“Psykoosi on vakava mielenterveyden häiriö, jossa henkilön todellisuudentaju hämärtyy ja vääristyy usein karkealla tavalla siten, että henkilöllä on huomattavia vaikeuksia erottaa tosi epätodesta.”
Eli kyllä sinun Goodis oireet aika selkeästi viittaavat psykoottisiin oireisiin. Alkoholi oli tavallaan “flipauttanut” aivosi. Samalla tavalla minulla oli alkoholihallusinooseja. Näin kerran pikku ukon ja kerran näin viisi kultasormusta sormissani, vaikka minulla oli vain yksi sormus.
Mutta nyt tulee oleellinen asia. Eli minä kuitenkin kokoajan tiesin, että nämä oireet ovat alkoholista johtuvia harhoja. Nämä kaksi kokemusta olivat minusta hyvin mielenkiintoisia ja koin ne jopa miellyttäviksi. Jotenkin oli vaan sellanen olo, et nyt sitä sitten mennään eikä meinata.
Olenkohan outo? 
Voikohan sen takia alkaamaan petaamaan juomista ja retkahtaa jos haluaa oikeesti kokee mielenkiintosia harhoja, kunhan siis tietää, että ei hätää, “nään vaan omiani ja katselen vaan”?
No onneks mulla ei ole mitään hätää, sillä kokeilisin “taikasieniä” tai LSD:tä mieluummin, kuin koskaan enään koskisin viinaan. No onneksi ei oo pakko valita, en halua leikkiä ihan noin rajusti psyykkeelläni kuitenkaan… Vai haluanko? Kuka tietää
Tämän vuoksihan jotkut käyttävät vahvoja psykedeelejä, käydään siellä hulluuden rajamailla.
Tutkivathan lääkärit muinoin itseänsä LSD:llä, jotta voisivat samaistua enemmän skitsofreenikon maailmaan, ja täten auttaa heitä. Ei onnistunu, koska skitsofrenia on täysin eri asia, kuin käyttää psykedeelejä.
Voikohan tästä päätellä jotain toipumisen asteestani, että tiedän vahvojen psykedeelien mahdolliset vakavatkin seuraukset, mutta silti ottaisin riskin “flippaamisesta” täysin, kuin koskisin enään koskaan viinaan.
Ehkäpä? 
Ps Ja olenhan minä ennenkin kirjoittanut, että olen käynyt tietyn keskustelun, tekstini alussa olevan faktatiedon kanssa, vasta puolena istui kokenut psykiatrian erikoislääkäri. Kysyin, että jos ihminen uskoo Jumalaan ja kokee sen vaikuttavan elämässään, ja sattuukin olemaan niin, että Jumalaa ei sitten ole olemassakaan, niin ovatko nämä ihmiset silloin selkeästi psykoottisia. Vastaus oli. Kyllä.
Mutta ongelmalliseksi tämän tekee se, että me emme voi tietää onko jumalaa olemassa. 
“henkilön todellisuudentaju hämärtyy ja vääristyy usein karkealla tavalla siten, että henkilöllä on huomattavia vaikeuksia erottaa tosi epätodesta.” Näin tosiaan on varsinkin fanaattisilla uskontojen edustajilla. Jos he siis ovat väärässä.
Ja mietitäänpä vielä sitä, että vaikka maailmassa on paljon samantyyppisiäkin uskontoja, niin kyllä niitä löytyy täysin toisistaan erilaisiakin. Täten loogisesti päätellen ainakin jonkun heistä on oltava väärässä, jos ei kaikki. Täten mielestäni maailmassa on täysin psykoottistasoisia uskovaisia, vaikka he muuten pystyvätkin toimimaan, mutta vain tämän uskonnon kautta.
Luin kerran omaelämänkerta kirjan henkilöstä, joka oli ollut natsien isoimmalla keskitysleirillä tappamassa suhteellisen huimia määriä ihmisiä (Kirjoitti kirjan, vankeudessa. Hän sai sodan loputtua kuolemantuomion). Niin, ennen kuin kaasukammiot saatiin toimimaan täydellä teholla, tapana oli vain pistää porukkaa riviin ja ampua, sitten raahata ruumiit muualle. Hänen suurin kummallisuutensa aihe oli, että vaikka jehovat tiesivät kuolevansa, he olivat suurin osa todella tyytyväisiä kohtaloonsa, jopa jotkut iloitsivat “pääsen nyt sinne paratiisiin”. Onko tuo tervettä, kysyy Kannel?
Sillä suurinosa ihmisistä reagoi tuollaiseen “väistämätön kuolema tulossa”-tilanteeseen, vaipumalla epätoivoon, masentuvat, ahdistuvat ja pelkäävät, jotku jopa menettivät järkensä, odottaessaan väistämätöntä.