kadulla. TOTTA KAI niihin kuolee joku tietämätön överipää jolle niitä ei ole määrätty. Ja sitten tulee varoitustarroja purkkeihin. Mutta onneksi, myös nämä “kiltit” lääkärit jotka eivät viitsi tai uskalla sanoa ei narkkarille(nehän ovat yleensä impulsiivisia marevan-övereissään ja voivat tehdä mitä tahansa) ovat keksineet antaa selvästi narkkareille LUMElääkkeitä niin unilääke-(esim.dormiqum), bentso-(diapam ym.) kuin stimulanttilääkkeidenkin osalta. On tullut joskus koitettua heidän purkeistaan sama lääkäri joillekin jopa määrännyt, ja eiväthän näistä mitkään mitään toimineet kuten omani. Osa heistä huomasi sen itsekin, mutta tuumasivat vain, että täytyy vetää enemmän, lisää, koko purkki jotain kerralla. Säälittävää. Kunnon räkänisteille (joita suurin osa tässä maassa vetävistä yli 30-vuotiaista on, sitä nuoremmat ovat tyhmyyttään ehkä alentuneet siihen) kelpaa mikä vain, minkä saa tökättyä suoneen niin ettei taju lähde tökkäämisen aikana. Vaikka koiranpaska jos sen saa liotettua. Joten lopettakaa lääkkeiden “viihdekäyttäminen”, niitä ei ole moneen kertaan testattu ja eläimiä tapettu NARKKARIEN tai TIETÄMÄTTÖMIEN TEINIEN TAKIA. Ottakaa selvää ennenkuin auotte päätänne jostain ajankohtaisesti tärkeästä aiheesta. Kiitos. Peace.
Hei mulla alotettii adhd lääkitys torstaina Concertalla mut se muistutti liikaa piriä, joten en voinut sitä käyttää. Mulla olis aamulla lääkäri ja ajattelin olisko tää parempi lääke, en kaipaa mitää roimintaa ajattelin jos tosi pienellä annoksella pärjäis päivän ilman sivuoloja. Onko mahdollista tämtän lääkkeen kanssa?
Concerta muistutti liikaa piriä? Toi oli mulle ihan uutta, tosin olen concertaa kokeillut vain kerran, vedin liikaa ja laattasin. Mut kai tiedät että dexedrine on piriä? Toki mietoa sellaista, ja ehkä todella pienellä annostuksella saa “piriolot” pysymään poissa. Mitä olen dexuja pari kertaa kokeillut, niin mulle niistä tuli vaan tasainen ja positiivinen olo, masennus lähti pois.
Voi olla että tuo on totta, mutta luuletko että kukaan jaksaisi (vähintään) viittä vuotta kärsiä mistä lie oireista, vain nähdäkseen että ne ei katoa minnekkään (ja vaikka katoaisikin, niin silti tuo on ihan sadistinen aika esim kökkiä vaan himassa tekemättä mitään). Jos tuo viisi vuotta menisi kellä vaan ihan heittämällä, ei subu/metis ym k-hoitoa tarvittaisi. Viisi vuotta on ihan helvetin pitkä aika kärsiä mistä tahansa oireista, ja moni vetäisi itsensä kaulakiikkuun tuona aikana (ainakin allekirjoittanut). Jos on vetänyt katupiriä vuositolkulla päivittäin, ei siitä ilman jonkun miedomman stimulantin apua selviä.
Ekat kolme viikkoo adhd-oireet pahenee!!! Kannattais jatkaa, se vast sen jälkee tasottuu. Mä olin kans 2 viikkoo ihan täpinöissää ku concerta alotettii, sit vast normalisoiduin ja aloin YMMÄRTÄÄ maailmaa erilailla. Se lukee ohjeessakin et aluks adhd-oireet voi pahentua!
Öööö, miksköhän mä ajauduin käyttämää; koska vihasin itseäni? Koska aina sekä opettajat & oppilaat syytti mua jostain mitä en tienny tehneeni? Koska se oli ainoa tapa paeta itseäni ja ainoat henkilöt ketkä hyväksy mut itsenäni? Syy vai seuraus? Puhu sä mitä puhut, mä en oo 3 ja puolee vuotee vetän katu-amfea. Lääkkeenä on Dexeä, mut eihän mul VOI olla ADHD:ta, koska se on aiheutunu vetämisest
Noin puhuu ihmiset ketkä ei tajua asiasta mitää
… Menen nukkuu nyt, tähän on hyvä jättää
.
