Deprakine

En jaksa lukea ny näissä oloissa koko ketjua, mut omasta kokemuksestani sanon että ko meni 900mg (??? muistaakseni ainaki) Deprakinee päivässä, ni sillonen on/off-ukkeli, nykynen kihlattu, kehotti mua ehdottomasti lopettamaan sen lääkkeen syömisen… tulin siitä kuulemma ihan sekopääks, raivohulluks, luulotautiseks jne… Eli sillä ei ollu mulle mitään hyviä vaikutuksia, pelkästään kaikkia ikäviä sivuvaikutuksia ja oireita. Ja lopetinkin sitte niiden syömisen, jonka jälkeen olin kuulemma taas aivan ku eri ihminen. Ja nyt jälkeepäi ko niitä aikoja muistelen (joskus pari vuotta sitten) nii todellaki, mähä kilahdin Deprakineista ihan täysin… kipeitä lääkkeitä, kipeille ihmisille. Joilleki sopii, joilleki ei… ja mulle ei todellakaan.

Ai tää oli vähän vanha ketju, tuskin siis paljoo apua sille joka asiasta kysy ku nyt vastas, mut tulipa kerrottua omat kokemukset… :smiley:

Taitaa taas kuulua niihin lääkkeisiin, jotka joillakin nostavat elämänlaatua ja auttavat päätä pysymään kasassa. Itselleni taas eivät sopineet ollenkaan. Hillittömän väsyn lisäksi aiheuttivat hurjaa tuskaisuutta ja varsinkin öisin painajaisia, joista ei pystynyt edes heräämään vaan kun luuli heränneensä, niin huomasi olevansa vain toisessa painjaisessa jne. ja heräämiseen ja normaaliin tajunnantilaan plaamiseen kesti kauan ja joutui todella taistelemaan herätäkseen täysin Deprakinen tuomasta manalasta… Mutta taas kerran, tämä on vain yhden kokemus ja jollain toisella tuo saattaa pelittää loistavastikin.

Eipä mulla vaikuta oikee mitenkää muuten ku rauhottavasti ja tasottavasti, mut ei sitä kyllä juuri edes huomaa. 1500mg/pvä

Mä kun aloittelin korvaushoitoa niin mulla todettiin lievä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Sain siihen Seroquel prolongia, Ketipinoria ja Deprakinea. Deprakinea mulla menee aamuin illoin 600mg. Kyllä se mua on auttanut. Ei ole enää sellaista mielialavuoristorataa kuin ennen korvaushoitoa. Oli kyllä helvetin pätevä lääkärikin, kiitos hänelle!

Mutta ei sitä Deprakinea tarvitse pelätä. En ole itse huomannut oikeastaan mitään haittavaikutuksia. Ehkä ensimmäisinä viikkoina väsytti hiukan enemmän, ei muuta.

Niin kukas sitä kyselikään, että miks mie tota Deprakineä söin, niin epäiltyyn kakssuuntaseen. Ei olla siis diagnosoitu sitä mutta lähes jokane lääkäri epäilly kyllä, ja tää yks sitten keksi että kokeillaanpa näitä sulle siihen, jos olo helpottus. Eipä helpottunu. :smiley: Tällä hetkellä mielen pitää tasasena noi Risperdalit… (+bentsot…)

Hiukan aiheesta sivuun…

Olen itse syönyt Deprakinea 600mg aamulla ja 600mg illalla n.kaksi vuotta. Tässä viikko takaperin Deprakinet loppui ja ajattelin ettei tässä mitään hätää ole, haen lisää jahka ehdin. Kaksi päivää sen jälkeen tuntui aivan kuin olisi bentsoviekkarit ollut. Ahdisti ihan perkeleesti yms. Hain kaverilta muutamia pameja ja niillä olo helpotti - mutta vain hetkeksi. Sitten laskin 1+1 yhteen ja ajattelin että voisiko kyse olla Deprakinen loppumisesta, samallahan mulla loppui myös Seroquel prolong. Neljä päivää olin ilman näitä kahta lääkettä ja hommasin reseptin, hain lääkkeet ja aloitin taas niiden syömisen. Vuorokauden jälkeen olo oli taas normaali, ei ollut viekkareista tietoakaan, söin kyllä vielä bentsoja päälle.

