Jokainen joskus kroonisesti alkoholisoitunut on varmasti kokenut minän puolustusmekanismien (psykiatrian kielellä defensiot) täydellisen romahtamisen so. saanut kunnolla henkisesti turpaan. Suljetuissa hoitolaitoksissa ja avohoidossa näitä mekanismeja yritetään lääkärien toimesta usein horjuttaa mm. Holzin kirjan esittämän suoran hyökkäyksen menetelmän keinoin mikäli potilas joko on sairaudentunnoton tai lääkäri ammattisilmällään havaitsee defensioiden käytön.
Väitän että yleensä raittiina olevat alkoholistit ovat yleensä REHELLISIÄ em. syystä - mm. AA-kokouksissa sekä suljetuissa laitoksissa silloin harvoinkin kun joku päihdeongelmainen on ollut leuhkan sorttinen on tuotu selkeästi ja suoraviivaisesti esille omia vahvoja heikkouksia. Toisin on niillä kansalaisillamme, jotka eivät ole ottaneet “isoa kylpyä” vaan hehkuttavat omilla “saavutuksillaan”. Luettelen muutamia esimerkkejä:
- Kaupallisen alan opinnoilla jeesustelu. (Itselläni on HKKK:ssa tehty bojoilla 77/100 syventävän tasoisia opintoja 55 opintopistettä, joten tiedän kauppatieteen opintojen arvostus ole vähäinen vaan se on nolla. Ammatti-ihmisten oikea asenne on “Kauppakorkea menee korkealta ja yli”, “Kyllä minä kauppakorkeen tiiän” jne. eli työn haussa opinnoista on enemmän haittaa kuin hyötyä, sillä hakijatulvan [n. 50-350 hakijaa per paikka] vuoksi työtä on erittän vaikea saada. HKKK:n professoritkin myöntävät suoraan, ettei heidän koulullaan ole mitään virkaa - Teemu Malmi jopa virkaanastujaispuheessaan.
- Ammattiopinnoilla jeesustelu. (Itselläni on Kansallisarkiston tutkinto mutta sillä ei ole mitään merkitystä koska hakijoita parin kuukauden sijaisuuksiin pk-seudulla on n. siivoojan palkalla n. 150-250). Työtä arkistoissa mm. Sota-arkistossa olen tehnyt palkatta.
- Yliopisto-opinnoilla jeesustelu. Totuus on se, että muita “yliopistoja” kuin HY:tä pidetään aliopistoina ainakin pk-seudulla. Asenne esim. Tampereen yliopistoon on se, että se - vasemmistotaustansa vuoksi - rankataan “sirppiliiteriksi”. Jos kauppakorkean opinnot vastaavat debiilin tasoa niin maakuntayliopistojen opinnot vastaavat noin imbesillin tasoa (suoritin Tampereen yliopistossa “maisterin” tutkinnon kiitettävin tiedoin 2 ½ vuodessa helposti).
Defensioita käyttävien ja siten omanarvontuntonsa säilyttäneet alkoholiongelmattomat kansalaisemme eivät yleensä kestä ainoaa oikeaa vuorovaikutuksen muotoa eli Holzin tuhoavien menetelmien käyttöä. Luettelen pari esimerkkiä:
- Suora hyökkäys: Kaksi erittäin lihavaa sukulaistani (ins. ja FT) ajoivat polkupyörällä kun eräs sukulaisista (peruskoulu) tokaisi selkeästi ja suoraviivaisesti; kävelkää ettei perseet leviä → välien katkaisu koko sukuun.
- Paljastaminen: eräs DI jeesusteli kauppatieteen opinnoillaan. Paljastin tietämättömyyden; mikä on rahoitustili? koskaan kirjanpito ei ole kaksinkertainenkertainen - on vain kaksinkertainen jne! Vittuuntui perusteellisesti.
Oikean asiantuntijan erottaa "asiantuntijasta"täydellisen mitätöivä suhtautuminen itseensä. Luettelen muutaman esimerkin:
- Prof. Teemu Malmi: “En oppinut Kauppakorkeakoulussa mitään - en ainakaan mitään hyödyllistä”.
- Prof. Ari Vepsäläinen: “Ei täält saa mitään”.
- Prof. Jouko Ylä-Liedenpohja: “Minä oon surkee luennoitisija”.
- Prof. Juhani Vaivio: “Laskentatoimi on tylsä, tekninen. Minä oon täällä vaan sen takia, että saan opettaa. Ennemmin olisin yliopiston puolella”.
Alkoholismin kokeneiden tervettä minäkuvaa eli todellisen asiantuntijatason mukaista täydellisen itsensä mitätöivää minäkuvaa osataan - toisin kuin Suomessa - myös arvostaa. Yhdysvalloissa näet on yrityksiä, jotka haluavat hallitukseen henkilöitä, jotka ovat saaneet henkisesti perusteellisesti turpaansa ja innovointiin saatetaan ottaa mukaan ihmisä kadulta.