Edittiä, liikaa tietoa!
Siis joo menipäs hyvin lääkäri, *ittu että kilahti päässä. Multa otettiin Concerta kokonaa pois ja sanottii että mulle ei sovi ollenkaa ton tapaset lääkkeet. Kerroin että oon tutkinu Dexedrineä ja se vois sopia mulle paremiin ni lääkäri “naurahti” ja piti sitä melkein vitsinä. Sit ku tajusin ettei se määrää mulle mitään ni alko hermot palaa ja lääkäri sano et ton tapasee käytöksee ei voida lääkehoitoa ajatella. Siis noi kilahduksethan on osa adhd:ta! Mulla niiku alkais syksyllä koulu ensimmäisen kerran 10 vuotee ja mut jätetää täysin lääkkeettä yhen viiden päivän kokeilun jälkee vaikka pyysin että voinsko jatkaa edes Concertaa?
Ja sit vielä tosta adhd diagnoosista, mulla se on tullut hyvin selkeesti esii jo vauvasta asti ja vanhemmat on sen tienny aina. Oon vaa sen verran vanhempi ettei kyseisestä diagnoosista puhuttu mitää ku olin esim. yläasteella.
Pakko soittaa potilasasiamiehelle harmi et sinne on soittoaika vast huomen
Ja nii ei mulle tost Concertast tullu mitää säpinöitä uni tuli hyvin ja ruokahaluki tuntu vaa kasvavan.
Muutama eka tunti oli tosi hyvä ja tasanen sit alko tulee semmoin olo ku pirilaskuis ja sitä kestiki sit sen 10 tuntii.
Sitä joutu sit paikkilee Xanorilla et siitä tuli enemmänki semmoin olo et hyi ei tota voi syödä, mut olis voinu edes kokeilla jos se olis tosta tsottunu ajan kanssa.
^Ei sitä kyl viikon kokeilun jälkee voi ottaa pois. Voin sanoa et mullakii tuo Dexe oli kiven al, etenkii ku oon entinen pirin vetäjä, tosin myös monii muita aineit vetän, mut siihen ollu koukus kans. Piti kokeilla kaikki eri annostukset Concertaa ja mul aiheutti sellast outoa “neuroleptimaista” persoonan latistumista; siin viiden mais huipun kohdal sattu silmii ja nukutti, mut se oli paljon parempi ku ei mitää. Lähes neljä vuotta tuota söin ennen ku vaihettii Dexeihi, niist ei ees huomaa et syö jotaa lääkettä ku muut; toisaalt mä oon tiputtan benei niin paljo et myös se varmaa vaikutti Concertaa. Ja Dexen kans ei huvita juoda ja Concertan avul jos tahto valvoa, se onnistu; Dexel ei.
Voithan sä lääkärin mieliks kokeilla Efexorin (mä kokeilin sen mut ei sopin tod.), Stratteran, sen Concertan (vähintää kk, kuten masislääkkeis prkl!) ja sit on se yks uus ja h-aine-respal Ritalin ja Dexedrine. Kandee kattoo adhd-aikuiset ry:n sivuilt et löytää kunnon lääkärin. Sinne pitää rekkautuu et pääsee lukee.
Kummast nuo lääkärit PAKOTTAA syömää masennuslääkkeit kk:den vähintää, vaik kuin ois näköharhoja, oksettais, ois maha sekasin ja särkis joka paikkaa “ne on vaa sivu-vaikutuksia ja menee ohi”, miksei adhd-lääkkeisii suhtauduta samal lail, koska en tiedä ketää kuka ois aluks saanu niist sellasen vaikutuksen ku mitä vaikutus on ku on syöny sitä parisen kk:tta.
Yks vaihtoehto on tietenkii, et pyydät vaik 218mg. Otat toisen aamul, toisen päiväl. Mul on menny jopa 318mg päiväs et otetaa aamul, klo 12 ja klo 15. Ihme lekuri, valita tosiaan jonnekin.
Kyl mul aamut menee suht hyvin ku sulattelee noi subut. Käytän sitä joskus unilääkkeeks ku se rauhottaa ja pystyy olee paikalaa jonki aikaa. Nyt on sit pakko siirtyä sulattaa varmaa sillee, et sulatan kolmes osas ne, aamul, päiväl ja
illal jos sillee pystyis olee vaik jotenki ees paikallaan.