Mutta niinhän se oli. Kun loopetin Deprakinen ja Seroquel prolongin neljäksi päiväksi, sain siitä ihan kunnon viekkarit joita olisi voinut verrata bentsorefloihin. Olo oli siis aivan helvetillinen neljäntenä päivänä.

Te jotka käytätte Deprakinea, älkää missään nimessä lopettako seinään. Sillä saa yllättävän kovat reflat aikaan.

^ Jea, lääkitys on tällä hetkellä toimiva, ainoo että tota Tramal-annosta sais nostaa siihen 400mg/pv, nyt menee vaan 200mg ja sitte joutuu pitään välipäiviä jne että saa lääkkeet riittämään, koska aika harvoin se 200mg/pv riittää. Menee ny ihan OT mutta pistetään bissen piikkiin… :sunglasses: Tai ei ihan OT, nimittäin tohon vielä, että onko huomannu yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa, nii aikoinaan ku Deprakinea söin ja samalla otin holia nii mulla ei ainakaan vaikuttanu mitenkään, ei huonolla eikä hyvälläkään tavalla niiden yhdistelmä…
TOSIN, kuten aiemmin mainitsinki, olin ihan vittupää Deproja syödessäni ja saatanan aggressiivinen jne, joten jos ja kun oon niiden aikana holia ottanu nii korkeintaan se on tasannu sitä vittupäisyyttä tai sitte lisänny, enpä muista. :unamused: Ja taisipa olla aikamoista pirinvetämistäkin vielä juuri noihin aikoihin, joten en osaa sitte sanoa että johtuko lääkkeen toimimattomuus/paskat sivuvaikutukset&-oireet siitä pirin saman aikaisesta kiskomisesta…

Aloitin Deprakinen 1000mg/vrk akuutissa sekamuotoisessa vaiheessa ja tämä pidettiin myös ylläpitävänä annoksena noin parin kuukauden ajan. Illalla otettuna ongelmana oli jäätävän kova kuorsaus, josta johtui monen aamun kurkkukivut. Myös päivisin minusta tuli erittäin herkkä ärtymään pienistäkin asioista, joka rasitti parisuhdetta.

Kuorsauksen johdosta siirryin ottamaan annoksen aamuisin, joka heitti pään aivan nurin. Keskittymiskyky nolla, sisäinen tärinä, korvien sointi yms. Töissäolo hankaloitui huomattavasti.

Tästä johtuen lopetin Deprakinen käytön yhteistuumissa psykiatrini kanssa ja nyt siirtymässä Litoon.

Tästä kokemuksesta suosittelen ensinnäkin lääkkeen ottamista iltaisin tai tasaisesti puolet aamulla, puolet illalla. Ja odottaa kyllin kauan, jolloin mahdolliset haittavaikutukset lievenevät.

Itse tein elämäni pahimman mokan juuri deprakinen vaikutuksen alaisena.

Ei niitä kannata käyttää jos et kärsi epilepsiasta tai biposta. Valitettavan usein niitä käytetään turhaan bentso-refloihin. Kuten Ataraxia, leptejä, Lyricaa, Sirdaludia, Duactia ynnä muuta hyödytöntä paskaa.

Ainoat lääkkeet mitä mä suostun syömään nykyään ovat opiaatit, bentsot, beetasalpaajat ja antibiootit. Kaikki muu on paskaa.

Söin noita 1500mg vuorokaudessa muutaman vuoden bibolaariin. Ei auttanut juuri mihinkään eikä tullut mitään ku lopetti ne seinään. Maksa varmaan otti kipeetä jos jotain pitää lääkkeestä sanoa. Loppujen lopuksi arvosana (4-10) 5 yksi piste siitä että hieman pidentää unta.

Sen nostaa kouristuskynnystä mikä on ainut hyvä puoli. Itselläni bentsot lopettetiin seinään tänään, jatkuvaa käyttöä on takana noin 25 vuotta. Omalääkäri lomilla ja tuuraja ei suostunut uusimaan reseptiä näkemättä potilasta. Käski tulla vastaanotolle ens viikolla. Viekkarit on kovat ja yritän korjata tilannetta viinalla. Auttaisiko Histec edes vähän?

Miten Suomen julkinen terveydenhuolto voi kohdella ihmistä niin huonosti että päivystävä lääkäri ei ota vastuuta omanlääkärin poissaollessa?

Deprakinea kutsutaan usein “mieltä tasaavaksi lääkeeksi”.

Jos siinä lääkkeessä lukee depot nii älkää missää nimessä puolittako sitä. Depot tabletit on rakennettu sillä tavalla et ne hitaasti ja tasasesti jossai 1-2 tunnin kohilla vapauttaa sitä lääkettä. Jos sen tabletin puolittaa nii se muuttuu lyhytvaikutteiseksi ja sillo saa ihan liikaa liian pienessä ajassa sitä. Toiset lääkkeet liikkuu eri kokoluokissa joten 300mg deprakine voi vastata esim 100mg tai 50mg ketipinorii vaikutuksiltaan.

Eikö nuo oo myös niinku Absenor, eli enterotabletteja? Eli ei kannata puolitella vaikka ei olisi depot, kun ei kuulu aueta/sulaa vielä mahalaukussa vaan vasta ohutsuolessa. En tiedä miksi, mutta ajattelisi todennäköisenä syynä, ettei ole hyväksi mahalaukussa tai sitten tuhoutuu vaikuttavaa ainetta mahahapoissa. Kuitenkin, ainakin Absenorin (sama lääkehä se) kuori sulaa vasta ohutsuolessa. Itselle ei tuosta tullut oikeastaan mitään vaikutusta… Vatsa ehkä oli hieman kipeä pari päivää, mutta ei huomannut mitään vaikutusta muuten. Pidempään kun söi, tuntuu että adhd oireet paheni ja ei pysty eikä jaksa keskittyä mihinkään tekstiin, ja muutenkin ärsyttää helposti asiat eikä kiinnosta. Täysin väärä lääke, jälleen kerran, ainakin minulle. Pelotti tuo kauhea lista sivuvaikutuksista, mutta ei juuri mitään tullut kuitenkaan. Paitsi nuo mitä mainitsin. Tuntuu, että lääkäri ei sisäistä/usko, että on ADHD, joka on ihan diagnosoitu nepsyn erikoislääkärin toimesta, vaan haluaa uskoa sen olevan piboa, ja koettaa antaa jotain manialääkkeitä ja pahentaa vaan asiaa. Pitää lopettaa kun on näyttänyt, että edes kokeili, ja kertoa “vain harmia” uutiset. Muutenkin kun haluaisi aina selvittää tarkasti miten joku vaikuttaa ja mihin, niin ei ole kovin mieluisaa syödä jotain 1800 luvun lopulla luotua törkyä, jonka vaikutustapaa ei vieläkään tiedetä vaikka on 70 vuotta ihmisille syötetty. Luki, että saattaapi olla gabaan vaikuttava, saattaapi olla natriumkanaviin vaikuttava, saattaapi olla antihistamiininen vaikutus … Ei oikein riitä omalle tiedonjanolle, ettei kukaan ole yli 100 vuoteen onnistunut selvittämään mitä koko lääke tekee, ja silti määrätään. Hyhhy.

.

deprakine (natrium valproaatti) on hyvin vähän viihteellinen lääke, lähinnä siitä saa huonon olon. kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön lamictal (lamotrigini) on paljon parempi lääke. siitäkään tuskin saa sen kummempia euforioita tai hyviä oloja.