Kyllä se lääkäri Metadonia sitten määrää ja oli sitä jossai vaihees mullekki tyrkyttämäs.
Tää kyseinen lääkäri on Suomen arvostetuin päihdelääkäri, monet varmaa tietääki ketä tarkotan.
Että toisaalta ymmärrän ku siltä on yritetty ruinata varmaa vaikka mitä, että kiitos väärinkäyttäjät.
Teidän takia taas yks kuka olis halunnu oikeesti apua lääkkeistä jäi sitä ilman.
Ku vanhana käyttäjänä on näköjää niin vaikeeta vakuuttaa ettei oikeesti halua päihtyä.
Itte en kyl ymmärrä tota et viihdekäyttöön soveliaampaa olis katupiri. Ehkä halvempaa mut kuka haluaa arvaamatonta katurandomia, kun aika paljon olis tarjolla näemmä tota dexee, joka on taatusti sitä mitä paketis lukee… Ihan perusjuttu, kyl mä laadusta mieluummin enemmän pistän likoon. Eihä siinä jos on tuttu sälli joka säätää hyvää vauhtia, tietty… kai. Mitä nyt haluaa tukee.
Ilmiö “joukko ADHD”: emt, jotenki tuntuu ettei tää adhd-joukkio eroo millään tavalla masis/burn out/syömishäiriöisistä. Mielenkiintoseks kysymykseks jää just toi muna/kana -kysymys. aiheuttaako päihteily ongelmia vai ongelmat päihtelyä ja minkälainen oravanpyörä tosta tuleekaan täs hullussa maailmassa, joka on jo valmiiks kieroutunut… itelleki ajankohtanen kysymys.
Kyllä siitä päivä btw lähtee ku jauhaa 3 tablettia ja ottaa liuskan mukaan rientoihin ja täkyttää just tunnin välein.
Olen nyt useita vuosia syönyt ko lääkettä (Dextroamphetamine Sulphate) ja ongelmat (kinuavat tyypit oven takana/ikkunan alla, iv-käyttö yms) jo pitkään ollut olemattomia…
Nyt reilun vuoden aikana on kilpirauhasarvot olleet melko mukavasti koholla, tosin tsh4 ei tarpeeksi matala lääkekokeiluun… Tuosta sekä lääkkeestä tuleekin sivuoireena turhan nopea sydämen lyöntinopeus… Jos otan >10mg/pv, leposyke ~85, 20mg:llä syke lähemmäs 110, ei yli kuitenkaan. Vuosia juostessa pulssi max >195, eikä tuo liikkumista haittaa… Ilm sydän rasittuu…
Olen pyytänyt lisdextroa, koska se imeytyy vasta suolistossa (jatkossakin pysyisi ei-toivotut vieraat kaukana), mutta koska leposyke johtuu pitkälti lääkkeestä; näinköhän pelkät Britlot riittävät? Concertan sivuoireet sitä luokkaa, että en edes ilmaiseksi ottaisi ja lekurille meno; yksityisellekin on viimeinen oljenkorsi… Tuossa lääkkeessä saa vielä hedarin ja kamalan olon “laskuissa” päivittäin sydämen hakkaamisen lisäksi…
Verenpaine on kunnossa, ALAT ja ASAT ihannearvoissa… Annoskin pysynyt samana vuosia… Lopun ikää en ole aikonut lääkettä syödä… Viekkareita en tuosta saa, mitä nyt käy ahdistamaan sähläys ja keskittömiskyvyttömyys muutaman pv:n jälkeen… Sekin tasoittunee…
Eikös ne vois sitä Propralia määrätä? Mulla se ainakin tehoaa tai tehos nimenomaan sykkeeseen hyvin, jo pienillä annoksilla 10 mg, muttei juurikaan vaikuttanut verenpaineeseen koska se mulla on ihanne 120/80. Mullahan toi 88 on leposyke, se on jostain syystä aina ollut helvetin korkea. Tai no yleensä välillä 85-120. Nyt en vaan yhden toisen lääkkeen takia voi enää käyttää Propralia, vaikka kuinka tykyttäis.
Sinänsä toi on vittumaisen korkea syke, muttei vielä lähelläkään takykardiaa. Kai ton lääkityksen yhteydessä otetaan esim. kerran vuoteen sydänfilmi? Se on ne nopeat, väkisin ton sortin haittoja tulee vaikka kuinka olis lääkkeeksi kehitetty.